Jump to content

Investeringskonto Zero - Nordet


Pirelli

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Investeringkonto Zero hos Nordnet?

 

Det ringte en kar fra NordNet til meg nå som fortalte at en slik konto blir omtrent som å investere gjennom ett AS - man får utsatt skatt til pengene tas ut.

 

Dette skriver NordNet på sine hjemmesider: "I en Investeringskonto Zero kan du kjøpe og selge aksjer og fond uten skatt på gevinst før du tar ut pengene fra selve kontoen. Det er ingen faste kostnader og du slipper også hele jobben med realisasjonsoppgaver og selvangivelse. For øvrig henvises det til prisliste hva gjelder handel med finansielle instrumenter samt tilhørende tjenester. Les mer om Investeringskonto Zero her."

Link to comment
Share on other sites

Jo, dette har jeg hatt i mange år nå. Tidligere betalte vi faktisk for å ha en slik konto (se på det som en slags "gidder ikke AS" investering, men nå er det "gratis".

 

Har ikke sett på detaljene i det siste, men nå betaler man praktisk talt ingenting. Du kan få utsatt skatt, ja, men du kan også realisere gevinst / tap, ved å ta ut pengene og la de stå ute, helst noen dager / over en uke (om skattemyndighetene skulle begynne å finne på noe krøll). Dvs, har du tap et år, kan du få tilbake disse pengene med avslag på skatteseddelen. Så du får en viss fjæring i trampolinen.

 

Men ikke tro at du skal bli styrtrik av dette. Det fins artikler som sammenligner, og selv om man slipper skatt år etter år, så jevner det seg ut over tid pga forskjellig skatteprosent, og det er ikke så gunstig som Nordnet prøver å gjøre det til.

 

Men du slipper gebyrer, og masse styr siden Nordnet ordner alt papirarbeid. Så det er hovedgrunnen til at jeg synes det er verdt det. Så alle de andre detaljene er mindre interessante for meg, og gidder derfor ikke gå inn på det, selv om jeg har sett på det før. Kan søkes opp.

 

Pass på hvor mye du trader. Kurtasjene, selv på bonus eller proff, har det med å spise mye av kaka. Du betaler vel noen kr i forsikring pr år også, men tror ikke det utgjør noe vesentlig.

 

De gamle proffene sverger til Netfonds pga kurtasje, men for meg ble interfacet for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...