Jump to content

Utdanning som aksjemegler


Håkon123

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg har noen spørsmål omgående yrker innen aksjer. Her inne har jeg fått inntrykk av dette er en gjeng med mye peiling og gode erfaringer når det gjelder aksjer. Så jeg fyrer løs!

 

Jeg er en gutt på 18år som er veldig interessert i aksjer. jeg startet med å investere konfirmasjons pengene mine og har holdt på siden, har også fått en brukbar avkastning på disse. Jeg synes aksjemarkedet er veldig spennende og bruker svært mye tid på nyheter for å få med meg hva som skjer med de forskjellige selskapene.

 

Jeg har svært lyst til å bli aksjemegler, men er dette noe å satse på? jeg har hørt at aksjemeglerne er på vei ut ?

og er det noen andre spennende yrker som man holder på med aksjer ?

 

Jeg går nå siste året på Vgs og tenker meg videre til TØH (Trondheim økonomiske Høgskolen) hva tror dere? er dette et bra alternativ? (har dessverre ikke gode nok karakterer til NHH)

 

Håkonbiggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei Håkon.

 

Det er bra du har ambisjoner. Aksjemegler er absolutt noe å satse på, men dette er ikke lett. Det er ikke lett å bli en aksjemegler og det er hardt arbeid med mange lange arbeidsdager.

 

Først kommer utdannelsen. Det er nok varierende hva slags utdannelse aksjemeglere har. Men en økonomiutdannelse av en form er nok en fin utdannelse. Jeg skal ikke sette TØH, NHH, BI og andre økonomistudier opp mot hverandre. Det som er viktig er karakterer, hva du lærer og hvordan du setter teori ut i praksis.

Jeg vil uansett anbefalle deg å ta en mastergrad. Da stiller du sterkere.

 

Det er ikke enkelt å få seg en jobb som aksjemegler. Mange starter som møtebookere eller annen type rådgivere før dem blir aksjemeglere. Litt av grunnen til det er enkel. Selskapene er avhengig av at meglerne skaper omsetning. For det trenger man kunder. Så du står ganske blankt når du da kommer fra skolebenken eller som uerfaren megler å skal overbevise selskapet om at du kan tjene penger for dem. Derfor er ofte disse "omveiene" brukt.

 

Skulle du så greie å få deg jobb som aksjemegler er det første du må gjøre bygge deg en kundeportefølje. Dette er ikke noe du får i hendene. Da er det å ringe potensielle kunder. Personer du kjenner, eller venner av dine venner, eller bare rett og slett ut fra skattelister.

 

Etter at du har fått kunder må du bevise at du greier å tjene penger for dem. Husk at du som megler tjener pengene dine fra transaksjonskostnader (en modell som kan bli borte iht. MIFID II). Det er begrenset hvor lenge en kunde vil sitte å se på at megleren tar transaksjonskostnader uten å tjene penger for ham.

 

Når det gjelder påstanden om at "aksjemeglere er på veg ut" så vil jeg si, "tja tjo litt".

Realiteten er at forutsetningene har endret seg. Særlig gjennom datamaskinenes inntog. Såkalt algoritmehandel og aksjeroboter har automatisert handelen såpass mye at man ikke lenger trenger en megler til å gjøre den jobben. Også nettbasert aksjehandel har gjort sitt, da kunder i stor grad nå kan gjøre dette selv, uten å blande inn en tredjeperson som skal ha "en del av kaka". Dette i sum har nok gjort at behovet for aksjemeglere er redusert i forhold til tidligere. Men det betyr ikke at dem er overflødige og på veg ut.

 

Finnes det andre jobber som som driver med aksjer?

Ja det gjør det. Men det kommer ann på litt hva slags jobber du ønsker. Det finnes investeringsrådgivere, disse gir ofte råd både på aksjer, aksjefond og rente- og obligasjonsfond. Det finnes jobber på Oslo Børs. Eller du kan jobbe som analytiker. Det finnes mange muligheter, så hold øynene oppe og konsentrer deg om å gjøre det bra på skolen.

 

Det er det viktigste rådet jeg kan gi deg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...