Naudgastir Posted mai 9, 2012 Report Share Posted mai 9, 2012 Hva kan man forvente av Q1 2012 som kommer 16. mai? Kvartalsresultatet i fjor var det beste siden fusjonen, men endte 126 millioner i minus. Q1 2011 var preget av mange ruteavvik pga. dårlig vær/tekniske feil. I år har det vel ikke vært så mange slike kanselleringer? Men fraværet av MS Nordlys har nok innvirket. Q1 2011 var preget av høye drivstoffkostnader. Dette vil nok være enda verre for Q1 2012 selv om Hurtigruten prøver å hedge bunkers. Den siste måneden har oljeprisen falt drastisk, får håpe den stabiliserer seg på et lavere nivå. Q1 2011 så høyere crewkostnader. Dette vil vel være på samme nivå for 2012. På den positive siden kan man vel legge at Hurtigruten har fått økt prisene sine (5%) i forhold til 2011 og at bookingene har vært upåklagelige. I tillegg vil vel den nye avtalen med staten gi 80-90 millioner mer i kvartalet? Som kjent var 2011 et "annus horribilis" for Hurtigruten med hendelser og ekstremvær som var helt ekstraordinært. Hurtigruten gikk med 153 millioner i minus totalt for hele 2011. Hvis det usannsynlige skulle skje at 2012 skulle ramme Hurtigruten på eksakt samme måte, vil den økte betalingen fra Staten for Hurtigrutens tjenester likevel bringe resultatet for 2012 til bortimot 200 millioner i pluss. Tror 2012 blir det første året med skikkelig sunn økonomisk drift i Hurtigruten på mange, mange år. Noen som har synspunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.