Jump to content

Å velge ny nettmegler


Vibbe

Recommended Posts

Nå som Stocknet er kjøpt opp av Nordnet, blir alle stocknets kunder automatisk overført til Nordnet. Personlig vil jeg imidlertid være sikker på at jeg blir medlem i det meglerhuset med de beste vilkårene og den beste servicen.... jeg er sikkert ikke alene om det.

 

Valget står altså mellom Netfonds og Nordnet. Begge meglerhusene tilbyr shorthandel og belåning. Netfonds ser ut til å være det billigste alternativet.

 

Men er Netfonds bedre enn Nordnet :?: Tenker på brukerstøtte ol. / service generelt.

 

Kom med erfaringer :!: Positive og negative :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Netfonds, og er egentlig fornøyd. Det jeg misliker litt er at man ikke kan ha ordre gyldige lenger enn 10 dager. Kan man det hos Nordnet?

Ellers er Netfonds bra og har en fin wap-tjeneste for de som vil være litt aktive på børsen i ferien.

 

De første 6 måneder er minstekurtasje kun kr. 10,- og man får sanntid gratis om man har mer enn 25 handler/mnd.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan organiserer de forskjellige meglerhusene utlån av aksjer? (til short-salg) Mitt inntrykk er at netfonds kun formidler utlån av aksjer fra andre kunder som er villige til å låne bort aksjene sine... det er mulig jeg tar feil her, men dersom dette er riktig, vil ikke det kunne medføre problemer med å få låne akkurat den aksjen man vil shorte?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kunne forstå så var det slik det var. Her er hva de skriver:

 

Net Fonds kan nå tilby shorting og belåning i forbindelse med verdipapirhandel.

 

Både ved shorting av verdipapirer og belåning av aksjer kreves det at Net Fonds har betryggende sikkerhet for kreditten som ytes. Slik sikkerhet kan bestå av pant i verdipapirer eller i kontantbeholdning.

 

Særskilt kredittavtale og rammeavtale for verdipapirlån må underskrives og sendes til Net Fonds i posten for å kunne benytte seg av tilbudet belåning og shorthandel.

 

Krav til egenkapital

Vi gir hver aksje på Oslo Børs, Stockholmsbørsen, NASDAQ, NYSE og AMEX et prosenttall som angir minimumskrav til egenkapital. Egenkapitalkravet oppdateres daglig, og er i skrivende stund f.eks. 20% for Norsk Hydro og 50% for Opticom (ofte opererer man istedet med belåningsgrad som begrep, belåningsgraden er da 80% for NHY og 50% for OPC).

 

Følgende regler gjelder:

1) For at du som kunde skal kunne oppta mer lån, må din egenkapital være større enn minimumskravet til din nåværende beholdning.

 

2) Hvis din egenkapital er redusert med minst 25% i forhold til minimumskravet vil du få tilsendt en epost med opplysning om at lånet ditt ikke har tilstrekkelig sikkerhet.

 

3) Hvis din egenkapital er redusert med 50% i forhold til minimumskravet vil du umiddelbart få tilsendt en epost med opplysning om at lånet ditt har utilstrekkelig dekning, og at vi vil foreta tvangssalg (eller -kjøp, hvis du er short i en aksje, se under) av dine aksjer. NB: Vi forbeholder oss retten til selv å velge hvilke aksjer vi kjøper eller selger for å ivareta sikkerheten til lånet.

 

 

Om Netfonds selv låner ut aksjer står det ingenting om, noe det selvfølgelig burde proklameres dersom de hadde.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det går fint å ha både en konto hos stocknet og en hos netfonds? Det gjør vel ingenting om man dermed må ha to kontoer i verdipapirsentralen? Noen som vet?

 

Har ikke hørt om noen som har hatt problem med det. Men det som er et problem er hvis du handler med deg selv, da beveger man seg på den gale siden av loven!

Link to comment
Share on other sites

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

 

Hehe, har handla med meg sjøl før, jeg. Med en og samme megler (Netfonds). La inn en kjøpsordre og en salgsordre på Altinex 0,27. Ble matcha med en eneste gang den :D

 

Var jo så sabla irriterende at ingen ville handle den, så da gjorde jeg det selv.

Link to comment
Share on other sites

:twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  

 

Hehe, har handla med meg sjøl før, jeg. Med en og samme megler (Netfonds). La inn en kjøpsordre og en salgsordre på Altinex 0,27. Ble matcha med en eneste gang den :D

 

Var jo så sabla irriterende at ingen ville handle den, så da gjorde jeg det selv.

 

hehe, er nok fristende, men dessverre så vidt jeg vet lovstridig. Jeg oppdaget at til Nordnet er det umulig å handle med seg selv. Da jeg daytradet hadde jeg mange ordrer liggende, og det gikk fort i surr, så når jeg prøvde å kjøpe til samme pris som jeg solgte til fikk jeg beskjed om at det var ulovelig å handle med seg selv. (denne meldingen ligger inne på systemet deres..)

Link to comment
Share on other sites

Så klart det må være ulovlig. Jeg gjorde jo bare et forsøk på handel med meg selv, volum 20 000. Det spiller liten rolle for kursen.

 

Men tenk hva et meglerhus eller invstorfirma med titalls millioner til disposisjon kunne gjøre...

Man kunne kjøpt seg opp i et omsatt og lite volatilt selskap, som ECU, hvor kjøper og selger er langt fra hverandre, og deretter drevet prisen oppover med kjøp og salg med seg selv, samtidig som man hausset aksjen på samtlige børsforum, mens selskapets analytikere gikk ut i media og fortalte hvilket FANTASTISK potensiale denne aksjen har.

 

Etter en oppgang på 50% selger de seg ut før noen riktig forstår oppgangen, kursen raser og vanlige folk har tapt hundretusener...

 

Da snakker vi money talks og kapitalisme i praksis!

Link to comment
Share on other sites

det du beskriver der vegard ville vært et usedvanlig dårlig spill av et hvilket som helst meglerhus.... når handlen blir utført ser man riktignok bare hvilke meglerhus som er involert, men man har aksjonærlister som oppdateres jevnlig, og når en aksje har hatt et rally på stort volum, uten særlige endringer på aksjonærlisten, ja da tror jeg VPS eller børsen er på sporet ganske kjapt.... :eek: (og seff økokrim.... :lol:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Drar opp igjen denne.

 

Det nærmer seg tid for konvertering fra Stocknet til Nordnet og jeg er slett ikke sikker på at det er det jeg vil. Ser at flere her inne anbefaler Nordnet men jeg vurderer både Netfonds og DnB NOR.

 

Etter det jeg kan se må du være vip-kunde og handle et visst antall ganger pr mnd for å få 0,05% i kurtasje.

Hos Netfonds opereres det med mulighet for Storinvestorkurtasje (forøvrig samme som hos Stocknet) hvis man ønsker det. Minimumskurtasjen vil da ligge fast på 95. DnB NOR har fast kurtasje på 0,05%.

 

Jeg handler ikke ofte, men sitter ofte i bare en aksje (Tomra ...) og kjøper/selger gjerne alt på en gang og kommer da over minimumskurtasjen selv med 0,05%. Med 0,12% vil jeg få mer enn doblet kurtasje på slike handler hos Nordnet.

 

Jeg heller mot Netfonds, men er det noen som har erfaring med DnB NOR sin løsning. De ligger i allefall lavt i pris. Er Stocknet eneste som har gratis tilbud om realisasjonsskjema i forb. med selvangivelsen? Eller har også Netfonds dette. Kan se ut som dette koster endel hos øvrige meglere. Eller fyller dere kanskje ut selv?

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Har sett det og det er jo et bra tilbud til den som alltid trader for mindre enn og gjerne oppunder 250.000. Selv ender jeg som regel over det når jeg selger og da er det plutselig 0.1% i kurtasje. Men man kan jo evt splitte slike ordrer i 2 og ha en maks kurtasje på 178 for handler opp til 500.000 (i teorien vel og merke).

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke bytte til NON, nå som STN forsvinner. Har signert med NTF igår... Synes de har bedre starttilbud, og lenfre tilbud også...

 

Dessuten kan jeg heller mld meg inn i NON om jeg er misfornøyd emd NTF,og få 3mnd kampanjekurtajse hos NON.

Link to comment
Share on other sites

Tar meg den frihet og lime inn innlegget til Ivers i Traders pit for 7.10.04:

 

 

Jeg er også snart X-STN..men bytter til NTF.. hvorfor fortsettte med NON.. liker å støtte norsk næringsliv+ at NTF gir slik jeg ser det like gode vilkår,minst.. ref. mail jeg fikk idag...

 

Kjære kunde,

 

Net Fonds er nå eneste gjenværende uavhengige norske handelsplass for verdipapirer. I tur og orden har NetTrade, K Nett, Aker, Acta, E*Trade og Stocknet forsvunnet ut av markedet for automatisert verdipapirhandel. Vi har nå kun DnBNOR og utenlandske aktører som reelle konkurrenter i markedet. Vårt våpen i konkurransen vil fortsatt være å tilby en tjeneste som er:

 

enkel, rask og billig

 

Vi har nå utviklet gode nettbaserte løsninger for automatisk kreditt og shorting, lånerente pt. 5,5%.

Shorting intradag kan skje uten avgift.

 

I tillegg har vi redusert kurtasjen til 0,05% for alle, med minstekurtasje på 89 kr for de minst aktive og fra 59 kr til 35 kr for de mest aktive. For en vanlig kunde vil altså en handel på opp til ca 180.000 kr koste 89 kr i kurtasje. Se fullstendig prisliste.

 

Som en bonusordning gis du også muligheten til å handle ubegrenset i Ericsson-b på Stockholmsbörsen til kun 29 kr pr handel uansett ordrestørrelse. Tilbudet gjelder ut året.

 

Nytt passord fås på telefon 23 15 86 00 om nødvendig.

 

Med vennlig hilsen

Net Fonds ASA

Rolf Dammann

Daglig leder

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd Win trade i en liten time er jeg positivt overrasket.

Gratis skattehjelp som hos Stocknet, og jeg har til og med klart å legge inn SL for mine aksjer. Og pengene mine var der + aksjer + kontonr + en kreditt på ett nesten like stort beløp som porteføljen + en farlig vip kreditt.

Alt i alt veldig bra, men det er VELDIG mye å sette seg inn i, så om noen har tips er det bra.

Jeg savner oversikt over tilgjengelig beløp å handle for, her ser jeg det er fort gjort å taste feil i farten, for så å ende opp med mye flere aksjer enn ventet.

Link to comment
Share on other sites

Hoffa,

 

Husker ikke hvilken tråd du la det inn på, men du sa et sted at du ikke fikk opp meglerstatistikken på WinTrade? Det er bare å høyreklikke på en aksje i listen din og velge "Meglerstatistikk". Der ser man nettopkjøp/salg, intern handel, total omsetning etc. Du får stolpe/kake diagram også hvis du vil. Jeg er også tidligere stocknetkunde "på si", men driver hovedsaklig all handel gjennom DNB. Jeg liker den avanserte aksjetraderen til DNB, nederst i traderen får du se alle handler som blir gjennomført (glir konstant over skjermen) på alle aksjer du har på overvåking. Dette har jeg ikke sett at WinTrade har. Ikke det at jeg har lett så mye heller ;)

Link to comment
Share on other sites

95 spenn for alle handler, innenfor en viss grense. Fra hjemmesiden deres:

 

Norske børsnoterte aksjer og grunnfondsbevis 0,05% min kr. 95,-

 

DnB NOR Markets prisliste

 

Har aldri fått mer enn 95 i kurtasje. Det meste jeg har handlet for i en engang er vel i underkant av 150k. Det jeg liker best med denne tjenesten er helt klart den "avansert aksjehandel" traderen de tilbyr. Men det er vel kanskje fordi jeg er ganske vant til den nå.. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ofte handler i mindre beløp, Thomas, kan det jo lønne seg å velge en av nettmeglerne, Nordnet eller Netfonds, som har 0,05% min. kr 35 o.l. Tror Netfonds er billigst, og de har et fint introtilbud (0,05%, ingen minstekurtasje første 3 mnd).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...