Jump to content

Dåpsgave. Hjelp!


siljesmarten

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ikke noe særlig erfaring når det kommer til aksjer, men har veldig lyst til å kjøpe noen til mitt lille fadderbarn i dåpsgave. jeg har tenkt til å prøve og sette meg litt inn i det i fremtiden, men i og med at den lille tassen skal døpes på søndag så har jeg ikke all verdens tid.

Det jeg lurer på nå er hvor på nettet det er trygt, og det lønner seg å kjøpe? Ett sted der det ikke er altfor mye avgifter og snusk. Jeg skal ikke investere altfor mye, er snakk om mellom 1000-1500 kr, men de skal stå frem til han er 20 år. Da overtar han!

(i mellomtiden styrer jeg de.)

 

Så, hvor bør jeg handle? Er det snakk om en engangssum når det kommer til avgifter, eller er det hver mnd, år?

Jeg har hørt at walt disneyaksjer er "trygt" for å ikke tape alle pengene. men det er kanskje ikke så lønnsomt? hadde jo vært gøy å tjent litt penger for han. så noe tips på hva som kan være lønnsomt når de skal stå i nesten 20år, og kun 1000-1500 kr?

 

Krysser fingrene for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit smile.png

 

tja...litt av en utfordring får man si... vanskelig å finne et konkret vekstselskap , da tror jeg man skal ha megaflaks.

Mange små selskaper lover gull og grønne skoger med både 10 og 15 dobbling, noe som skjer bare i et par prosent av tilfellene.

Veldig mange små må gi opp før de ser vekst og inntjening.

 

Tror faktisk heller man er tjent med å investere direkte i et såkalt index fond da f.eks: http://hopey.netfond...per=OBXEDNB.OSE

 

eller http://hopey.netfond...er=OBXEXACT.OSE for Oslo børs. Disse beveger seg likt med hovedindexen der.

Det finnes tilsvarende for de fleste kjente børsene. Men da skal man selvfølgelig ha litt flaks med når man kjøper også da.

Disse faller ihvertfall aldri helt til 0 kr slik som man kan risikere med enkeltselskapene.

 

Gull er også noe som mange ser på som et langsiktig bra case. Men da bør man handle et instrument som ikke beveger seg mer enn like mye som gullprisen ( uten 2 eller 3 ganger gearing som så mange tilbyr, sitter man lenge nok på disse faller de pga gearingen desverre) et eksempel på en uten gearing i USA : http://hopey.netfond...php?paper=GLD.A men her må man være obs på at man blir sittende i US dollar også pga at prisen er i det.)

Prisen på gull vil heller aldri falle til 0 kr.

 

Med et såpass beskjedent beløp må man tilpasse forventningene litt også, å få en mangedobbling er ikke så enkelt.

å kjøpe litt mer en eller to ganger i året framover gjør mulighetene enda bedre.wink.png

 

Som jeg viste i eksemplene her så bruker jeg selv Netfonds og er fornøyd med dem som meglerhus. Men de fleste banker tilbyr aksjehandel. Men vær obs på at det er store prisforskjeller på tjenestene og kurtasje. Å handle selv på nettet er alltid billigere enn å ringe en megler.

 

Du får bare spørre i vei etterhvert så skal vi prøve å gi så bra svar som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...