Jump to content

Photocure - Q2 2012, da var trenden snudd


Medisinmannen

Recommended Posts

Da er Q2-12 offentliggjort og fordøyd og det er åpenbart at nedgangen som endte i negativ vekst nå er snudd og salget øker. Det negative først: Allumera, begynner å minne om en katastrofe. Hvor er fornuften i å bruke Allumera som et ”forspill” til Visonac hvis Photocure taper 32 mill. i året på dette frem til 2014/2015 når Visonac forhåpentligvis lanseres. 70 nye klinikker H12012 og en omsetning på 800k? Hva er det? Pga. Allumera så risikerer Photocure å ikke nå break even i 2013. Her må selskapet ta grep det er ikke pent når en taper 8 mill. per kvartal på et produkt ledelsen guidet å gå i break even i 2012.....

 

Det positive: Det ser ut som en er i gang med salgsøkning for Hexvix. Eget salg av Hexvix/Cysview med 30% salgsøkning. Og partnersalget økte i realiteten med 9%. Dette lover godt etter en tøff tid og jeg tror vi kan forberede oss på gode tall i kvartalene som kommer. 40-50 klinikker i USA fører sannsynligvis til at eget salg om kort tid blir større enn partnersalget.

 

Når vil Photocure gå i break even på driften?

 

Kostnadsbildet vil sannsynligvis holde seg på dagens nivå. Det er ikke lenge til R&D for Cevira er over, men vi må regne med og håpe på at flere produktkandidater vil komme. De totale kostnadene vil sannsynligvis ligge på over 44 mill. per kvartal. Nå er både dermatologi og kreftavdelingene i Photocure Inc. fullt bemannet og kostnadene vi så Q2 vil nok speile det vi kan forvente fremover. Jeg antar av 46 mill. vil være det vi kan regne med av totale kostnader per kvartal og nå vil nok kostnadene være mer stabil kvartal for kvartal.

Salgsinntektene vil øke fremover og for at Photocure skal gå i break even så må de totale salgsinntektene ligge på ca. 52 mill. En antatt og sannsynlig fordeling av salget: Eget salg på 29 mill., partnersalg på 18 og Allumera 5 mill.

Spørsmålet er når vil Photocure kunne nå dette? Eget salg på 29 mill. krever at 56 klinikker selger to teste om dagen, og når vi vet at 40-50 klinikker vil være operativ i USA ved nyttår og at det i Norden omsettes for ca. 7 mill. per kvartal så er det ikke usannsynlig at vi ser slike tall allerede neste år. Partnersalg på 18 mill. er heller ikke avskrekkende. Salget har vært oppe i 13 mill. i 2010 og hvis Ipsen satser så vil vi også nå dette neste år. Photocure har nå flere gode studier som dokumenterer fordelene ved å bruke Hexvix/Cysview. God dokumentasjon er alfa og omega i denne bransjen. At Allumera noen gang skal kunne omsette for 5 mill. kan virke som en dårlig spøk noen få dager etter Q2, men jeg tror det ikke er så langt unna et gjennombrudd. GLOW studiet med riktig markedsføring kan gi gode resultater, men her må det taes grep Hestdal. Hestdal forteller at 170 klinikker er kunder og det har jeg store problemer med å forstå. En kunder kjøper vel et produkt og hvis 170 klinikker har kjøpt en test så gir det en total omsetning på 8,4 mill. og det er langt over den akkumulerte omsetningen til Allumera etter lansering...... For å nå 5 mill. i omsetning på et kvartal så må 100 klinikker som selge 1 test om dagen- Det må være oppnåelig i løpet av neste år hvis selskapet skal ha Allumera i sin portefølge. Hvis Allumera selges/fjernes så vil photocure garantert nå break even neste år.

 

Jeg håper og tror at Photocure vil kunne greie break even Q2 eller Q3 neste år. Hvis ikke så tror jeg Hestdal får en annen rolle i selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Jævlig skuffet over Allumera, men synes de skal holde på til GLOW-studiet er ferdig. Allumera er jo et bra produkt, og med GLOW-studiet har de et godt forhandlingskort til å selge Allumera til noe som virkelig kan markedsføring (disse store "hudpleie-selskapene"). Det er i alle fall mitt forslag. Da sparer de penger på markedsføring, og får inn penger på salget. Tror det kan være verdt en pen slump. Men who knows.

 

Synes også vi bør få klarhet i hvordan eget salg fordelte seg mellom Hexvix og Cysview. Hvis det er slik at Hexvix økte med 60% i Norge (som noen på HO-forumet påstår) så er jo det strålende nyheter. Det vil i så fall være en bekreftelse på at stor markedsandel vil være mulig i andre land enn Danmark. Da får det heller være at Cysview ikke har rakettfart i US, ennå.....

 

Kanskje noen ble skuffet over Q2-tallene, men ser vi på FoU-porteføljen, så har vi jo innen utgangen av 2012 2 produkter i fase III (Visonac og Cevira), med veldig stor sannsynlighet.

 

Dessuten er det litt anderledes med Lumacan ser det ut til. Det var jo allerede i fase II da Salix kom inn, men pga oral formulering så var det tilbake til square 1..., men ikke helt. For mye er jo alt dokumentert, og ser man på Lumacan-presentasjonen så står fase I går gjennom 2012, sammen med formuleringen, men også overlappet av fase II (start midt 2012 og slutt årskiftet 2013/2014), som igjen overlapper med fase III (start midt 2013!! slutt midt 2016)

 

Må innrømme at jeg ikke skjønner dette helt, men ifølge presentasjonen, så vil vi jo ha 3 produkter i fase III om mindre enn ett år! Og som eksempel så kan jeg nevne at mesteparten av Algeta sin kursoppgang har skjedd mens produktet har vært i fase III (fra 14 til 200 kroner), og at det fortsatt ikke er godkjent.

 

Greit å ha fondsfinans sine estimater av verdien av PHO sin FoU-portefølje i bakhånd da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også skuffet over Allumera, men har den samme innstillingen som du. La produktet får noen kvartaler til og vurder det på nytt. Jeg tror Photocure må legge noen mill. på bordet og kjøpe en større landsdekkende kampanje. Dette tror jeg vil gi effekt innen tre områder: 1) Eksisterende klinikker vil få god omsetnisnøkning 2) De vil få et mer positivt inntrykk av Allumera og Photocure 3) Nye klinikker vil komme til. Det koster også å tape 10 mill. per kvartal på Allumera.

 

Har Photocure sagt at de ikke ønsker å offentliggjør fordelingen mellom eget salg Hexvix vs. Cysview (har ikke sett hele webcasten)? Jeg kan ikke forstå motivet bak det? Åpenhet er en bra ting og det er absolutt grunn til å skjule noe sånt. Når det er sagt så har jeg problemer med å se at USA skal skal klare en slik økning allerede nå? Jeg tror nok fasiten er litt fra Norden og litt fra USA. Uansett så har jeg store problemer med å se viktigheten av dette.

 

Det desidert viktigste for meg var å se at nå vosker salget for Hexvix og Ipsen er skikkelig i gang.

 

De som er skuffet over Q2 tallet har seg selv å takke da de umulig kan ha satt seg inn i selskapet og er elendige aksjonærer (la du forøvrig merke til hvor godt jeg traff på Hexvix/Cysview tallene? biggrin.png jeg nevner selvfølgelig ikke Allumera som var mer som et krav fra min side..... blush.png ). Photocure presterte bedre enn konsensus! Det er faktum, Noldiser som ikke klarer å holde en tanke i hodet i mer enn tre sekunder kan være skuffet uten at det betyr noe.

 

Jeg kan ikke huske en kvartalsrapport som har endt med jubel over knalltall, men nå er jeg overbevist om at vi kan se frem til svært god salgsøkning og jeg gleder meg stort til Q3.

Edited by Medisinmannen
Link to comment
Share on other sites

Noen småsaker i første omgang:

 

Biotek er faktisk ganske vanlig å forstå for "meningmann", og mange skygger banen nettopp av den grunn. Har i det siste snakket med noen vanlige småinvestorer og alle gir uttrykk for at de synes biotek er spesielt komplisert og vanskelig å forstå, og derfor ikke kjøper biotekaksjer. Når i tillegg de fleste store aksjonærer i Photocure er fond og lignende er jeg ganske sikker på at det er en komponent som presser kursen godt ned. Se feks på Algeta, den har plutselig blitt "folkeaksje", men faktum er vel at den ikke er blitt noe mindre lett å forstå.

Særlige de regulatoriske og kliniske vurderinger/sannsynligheter er overraskende uforståelige for mange jeg vil kalle oppgående.

 

Ellers kan jeg jo nevne at jeg kjøpte litt aksjer i Photocure i dagcool.png

 

Og det skal selvsagt bli spennende å se hvem som tok (evt solgte) posten på 60400 aksjer i dag, og om det synes på topp 20 lista.

 

 

Har jo i lenger tid hardnakket påstått at recurrence-free-survival-studiet vil være høydepunktet i 2012. Og selv om jeg håpet på umiddelbar effekt, så er vel kanskje Q2 litt tidlig for at man skal se effekten. Men jeg er enig med deg; kan ikke skjønne at kursen drar seg ned på forventede resultater kommersielt, og stadig stødig kurs regulatorisk og klinisk.

 

Og en annen liten sak som slo meg: hvis man sjekker litt på Cevira http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01256424?term=photocure&rank=8 så ser man at primary endpoint skulle bli ferdig i juli, og da steg kursen godt, men har siden seget på ekstremt lavt volum. For å si det slik så har alle interesse av så lav kurs så mulig slik at man får ristet ut tvilerne billigst mulig.

Det er vel også meget sannsynlig at Hestdal vet hvordan primary endpoint for Cevira ser ut, og han var jo meget optimistisk på Cevira vegne i Q2 presentasjonen.

Må nok være vanskelig for mange å være positiv på Photocure sine vegne nå som kursen ser ut til å være synkende. Men justert for siste halvårs nyheter og fremganger anser jeg kjøp på disse nivåer som minst like gode som da jeg kjøpte før jul under 30 kroner (og har som sagt kjøpt litt i dag)biggrin.png

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å se at Ipsen kjører på med å ansette egne produktspesialister med ansvar for Hexvix. Her søker de etter en i UK.

 

http://web2.ipsen.co...1E?OpenDocument

 

Jeg tror Ipsen har vært meget heldig med avtalen og at vi snart får meget oppløftende resultater.

Link to comment
Share on other sites

Hexvix/Cysview salget er nå ca. 8% høyere enn snittet hvert kvartal fra og med Q12010, og det tredje høyeste siden Q12010. Jeg føler meg rimelig sikker på at fra og med Q3 2012 så vil Hexvix/Cysview sette stadig nye salgsrekorder for Hexvix/Cysview og at det vil fortsette ihvertfall i mange kvartaler fremover.

Link to comment
Share on other sites

Tiden går rasende fort Snøffelen og nå begynner det å haste med å posisjonere seg tror jeg! Nå er vi i september og når denne måneden er ferdig så er vi inne i Q4 og kvartalet da vi skal få første resultatet fra Cevira klinisk fase IIb. Ser man på fase IIa og forundersøkelsen med den nye enheten så tror jeg sannsynligheten for suksess er stor. Spørsmålet er om vi får et forventningsrally eller ikke. Ledelsen i Photocure er ikke akkurat egnet til å skape engasjement og forventninger rundt selskapet så jeg tror det vil gå stille før seg før en melding slår ned som en bombe, Når resultatet kommer så kan forventninger om en lisensavtale dra i gang kursen. Det er tross alt svært svært sjelden et norsk biotekselskap har et produkt i klinisk fase III og i løpet av neste år har Photocure to produkter i fase III uten at markedet ser ut til å bry seg.

 

Nå er Hexvix, Allumera og de tre produktene i pipelinen verdsatt til kr. 20,6 per aksje eller ca. 440 mill. Det er kanskje en grei prising når man ser på prestasjonen til Photocure rent kommersielt. Hestdal sin presentasjon av selskapet er fantastisk hvis man utelukkende hører på det han sier, men jeg får fnatt av usikkerheten hans og den manglende karismaen. Det påvirker garantert lysten til i investere i Photocure basert på troen på fremtiden. Photocure er nok nødt å levere varene og så kommer kursen.

 

Hva kan vi vente oss? Algeta fikk en avtale på 5 mrd. når selskapet var litt inne i fase III studiet. Nå er det ca. 1 år igjen til markedstillatelse og kursen er nå 6 mrd. uten å ha et produkt i markedet. Kan vi håpe det samme for Photocure og Cevira? En lisensavtal på f.eks. 4 mrd. vil resultaere i en kurs som er 20% høyere enn lisensavtalen et år før markedsadgang? Det er selvfølgelig avhengig av hvordan avtalen er utformet, men det virker som om analytikerne priser selskapene veldig likt ut fra lisensavtalene de har. Dvs. 4,8 mrd. et år før markedsadgang. ved en avtale på 4 mrd. Regner med du har god oversikt over dette Snøffelen.

 

Det er ikke lenge igjen til vi får resultatene og jeg vil i løpet av noen uker øke beholdningen min med 10%.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert aksjonærliste og det var ingen bevegelse på listen etter Q2 utenom at Photocure økte litt. Ingen av de største aksjonærene ble tilsynelatende så imponert at de valgte å kjøpe eller så skuffet at de valgte å selge.

 

Photocureaksjen har sovnet stille inn igjen uten volum og interesse for selskapet. Regner med at Cevira endrer det i løpet av Q4.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det ikke så lenge å vente på Q3-resultatene som det var å vente på Q2-resultatene i og med at det var over 4 mnd fra 12. februar til 24. august, men bare 2 mnd fra 24. august til 26. oktober (når Q3 kommer).

 

Søkte litt på nettet for å se om det skjer noe med Allumera, og fant denne: http://dermatologyandlasersurgery.com/allumera-lunch-and-learn/ , så håper at det er et tegn på at man er litt på hugget med forskjellige fremstøt.

 

 

Og en liten sak om Lumacan http://www.photocure.com/Investor-relations/Reports-and-presentations/ , hvis man ser på presentasjonen i 2011 og nærmere bestemt den 28.03.2011 som heter "Presentation of opportunities for Lumacan through agreement with Salix" så ser man på side 15 tidslinjen for den kliniske utviklingen, og på den ser at det ikke trenger å være så veldig lenge til Lumacan er i fase III. Kankje har vi 3 produktkandidater i fase 3 til neste år, faktisk meget sannsynlig.

 

Lurer forøvrig litt på hva Fondsfinans holder på med om dagen, de har vel ikke kjøpt en aksje etter 24. august de heller...

 

På den annen side så har jeg sagt, men gjenntar likevel; Primary Endpoint for Cevira var klar i juli (secondary endpoint i november), og Hestdal sier at han gleder seg til å presentere Cevira-resultatene. Selvsagt gleder han seg til det; han vet jo allerede hvordan det er gått (primary endpoint).

Tror alle de kjedlige fondene og lave likviditeten i PHO tynger kursen. Når (den positive) Cevira-meldingen kommer i Q4 så kommer kursen til å gå såpass at vi får en god ommrokering i eier-strukturen, og mange meglerhus vil kjøpe seg inn, for deretter å anbefale aksjen, som igjen vil "katalysere" kursen videre opp.

Link to comment
Share on other sites

Håper du har rett i det og jeg er enig den teorien din for å få litt volum i aksjen. Først må kursen gå såpass at fonene tar gevinst og ersattes med aksjonærer som har større omløp på aksjene sine. Jeg håper at vår største og alt for passive eier snart kvitter seg med sine aksjer. Topp 20 bør ikke sitte på mer enn 40-50% av aksjene.

 

Forhåpentligvis blir det Cevira som drar i gang det ballet.

 

Jeg følger meg rimelig sikker på at Lumacan kommer ikke til å bli klar for fase III neste år. For å klare det så må Salix starte fase II studiet om kort tid. (skal gå over et år når det er FDA godkjent. Jeg tror fase II studiet starer neste år og er ferdig ca. 1 år etter. Fase III studiet tror jeg starter medio 2014 og avsluttes medio 2016.

 

Det er nok ikke mange dagene til vi får et Cevira forventningsrally. Analytikerne er vel ikke så totalt inkompetent som det antydes av div. høyprofilerte investore for tiden? Det må da være gull for en analytikere og anbefale et selskap som er i ferd med å få et kreftprodukt i fase III og med stor sannsynlighet for en lukrativ lisensavtale.

 

Det er nok ikke lenge til vi får godt betalt for å være tålmodig og sterk i troen, føler meg nesten religiøs.....

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt over sånn ca gjennomsnittlig omsetning for biotek på OSE, og Photocure er ikke særlig likvid:

 

Aksjeomsetting per dag som prosent av totalt antall aksjer (14 dagers snitt og litt synsing):

 

PHO: 0,02% (0,01% om vi ikke regner med den ene posten på 60400 aksjer som gikk for litt siden)

DIAG: 0,74%

ALGETA: 0,35%

CLAVIS:0,23%

BIONOR: 0,50% (falt fra 2,5% til 3% for noen mnd siden)

 

Som man ser er det null omsetting i PHO, og kun NAVA og BIOTEC er i nærheten med 0,06%

 

Med andre ord så er ikke den reelle kursen for PHO i nærheten av å være validert. Og som jeg har sagt tidligere så har alle opplyste og langsiktige aksjonærer stor nytte av at kursen holde lavt slik at alle idiotene ristes ut før det blir for opplagt. Selv Fondsfinans tipper jeg er forsiktig med sine 67 kroner, som er det minste de kan komme med for å beholde sin troverdighet og intergritet (som andre meglerhus likvel gir f** i).

 

Spetalen har meget rett i sitt utspill, og det bør man ha i bakhodet når man ser på den utrolige lave omsetningen i PHO, de store inaktive eierne og fundamentalene i PHO.

 

Seriøst, 450 mill for Hexvix/Cysview og den FoU-porteføljen de har. Det er helt latterlig. Lønner seg å holde fokus på fundamentalene og huske at det er mye lurendreiere der ute.

 

Dessuten, i denn bransjen kan ting ta lang tid, feks kan et produkt utviklet gjennom hele 90 tallet, deretter godkjent og markedsført i noen markeder gjennom hele 2000-tallet til slutt få gjennombruddet i 2010-decenniet. "Believe me, I have seen it".

 

Jeg tror Hexvix/Cysview er i ferd med å få sitt gjennombrudd, og det er meget sannsynlig at det vil ha decennier! med god og økende inntjening for seg.

Og igjen, Algeta gikk fra 14 til 200 kroner mens Alpharadin hele tiden var i fase 3 (hvor de fortsatt er ), med andre ord ingen regulatoriske hindre passert. Photocure har i 2013 garantert 2 produkter i fase 3...

Link to comment
Share on other sites

Det er litt rart at akkurat Navamedic og Photocure er de med lavest omsetning. Noen av grunnen til at jeg satser på de to er åpenbar ut fra produkt, markedsgodkjenning osv., med andre ord best mtp risk/reward. Hovedgrunnen til at jeg satser på de to selskapene er at jeg mener begge er i ferd med å gå fra underskudd på driften til å gå med overskudd på driften. Ingen av de har lån og jeg forventer at begge selskapene blir fremtidige utbytte maskiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Legger inn en kommentar på denne tråden, for er ganske sikker på at aksjekursen er på vei oppover nå. Ser at FOF tok 2500 aksjer i dag også, så de har vel tatt sine vanlige 5000 aksjer i uka (de tar jo selvsagt litt mer om muligheten byr seg, men passer på å ikke presse kursen).

Selv kjøpte jeg litt i dag også; 100 aksjer. Mange bekker små...

 

 

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Jeg lå med kjøp 700 i dag uten suksess. Prøver igjen på mandag. Har fått litt troen igjen mtp at vi kanskje er i gang med et kommersielt gjennombrudd innen PDD og så er det Cevira....

 

 

Her er forøvrig enda en Cysview video og en som viser den fantastiske effekten!

 

Link to comment
Share on other sites

Google har nå forbedret sitt web search interests med å slå sammen trends med insights. Det som er positivt for oss er at det for første gang er registrert økende og registrerbar interesse for Cysview. Det har vært to blaff av interesser, men fra mars 2012 så er det registrert interesse hver måned. Tallene varierer noe.

 

Hexvix: Stabil interesse fra i all hovedsak Tyskland. Det kan være at den interessen er sterkt økende, men dette er usikre tall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...