Jump to content

Photocure- Aksjonæroversikt


Medisinmannen

Recommended Posts

Oppdatering av topp 20 listen i dag og det var litt interessant.

 

Ingen av topp 20 selger, men flere av de største øker litt. Nå har de 20 største aksjonærene 72,18% av aksjene.

 

Odin har kjøpt ca. 4k

FOF Spar har kjøpt ca. 30k og har nå passert Gezina som 4. største eier

Photocure har kjøpt ca. 3k

 

Det er betryggende å se FOF, med stor innsikt i Photocure, fortsetter å kjøpe. Ca. 423k aksjer unna 3.plass...... cool.png

Link to comment
Share on other sites

FOF har jo et farmasifond med 150k i tillegg sitt sparfond på 1250k, så strengt tatt så er de vel bare 272k unna pallplassen. Men selvsagt godt å se at de ikke har mistet interessen, og de nå er i gang med å akkumulere igjen etter en liten pause. Satser på at flere kommer i gang. utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så ut til at Fondsfinans hadde økt fra 1 270 000 aksjer til 1 275 000 aksjer i forrige uke, men jeg har fulgt med litt og det ser ikke ut til at de har kjøpt etter at Photocure gjorde sitt siste tilbakekjøp 4. oktober.

Selv kjøper jeg litt nå og da når jeg har litt til overs, 100 forrige uke og 50 aksjer hittil denne uka. Hadde nok kjøpt mye mer om jeg hadde hatt mer penger til overs.

 

Link to comment
Share on other sites

Virker veldig rart ja, for tviler på at det har kommet informasjon til FOF som gjør at de ikke ønsker å kjøpe. Tror heller at de håper at kursen vil synke nå som både Photocure (og derfor nå FOF) har sluttet å kjøpe. For når de gode nyhetene kommer så har en aksjer tendens til å stige, men sjelden mer enn 50%, uansett hvor god nyheten er. Og kursen er jo teknisk sett i et "veikryss", enten opp eller ned. Så om vi går ned mot 33 til 32 kroner kan jo FOF kjøpe ganske mange aksjer på vei opp mot forskjellige "tekniske støtter".

Har jo sagt det mange ganger før men gjenntar det; det er ikke de som selger små volumer på vei ned som vil sitte med skjegget i postkassen den dagen Photocure går til himmels, men de som kaster ut store volumer på vei opp på 40, 46, 53, 63 og 70 kroner. FOF har vært i bransjen lenge og kjenner dynamikken, og de har samme mål som noen andre av oss; flest mulig PHO-aksjer til slutt.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Hvis FOF har fått tilgang informasjon som kan påvirke kursen fra Photocure så kan de ikke kjøpe eller selge. Det er påfallende at begge stopper å kjøpe omtrent samtidig når begge har kjøpt omtrent hver dag den siste tiden og FOF har kjøpt nesten kontinuerlig i to år....

 

Vi har svaret på dette i neste uke! smile.png

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingen forandring på topp 20 lista fra 29.10 til 05.11, til tross for at FOF kjøpte 5000 aksjer i forrige uke. Normalt betyr jo det at FOF sitt Sparfond øker med tilsvarende. Men hverken Sparfondet eller FOF sitt biotek-fond økte, så om det betyr at FOF øker i et 3dje fond eller om FOF kjøper for privatpersoner (gjør de det??), det vet jeg ikke.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Hvis man tar en liten titt på hvem som selger så er det i alle hovedsak Nordnet-kunder (32 414 aksjer til snitt 36,14 NOK/aksje). Og den andre som selger er jo "Market Makeren" SB1M, som har solgt 10901 og kjøpt 6958 aksjer. Med andre ord 5000 aksjer i minus, som de må / skal ? kjøpe tilbake.

Føler ikke at NON-kunder er særlig retningsgivende. Jeg tenker at de er vanlige småsparer som egentlig ikke har særlig peiling, med andre ord saueflokken. Så at de har valgt å kaste ut aksjene nå er det vel en stilletiende enighet om blant de andre kjøperne at de skal få gjøre seg ferdig med før vi går oppover.

 

Broker name Buy vol. Avg. buy price PARETO SECURITES AS 15,900 36.20 FONDSFINANS ASA 11,542 36.54 NETFONDS BANK ASA 9,079 36.77 DNB BANK, DNB MARKETS 8,065 36.15 SPAREBANK 1 MARKETS AS 6,958 35.90 NORDEA BANK NORGE ASA, NORDEA 3,363 36.58 NORNE SECURITIES AS 2,774 35.90 NORDNET BANK AB 1,727 35.75 MERRILL LYNCH INTERNATIONAL 657 35.42 SKANDIABANKEN 276 35.00

Broker name Sell vol. Avg. sell price NORDNET BANK AB 32,414 36.14 SPAREBANK 1 MARKETS AS 10,901 36.41 DNB BANK, DNB MARKETS 7,425 35.75 NORNE SECURITIES AS 6,035 36.47 PARETO SECURITES AS 1,000 38.00 SKANDIABANKEN 748 35.85 MERRILL LYNCH INTERNATIONAL 657 35.72 SWEDBANK NORGE NUF 500 35.30 NETFONDS BANK ASA 279 35.26 NORDEA BANK NORGE ASA, NORDEA 133 36.00

 

 

Selg tok jeg en liten post på 100 aksjer på 36,50 i dag.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Har skrevet et lite innlegg på HO-forumet på tråden " DnB kursmål 61 kroner" (tror jeg den het), og den ligger under "Industri"-kategorien (siden tråden en gang i tiden ble startet av Merlin der). Valgte HO-forumet siden tro det kan være en liten tankevekker. Og håper at noen "tenner" på den.

Link to comment
Share on other sites

Har lest innlegget ditt som høres fornuftig ut, det eneste problemet er at du bruker logikk og sannsynlighet som kriterie for dnm og det har frem til nå ikke vært deres sterke side. Dnm er en profesjonell aktør som skal gi en analyse av photocure og de gjør en sjokkerende slurvete jobb med store kunnskapshull.Jeg tror photocure vil være et glemt selskap helt til de kan vise gode økonomiske resultater eller en kanon lisensavtale.

Link to comment
Share on other sites

Leste papirutgaven av Dagens Næringsliv på jobben i dag tidlig, og der stod det en helside om Clavis, som jeg tenkte jeg ville finne igjen i nettutgaven, men det gjorde jeg ikke.

 

Uansett der var det en ganske interessant uttalelse av Marianne Skeisvoll Bjørnsen til hvorfor fallet ble større en ned til de 18 kronene hun hadde tenkt seg om LEAP-studiet feilet. Og hennes konklusjon var at det sådde tvil om selve teknolgien slik at sannsynligheten for at neste studie også skulle feile var økt.

 

Skulle nesten tro at hun hadde lest innlegget mitt i går! For det var som å høre seg selv, og det er i grunnen forunderlig at Marianne ikke har klart å komme på det selv. For hvis hun hadde det så hadde hun kanskje skjønt hvorfor Visonac med meget stor sannsynlighet vil lykkes, og også hvorfor det er meget sannsynlig at Cevira-studiet vil lykkes når vi vet svaret på feasibility-studiet.

 

Og faktisk er jeg ganske overbevist om at disse meglerne er innom diverse forum, for de vet at mellom all støyen så finnes det meget oppegående mennesker som de kan få verdifull input og verdifulle ideer fra.

(som feks oss :o))))

 

Får håpe at hun i samme omgang er litt ydmyk, og leser seg litt opp i Fondsfinans sine analyser ( og gjerne våre tråder på HO-forumet om PHO også).

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Hvis de andre produktkandidatene bygger på samme teknologi så er det klart at sannsynligheten for suksess reduseres. Det kan virke som analytikere flest jobber på spreng for å bli overflødig, det er utelukkende Bøen i FOF jeg kan lære av når det gjelder Photocure.

 

Nå teller jeg snart timer og det må være et positivt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev følgende på HO-forumet dagen Clavis tok et "nosedive":

 

"Innlegg av: Snøffelen (12.11.12 21:06 ), lest 98 ganger

Ticker: PHO

RE^1: PHO DnB Markets gjenopptar Pho med kjøpsanbefaling! 61 NOK

 

Det er selvsagt spekulasjoner fra min side, men dette går på anseelsen løs for DnB, og de har undervurdert implikasjonene ved en failure i LEAP. Og årsaken er at det ville sette spørsmålstegn ved hele grunnteknolgien til Clavis, den såkalte LVT ( Lipid Vector Technolgy). Og sånn må man også tenke at sannsynligheten for å lykkes med andre prosjekter i Clavis, også basert på LVT, har sunket drastisk? dagens

 

For Photocure stiller det seg annerledes for deres teknologi er allerede "proven" ved at de allerede har levert to produkter, Metvix og Hexvix, til marked.

 

En slik "forsikring" for teknolgien har ikke Clavis, og jeg mener at DnB har undervurdert det aspektet, og i alle fall sett i etterpåklokskapens klare lys. (selv har jeg aldri vært avvisende til Clavis, men har aldri turt å kjøpe nettop fordi risikoen for en "not proven Technology" har vært for stor.

 

Med andre ord kan i verste fall dagens melding bety at "it was not ment to be". I beste fall så er det studiedesignfeil, og man kan igjen være på trakk med noen justeringer.

 

En interessant sammenligning i så måte er Photocure sin Visonac. Den feilet jo for noen år siden. Og man kunne jo da tenkt at "it was not ment to be". Men med Metvix i "bakhodet", så var det grunn til å tro at det var noe feil med studieoppsettet og valg av parameter og utførelse. Og svaret på det har vi jo en anelse om nå etter det fantastiske fase IIB resultatene til Visonac.

 

Clavis har ingen slike ting å vise til. Og det her jeg mener at at DnB-Marianne har undervurdert risikoen for Clavis. Kanskje hun har sett på failure i LEAP isolert?"

 

 

Og nå har jeg skaffet meg gårsdagens papirutgave av dn.no (altså dagen etter jeg skrev ovenstående på HO-forumet), og følgende uttalelse står i artikkelen "Kom som et sjokk" på side 26.

 

"DNB Markets har tidligere vurdert aksjens verdi til 18 kroner hvis det skulle gå galt med medisinen rettet mot pasienter med bukspyttkjertelkreft.

-Men da var det ingen endring i sannsynligheten for at elacytarabine ville lykkes. Sannsynligheten er noe mindre etter at den andre studien feilet så voldsomt, sier DNB-analytiker Marianne Skeisvoll Bjørnsen."

 

Etterpåklokskap er jo kanskje en slags klokskap, i alle fall i meglerbransjen, men hun burde vel kommet på dette litt før hun leste det på HO-forumetblink.png

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Dette er samme jenta som anbefalte å kjøpe Diagenic på det som tilsvarer kurs 27 i dag og da var oppsiden enorm i følge henne. Begrunnelsen var de store verdiene i teknologien...... dry.png

 

Hun forsøker nå å vurdere Photocure og det hun serverer er svært mangelfullt. Hun glemmer produkter og i hvilken fase de er i. Teknologien til Photocure tror jeg hun ikke forstår.

 

Det er klart at hadde Lumacan blitt introdusert som produktkandidat i et tenkt scenario der Hexvix ikke fungerte som ville det vært åpenbart at sannsynligheten for Lumacansuksess ville blitt redusert selv om potensialet er det samme. Nå er resultatet til Lumacan 33% bedre enn Hexvix og ikke nok med det. Lumacan kommer kanskje i oralt formular.

 

Markedet forstod hvilken konsekvens resultatet hadde for Clavis og de andre produktkandidatene selv om Marianne ikke forstod det noe hun burde forstå. Kundene betaler henne for å få gode vurderinger og hennes vurderinger er rett og slett så dårlig at man risikerer å tape en formue på henne.

 

Kanskje hun lærer etterhvert og kommer med en anbefaling på Photocure. Det blir litt pinlig...blush.png

 

Jeg tror nok Marianne har fått seg en leksjon internt i DNM etter at hun ble overrasket over kursfallet, men for all del du kan sikkert ta noe av æren..... cool.png Du tåler den Snøffelen?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke ble coocky, men det viktigste er at du, jeg og Hans Peter Bøhn er enige. biggrin.png

 

Var ikke klar over at DNB-Marianne hadde anbefalt Diagenic på 27 kroner, men synes vel ikke hun har truffet særlig bra på den heller.

Og selv om "vår" portefølje med PHO, PCIB og NAVA ennå ikke har innfridd kursmessige så er det en helt annen soliditet på den jobben som gjøres i selskapene, og også i aksjekursen. Må nok bare være meget tålmodig. Og ingen av de selskapene har gjort noen nosedive, og selv for PCIB, som er ganske riski, så skal det nok litt til at det skjer.

 

Når det gjelder Lumacan, synes jeg det var betryggende at de på dagens presentasjon gjenntok at NDAen skal inn i 2016, som tidligere signalisert. Har liksom ikke hørt så mye fra den kanten, men ting er tydligvis on track og saker på stell ser det ut til. Bra!

Link to comment
Share on other sites

Flere enn oss Medisinmannen, av de som investerer i biotek-/farmabransjen, som ikke har sett noen store verdier i Clavis og heller ikke kjøpt aksjer der:

 

http://www.hegnar.no...ticle711338.ece

 

Mens selvsagt har de kjøpt aksjer i et selskap hvor det er store verdier som etterhvert vil realiseres:

 

http://www.photocure...t_shareholders/

 

Og det er en god del av eggene sine Odin har lagt i Photocure, Odin er 3dje største aksjonær.

 

Lønner seg alltid å være grundig når man skal avgjøre i hva man skal investere i og ikke.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Clavis er enda et eksempel på at det på mange måter er ren gambling for folk flest å tippe utfallet av ny teknologi innen biotek. Bruker man Clavis som et eksempel så har det for mannen i gata og analytikerne vært ren gjetting om Clavis lykkes eller ikke. Det har også vært innsidekjøp fra selskapet de siste månedene, og selv disse bommer kraftig. Det samme aspektet med gamglingrealiteten tilfelle for Algeta. Ingen kunne vite at Algeta lykkes og det var ren og skjær flaks for de aksjonærene som var inne da de gode meldingene kom. Tilfeldigheter der mange i ettertid erklærer seg for å være ekstremt dyktig.

 

Det er derfor jeg nå velger å sitte på Photocure med veldokumentert og godkjent teknologi som brukes innen nye områder. Navamedic med sine nisjeprodukter som er for små for andre aktører samt generika. Et selskap som utvikler seg veldig positivt.

 

Det er også dette som er grunnen til at jeg valgte å kvitte meg med PCI Biotech. Selv om de kliniske undersøkelsene har vist fantastiske resultater så er fortsatt risikoen for høy for meg og det selskapet passer ikke inn i min langsiktige strategi. Det kan være at jeg går glipp av en stor oppgang, men i sum så tror jeg min nåværende strategi er sunn. At jeg innimellom gjør noen mer eller mindre veloverveide trades kommer utenom denne strategien.

 

Det er også vanskelig for meg å følge sykliske aksjer der det er mange økonomiske parameter som bestemmer utviklingen til selskapene. Her har analytikerne langt bedre redskaper enn meg til å gjøre gode vurderinger. Biotek/teknologi er nok det som passer meg best.

 

Spennende tider Snøffelen. Det skal ikke bli lett å holde bena godt plantet i bakken de kommende årene.... :)

Link to comment
Share on other sites

Ser i alle fall som FOF har speedet opp sine kjøp siste dager, kjøpte 5000 i dag på 36 kroner og var vel de som lå med 5000 på kjøp på 35,50.

 

Og hvis jeg regner på det så har vel FOF antal aksjer i Photocure: FOF Spar 1 290 000 aksjer, FOF Biotek 150 000 aksjer, FOF pensjonskasse 142 000 aksjer, FOF aktiv 65 0000 aksjer (eller mer?) og FOF gjennom Arendal Fossekompani 48 000 aksjer.

 

Så vidt jeg kan regne ut skulle det bli 1 695 000 aksjer, og er vel da 3dje største aksjonær i Photocure, siden Odin fondsforvaltning har 1 672 011 akjser.

 

FOF nærmer seg 8% nå, og kanskje 10% også??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...