Jump to content

Photocure- Aksjonæroversikt


Medisinmannen

Recommended Posts

Dette er jo egentlig litt irriterende:

 

Innlegg av: Marximat (16.11.12 08:56 ), lest 0 ganger

Ticker: PHO

Pho ut av hovedindeksen - sammen med Funcom

 

Photocure går ut av hovedindeksen. Det medfører at enkelte fond kan komme til å (måtte) vekte seg ned:

 

"Oslo Børs har gjennomført den halvårlige revisjonen av utvalget i hovedindeksen (OSEBX). Revisjonen innebærer at antall aksjer i indeksen vil være uendret fra 1. desember. EMGS og Songa Offshore inkluderes i indeksen, mens Funcom og Photocure går ut."

 

Kilde: http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-oss/Presserom/Pressemeldinger/Endret-utvalg-i-Oslo-Boers-Hovedindeks-OSEBX7

 

 

Men hva vil det egentlig ha å si for kursen?

For å ta det enkle og innlysnede først; det har selvsagt null og niks å si for PHO sin fremdrift i prosjekter og for inntjeningen.

 

Når det gjelder kursen så har jeg egentlig ingen peiling, men hvis det er slik at noen må vekte seg ned så kan det jo tenkes å tynge kursen, men tviler egentlig på at det må dumpes ut over natta.

Og hvis så, håper at det kommer litt mer aktive investorer inn på topp 20 lista.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen indeksfond som må selge seg ut og det kan tynge kursen for en lite likvid aksje. 3.desember trer dette i kraft. Jeg vet ikke når og hvordan reglene er for utsalg og tror ikke det har mye å si for kursen annet enn på kort sikt. Det er nok andre nyheter i desember som vil kunne bekymre oss mer hvis nyheten ikke går Photocure sin vei.

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig at kursen holder seg på sitt lavmål, men det positive er at det ser ut til at det bare er en selger som prøver å kvitte seg med aksjene sine. Og både FOF, PAS, DNB og INT har tatt i mot de aksjene. Og det er jo ingen grunn til å krangle om de aksjene, alle får litt, og billig også, hvis man ikke utfordrer hverandre.

Selvsagt litt vanskelig å si hvor mye NONern skal selge, men han har holdt på en stund, og det må jo være minst 75 000, og kanskje nærmere 100 000. Kan selvsagt ikke si med 100% sikkerhet at dette er samme selger, men mye tyder på det. Og siden ingen av topp 20 selger så kan det jo ikke være mer enn 150 000 han skal ut med. I verste fall så holder dette på en uke til, eller 2.

 

NONern står for ca 2/3 av totalsalget i PHO, og over 80% av nettosalget, målt siste måned (og FOF og PAS står for over 80% av nettokjøpet...)

 

På pluss-siden er det i alle fall at FOF ser ut til å fortsett sin vellykkede strategi; kjøpe jevnt og trutt, selv om de i dag kjøpte på 35,80 til tross for at NONern kastet ut aksjer etter det på 34,50. Bare spekulasjoner, men tror det tyder på at beholdningen til NONern snart er solgt ut. For vanligvis er FOF meget flinke til å ta i mot til dagens laveste kurser (og tror at FOF har god bokføring og oversikt og vet at det nærmer seg tom beholdning for NONern)

Har en god stund predikert at 36 kroner nå er jevngodt med mitt beste kjøp i fjor på 27,70. Og justert for bunnen på 26,70, skulle det tilsi at vi bunner ut på 34,70. Er klar over at vi er på 34,50 nå, men når NONern er ferdig så tviler jeg på at PHO skal noe annet sted enn oppover.

 

Er forøvrig sinnsykt spent på Cevira, før eller senere må det da komme (gode) resultater.

 

Prøver meg også på en liten aksjonæroppdatering; FOF øker med 5000 til 1 295 000 aksjer, ellers ingen endring i topp 20.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Du verden, over 50 000 aksjer solgt i sluttauksjonen, og med 71 000 aksjer usolgt på 34,40 kroner. Lurer på hva tanken bak kan være, virker jo ikke akkurat veldig positivt å legge så mange aksjer ut til salgs sånn i inngangen til desember måned. Kan bli interessant å se om vi får noen forandring på topp 20 som følge av dette salget.

Men på den annen side det er jo kjøpere også, 26 000 på 34,00 kroner, ei heller innfridd.

Det eneste jeg er meget sikker på er at ingen lekkasjer av resultat har skjedd, for her har Photocure et meget godt rulleblad, om man kan kalle det for det. Og tviler på at noen i Photocure omgås smartasser ala Tor Aksel Voldberg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det til slutt ble liggende 25 000 på kjøp; 34,00 kroner (og neglisjerbart på salg, fyren på 71 000 lar det ikke ligge over helgen)

 

Nå bare gjetter jeg, men ser at at siste måned så har PAS nettokjøpt ca 43 000 , mens FOF har nettokjøpt 25 000 (og bruttokjøpt det samme). 25 000 til høres jo ut som en tilhørende rund som som gir 50 000 aksjer kjøpt siste måned før gode Cevira-nyheter, og en liten fjær i hatten å få kjøpt på det som kommer til å bli laveste kurs i år, og dessuten rett før vi tar av.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Rullebladet til Hestdal er ikke helt plettfritt.......

 

Dette liker jeg ikke, men jeg ble litt betrygget av at den "store handelen" gikk mellom DNM selv om det sannsynligvis ikke betyr noe.

 

Nå har jeg en kraftig mistanke om at det har lekket ut negativ informasjon om Cevira. Hvorfor skulle noen plutselig dumpe aksjer på årets laveste kurs?

Link to comment
Share on other sites

Å dumpe aksjer er vel å ta litt i. 50 000 aksjer er tross alt ike mer enn 0,23% av aksjekapitalen, og selv om man regner med de 71 000 som også ble forsøkt solgt på 34,40, så er det fortsatt ikke mer enn 0,55%.

 

Tenker man det som var normaldagsomsetning i aksjer som Algeta, Clavis, Bionor så er jo det mellom 0,2 og 1,0% av totalt antall aksjer. Greia er vel at man sammenligner med normal omsetning i Photocure, og det har jo vært sånn ca 0,002% til 0,004%, dvs tilnærmet null likviditet.

 

Jeg vil heller kalle dette det som burde være dagligdags i Photocure.

 

Og hvem skulle vite noe? Bare se på et selskap som Clavis, var ikke mange som hadde så den komme. Tviler på at noen plutselig har fått informasjon. Tror det er mer sannsynlig at noen er blitt litt nervøse (med Calvis-fadesen i bakhodet) og tatt noen bets av bordet. Det er helt normalt. Så pløyer man heller pengene rett inn igjen, kjapest mulig om det går bra.

 

Feks har jeg tatt en grundig sjekk og i sin tid googlet hvem som står bak topp 20 lista i Photocure. Og det kan jo også tenkes at det finnes eiere der som er skvetne/lar seg lure.

 

Et tenkt scenario: noen meglere i DNB har etterhvert skjønt at Photocure er sinnsykt bra risk/reward akkurat nå, men vet samtidig at folk med mindre innsikt er litt på tå hev nå rett etter Clavis-fadesen, og samtidig har man jo sett at Photocure bare har sunket, og har gått ned gjennom 36-kroners nivået som jo egentlig er en slags teknisk støtte. Hva gjør han da? jo da ringer man noen som sitter på mange Photocure-aksjer og lurer på hvordan det går.

Trenger ikke si noe for kunden, som er nervøs, begynner jo automatisk å skravle om det temaet man ønsker. Og da er det fort gjort og selv komme til konklusjonen at det er bedre med "føre var en etter snar", og psyker ut.

Feks er jo den 17. største aksjonæren ELL LOEN AS og eieren kan man google frem:

 

http://www.akersposten.no/nyheter/sma-tiltak-kan-gjore-mye-1.4777877

 

Nå er jeg speluativ og slem, men sånn ut fra et fordomsfullt utgangspunkt så kunne man kanskje tenkes at personen på dette bildet kunne solgt.

 

Selvsagt kan noen ha fått snusen i noe, og tatt det eneste smarte valget og dumpet Photocureaksjer. Men som jeg funderer over kan det jo være tusenvis av grunner til at et salg skjer nå. Gjelder å holde hodet kaldt nå. Og jeg forholder meg til de faktaen jeg har kontroll og vet om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å kalle det noe annet enn dumping når man kvitter seg med 50k aksjer i etterahandelen på årets laveste kurs. Hvorfor nå? Hvis man fryktet et Cevira resultat så burde man solgt for lenge siden. Svaret kan foreligge om en time.

 

Hestdal solgte nesten 100k aksjer i 2010 rett etter en bra melding og noen måneder for Visonac resultatet forelå. Ikke noe ulovlig, men han ødela kursen totalt. Dette var før min tid.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være så enkelt som at noen flytter mellom egne konti for å ta tap (skattemessig transaksjon). Det foregår ofte mange rare transaksjoner i tiden frem mot jul.

 

Jeg er fortsatt optimist! - og velger å tro at aktørene sitter med lik informasjon (jeg er kanskje naiv...) blink.png

 

 

Hva mener du med at svaret kan foreligge om en time Medisinmannen?

Edited by Torotoro
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at jeg ikke forstår handlingen til den som solgte HVIS man selger pga Cevira risikoen. Meldingen kunne kommet når som helst så hvorfor er ikke aksjene solgt for lenge siden?

 

Vi får håpe det ikke er noen lekkasjer på gang og at resultatet blir meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser paa dybdeloggen for Photocure paa fredag de siste 5 minuttene foer stengetid (klokka 16:25:11), og sluttauksjon inkludert saa ser man at det foregaar mye rart, interessant og tildels uforstaaelig. Men det ser ut som det bare er en aktoer paa baade salgs- og kjoepersiden.

 

Foerst, klokka 16:20:26 saa kommer det like mange paa kjoep og salg paa 35,00, deretter beveger det seg ned (kjoep og salg) til 32,50, uten at noe handel skjer,.

Klokka 16:21:30 ligger det plutselig 105 491 aksjer paa kjoep paa 35,00 kroner og 22 157 til salgs paa 35,00, uten at det skjer noen transaksjon.

Klokka 16:22:11 er det plutselig bare 5 491 aksjer til paa kjoep paa 32,50, mens det er 3 991 aksjer til salgs på 32,50, uten at det skjer noen transaksjon.

Klokka 16:22:20 saa er det 30 491 paa kjoep paa 34,50, mens det er 4 540 paa salg.

Foer det plutselig klokka 16:22:28 er 142 575 aksjer til salgs paa 34,00 kroner og 55 491 aksjer paa kjoep.

 

Og slik fortsetter det , paa relativt hoeye volumer, med samme salgs- og kjoepspris frem til sluttauksjon, uten at det faktsk skjer noen transaksjoner.

 

Jeg kan ikke saa mye om de tekniske finessene i aksjesalg. Men tipper at det er slik at aksjer maa handles over boers. Hvis jeg feks blir enig med min bror at han skal faa kjoepe 5 000 aksjer av meg til 30 kroner i Photocure, saa kan jeg ikke gjoere det ved aa sette det privat fra min VPS-konto til hans. Regner med at den transaksjonen maa gaa over boers. Ellers ville vi faatt mange kreative handler.

 

Og naa bare gjetter jeg, men moensteret med opp og ned, og saerlig med aa ta en stor post paa kjoep FOERST, tyder paa at noen skal gjoere en transaksjon "utenom markedet". Og dermed maa "traa vannet" foerst foer det gjennomfoeres.

 

Derfor ville jeg heller lagt mye mer vekt paa at det ligger 25 000 paa kjoep paa 34,00 kroner over helgen. Og jeg tipper det er FOF som oensker aa gire opp, naa som det tilsynelatende var litt omsetning her, og mulighet for kjoep av stoerre poster uten aa maatte bevege kursen.

Naa fikk ikke FOF napp, hvis det er de som har lagt ut de 25 000 aksjene paa kjoep. Og jeg tror de er klar over at slikt kan skje. Men paa den annen side ville det vaert for dumt av FOF aa ikke legge ut kjoepsordren paa 25 000 om det faktisk var mulighet for aa faa de aksjene (man vet jo aldri).

 

Dette er bare gjetning fra min side, men anser fortsatt som FOF som de som har best innsikt, og hvis man holder hodet kaldt og fokuserer paa det vi vet, saa er det fortsatt slik at resulatene fra feasibility-studiet (som er meget lik fase IIb oppsettet) har gode resultater.

 

Og om man gjenntar en prosedyre paa noeyaktig samme maate saa er sannsynligheten at man faar ganske likt resultat ganske mye stoerre enn at man faar et annet resultat.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Snøffelen!

 

Hvis Cevira kommer inn med bedre resultater enn ventet så skal jeg spandere nytt tastatur på deg til jul...trådløst til og med rolleyes.gif

 

laugh.png Jeg vurderer å bli med på et spleiselaget og en bør legge i såpass mye at tastaturet har blå belysning.

 

 

http://nmradar.blogspot.no/2008_06_01_archive.html

Link to comment
Share on other sites

He he, takk for det. Men tror at det er jeg som er litt noldus her. Og at jeg maa ha kommet borti noe, for jeg har skrevet med de norske vokalene paa PCen foer, og da har det gaatt bra. Funker selvsagt bedre paa I-paden, men den er litt daarlig til klipp og lim; knoter litt for mye paa den.

Link to comment
Share on other sites

He he, takk for det. Men tror at det er jeg som er litt noldus her. Og at jeg maa ha kommet borti noe, for jeg har skrevet med de norske vokalene paa PCen foer, og da har det gaatt bra. Funker selvsagt bedre paa I-paden, men den er litt daarlig til klipp og lim; knoter litt for mye paa den.

 

Har du forsøkt "alt"+"shift"?

 

Det endrer språket på pcen, ref NO eller EN nederst i høyre hjørne.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper også forklaringen til Torotoro, men innmari irriterende at kursen i dag nådde et nytt bunnivå. Har i hele høst drevet og småkjøpt aksjer fra kr 37 til kr 35, og kjøpte i dag også, dessverre på dagens høyeste kurs ; 100 stk til 34,70. Har jo hele tiden ment at 37 til 35 kroner er omtrent bunnen. Så når noen kaster ut aksjer, om ikke særlig mye, på 33,60 så må jeg bare innse at kursen gikk lengre ned enn jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare krusninger mtp hva et Cevira resultat med et godt eller dårlig resultat vil føre til.

 

Har postet en tråd ang.hvordan vår nest største aksjonær, Hunter Hall, ser på sin investering i Photocure. De har vært med i 10 år og de virker fortsatt sterk i troen.

 

Nå er det på tide med offentliggjøring av Cevira studiet og etter å ha lest Snøffelen sin siste tråd så er det minst like viktig for meg at Snøffelen for seg et nytt tastatur som en kursoppgang. laugh.png

Edited by Medisinmannen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...