Jump to content

min lille swing breakout journal


Recommended Posts

Har lest endel på amerikanske forum , der har de ofte journaler . Har sett at her kan man faktisk lære mye av andre og seg selv. Derfor starter jeg denne lille journalen.

 

Håper kanskje flere kommer med slike så kan man komme med råd til hverandre underveis. smile.png

 

Har brukt mye tid på å finne ut av ting siste måneden , oppdaget at jeg ikke lenger hadde noe god risk/reward og satset mye for å ta rask liten gevinst...ikke bra.

Har prøvd flere demoer fra forskjellige meglere , veldig mye forskjellig der ute. Tror det kan være lurt å være kresen når man skal bestemme seg. Mener ihvertfall på dette tidspunkt jeg har funnet noe som er godt brukbart.

 

Har bestemt meg for å kjøre simulatortrening ei god stund framover for å se om jeg kan se gode jevne resultater før jeg switcher over til real money.

Mange fnyser nok og mener at å kjøre i sim mode er bare tull, men der er jeg ikke enig. Klarer man ikke ta sim tradingen seriøst så klarer man ihvertfall ikke ta det seriøst med egne penger når det begynner å koke litt. Begynner der før men sakte øker fra små possisjoner til litt større...osv...

 

metoden min er meget enkel , jeg trader aller helst med trenden og kaster meg inn når jeg ser breakouts etter en konsolidering som det heter så fint.

Dette går inn under kategorien Price-action-trading, der man ikke benytter seg av indikatorer eller moving averages av noe slag. bare rene pene charts happy.png

Veldig mange trader sånn, og jeg tror jeg har prøvd de fleste indikatorer uten særlig hell, det samme med MA ....funkert bare ikke for meg, mulig andre klarer det bedre...

De som har lest endel her på forumet vet at jeg har benyttet meg av denne metoden før på vanlige aksjer og den fungerte faktisk helt ok. det store minuset ble at det gikk veldig mye i kurtasje til megler.

 

Risk /Reward skal være minimum 1/2, helst 1/3 , det kommer til å bli maaaange tapere og mye motgang.

Når det kommer til hva som skal trades så er jeg ennå litt usikker. eur/usd og usd/jpy har meget liten spread og lot størrelsen er liten så disse må med.

kommer nok fram til dette etter en god periode med simulatortrening.

 

 

 

...så da fyrer vi løs fra hofta....

 

 

Link to comment
Share on other sites

første forsøket ble med CL (crude light) , hoppet på med en long da det så ut til å komme brudd opp der på formiddagen . TP (target profit) var +71 ticks (det heter ticks i råvarer og aksjeindekser , i valuta heter det pips) og SL (stop-loss) var -20 ticks .

 

gjorde en feil her , ble ivrig og zoomet helt inn på 5-min chartet da det ble action. dermed entret jeg altfor tidlig og prisen trakk seg fint og rolig under motstanden igjen etterpå. ble stoppet ut .

 

Skal holde meg til H1 (1-hour) som minste chart, scalping driver jeg ikke med, problemet er at man ofte dras mot de kortere tidsrammene på leting etter action. Dette tror jeg er noe som tar kverken på veldig mange i nybegynnere. de vil helst daytrade / scalpe. dårlig ide, man skal ha en veldig god metode for ikke å havne feil ut da.

 

Gearingen er også noe som drar til seg de ivrige, stort feilgrep. Jeg kommer til å vente lenge med gearing for å si det sånn, da skal jeg ha vært jevnt profittabel lenge. kan ikke helt forstå hva poenget med mer enn kanskje 20 ganger gearing skal være.

mange tilbyr 400 ganger, da svinner pengene fort uansett hvor mye man har å ta av. spread , avgifter og renter vil da også bli meget heftig, noe meglerne tjener rått på.

 

CL har forøvrig veldig mye større lot-størrelse enn valutaene , skal ta det litt rolig med CL i starten, den er også veldig volatil, store svingninger.

Link to comment
Share on other sites

nytt forsøk i CL , tok en long på breakouten i ettermiddag rundt 19-tia.. tror risken her ble litt stor, -53 ticks til SL og +163 til TP....

vi får se. ikke så lett når man nesten må se det litt ann hvor man skal plassere SL etter hvordan chartet ser ut.

pleier sette det under breakout chandlesticken. av og til kan man faktisk bomme med denne måten å gjøre det på.

vet noen bruker en fast andel ticks eller pips til SL men tror ikke det ville funket på min metode.

Link to comment
Share on other sites

nytt forsøk i CL , tok en long på breakouten i ettermiddag rundt 19-tia.. tror risken her ble litt stor, -53 ticks til SL og +163 til TP....

vi får se. ikke så lett når man nesten må se det litt ann hvor man skal plassere SL etter hvordan chartet ser ut.

pleier sette det under breakout chandlesticken. av og til kan man faktisk bomme med denne måten å gjøre det på.

vet noen bruker en fast andel ticks eller pips til SL men tror ikke det ville funket på min metode.

Stoppet ut her, -53 ticks

Link to comment
Share on other sites

Shortet gull på breakouten i timeschartet i formiddag. Denne nådde faktisk tp, +150 ticks (sorry, skrev feil her før i dag). Men blir feil å sammenligne med cl da størrelsen er mye mindre på loten her. Uansett 1 vinner og en taper i dag.
Gull har en dramatisk spread på hele 60 ticks så små posisjoner og store tidsrammer her.

Link to comment
Share on other sites

forsøk nr 2 for dagen : short i NGAS etter bruddet ned. SL et stykke over trendlinjen 4 ticks og TP 12 ticks.

Blir endel prøving og feiling nå fremover , er vel det simtrading er til.

gikk glipp av endel gode setup i dag men sånn er det når man er opptatt med jobb..... men der har man den store fordelen hvis man sammenligner med aksjer og derivater. forex og råvarer kan trades bortimot døgnet rundt. det er veldig sjelden gap i prisingen og man slipper resultatvarsel og resultatframlegging hvert kvartal.

Link to comment
Share on other sites

Prøver long i eur/chf, sl 7 pips og tp 20 pips away.

 

Stoppet ut av denne....var bare et par pips unna TP...kjente hvordan fingrene klorte etter selg knappen. Dette er en skikkelig øvelse i tålmodighet. Hvis jeg venner meg til å ta vinnere føTP så blir alt bare tull og man har ikke lenger noen ordentlig money management. ...sånn er det bare...

 

ikke vær redd for å komme med råd underveis her. er bare fint med litt konstruktive tilbakemeldinger eller evt bare noen ord.

Link to comment
Share on other sites

forsøk nr 2 for dagen : short i NGAS etter bruddet ned. SL et stykke over trendlinjen 4 ticks og TP 12 ticks.

Blir endel prøving og feiling nå fremover , er vel det simtrading er til.

gikk glipp av endel gode setup i dag men sånn er det når man er opptatt med jobb..... men der har man den store fordelen hvis man sammenligner med aksjer og derivater. forex og råvarer kan trades bortimot døgnet rundt. det er veldig sjelden gap i prisingen og man slipper resultatvarsel og resultatframlegging hvert kvartal.

Stoppet ut denne manuellt, mistet troen litt da det kunne se ut til at den ville bryte oppover forbi den fallende trendlinjen....

ble ca BE dette da (break even)

Link to comment
Share on other sites

Stoppet ut denne manuellt, mistet troen litt da det kunne se ut til at den ville bryte oppover forbi den fallende trendlinjen....

ble ca BE dette da (break even)

 

Veldig spennende å følge med på denne lille "bloggen" din sharpshoota! :) Håper du holder den aktiv :)

Link to comment
Share on other sites

Rolig dag i dag. prøver en long i usd/cad. SL på - 40 pips og TP på pluss 120 pips.

 

oppdaget denne i dagchartet, tror jeg må prøve litt større scenarioer også for å finne ut hvilke som har de beste statistikkene for å lykkes. interresant dette, man får testet ut metoden sin litt. behøver ikke være redd for å måtte ta tap.

Link to comment
Share on other sites

Da er uka i gang igjen etter ei god avslappende helg. smile.png

 

Første ut her blir eur/usd long på breakout i H1 chartet. 16 pips til SL og 35,5 til TP.

 

...se der ja, heldig med den... ut på TP .....

 

Jammen bra jeg ikke flyttet SL etter opp til BE for da hadde jeg blitt stoppet ut. Leste masse om hvorvidt det lønner seg å gjøre det eller ikke i går. Med min metode er det absolutt ikke noen god ide, nettopp av den grunn som vi så her, støtten blir testet igjen etter bruddet.

 

 

EDIT: ...i senere tid har jeg erfart at det er bedre å entre når prisen går tilbake for å finne kjøpere, man får en entry mye nærmere stedet der selve bruddet skjer. Dermed kan jeg også med bedre hell flytte SL etter når prisen har skutt avgårde.

Link to comment
Share on other sites

Rolig dag i dag. prøver en long i usd/cad. SL på - 40 pips og TP på pluss 120 pips.

 

oppdaget denne i dagchartet, tror jeg må prøve litt større scenarioer også for å finne ut hvilke som har de beste statistikkene for å lykkes. interresant dette, man får testet ut metoden sin litt. behøver ikke være redd for å måtte ta tap.

 

stoppet ut her, -40 pips loss

Link to comment
Share on other sites

prøvde en long i eur/cad da den brøt opp igjen fra støtten nede i wedge formasjonen i H1 chartet.

Brukte mobil appen til å ta avgjørelsen om å gå inn her....det var ingen god ide, den lille skjermen gjør at man ikke har noe spesiellt bra grunnlag for å ta avgjørelser på chartet. SL ble lagt 12 pips lenger nede.

Tror jeg var litt gjerrig her, burde vært rausere med SL....da hadde jeg nok ikke blitt ristet ut da prisen raslet litt omkring støtten.

Etterpå dro det selvfølgelig avgårde mot TP....er nok noe som vil skje flere ganger... ikke alltid så lett å vite hvor man skal putte stop-loss nei.

 

andre forsøk ble short UK100 (FTSE100 CFD ) noe som så ut som en breakout i H1 viste seg å være en fake ...så da ble det SL der også. -21 pips.

Link to comment
Share on other sites

long i eur/chf i M30 chartet (30 minutter) .. SL 6,3 pips unna og TP 30,9.....mulig jeg strekker den vel langt der, får se.

 

følger en ascending triangel i gpb/usd men den er ganske stor selv om dette er i H1 chartet så det spørs om jeg får med meg bruddet her før jeg legger meg. hm, samme skjedde i en triangel i aud/nzd i går. gikk glipp av bruddet og den gikk som bare det, hadde vært en kjempefin trade. men man går glipp av mange siden man har mye som foregår både på jobb og fritid.

Link to comment
Share on other sites

long i eur/chf i M30 chartet (30 minutter) .. SL 6,3 pips unna og TP 30,9.....mulig jeg strekker den vel langt der, får se.

 

følger en ascending triangel i gpb/usd men den er ganske stor selv om dette er i H1 chartet så det spørs om jeg får med meg bruddet her før jeg legger meg. hm, samme skjedde i en triangel i aud/nzd i går. gikk glipp av bruddet og den gikk som bare det, hadde vært en kjempefin trade. men man går glipp av mange siden man har mye som foregår både på jobb og fritid.

stoppet ut fra denne også....denne har såpass store svingninger i prisen at den er vanskelig....fort gjort at man blir ristet ut....

Link to comment
Share on other sites

....og stoppet ut fra eur/cad....

 

Tror jeg skal se litt på H4 istedet for å fokusere så mye på H1... har ikke vært så heldig der siste dagene..

 

Det er nok sikkert mye i det de sier om at det er de høyere timframes som er mest pålitelige. ...ulempen der blir da at man får relativt mange pips fra entry til SL....

.....jaja, den som trader får se....sier nå jeg wink.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...