Jump to content

PHO- mens vi venter på Q2-resulatene


Snøffelen

Recommended Posts

Hallois Medisinmannen, (og sikkert noen andre). Siden du har tatt deg en pause fra hegnar.no så gjetter jeg på at du kanskje tar deg en liten titt innom her. Så hvis du trenger noen å diskutere Photocure med, så kommer jeg til å kikke innom her en gang i blant. Bortsett fra første 8 dagene i august da. Da vil jeg ikke være på nett, men tar meg en skikkelig sommerpause. Men fram til da, og etter da så er jeg innom her (i tillegg til hegnar da).

Link to comment
Share on other sites

biggrin.png

 

Det er bra stemning på HO ser jeg og nå har Noahs også kjøpt og startet haussingen. Jeg tror virkelig på å få Hestdal bort fra Photocure og selv om jeg er tabloid i uttrykket så mener jeg at usikkerheten til Hestdal tærer på selskapet og de ansatte. Dette håper jeg styret er i ferd med å ordne.

 

Er ikke helt ferdig å kjøpe enda så jeg tar meg en liten pause til!

 

Har du tall på Cervical cancer markedet? Jeg sitter med noen tall som er enorme, men skulle ha kvalitetsjekket disse.

Link to comment
Share on other sites

:biggrin:

 

Det er bra stemning på HO ser jeg og nå har Noahs også kjøpt og startet haussingen. Jeg tror virkelig på å få Hestdal bort fra Photocure og selv om jeg er tabloid i uttrykket så mener jeg at usikkerheten til Hestdal tærer på selskapet og de ansatte. Dette håper jeg styret er i ferd med å ordne.

 

Er ikke helt ferdig å kjøpe enda så jeg tar meg en liten pause til!

 

Har du tall på Cervical cancer markedet? Jeg sitter med noen tall som er enorme, men skulle ha kvalitetsjekket disse.

He he, morsomt at Noahs har kommet inn i aksjen. Han har vel lest seg litt opp da tenker jeg. Og funnet ut at det kanskje er bedr marginer helse enn i helsekost.

 

Når det gjelder Cervixal cancer markedet så har jeg ingen tall. Det vil si, jeg har jo tidligere postet tall for hvor mange kvinner som får diagnostisert CIN 2 og CIN 3 i Amerika, og det er rundt 500 000. Regner man inn VestEuropa og Japan så kan man lett anta at

De dreier seg om rundt 1 million kvinner. Og siden vanlig prosedyre er konisering, så vil vel så godt som alle disse foretrekke Cevira. Jeg tror det er et rimelig anslag, siden valget er så soleklart mye bedre.

Men det har seg jo også slik at insidensraten for CIN 2 og CIN 3 er nesten 5 ganger i et land som India, og Brasil. Og middelklassen i India og Brasil vil jo være et minst like stort marked som US/EU/Japan.

Og bruker vi tallene til Bøhn, på 250$ per enhet, og 24% royalty så kommer jeg frem til 285 mill NOK per år. FOF kom jo frem til 171 mill basert på CIN 1+ HPV16/18.

Men som jeg tidligere har argumentert for, basert på en publikasjon av Hillemanns, så kan man sannsynligvis ta opp mot 1300€ per enhet, basert på hva som kan tas i refusjon.

 

Og da blir jo tallene enorme!

 

Og dette er jo bare forstadiene til kreft, og ikke HPV som jo er blockbuster-argumentet til Hestdal.

 

Kunne vært veldig interessant å høre hva du har kommet frem til Medisinmannen.

Link to comment
Share on other sites

"Og bruker vi tallene til Bøhn, på 250$ per enhet, og 24% royalty så kommer jeg frem til 285 mill NOK per år. FOF kom jo frem til 171 mill basert på CIN 1+ HPV16/18."

 

Som altså var basert på tallene i vesten. Og med en så latterlig lav pris som 250$ så er jo markedet "ROW" veldig sannsynlig minst like stor. Så en 600 mill i royalty kunn basert på CIN 2 og CIN 3 virker rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Denne er fin og det er slike saker som gjør meg så overrasket over at salget av Hexvix/Cysview ikke har tatt av.

 

Bernard Malavaud er en KOLS som blant annet har vunnet the Matula award. Han lister opp en del egenskaper som vi er lært til å tro er riktig om WLC og nå har PDD (BLC) vist at dette ikke er riktig. "They (egenskapene en har lært om WLC) are wrong". Bernard Malavaud er en Europas fremste KOLS med en så klar anbefaling av Hexvix/Cysview som jeg aldri før har hørt. Hvordan kan dette produktet bli neglisjert av "vanlige" urologer når de fremste i verden trekker frem Hexvix i så klare ordelag? "They are wrong!!" gjentar han flere ganger og enda kraftigere.

 

"It is proven without doubt that it (Hexvix) enhance detection and to improve the results of TURB"

 

Dette må ta av snart og jeg kommer til å skylde på Hestdal inntil det tar av. Jeg gjentar meg selv. Det er et kunststykke av Photocure å ikke klare å kommersialisere et så fantastisk produkt.

 

Får vi Hexvix godkjent for flexible scope så feier man NMI av banen innen andre områder også, men TURB markedet kan i USA alene gi godt over 1 mrd. i omsetning.

 

http://vimeopro.com/erasmusgr/cie2013/video/71016342

Link to comment
Share on other sites

http://vimeopro.com/erasmusgr/cie2013/video/71016342

 

Wow! Fantastisk interessant presentasjonohmy.png Og håper, og regner med at Photocure får med seg slike saker som dette. For her har man virkelige en key opinion leader som gir gode tilbakemeldinger.

Tror den presentasjonen ¨å være det mest interessante jeg noen gang har sett om PDD og Hexvix. Når man ser slike ting som dette så kan man jo virkelige lure på hvorfor ikke Cysview og Hexvix selger i bøtter og spann.

Men mye riktige har skjedd siste tiden, guidelines, TURB etc, så før eller senere blir dette bra. Men det burde jo helst være før...

 

Men du Medisinmannnen, hvis du hadde noen tall på Cevira kunne jeg være virkelig interessert å høre om de. Muligheten med Cevira er jo fantastiske. Og med 5% konsentrasjonen i fase IIb løsnet det skikkelig for Cervira. Jeg er hellig overbevist om at CIN 2 og CIN 3 kommer på plass i fase III, og jeg er rimelig sikker på at de får til HPV-indikasjonen.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

"FOF kom jo frem til 171 mill basert på CIN 1+ HPV16/18.".

 

Jeg har aldri forstått meg på Bøen sine tall og tilnærming til Cevira og CIN 1 er ikke relevant da det sjelden blir behandlet. Skulle tallene være riktig så venter det oss en heller liten lisensavtale.

 

Tallmaterialet jeg sitter på spriker veldig og jeg må se nærmere på det når jeg får tid, men inntektspotensialet for behandling av CIN 1 og CIN 2 er enormt.

Link to comment
Share on other sites

"FOF kom jo frem til 171 mill basert på CIN 1+ HPV16/18.".

 

Jeg har aldri forstått meg på Bøen sine tall og tilnærming til Cevira og CIN 1 er ikke relevant da det sjelden blir behandlet. Skulle tallene være riktig så venter det oss en heller liten lisensavtale.

 

Tallmaterialet jeg sitter på spriker veldig og jeg må se nærmere på det når jeg får tid, men inntektspotensialet for behandling av CIN 1 og CIN 2 er enormt.

 

Bøhn redegjorde i alle fall for Cevira i sin 23. november 2012 "utgave"

 

http://publish.fondsfinans.no/PHO3Q12update231112.pdf

 

Og på side 4 i denne analysen så er det jo i alle fall greit å se hva han legger til grunn.

 

"2,5% har CIN 1 og 40% av disse vil ha high risk HPV 16/18, og vil bruke Cevira med markedspenetrasjon 60%"

 

Mens han i sin siste analyse snur "litt"

 

http://publish.fondsfinans.no/2013Q2pre.pdf

 

"The lessons learned in Phase IIb will surely be taken into the design of the

Phase III trial. I.e. patients with CIN1 will likely be excluded."

 

Og er litt på bølgelengde med "koniseringsalternativet Cevira"

 

"For all we know, maybe PHO will even include a cohort of CIN 3 patients in the

Phase III study. The rationale being that the 5% Cevira device/drug combination

seems more efficacious than the cream/laser combination used in Phase IIa.

Therefore a re-visit of CIN3 may be justified, provided that the study is designed"

 

Og det er de overbevisende resultatene fra fase IIb hvor 5% konsentrasjonen ble brukt sannsynligvis for første gang (de har brukt 0,2% og 1,0% før). Og når man ser det klare spranget i fase IIb resulatene fra 1% til 5% så må både Photocure og partnere være meget fristet av å gå for CIN 2 og CIN 3. Og da blir det et solid og solklart førstevalg fremfor konisering.

 

HPV er som sagt en meget sannsynlig blockbuster bonus (men kan bli blockbuster også uten HPV men med CIN 2 og CIN 3!)

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utenkelig at man ønsker å behandle CIN 1 hvis man er positiv for HPV 16/18.

 

CIN 2 og 3 skal behandles.

 

Spørsmålet er om man gjør noe med de som kun er positiv for HPV 16/18 uten at det påvises CIN. Det kan være at en også setter innsatsen her f.eks. i USA der vaksinene har floppet totalt.

 

Hvis noen av Big Pharma tror at Cevira er løsningen for behandling av CIN 1 (pos. for HPV 16/18) og CIN 2 og 3 så er det sannsynlig at Cevira har et langt større potensial enn Alpharadin. Hvordan Big Pharma tenkter er ikke godt å si, og de har ekstrem kontroll på sannsynlighet for suksess.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utenkelig at man ønsker å behandle CIN 1 hvis man er positiv for HPV 16/18.

 

CIN 2 og 3 skal behandles.

 

Spørsmålet er om man gjør noe med de som kun er positiv for HPV 16/18 uten at det påvises CIN. Det kan være at en også setter innsatsen her f.eks. i USA der vaksinene har floppet totalt.

 

Hvis noen av Big Pharma tror at Cevira er løsningen for behandling av CIN 1 (pos. for HPV 16/18) og CIN 2 og 3 så er det sannsynlig at Cevira har et langt større potensial enn Alpharadin. Hvordan Big Pharma tenkter er ikke godt å si, og de har ekstrem kontroll på sannsynlighet for suksess.

 

Det tror jeg du kan ha rett i Medisinmannen. For spoler vi tilbake til webcasten som ble avholdt 11. april i forbindelse med de endelige fase IIb resultatene så uttalte Peter Hillemanns (på spørsmål fra salen) at de skulle/burde "focus on oncogenic HPV".

 

Samtidig som Hestdal sa at "the clincal pathway with CIN 2 through faseIII is clear» (som svar på spørsmål om Cevira bør gjennom «conformatory phase II study» eller kan gå rett i fase III).

 

CIN 3 har selskapet selv aldri nevnt. Det er egentlig jeg som har "gnålt" om det på, og grundig redegjort for hvorfor.

 

Sånn sett så bli det vel mest sannsynlig CIN2 som primært endepunkt, og "oncogenic HPV" som sekundært endepunkt. Dvs CIN1,2,3 o + oncogenic HPV der CIN ikke er påvist.

 

Og med "oncogenic HPV" så er det mulig at de det blir 2 til flere "strains" enn kun 16 og 18, feks 31 og 45.

 

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Vi får se hva storegutta mener om Cevira.

 

Bra løft i kursen i dag og ser du også la merke til FOF. Jeg har kjøpt noe i det siste og det var jeg som startet ballet i dag på 36,9 da beste kjøper lå på 36,4. Jeg lå med ytterliger 1500 på kjøp og lå litt høyere enn FOF men fikk de aldri. Oppgangen er på svært lavt volum og ikke fundamentalt drevet, men det kan være de handlene vi har sett de siste dagene som starter forventningsrallyet som Cevira bør kunne fremkalle.

 

Ha en flott ferie!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flott Snøffelen! Det er ganske utrolig at noen aksjonærer står på det de klarer for å unngå at saklig informasjon skal komme frem. Admin lar seg presse og sletter tråden. Det burde ikke gå an. Flere skulle boikottet forumet og kommet hit. Det blir ikke mye fart over Photocuretrådene vi og et par andre skribenter hadde emigrert hit. biggrin.png

 

FYI: Hillermann skal presentere Cevira i Italia 5. november, vi får håpe på en avtale før det!

 

http://www.eurogin.com/2013/advanced-program.pdf

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jo aksjeforumet mye mer egnet til å diskutere aksjer. Bedre hyperlinkmuligheter, og hyggeligere og mer uttrykksfullt med mange forskjellige smilyesblink.png

 

Når det gjelder Natto så tror jeg nok at dagens aksjonærer kommer til å bli skuffet, for helsekostmarkedet er tøft og ikke for gode marginer. Ironien er vel at om de satser på farmadelen så brenner de vel opp alle kronene kjapt på noe som fort vil mislykkes. Bevares, de kan lykkes, men sannsynligheten er mikroskopisk. Personlig tror jeg Noahs MEC har mistet troen og tatt gevinst, og beholdt en liten del for skams skyld.

 

Når det gjelder vårt eget Photocure så sitter jo alle og venter. Ser at det er tilnærmet null bevegelse i topp20, på dagens oppdatering. Men synes likevel det er god optimisme i aksjen. FOF har jo sluttet å kjøpe (men lurer som gjedda i sivet) og legger null press på kursen, og vi har jo faktisk ikke hatt noen nyheter siden de siste Cevira-dataene ble presentert 11. april. Egentlig en vannvittig nyhetstørke. Likevel er RSI på vei oppover, og bryter vi 40 kroner så ser vi ikke oss tilbake denne gangen. Det ligger jo en massiv teknisk sperre på 40 kroner (eller 42 justert for utbytte).

 

Linken din om Peter Hillemanns presentasjon ga dessverre ikke noen ny vinkling på tematikken, og dermed ikke noe hint om noe som helst, så vi får vel fortsatt være tålmodig...

 

Når det gjelder Cysview/Hexvix-salget så kan jo selvsagt FOF ha rett med sien 17,7 millioner NOK for Q3, men jeg mistenker de for "å spille litt dumme". Kanskje jeg har misforstått Hestdal. Men han var veldig klar på effekten av nye guidelines i Norge og Sverige. Med launch i UK (som jeg tror ble satt i gang 1. juni 2013 nettopp pga EU-guideline-oppdateringen 3. april), og guidelinen i seg selv, så tror jeg at Q3 for første gang blir bedre enn Q2. Og i tillegg så har vi jo en liten valutaeffekt på minst 5%. Så når jeg tror 23 millNOK for Q3, føler jeg meg faktisk ganske forsiktig. ohmy.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår fortvilelsen til Nattoaksjonærene. Kursen har falt fra 22 til 14, tilsvarende somom Photocure skulle falle til 23. Det er admin som gjør en slett jobb, men det er like greit.

 

Hillermann har ikke holdt presentasjonen enda så vi får ikke sett det før da.

 

Jeg så tråden om Q3 tallene og jeg er redd optimismen er for stor mtp salget. Problemene med importlisens så ble partnersalg som skulle vært på Q2 2012 ført på Q3, dette salget var på ca. 2,3 mill. Dvs. at partnersalget i realiteten falt Q2-13! Det er ikke pent, og vi får håpe dette ikke er en trend. Norge, Sverige og Danmark er for små markeder til å påvirke salget noe særlig nå når markedsandelen har blitt over 30%.

 

Mitt tips for Q3:

 

Eget salg: +45%: 9,5 mill.

Partnersalg (vekst ut fra -2,3 mill) +5%: 9,5 mill.

 

Tot.salg: 19 mill.

 

Vi får håpe partnersalget ikke er negativt og at veksten i eget salg ikke vokser mindre enn 45%, men jeg er redd salget blir under 20 mill. også Q3. Ledelsen må ta de rette grepene i USA hvis ikke er jeg redd Cysview og Photocure Inc. blir enda en økonomisk fiasko. Det er rett og slett underlig at et produkt med slike tilbakemeldinger fra KOLS ikke får større utbredning kjappere. Kanskje er Hexvix det som rydder vei for Lumacan?

 

Jeg har på følelsen av at det nå er veldig stille før stormen. Det er ca. tre år siden Lumacanavtalen ble signer og Salix har enda ikke fått produktet i fase I. Jeg tror Hestdal og Co. venter på Cevira og de økonomiske betingelsene og dette avgjør om en kjører Visonac selv og det tror jeg er lurt.

 

Vi får håpe de positive meldingene ramler inn som perler på en snor. Først oppstart Lumacan fase I, Cevira lisensavtale og så oppstart fase III Visonac i egen strategi og der Galderma må betale vesentlig mer når produktet er ferdig med fase III.

 

 

Jeg håper du har gjort deg opp en klar formening av hvordan du skal opptre når Cevirameldingen kommer. Jeg er redd det er flere som vil lure seg selv og selge da de mener kursen har gått for mye ut fra hvor mange prosent kursen har gått. De ser seg blindt på prosentvis oppgang og glemmer at Photocure skal prises ut fra verdien en slik avtale vil gi. Kanskje vil den beste kjøpsanledningen noensinne være den dagen avtalen blir offentliggjort eller vs. Selv er jeg overbevist om at meglerne vil styre kursen dit den skal kjappere enn de gjorde med Algeta, og dette på bakgrunn av Algetaavtalen som de har lært av. Meglerne ser seg ganske blindt på størrelsen av lisensavtalen og jeg skal sette meg et klart kursmål før jeg vurderer exit. Da har jeg brukt Algetaavtalen, og min verdifastsettelsen av Photocure gjøres på bakgrunn av dette og jeg setter resten av verdiene i null...

 

Størrelsen på lisesavtale Kursmål

100 mill. $ 58,5 (en slik avtale vil skuffe markedet).

200 mill. $ 117,-

400 mill. $ 234,-

600 mill. $ 351,-

800 mill. $ 468,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår fortvilelsen til Nattoaksjonærene. Kursen har falt fra 22 til 14, tilsvarende somom Photocure skulle falle til 23. Det er admin som gjør en slett jobb, men det er like greit.

 

Hillermann har ikke holdt presentasjonen enda så vi får ikke sett det før da.

 

Jeg så tråden om Q3 tallene og jeg er redd optimismen er for stor mtp salget. Problemene med importlisens så ble partnersalg som skulle vært på Q2 2012 ført på Q3, dette salget var på ca. 2,3 mill. Dvs. at partnersalget i realiteten falt Q2-13! Det er ikke pent, og vi får håpe dette ikke er en trend. Norge, Sverige og Danmark er for små markeder til å påvirke salget noe særlig nå når markedsandelen har blitt over 30%.

 

Mitt tips for Q3:

 

Eget salg: +45%: 9,5 mill.

Partnersalg (vekst ut fra -2,3 mill) +5%: 9,5 mill.

 

Tot.salg: 19 mill.

 

Vi får håpe partnersalget ikke er negativt og at veksten i eget salg ikke vokser mindre enn 45%, men jeg er redd salget blir under 20 mill. også Q3. Ledelsen må ta de rette grepene i USA hvis ikke er jeg redd Cysview og Photocure Inc. blir enda en økonomisk fiasko. Det er rett og slett underlig at et produkt med slike tilbakemeldinger fra KOLS ikke får større utbredning kjappere. Kanskje er Hexvix det som rydder vei for Lumacan?

 

Jeg har på følelsen av at det nå er veldig stille før stormen. Det er ca. tre år siden Lumacanavtalen ble signer og Salix har enda ikke fått produktet i fase I. Jeg tror Hestdal og Co. venter på Cevira og de økonomiske betingelsene og dette avgjør om en kjører Visonac selv og det tror jeg er lurt.

 

Vi får håpe de positive meldingene ramler inn som perler på en snor. Først oppstart Lumacan fase I, Cevira lisensavtale og så oppstart fase III Visonac i egen strategi og der Galderma må betale vesentlig mer når produktet er ferdig med fase III.

 

 

Jeg håper du har gjort deg opp en klar formening av hvordan du skal opptre når Cevirameldingen kommer. Jeg er redd det er flere som vil lure seg selv og selge da de mener kursen har gått for mye ut fra hvor mange prosent kursen har gått. De ser seg blindt på prosentvis oppgang og glemmer at Photocure skal prises ut fra verdien en slik avtale vil gi. Kanskje vil den beste kjøpsanledningen noensinne være den dagen avtalen blir offentliggjort eller vs. Selv er jeg overbevist om at meglerne vil styre kursen dit den skal kjappere enn de gjorde med Algeta, og dette på bakgrunn av Algetaavtalen som de har lært av. Meglerne ser seg ganske blindt på størrelsen av lisensavtalen og jeg skal sette meg et klart kursmål før jeg vurderer exit. Da har jeg brukt Algetaavtalen, og min verdifastsettelsen av Photocure gjøres på bakgrunn av dette og jeg setter resten av verdiene i null...

 

Størrelsen på lisesavtale Kursmål

100 mill. $ 58,5 (en slik avtale vil skuffe markedet).

200 mill. $ 117,-

400 mill. $ 234,-

600 mill. $ 351,-

800 mill. $ 468,-

 

Jeg kommer ikke til å selge når Cevira-avtalen kommer, det er bombesikkert! Alt for få har Photocure på radaren, og det vil ta mer tid for avtalen å synke inn enn det Algeta-avtalen gjorde. Blir det en bra avtale vil nok ikke aksjekursen være halvparten en gang den første uka etter avtalen blir offentliggjort i forhold enn det den er et år senere. Og da har vi ikke nådd toppen.

 

Jeg tror på en avtale 3 ganger Lumacan+ dvs 400 mill$, og jeg blir slettes ikke overrasket om den blir større. Men over 5 ganger så stor så blir jeg meget overrasket. Og jeg tror den oppstillingen du har gjort er meget valid.

 

Når det gjelder Cysview/Hexvix salget så tenker jeg mer som at det er litt "sesongbetont", dvs litt mindre salg i sommerferien, men ikke veldig preget av det. Ser man for eksempel på side 5 i denne linken

 

http://www.photocure.com/Global/Investor-relations/Presentations/2012pres/2%20Q%202012%20Presentation%20final.pdf

 

så ser man at Q3 alltid er dårligere enn Q2, men i enheter ikke spesielt mye dårligere, bare en 5 til 10%. Og 2Q13 hadde ingen "spesielle hendelser", og var tross alt på 20,9 millNOK.

Og jeg tror at guidelines er den viktigste driveren. Selv om svakere kronekurs bidrar med en 5%+, prisøkningen på 99$ har effekt (i forhold til 3Q12) og launch i UK. Dessuten så tror jeg at salgsveksten i US begynner å gjøre seg gjeldene.

 

Men det gjenstår jo å se...

 

At Hexvix/Cysview tråkker opp løypa for Lumacan er et meget godt poeng.

Link to comment
Share on other sites

Og en sak til, Algeta-avtalen var på 880 mill$, men bare 222 mill$ var knyttet til milepælsutbetalinger, resten på salgsmål. Likevel er Algeta nå priset til 11 mrd, og nå er jo alle de 222 mill$ utbetalt, slik at alt nå står og faller på at de lykkes kommersielt.

 

Totalt var avtalen på 800 mill., men jeg visste ikke at så mye av avtalen var knyttet opp mot salg. Det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg og jeg håper og tror at Algeta lykkes. Et meget bra selskap.

Link to comment
Share on other sites

 

Totalt var avtalen på 800 mill., men jeg visste ikke at så mye av avtalen var knyttet opp mot salg. Det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg og jeg håper og tror at Algeta lykkes. Et meget bra selskap.

 

"The agreement has a potential milestone value of USD 800 million (NOK 4.8 billion/ EUR 56 million), with further substantial income for Algeta to be derived from tiered double-digit royalties. Under the terms of the deal, Algeta received a USD 61 million (EUR 42.4 million) payment on signature, and will receive further cash milestones based upon development, production and commercialization events. These will total USD 222 million (EUR 155 million) by the time Alpharadin® reaches the market. "

 

side 14 på denne linken

 

http://hugin.info/134655/R/1401116/356200.pdf

 

Og sånn sett er jo ikke Lumacan-avtalen så veldig mye dårligere:

 

http://www.photocure.com/Global/Investor-relations/Presentations/2010.pres/101020%20Lumacan%20presentation_final.pdf

 

 

"Milestone payments up to $126.5 million, (the majority in development milestones)"

Når det står hoveddelen "majority" er det opplagt mer en 50%, men "mesteparten betyr vanligvis "minst 2/3 til 3/4, og kanskje mer".

Og det er da "ikke usannsynlig" at Lumacan-avtalen har utviklingsutbetalinger tilsvarende halvparten av Alpharadin-avtalen.

Sånn sett er Lumacan-avtalen mye bedre satt sammen enn Alpharadin-avtalen, fordi utviklingsutbetalinger er på en måte mer enn funksjon parametere selskapet selv råder over.

Og eneste grunn til at Lumacan ikke "har noen verdi" ennå er jo at den fortsatt ikke er i klinisk utvikling. Men jeg husker den dagen Lumacan-avtalen kom så gikk kursen til 64 kroner (fra 42 kroner), for så å falle tilbake til 48 kroner. Og grunnen var jo at markedet trodde at de snart var klare for fase III (og ikke skulle reformuleres).

Når vi da ser på Alpharadin, så skjønner vi at 64 kroner sannsynligvis bare var en et stykke på veien av hva Lumacan kunne ha utløst av kursstigning..

Og blir Cevira avtalen 3 ganger Lumacan så virker dine kursantagelser basert på forskjellige avtalestørrelser kurrante.

 

Link to comment
Share on other sites

En annen sak man også må huske på er hvordan inntekter bokføres. For eksempel så har Algeta bokført inntekter fra Alpharadin før de faktisk er utbetalt, mens Lumacan kun har bokført utbetalte milpæler (hittil 8,5 av 130,5 mill$, og derav 122 mill$ gjennstående).

Det er selvsagt en vurderingselskapet gjør baser på forventninger. Og er et produkt i fase III så er det jo mer sannsynlig at det kommer på markedet enn ikke, så det er jo en fornuft i det. Og siden Lumacan ikke er lengere enn det er så er det jo vanskelig å bokføre noen inntekter derfra.

 

Hvis du kikker på side 62 i årsrapporten til Algeta

 

http://hugin.info/134655/R/1585226/496257.pdf

 

Så ser man at det står:

 

"The Group’s products are still in the research and development

phase; correspondingly, the Group does not have revenues from

the sale of pharma-ceuticals."

 

"Algeta received an up-front payment

of NOK 369 million (EUR 42.5 million) and this revenue was recognized over the period of 4.5 years which was the time Algeta

expected to complete its service obligations under this arrangement, i.e. to launch."

 

"Up-front milestones and fees are recognized on a straight-line

basis over the performance period."

 

Med andre ord så var det ikke bare den mottatte up fronten som ble bokført som inntekter, men også antatte fremtidge milpæler knyttet til utvikling.

 

Ser vi i årsrapporten for 2011 for Algeta ser vi at inntektene for 2010 var på 271 millNOK, og 250 millNOK i 2011.

Og tar vi de 222 mill$ og ganger med 6 (for dollarkurs) og deler på 4,5 (forventet tid til marked) så får vi 296 millNOK.

 

Overfører vi det til en Cevira-avtale, og er forsiktig og sier som FOF at den er på 200 mill$, men til gjengjeld sier at den ligner litt mer på Lumacan og mesteparten er i utviklingsmilepæler, si 3/4, så har vi 150 mill$ som skal deles over utviklingsperioden.

 

Og da begynner det å bli interessant, for Cevira har et ganske kjapt utviklingsløp; fase III, file og lauch, og sier vi at den signeres start 4Q13 og ferdig slutt 4Q15, så er det 9 kvartaler å dele på.

 

150 mill dollar tilsvarer 900 millNOK, og 100 mill i inntekter f.o.m 4Q13. Tipper det vil sette god fart i aksjekursen!

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok vanskelig å sammenligne avtalene. Algeta tok også et modig valg da de valgte å ta 50% av kostandene i USA mot 50% av inntektene. Hadde de godtatt en lavere andel av salget så ville avtale sannsynligvis blitt enda mer lukrativ mtp up front og milepæler. Verdien av de ekstra prosentene i USA tror jeg blir veldig stor og de vil nok overgå de totale lisensavtaleutbetalingene i løpet av et par år.

 

Det er nok disse forholdene Photocure nå sitter og forhandler på.

 

Strategien er klar og med mine kursmål så vet jeg at jeg ikke vil selge på avtalen og før kursmålet er nådd så kan både Lumacan og Visonac føre til at jeg endrer kursmål og setter det enda høyere. Målet er å ha Photocure som en god og sikker tilleggsinntekt. smile.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Teknisk er det vel litt motstand på rundt 39,50 til 40,00 kroner da det tilsvarer 41,50 til 42,00 kroner medregnet utbytte. Og det er såpass lenge siden den var over det at det i praksis ikke er noe motstand der. Så over der kan den gå "hur høyt som helst".

 

Men jeg er enig med deg Medisinmannen; vi ser lite til forventingsrallyet. Og det forundrer meg litt egentlig. Og litt iriterende at FOF nok en gang klarer å få såpass med billige aksjer samtidig som de utsetter bruddet en liten uke til, for det tar vel såpass tid å komme opp mot 40 kroner igjen....

 

Lurer litt på om det er Spar-fondet, Biotekfondet, eller en privatkunde som har kjøpt. For det får vi selvsagt ikke vite siden de kjøpte det i dag, og det da ikke rekker å bli oppdatert til mandag. Så får håpe at aksjonæroppdateringen er på tirsdag eller onsdag neste uke. Men tror det er Sparfondet som kjøper, og det passer jo bra inn med strategien å nå ikke lenger kjøpe 5000-poster, men heller ringe rundt etter villige selgere. Og hvis det er Fondsfinans så er det jo positivt at de fortsatt er sultne på mer aksjer.

 

Vi får atter en gang smøre oss med tålmodighetskrem. Før eller senere løsner detsleep.png

 

Og for øvrig litt vittig at NATTO fortsetter nedturen. Og jeg føler meg rimelig sikker på at Noahs MEC har sneket seg ut døren, for han det siste ha har skrevet om NATTO er en "lame excuse" for å holde seg borte en stund:

 

"Jeg har noen andre investeringer jeg er opptatt med, så jeg kommer ikke tilbake til Natto forumet før det kommer melding fra selskapet, eller at noen finner noe positivt om Natto på nettet."

 

Og at noen skal klare å finne noe ordentlig positivt om Natto på nettet er vel ganske usannsynlig.

Edited by Snøffelen
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å være så rasjonell, kritisk og objektiv som mulig mtp Photocure og der er noen negative aspekter ved aksjen. Lav likviditet, dårlig track record, ledelse som virker noe usikker utad, et styre som ikke er villig til å investere, en ledelse som ikke kjøper aksjer og kun har anskaffet seg aksjer gjennom opsjoner, usikkerheten rundt Visonac, 3 år siden Lumacanavtalen, Hexvix/Cysview kommersialiseringen.

 

Så er det oppsiden som vi har skrevet så mye om og først og fremst Cevira, men Lumacan og Visonac kan også gi oppturer. Cysview kan bli en flott bonus.

 

Jeg ser ingen grunn til at kursen skal ned da alt er priset lavt, ref. f.eks. SOTP analyse, men det blir nok ingen virkelig opptur før vi har en fundamental nyhet.

 

Noahs lurer seg ut. Kan ikke si at jeg er spesielt lei meg at investeringen hans har halvert seg på 6 -8 måneder slik som han har holdt på. Regner med det sitter noen stakkars håpefulle og fortsatt tror på himmelen og Noahs er ikke tilbake før det er noe positivt som skjer..... Det er utrolig at det ikke forstår at de kun lurer seg selv ved å dikte eventyr for hverandre.....laugh.png

 

Litt spent på Navamedic og hva som skjer fremover. Jeg er overrasket over nedturen den siste tiden, men det skyldes sannsynligvis to blant topp 20 som skulle ut. De har sikkert hatt en pen gevinst og ble skuffet etter Q2. Dette er ubegrunnet slik jeg ser det og hvordan ledelsen har guidet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt lysten på Navamedic, men har ingen penger å kjøpe for, det vil si ikke nok penger til å kjøpe en meningsfylt post. Men hvis Cevira-avtale kommer før 1. november og 3Q13-tallene for Photocure kommer inn som jeg håper (mest det første), så kommer jeg til å selge 5 til 10% av Photocure-aksjene og kjøpe Navamedic. Til tross for at jeg neppe tror at Photocure-aksjen vil være i nærheten av toppen rett etter en avtale. Det er mer fordi jeg har tro på NAVA, og kan være gøy å være med der også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...