Jump to content

Nybegynner i planlegging- og oppstartsfase


Basetrynet

Recommended Posts

Hallo! Er som tittelen sier ny på forumet her og i den sammenheng ville jeg blitt veldig fornøyd med alle konstruktive innspill. Alltid vært interessert i økonomi, aksje- og valutatrading etc (+ Er like gniten som Onkel Skrue, men misforstå meg riktig - enhver kalkulert risiko med gode gunstige utfall vil alltid bli vurdert). Ser for meg å begynne med mindre beløper som jeg ikke er redd for å tape, for så å jobbe meg oppover. Tror ikke dette blir enkelt, men er klar for å putte inn et stort volum av timer for å oppnå resultater. En må jo bare begynne et sted.

 

Har lest meg opp på noen tema og har lyst til å samle flere av de i denne tråden.

 

1. Hvor er det folk kjøper / selger aksjer / valuta / etc? Hvilken "platform" er best med tanke på gebyrer / sikkerhet / osv.

 

2. Hvordan bli bedre? - Sett at flere her inne har anbefalt bøker som "Oddmund Grøtte - Aksjekjøp og daytrading", og diverse andre bøker. Noen bra youtube vids? andre tråder på forumet? Har gått igjennom andre tråder, men blir fort veldig mye nytt på en gang ;)

 

3. Endte opp på Plus500 og så de hadde en demoplatforum (+ gratis 150 kr uten innskudd), og tenkte kunne være en grei start (måtte gjennomføre en liten spørreundersøkelse etter jeg hadde registrert meg her, men da fikk jeg vite at "According to your answers, you do not have enough experience to trade online". Kan jo bare forandre på svarene såååå, noen som har peil på om dette har noen konsekvenser? - Hørt at plus500 har hatt sine ugler i mosen, men som de sier: "free is always better" ?

 

4. Sett at det er flere måter å trade på og at en må finne den som passer best for seg, men har ikke lest nok på dette (tenker på daytrading vs de andre osv.). Ville satt stor pris på en innføring i dette / noen gode links. Tror jeg har forstått det med giring / gearing - mye å tape, mye å vinne - basically er vel gearing det samme som et lån?

 

5. Har veldig gjerne lyst til å diskutere over Skype hvis enkelte vil ta del i det.

 

Har lenge drevet med nettpoker, så har meget god peiling ting som f.eks bankrollmanagement, (ikke det at poker og aksjer har noen direkte sammenheng, men det å være klar over at man ikke må innvestere mer enn bankrollen akspeterer for å unngå å gå broke tror jeg kan komme godt med på aksjemarkedet. Tenker meg det er flere aksjespekulanter som har gått på en smell eller to og endt opp med å gjøre for store innvesteringer i håp om å gå break even for dagen / uke / mnden eller året, men endt opp broke. Så på disiplin- og tålmodighetsplanet tror jeg nok det skåres høyt fra starten av.

Edited by Basetrynet
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit ! smile.png

 

1) Finnes massevis å velge i der ute. Hvis det er aksjer du skal trade har du f.eks meglere som nordnet eller netfonds . Benyttet meg av netfonds i mange år og var godt fornøyd med dem. Men å trade aksjer er kostbart pga at man betaler kurtasje for både kjøp og salg + spread , som kan være en god del.

Når det gjelder valutahandel eller forex som det heter så er det som regel bare spread som er kostnadene og roll-rente på possisjonen. man kan få micro- eller mini-konto hvis man har lite startkapital. Men jeg vil ikke anbefale å åpne live konto før du har tradet jevnt profitabelt noen måneder, så sparer du deg en god del tap. De fleste store valutameglerne tilbyr gratis demokonto og har flere alternative tradingplatformer å velge mellom.

Her er endel : http://www.forexfactory.com/brokers.php Selv fant jeg det best å velge en av de største for å være sikrere på at den ikke gikk konkurs og at de ikke finner på masse tull som kursmanipulasjon eller holde igjen pengene når man skal gjøre uttak.

 

2) sjekk f.eks. topicen vår om litteratur og online ressurser. massevis av bra stuff der. Bare å ta seg tid til å se endel av videoene der, mye bra ....så er det jo bare å spørre etterhvert. Selv lagde jeg meg en trading journal her, kjekt å kunne gå tilbake å se.

 

3) tja....prøvde også demoen til pluss 500, mobilappen var ok. men resten bare crap desverre. prøvde cmc markets også, men plattformen deres var veldig treig.... men hvorfor ikke bruke de samme meglerne som proffene gjør?? man får jo alt lagt i hendene gratis , ihvertfall når man skal trade forex, når det gjelder aksjer er det ikke alltid sånn.

 

4) metode ja.... litt vanskelig å si hva som passer deg best. har prøvd det meste selv...indikatorer som f.eks. rsi og macd har jeg mistet troen på.

support og resistance er bedre. Driver med price action for tiden , lært endel av bl.a. Walter Peters og Chris Capre....tar endel tid å bli god i...

Når det gjelder giring så bestemmer man jo selv hvor mye giring man vil benytte seg av. Bare å benytte seg av mindre possisjoner det, ihvertfall til man har vært profitabel over en lang periode så kan man begynne å øke forsiktig og sakte. Det er der mange driter seg ut og istedet bare kjører på...vipps så er det tomt.

 

Veldig likt poker egentlig. Du får bare spørre i vei etterhvert smile.png

Link to comment
Share on other sites

Herlig! Takk for mye god informasjon! Skal kjøre på med demoversjonen hos de du nevnte i punkt 1 og jobbe på til det går i + over lengre tid!

 

Er det da å lese på sider som Hegnar, e24, finansavisen, vg etc for å opparbeide seg informasjon og for å holde tritt med hvordan markedet utvikler seg som er det viktigste? Eller er det andre "ting" som også blir brukt mye tid på?

 

Er det en fast kurtasje uansett hvor mye en handler aksjer for? Isåfall er det vel bedre å drive med f.eks valuta hvis en har mindre startkapital, da gebyrene her bare var spread og roll-rente? Ellers blir en kanskje spist litt opp av kurtasjen i aksjer?

Link to comment
Share on other sites

Re: Er det da å lese på sider som Hegnar, e24, finansavisen, vg etc for å opparbeide seg informasjon og for å holde tritt med hvordan markedet utvikler seg som er det viktigste? Eller er det andre "ting" som også blir brukt mye tid på?

 

Nei, jeg leser ingen av disse for info , kun hvis man er ute etter underholdning....men da mest bare Dn.no.. Stort sett bare sladder og vås...ingenting som kan hjelpe meg med tradingen. Pleier å følge med på twitterfeed'en til endel tradere , men ikke noe særlig mer enn det.

Hvis man lærer seg å trade etter chartene så trenger man ikke følge med på nyheter for å trade. Nyhetene blir da bare et forstyrrende element.

 

Re:

Er det en fast kurtasje uansett hvor mye en handler aksjer for? Isåfall er det vel bedre å drive med f.eks valuta hvis en har mindre startkapital, da gebyrene her bare var spread og roll-rente? Ellers blir en kanskje spist litt opp av kurtasjen i aksjer?

 

Det varierer etter hvilken megler man velger. noen er dyrere f.eks DnB .

Ja etter det jeg har erfart så kan man trade for mindre beløp i valuta enn i aksjer fordi det er mindre kostnadskrevende. Det går jo ann å prøve aksjer etterhvert når man har bygd opp kapital f.eks.

Lærer man å trade forex så kan det man har lært brukes på en god del aksjer eller futures også. Men starter man direkte på aksjer er det mye man faktisk går glipp av fordi det ikke er så mange som trader aksjer men heller investerer.

De fleste som trader driver med forex eller futures.

smile.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...