Jump to content

Oppstart av eget mini-fond - noen som har gått gjennom prosessen før? Tips, råd, erfaringer ønskes delt! :-)


ofktrades

Recommended Posts

Heisann!

 

Denne posten ble både litt lang og litt rotete. Beklager for dette, men håper noen orker å lese gjennom alt.

 

Jeg var i utlandet og studerte for noen år tilbake, og kom tilfeldigvis i kontakt med to stk som drev eget fond, samt drev med opplæring innenfor trading til retailmarkedet. Jeg ble gode venner med disse kara før jeg visste noe om hva de drev på med, og fant først ut av det når de tilbød meg å sitte inn gratis på alle kursene deres.

 

Spol fram 4 år, og jeg er nå tilbake i Norge med forlovede (hun har også vært med på noen av kursene for å lære basics) på slep. Jeg har forvaltet våre investeringkontoer siden med (mildt sagt) gode resultater, og har som følge av det fått flere forespørsler over de siste par årene om å ta hånd om andres penger også. Dette har jeg hittil pent takket nei til da jeg ikke følte at jeg hadde den erfaringen jeg mener jeg bør ha, for å påta meg ansvaret for andre sine hardt opptjente midler. Uansett, det var da, mens i senere tid så har denne holdningen begynt å endre seg kraftig.

 

Jeg var helt fra begynnelsen (takket være god opplæring) vært klar over at jeg kom til å gå på flere smeller, både små og store, og ville vente til jeg hadde mottatt noen av disse dyrekjøpte lærepengene som jeg visste ville komme. Etter å ha opplevd begge sider av mynten, flere ganger, så føler jeg nå at jeg har luket bort de verste nybegynnerfeilene (samt en god del mindre ille), og har lyst til å påta meg ansvaret som tidligere var litt for skummelt. Det kommer jo en dag når man bare må kaste seg uti det, eller hva? ;-)

 

Planen min i første omgang er å starte opp smått. Mine kontoer begynner å bli store nok til at det å leve av investeringene ikke er et urealistisk mål ila de neste 1-2 årene (forutsatt at jeg presterer minst halvparten så bra som jeg har gjort hittil). Jeg har ca 30 interessenter, hvorav jeg føler/vet at ca 10 stykk er "seriøse". Det er dog ikke snakk om store summene fra hver enkelt (50-200k per pers ca), så jeg må fortsatt ha en "vanlig" jobb i en stund til. Jeg har tenkt til å sette inn det jeg har av personlige midler inn i fondet, ved siden av det jeg får av kapital fra de jeg har kontakt med. Om jeg går utifra kun disse 10 seriøse, så vil jeg anslå at startkapitalen vil være ett eller annet sted mellom 2 og 2,5 mill (inkludert mine egne midler).

 

Jeg har ikke tenkt til å ta noe management fees med det aller første (utover litt tilskudd til overhead såklart), kun en viss provisjon ved årsskiftet av evt fortjeneste, fram til jeg når en størrelse som tillater dette i større grad. De jeg har snakket med er også fullstendig klar over at dette er risikabelt, og at alt de investerer med meg må de også være mentalt forberedt på å potensielt tape.

 

Uansett, litt av forhistorien er ferdig der.

 

Det jeg lurer på, er om det er noen av de faste traverne her som har gått gjennom denne prosessen her i Norge? Jeg har spurt litt på visse internasjonale forum, men deres oppfatning av ett "lite" fond er under $100 mill, og rådene jeg dermed får passer ikke helt størrelsen på min operasjon. Utover å starte eget AS og ta imot penger fra folk, så er jeg jaggu meg usikker på hvordan den daglige driften av fondet egentlig bør håndteres. Jeg er usikker på hvordan man regner ut hvem som eier hva hvis, f.eks, 3 stk går inn med ulike summer i januar, og 2 til kommer inn med sine midler i august, deretter 4 neste år, osv. Hvordan blir det når posisjoner allerede er åpne, renter som trekkes fra disse, folk som vil evt ta ut litt utbytte her og der, etc, etc, etc. Alt jeg finner av software f.eks koster skjorta, og ser ut til å være mer tilrettelagt amerikanske prosedyrer/skattelov, etc.

 

Så ja, alt av tips og råd, erfaringer og slike type ting er utrolig velkomne. Jeg har allerede brukt 2 år på å ransake meg selv i form av hvorvidt jeg vil påta meg ansvaret for andre sine penger (inkl potensielt venner og familie), så dette er ikke noe jeg er i tvil om. Er mer snakk om oppstartprosessen, gode resursser etc som jeg er på utkikk etter.

 

Takker på forhånd for alle svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...