Jump to content

Et spørsmål angående oljeaksjer


steini777

Recommended Posts

Jeg har vurdert å kjøpe aksjer i olja, men jeg lurer på følgende:

Hvis jeg f.eks kjøper oljeaksjer til 50 dollar fatet, når dollarkurset er ca 8 og jeg kjøper 50 fat, da betaler jeg 20000kr

Og hvis prisen stiger til 100 dollar fatet, og kurset kanskje er helt nede i 5 hvis man er maks uheldig, da selger jeg kun for 25000kr?

 

Stemmer dette regnestykket eller tenker jeg feil nå?

Edited by steini777
Link to comment
Share on other sites

Dette er bare mine meninger om TA og ingen råd om investeringer.

 

Jeg handler ikke med olje og bruker bare noe TA for å komme frem til muligheter for reward/risk-analyser.

Andre analyser kan komme frem til andre svar. Det finnes alltid flere perspektiver på markedet samtidig.

Men dette er slik jeg ville tenkt nå om jeg skulle handlet olje i nærmeste fremtid på en måte som kan begrense tap og maksimere mulig gevinst.

Kan godt være realiteten gir tap her allikevel, og da er det viktig å begrense tapet ved å følge sin egen trading plan.

 

Spørs hvilket instrument du bruker. Ved praktisk handel må du se hos megleren hvordan dette ser ut.

Som regel handler du et visst volum til en viss pris. Om posisjonen er i en annen valuta kommer dette i tillegg.

Volum og pris kan se forskjellig ut, men skal følge underliggende råvare i forhold til forretningsregler hos utsteder minus korrupsjon og svik.

 

Formel:

Volum * Pris * Valuta = NOK Pris

50 * 50 * 8 = 20.000 NOK

 

Samme regnestykke gjelder når du selger igjen. Fordi for hver kjøper så har du alltid en selger.

50 * 100 * 8 = 40.000 NOK (+100%)

50 * 5 * 8 = 2.000 NOK ("-90%")

 

For å tjene opp dette tapet må du teoretisk sett gjøre vinner-handelen din perfekt 3-4 ganger på rad!

I praksis umulig siden kurtasje, kostnader og konstant usikkerhet spiser opp profitten på så lave posisjoner.

 

Om dollar halverer seg og olja går ned i 5$:

50 * 5 * 4 = 1.000 NOK ("-95%")

 

Dette er det samme som å gi bort nesten alle pengene sine!

 

Der ser du grunnen til at man alltid skal regne i prosent eller logaritmer, ikke i hele kroner / valuta, samt alltid bruke en form for stop-loss.

Det kan være pris ser ut til å "respektere" lineære trender mer på kort sikt, men logisk sett tjener man mindre og mindre på slike trender over tid (økt risiko per profitt).

Kostander/kurtasje og risiko kan også være greit å ta med i beregningene (Excel er kjekt for å spare manuell arbeid).

 

Så det er bare å regne ut for alle scenarioer slik at du vet på forhånd hvordan du skal håndtere de.

Dvs.:

1) Hva skjer om pris dobler eller halverer seg?

2) Hva skjer om valuta dobler eller halverer seg?

 

Bare disse to spørsmålsstillingene gir 4 permutasjoner av scenarioer!

 

 

Hvorfor tror du olja vil snu, samt når og hvor tror du den vil snu?

Er olje i positiv trend eller negativ trend? Hvem har initiativet? Bulls eller bears?

 

For å finne investeringsmuligheter så trengs visualiseringer av pris / volum over lengere tid (tiår). Ofte er chartene altfor korte!

Fant et lengere chart hos barcharts.com som jeg kan dele. Fikk ikke opp horisontalt volum, men det går bra med bare price action også:

 

http://www.barchart.com/chart.php?sym=CLY00&style=technical&template=&p=MN&d=X&sd=01%2F26%2F1974&ed=01%2F24%2F2015&size=L&log=1&t=CANDLE&v=0&g=1&evnt=1&late=1&o1=&o2=&o3=&sh=200&indicators=&addindicator=&submitted=1&fpage=&txtDate=01%2F24%2F2015#jump

 

68xa8w.png

 

Har tegnet inn mulige soner hvor pris kan møte "motstand i nedgangen" / mulig støtte (orange).

Har tegnet inn 3 kjøps soner (grønne). Ved å dele opp en usikker handel i f.eks. 2-3, så kan man sikre en "mykere" inngang på bekostning av høyere kost, lavere profitt og ev. lavere "fill".

Har tegnet inn en initiell SL-sone under motstands-sone (rød). Om pris går ned her, så kan det fort begrense oppgang per tid, så bedre å spare pengene.

 

Alle tegninger er ca. og ingen garanti for at pris vil "respektere" noe som helst. Men kan være et utgangspunkt for å få ideer til hvordan praktisk komme igang.

 

Om du planlegger å selge på 100$ så begrenser du hva du kan tjene! Det kan også snu på 99$!

En mulighet er å bruke trendlinjer med god margin for å sette SL etterhvert. "Let the profits run"!

Å håndtere trades når du er inne i det er også en kunst i seg selv. Noen ganger fungerer trendlinjer, og da tjener man mest per tid. Andre ganger fungerer horisontale støtte-nivåer bedre, men tar lengere tid.

 

Som du ser er den forrige trendlinja fra 1998 brutt. En slik "billig" inngang er "billig" av en grunn: fordi mange da ikke vil ta risikoen det er å kjøpe i en potensiell negativ trend og etter så mye initiativ fra selgere. Som kjøper påtar du deg selgers risiko, og bør derfor kalkulere ut nøyaktig hva du tåler av tap og prøve å begrense tapet. Dette må settes i forhold til en fornuftig target, som du ikke nødvendigvis må ta ut om du skulle komme dit.

 

Viktig å ikke handle med følelser, men lage en plan og følge denne. Ev. oppdatere planen underveis, men uten at det blir en "panikk trade" utav det.

 

En mulighet er selvfølgelig å håpe og anta, men det kan fort straffe seg og bli vondere enn man tror!

 

Merk:

Jeg har ikke sett på volum her, så kan ta feil på min egen TA-analyse.

Har heller ingen krystallkule for hva de fundamentale forholdene kan få olje til å gjøre i fremtiden.

En long eller short er et sjangsespill, så man må prøve å finne muligheter for å sikre best mulig sjangse - ikke gifte seg med en og samme ide, særlig ikke om den feiler i f.eks. en "whipsaw" situasjon.

Jeg er selv under min egen "opplæring", og trader ikke så mye i praksis. Mest teori og på hobbybasis.

 

En ting jeg ikke fatter er hvorfor lavere oljepris er så uønsket. Kanskje en indikasjon på at oljen skal lavere?

Spiller ingen rolle: Jo høyere, jo bedre for miljøet. Jo lavere, jo bedre for økonomien på sikt.

Folk er redd for forandring og omstilling, men smarte mennesker vil prøve å finne muligheter akkurat i slike perioder!

 

Det finnes mange fundamentale muligheter og endringer i markedet. Om noen lager bensin fra mais eller alger, hva kan skje for oljepris eller oljemarkedet?

Derfor er det "lettere" å prøve å finne muligheter med TA enn å spekulere i hva som kan skje i fremtiden. Det og at pris leder fundamentale indikatorer som P/E er grunnen til at mange sverger til TA.

 

Vet det er spurt om hvor olje kan bunne før her på forumet. Jeg har ikke funnet noen gode charts på dette før nå.

Om noen vet om noen flere steder å få tak i langsiktige charts for slike råvarer, så bare si ifra.

 

Om noen girer så er det bare ens egen skyld om det eksploderer i trynet på deg. Min holdning er å se på giring ut ifra et helhetlig kost / risiko perspektiv, og jeg har ikke god nok timing for å kunne forsvare giring og stoler heller ikke på leverandører av slike tjenester. Klart at man med giring kan få uante muligheter for både oppside og nedside, men det kan jo også være grunnen til at noen tjener seg rik raskt: ren og skjær flaks ved uvettig spekulering!

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert å kjøpe aksjer i olja, men jeg lurer på følgende:

 

Hvis jeg f.eks kjøper oljeaksjer til 50 dollar fatet, når dollarkurset er ca 8 og jeg kjøper 50 fat, da betaler jeg 20000kr

 

Og hvis prisen stiger til 100 dollar fatet, og kurset kanskje er helt nede i 5 hvis man er maks uheldig, da selger jeg kun for 25000kr?

 

Stemmer dette regnestykket eller tenker jeg feil nå?

 

Så ja regnestykket ditt stemmer smile.png

 

Du blir en valutaspekulant i tillegg, som kan gi overraskelser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært veldig greit å vite hva det er du vurderer å kjøpe.... Det finnes utrolig mange forskjellige alternativer man kan velge mellom.

Hvis det er futures kan det fort bli veldig dyrt...et alternativ jeg fraråder når det er snakk om å sitte lenge.

Er det CFD så kan jo den være i britiske pund eller euro også avhengig av hva du benytter som konto-valutta. I en CFD er det også såpass liten lot-størrelse at man fint kan kjøpe bare litt og ikke benytte giring.

Du får også kjøpt produkter som f.eks. ETN eller ETF for olje gjennom norske meglere som gjør at du slipper å sitte på US-dollar.

Mange erfarne investorer har brent seg på olja før så vær klar over at du kan tape pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...