Jump to content

Er det så lett å tjene penger?


Cashmoney96

Recommended Posts

Hei:) jeg lurer på om det er noe jeg ikke veit. Prøvde får første gang i går Pluss500 og la in 5000 ekte penger.

 

Så kjøpte jeg olje og litt senere brent oil. Iløpet av igår til idag har jeg tjent 11 tusen. Fra 5000-16000.

Bare lurer på om det er så enkelt som dette? eller er det en hake jeg ikke veit om?

Har hørt sånn CFD greier er veldig risikofyllende, men jeg ser ikke helt hva som er risikoen untatt av at jeg kunne ha tapt de 5000

Link to comment
Share on other sites

Hei:) jeg lurer på om det er noe jeg ikke veit. Prøvde får første gang i går Pluss500 og la in 5000 ekte penger.

 

Så kjøpte jeg olje og litt senere brent oil. Iløpet av igår til idag har jeg tjent 11 tusen. Fra 5000-16000.

Bare lurer på om det er så enkelt som dette? eller er det en hake jeg ikke veit om?

Har hørt sånn CFD greier er veldig risikofyllende, men jeg ser ikke helt hva som er risikoen untatt av at jeg kunne ha tapt de 5000

 

Hvor mye giring brukte du for å 3-doble beløpet du satte inn? Du vil vel få rettslige krav og inkasso mot deg om du taper det girede beløpet...

Det virker på meg som om du i virkeligheten har satset mye mer enn 5000 kr. Skummelt.

Klart det er morro når det går veien, men når det går mot deg, hvor fort går det da, og kan megleren din tvinge deg til å betale alt du skylder underveis?

Link to comment
Share on other sites

Høres for meg ut som gambling med høy gearing . Gratulerer du hadde megaflax med den.

Men ja ..det er så enkelt når man har flaks. Problemet er at man ikke klarer å ha flaks så ofte.

Vet ikke helt hva slags policy pluss500 har hvis man overdrar kontoen, men absolutt noe å sette seg inn i før det evt skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Så det hadde vært mulig at jeg måtte ha skyldt mer penger enn det jeg har? eller er det bare mulig å tape det jeg hadde vunnet?

 

Det hadde ikke vært så farlig om jeg tapte de pengene, det eneste jeg lurer på er om jeg kunnet få en gjeld ellerno at jeg plutselig skylder mer penger enn det jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Så det hadde vært mulig at jeg måtte ha skyldt mer penger enn det jeg har? eller er det bare mulig å tape det jeg hadde vunnet?

 

Det hadde ikke vært så farlig om jeg tapte de pengene, det eneste jeg lurer på er om jeg kunnet få en gjeld ellerno at jeg plutselig skylder mer penger enn det jeg har?

 

Om du girer 2x så satser du totalt dobbelte av det du legger i (5000 kr X 2).

Om du girer 30x så satser du totalt 30 ganger: 5000 x 30 = 150.000 kr

 

Det var akkurat derfor du tjente så mye penger så fort og "lett"...

Du kunne fort ha mistet mer enn du har vunnet nå ja. Det går som regel raskere ned enn opp.. Å komme inn i en rask og stabil oppgang er relativt sjelden vare.

 

Om du ikke skjønner hva du har avtalt med motparten, så er det absolutt å anbefale å finne det ut!

Dette er en bransje som mange har brent seg på.

 

Giring = gjeld

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

 

Om du girer 2x så satser du totalt dobbelte av det du legger i (5000 kr X 2).

Om du girer 30x så satser du totalt 30 ganger: 5000 x 30 = 150.000 kr

 

Det var akkurat derfor du tjente så mye penger så fort og "lett"...

Du kunne fort ha mistet mer enn du har vunnet nå ja. Det går som regel raskere ned enn opp.. Å komme inn i en rask og stabil oppgang er relativt sjelden vare.

 

Om du ikke skjønner hva du har avtalt med motparten, så er det absolutt å anbefale å finne det ut!

Dette er en bransje som mange har brent seg på.

 

Giring = gjeld

Men for eksempel Olje hvis den ligger på 50,55 og jeg velger "Lukk ved tap" når den når 50,45. Betyr det at jeg ikke kommer til å miste mer enn det jeg alleredet ville ha mistet fra 50,55 - 50,45?

Link to comment
Share on other sites

Men for eksempel Olje hvis den ligger på 50,55 og jeg velger "Lukk ved tap" når den når 50,45. Betyr det at jeg ikke kommer til å miste mer enn det jeg alleredet ville ha mistet fra 50,55 - 50,45?

 

Godt spørsmål! På Oslo Børs så finnes ikke den funksjonen, men Stop-Loss. Dvs automatiske handelsordrer ved visse triggere. Det er ingen garanti at du får den prisen du krever ved handelsordrer, og da kan tapet bli større.

 

Det spørs hvordan Pluss500 sin handelsplattform virker og om de gir noen garantier. Jeg ville satt meg veldig inn i så mye som mulig før ev. handler på et slikt privat marked. På en måte så bør du kunne forutse alle muligheter før de skjer, slik at du vet hva du kan gjøre for å begrense tap og maksimere gevinst.

 

Jeg ville også unngått giring og heller sett om jeg klarer å tjene penger på demo eller uten giring, og lært av det først, samt lært mer om markeder generelt.

Men hva jeg gjør er jo uvesentlig for deg. Vil bare advare mot å tro at det er lett å tjene penger i markeder uten å lære mer om hvilke risikoer man tar.

Det er lett å havne i fellen at man tror det bare kan gå opp, men det gjør innmari vondt når det ene gangen går totalt mot deg..

Link to comment
Share on other sites

 

Godt spørsmål! På Oslo Børs så finnes ikke den funksjonen, men Stop-Loss. Dvs automatiske handelsordrer ved visse triggere. Det er ingen garanti at du får den prisen du krever ved handelsordrer, og da kan tapet bli større.

 

Det spørs hvordan Pluss500 sin handelsplattform virker og om de gir noen garantier. Jeg ville satt meg veldig inn i så mye som mulig før ev. handler på et slikt privat marked. På en måte så bør du kunne forutse alle muligheter før de skjer, slik at du vet hva du kan gjøre for å begrense tap og maksimere gevinst.

 

Jeg ville også unngått giring og heller sett om jeg klarer å tjene penger på demo eller uten giring, og lært av det først, samt lært mer om markeder generelt.

Men hva jeg gjør er jo uvesentlig for deg. Vil bare advare mot å tro at det er lett å tjene penger i markeder uten å lære mer om hvilke risikoer man tar.

Det er lett å havne i fellen at man tror det bare kan gå opp, men det gjør innmari vondt når det ene gangen går totalt mot deg..

Kommer nok til å lese mer før jeg forsetter å kjøpe.

Men på Pluss500 sin nettside under "User agreement Risiko Varsel" stod det -

 

" Marginhandel innebærer at både fortjeneste og tap økes, med mindre du legger inn stopp tapeller en limitordre, kan du risikere å gå på svært store tap hvis posisjonen beveger seg i feilretning. Men du kan ikke tape mer enn saldoen på din Handlekonto."

 

Betyr det at jeg er trygg på å ikke kunne tape mer en det jeg har på kontoen da?

Edited by Cashmoney96
Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å lese mer før jeg forsetter å kjøpe.

Men på Pluss500 sin nettside under "User agreement Risiko Varsel" stod det -

 

" Marginhandel innebærer at både fortjeneste og tap økes, med mindre du legger inn stopp tapeller en limitordre, kan du risikere å gå på svært store tap hvis posisjonen beveger seg i feilretning. Men du kan ikke tape mer enn saldoen på din Handlekonto."

 

Betyr det at jeg er trygg på å ikke kunne tape mer en det jeg har på kontoen da?

 

Jeg kjenner ikke til Pluss500 sine regler, og dette forumet blir feil sted å innhente slik informasjon. Om noen har erfaringer så kan de jo dele det, men dette er et spørsmål som du bør sørge for å få svar på hos Pluss500 sin kundeservice, gjerne i skriftlig form.

 

Kan jo være at de garanterer for at saldobeløpet ikke blir negativt, men da bør du spørre deg selv: Hva betyr det da?

Antakelig betyr det at de tar seg betalt på andre måter, ved at saldoen raskere går ned på andre måter selv om markedet ikke gjør det.

Kan være lurt å forstå forretningsmodellen til Pluss500 for å se hvor risikoene og kostnadene kan ligge.

F.eks. hva skjer med pengene dine om de går konkurs? Er pengene sikret i banksikringsfond? Hva kan skje ved svindel? Hva om markedet svinger veldig mye? Når tvangsstenger de posisjoner, osv.

Link to comment
Share on other sites

Vet du om jeg må betale skatt for de 11 tusen jeg tjente? eller hvor mye må jeg tjene før jeg behøver å betale skatt. Hvis alder har noe å si så er jeg 18 år.

 

Ved profitt og tap ved salg av aksjer, så må du betale skatt, eller du får like mye penger utbetalt som du tapte (er vel en 28%).

Vil regne med at det samme gjelder Pluss500. Om ikke Pluss500 innrapporterer dette for deg til myndighetene er du selv pliktig å ta med alle handler med på skatten din slik at dette blir riktig.

 

Dette er grunnen til at jeg har konto hos Nordnet (Zero) og Liv-konto hos Netfonds. På slik forsikringskonto så gjør megleren all jobben for deg (trekker fra/legger til beløp og innrapporterer til myndighetene). Jeg synes ikke slikt er gøy, så vet ikke så mye mer om det tongue.png Hadde de bare hatt stop-loss på utenlandske aksjer, så hadde det vært perfekt! Dessverre er det ikke slik, og synes ikke det er lett å tjene "sikre" penger på Skandinaviske aksjer ihvertfall. Mulig det bare er en unnskyldning, men det er nå erfaringene mine til nå.

 

Du skal være ganske interessert for å gidde en slik papirmølle, og samtidig fokusere så mye at du faktisk tjener penger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...