Jump to content

Slår Martin Armstrong sin dystre spådom til? (Video)


Recommended Posts

Det er sikkert flere av dere her inne som har sett dokumentaren "Økonomens dystre spådom" (The forecaster) som i disse dager ligger tilgjengelig på NRK sine nettsider frem til 1. november i år: https://tv.nrk.no/program/KOID22006615/oekonomens-dystre-spaadom Hvis dere ikke har sett den, så anbefales den virkelig.

 

I korte trekk så har Martin Armstrong spådd at markedet skal (skulle) få en skikkelig nedgang i siste kvartal 2015, som vi nå akkurat har begynt på. Dette er en spådom som han har basert på historiske data hvor han har funnet opp en formel, og sett at markedene har korrigert i sykluser på helt like tidsrom. Spådommen om "krakket" som skal eller burde ha kommet nå kom han ut med for over 15 år siden, og i så måte så har han jo fått delvis rett, da markedet er veldig turbulent for tiden, med en nedgang, men noe krakk er det vel ikke blitt, enda.

 

The Economic Confidence Model

The Economic Confidence Model.jpg

Kilde: http://www.economicconfidencemodels.com/

 

Hva tror dere? Står vi ovenfor en mye større korreksjon enn hva vi allerede har sett?

Link to comment
Share on other sites

Har sett dokumentaren og syntes det var interessant. Men uten skikkelige forklaringer og "bevis", så blir det et nokså grunnløst markedssyn istedetfor en reell måling. Har forsket mye på sykler, men konkluderte etterhvert med at markedet ikke er syklisk i matematisk forstand. I den grad du finner igjen sykler, så ender det ofte med at volatiliteten i bevegelsene blir for lave, da syklene hele tida dør ut og erstattes av ny frisk informasjon og hendelser. Slik oppstår nye "sykler". Sykler kan sikkert trades da topper og bunner noen ganger har like avstander, men de gangene markedet ikke følger forutsigelsene, så har man en ulempe fremfor en fordel. Sykler er mer komplisert enn trendlinjer, så er i tillegg vanskeligere å trade sammen med å minimalisere risiko. Matematisk sett kan syklisk analyse "forklare" enhver timeseries, så gir ikke statistisk edge om man ikke finner sykler med fundamental forankring, som f.eks. sesong sykler ol., som kan gjenta reward med en viss sannsynlighet. Matematisk sett så gir ikke syklisk analyse noen entydig fasit siden du kan lage komplekse timeseries av sykler med like perioder men ulike faser, noe som matematisk sett er veldig kompliserende og tungt å detektere entydig. Det blir litt som Elliot Wave-analyse med x antall mulige modeller/tellinger til enhver tid.

 

Om prediksjonene vil gå i oppfyllelse? Da må vel SPX price-action messig bryte 1800 med god margin først. Umulig å spå i en tid hvor mange land konkurrerer om å devaluere pengene sine, og hvert støtte-nivå under nåværende nivå kan ha mer enn nok støtte for en ny opptur.

http://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=spx&x=0&y=0&time=20&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=7%2F27%2F2015&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=&comp=none&ma=0&maval=63&uf=32&lf=268435456&lf2=8&lf3=1024&type=4&style=320&size=4&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=11

 

Om man ser på fortiden, så finner man nok perioder med like mye volatilitet relativt sett (i %), og som allikevel fortsatte oppover en stund til..

Dog, klarer man å trade bear/short med minimal risiko, så kan man jo sikkert tjene en slant på denne volatiliteten, ja kanskje tom. helt ned til 1500-1600. Jeg er ikke helt der, men sikkert fint for de som klarer det, selv om man da har langsiktig og konstruktiv utvikling mot seg.

 

Ellers, selv om jeg har sympati med forsøket på å "avsløre" korrupsjon, så står ikke fyren på bruktbiltesten: Kommer aldri til å kjøpe en bruktbil av en slik type. Savner mer fundamentale forklaringer enn at markedet er syklisk. Disse som forutsier markedsbevegelser bommer ofte selv om de påstår å ha forutsagt topper og bunner på dagen, ev. spørs det hvilken index som skal toppe/bunne, og om bevegelsene går helt motsatt, så rettferdiggjøres også disse bevegelsene av at syklene har "invertert". Blir litt som religion: Det høres logisk ut, men har ingen målbar basis i virkeligheten og folkene bak må aldri svare for alle de gangene forutsigelsene slo feil eller for nøyaktigheten i påstandene.

 

Om jeg skal gjette, så kan jeg tenke meg vi får et "relief rally" nå, kanskje helt opp mot 2100, og så muligens bryte ned mot 1750-nivåer, og så spørs det om salgspresset gir seg der med litt sideveis utvikling eller om nedgangen aksellerer. Om vi får nye høyere topper og bunner, så vil jeg nok satse på longsiden igjen med minimal sl, selv om jeg sikkert burde ha høydeskrekk her.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...