Jump to content

Litt diverse. Selvangivelse, skatt, kurtasje osv


Neewbie

Recommended Posts

Har noen spørsmål, håper noen kan svare:

 

1. I selvangivelsen, fører man opp hvert enkelt salg med gevinst eller fører jeg opp totalsummen? Kjøper og selger ofte, og kjenner jeg gruer meg til den biten.

 

2. Fører man opp tap i selvangivelsen, eller er det kun summert slik at hvis tap+tap+gevinst+tap fortsatt ender opp i pluss så fører man ikke opp tap?

 

3. All kurtasjen man har betalt, får man noe fratrekk på dette beløpet?

 

4. Når man legger inn en salgsordre på 10.000 aksjer, og det tar litt tid å få solgt pga laber omsetning. Har flere ganger slettet slike ordre,men ser at feks 2000 aksjer ble solgt i mellomtiden. Da er kurtasjen fortsatt like høy som da jeg la inn salg på 10.000 aksjer? Dnb bruker jeg.

 

5. Om man endrer en salgsordre underveis, må man betale ny kurtasje eller går det inn under samme ordre?

 

6. Om man sletter en ordre som er ubehandlet, taper man kurtasjen?

 

7. Jeg startet med aksjer i januar 2016. Trenger jeg å forholde meg til dette i selvangivelsen? Den gjelder vel for 2015 den vi mottar i 2017? Eller er jeg på bærtur nå?

Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål, håper noen kan svare:

 

1. I selvangivelsen, fører man opp hvert enkelt salg med gevinst eller fører jeg opp totalsummen? Kjøper og selger ofte, og kjenner jeg gruer meg til den biten.

- mange meglere har ferdigutfylte RF-skjema i PDF format sånn at det er bare å printe ut se over at det stemmer og skrive under...så legger du dem ved som vedlegg. Gjorde det sånn da jeg brukte Netfonds før. Alle handlene dine er da automatisk ført på så det er ikke så ille som mange først frykter.

 

2. Fører man opp tap i selvangivelsen, eller er det kun summert slik at hvis tap+tap+gevinst+tap fortsatt ender opp i pluss så fører man ikke opp tap?

- Alle handlene blir tatt med, tapene også... men det er totalsummen som gjelder.

 

3. All kurtasjen man har betalt, får man noe fratrekk på dette beløpet?

- Ja man får trekke dette beløpet ifra....det står også ofte summert opp på papirene fra megleren .

 

4. Når man legger inn en salgsordre på 10.000 aksjer, og det tar litt tid å få solgt pga laber omsetning. Har flere ganger slettet slike ordre,men ser at f.eks 2000 aksjer ble solgt i mellomtiden. Da er kurtasjen fortsatt like høy som da jeg la inn salg på 10.000 aksjer? Dnb bruker jeg.

-gå gjennom papirene på disse handlene som ligger inne på dine sider hos Dnb så ser du lett om det er noen forskjell på det du betalte i kurtasje i de forskjellige tilfellene.

 

5. Om man endrer en salgsordre underveis, må man betale ny kurtasje eller går det inn under samme ordre?

-Du betaler kun når handelen gjennomføres og kan dermed forandre hvor mye du vil i forkant.

 

6. Om man sletter en ordre som er ubehandlet, taper man kurtasjen?

- om det ikke utføres noen handel skal du heller ikke betale noe for det.

 

7. Jeg startet med aksjer i januar 2016. Trenger jeg å forholde meg til dette i selvangivelsen? Den gjelder vel for 2015 den vi mottar i 2017? Eller er jeg på bærtur nå?

- Mener det er papirene for hele 2016 som skal leveres til våren nå .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...