Jump to content

Utbytte ?


felge

Recommended Posts

Et aksjeselskap deler ut utbytte etter at det er beregnet skatt av overskuddet i selskapet. (skatt 28%-52,4%)

 

Forenklet sagt er det nye forslaget til skattereform slik at hvis mottaker er en personlig skatteyter skal han også betale skatt av mottatt utbytte. (skatt 28%)

 

Derfor sier man at det vil bli dobbeltbeskatning av aksjeutbytte.

Link to comment
Share on other sites

Som RISK beskriver eksisterer kun uttrykket 'skattefrie' utbytter som en følge av media/politikeres beskatningsiver. Det fins ikke skattefrie utbytter, disse kronene er allerede skattet i selskapet.

 

Pr. nå skattes overskudd i ett selskap (AS/ASA) med 28%, hele eller deler av overskuddet kan deles ut som utbytte til eierne og da er jo dette allerede skattelagt med 28%.

 

Når den nye aksjonærmodellen kommer i 2005 eller 2006 innføres det en dobbeltbeskatning på utbytte. Selskapet betaler (som før) 28% skatt av overskuddet. I tillegg beskattes den delen av overskuddet som deles ut til eierne som utbytte en gang til med 28% på mottakers hånd. En del av utbytte skal fremdeles være fritatt fra beskatning på mottakers hånd, dette skal tilsvare risikofri rente (for tiden 3,3%) av aksjekapitalen i selskapet. For små AS'er med 100.000,- i aksjekapital kan altså eierne glede seg over 3.300,- i 'skattefri' avkastning.

 

Jeg syns i og for seg den nye aksjonæremodellen vil bli bra. Vi blir kvitt den plagsomme delingsmodellen og RISK beregningene blir også fjernet på sikt. Men skjermingsfradraget er etter min mening satt allt for lavt. Hvem er intressert i å satse på risikoprosjekter når en evt. gevinst skal skattes sønder og sammen?

 

Vi har en regjering som ønsker å motivere til verdiskapning i det private næringsliv, jeg syns dette er det motsatte...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...