Jump to content

STL - Statoil


Laphroaig

Recommended Posts

Folkeaksjen Statoil

 

Forumet har vært i drift over et halvt år og ingen følger denne her?

 

Vi er nå kommet dit hen at Helge Lund, tidligere Aker Kværner, overtar sjefsstolen i Statoil om noen dager.

 

Fra en av de tilitsvalgte i selskapet kom følgende i dag:

 

Hodene ruller i Statoil?

 

Tillitsvalgt i Statoil venter at det vil komme endringer i konsernledelsen.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (10.8.04 07:12)

 

YS-tillitsvalg Hans Marius Saltveit i Statoil venter "rotasjon på oppgaver og nye hoder" i konsernledelsen etter at konsernsjef Helge Lund tiltrer mandag. Det er han ikke alene om å vente, skriver DN.

 

Flere tillitsvalgte føler på seg at hoder vil rulle på toppen og Saltveit sier til avisen at det vel ikke er noen som sitter trygt. Han legger til at det kan være sundt med rotasjon, og at det kan være sundt, men han venter ingen palassrevolusjon.

 

Men i følge avisen kan det komme endringer for de ansvarlige for Søhvit-overskridelsene. Internasjonal avdeling har foreløpig bare en konstituert sjef, mens jobben som kommunikasjonsdirektør er ledig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Tro om dette vil påvirke kursen?

 

USA refser Statoil for selskapets Iran-engasjement: Statoil bidrar til å støtte terrorisme, hevder det mektige, amerikanske Center for Security Policy i en rapport.

 

Statoil-flagg__illu_120828c.jpg

 

 

(Illustrasjonsfoto: Heiko Junge/SCANPIX )

 

Statoil får så ørene flagrer av den nykonservative amerikanske tenketanken Center for Security Policy. Statoil bidrar til å støtte terrorisme, hevder senteret i en rapport.

 

Tenketanken har kartlagt 400 selskaper som er økonomisk engasjert i såkalte terrorstater, og plasserer Statoil og rederiet Stolt-Nielsen blant de 12 verste av verstingene.

 

Statoil er involvert i prosjekter verdt over 300 millioner dollar i Iran. Tenketanken argumenterer med at pengene betyr økte inntekter for «et ekstremt farlig regime som støtter terrorister».

 

Tenketankens rapport går ut på at det for Statoil er greit å støtte terrorister så lenge selskapet bare tjener penger, skriver Klassekampen.

 

Stor gjennomslagskraft

Statoils informasjonsdirektør Wenche Skorge vil ikke kommentere saken før hun har lest rapporten.

 

Center for Security Policy ligger langt ute på høyresiden og har ifølge forsker Svein Melby ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt stor gjennomslagskraft i amerikansk politikk.

 

Statsviter og professor Øystein Noreng ved Handelshøyskolen BI mener senteret driver med propagandavirksomhet, og at det ligger politiske motiver bak Statoil-kritikken. USA vil ikke at europeiske land opptrer selvstendig, samtidig som amerikanske oljeselskaper er forhindret fra å satse i Iran på grunn av USAs sanksjoner mot landet, hevder Noreng.

 

(©NTB)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kilde: OSE

----------

 

STL - NY KONSERNLEDELSE I STATOIL

 

(OSE: STL, NYSE: STO) Konsernsjef Helge Lund har med i virkning fra i dag, tirsdag 31. august, gjort endringer i konsernets organisasjonsstruktur og utnevnt ny konsernledelse.

 

Den nye konsernledelsen består av:

 

Konsernsjef

Helge Lund

 

Konserndirektører:

Terje Overvik - Undersøkelse og produksjon Norge

Peter Mellbye - Internasjonal undersøkelse og produksjon

Rune Bjørnson - Naturgass

Jon Arnt Jacobsen - Foredling og markedsføring

Morten Loktu - Teknologi og prosjekter

 

Eldar Sætre - Økonomi og finans (CFO)

Margareth Øvrum - Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Erling Øverland - Staber og spesialprosjekter

 

Ny personal- og organisasjonsdirektør vil bli utnevnt på et senere tidspunkt.

 

`Jeg er glad for å kunne presentere en sterk ledergruppe med bred erfaring og som representerer både fornyelse og kontinuitet. Konsernledelsen skal som kollegium sikre en helhetstenkning i Statoils videre utvikling. Vårt hovedmål er styrke Statoil som et internasjonalt konkurransedyktig selskap. Vi skal utvikle en organisasjon som skal kjennetegnes av kommersiell adferd, sterk kompetanse, endringsvilje og høy integritet,` sier konsernsjef Helge Lund.

 

Balansert og fokusert organisasjon Statoil vil bestå av fem forretningsområder: Undersøkelse og produksjon Norge Internasjonal undersøkelse og produksjon Naturgass Foredling og markedsføring

Teknologi og prosjekter

 

Selskapets gjennomføringsevne i prosjekter skal styrkes ved at det etableres en egen enhet for Teknologi og prosjekter. Internasjonal undersøkelse og produksjon får ansvaret for selskapets satsing i Barentshavet og vil sikre god samhandling med konsernets aktiviteter i Russland for øvrig. Helse, miljø og sikkerhet og Personal og organisasjon løftes opp i konsernledelsen.

 

`Den nye organisasjonsstrukturen i Statoil innebærer tre viktige endringer. Den styrker selskapets

gjennomføringsevne i store prosjekter, forretningsområdene blir mer fokusert og verdiskapning på tre bunnlinjer blir

tydeligere,` sier Lund.

 

De viktigste endringene:

- For å styrke selskapets gjennomføringsevne i store

prosjekter overføres prosjektansvar fra Undersøkelse og produksjon Norge til den nye enheten Teknologi og

prosjekter.

 

`Et samlet miljø i Teknologi og prosjekter skal styrke gjennomføringen av prosjekter, ytterligere styrke kompetansen innenfor dette viktige området, samt utvikle konkurransedyktige teknologiposisjoner. For å sikre kontinuitet i ansvaret for Snøhvit-utbyggingen, vil rapporteringen for dette prosjektet fortsatt ligge hos Terje Overvik,` sier Lund.

 

Området Teknologi og prosjekter vil bestå av hele den tidligere teknologi-organisasjonen og får overført ressurser både fra prosjekttekniske tjenester i Undersøkelse og produksjon Norge og prosess- og rørledningsteknologi i Naturgass.

 

`Foruten at dette styrker Statoils teknologi og

prosjektorganisasjon, vil det også gi mer rendyrkede

forretningsområder og dermed klarere ansvar,` sier Lund.

 

- Internasjonal undersøkelse og produksjon vil i tillegg til Statoils etablerte områder i utlandet få ansvaret for selskapets satsing i Barents-regionen.

 

`Jeg er glad for at en av våre mest erfarne ledere, Henrik Carlsen, vil ta ansvaret for dette sentrale

satsingsområdet,` sier Lund.

 

- Helse, miljø og sikkerhet og Personal og organisasjon blir viktige arenaer for Statoils fremtidige utvikling.

 

`Statoils verdiskapning går over tre bunnlinjer: økonomi - helse, miljø og sikkerhet - sosiale forhold og samfunnsansvar. Det er derfor viktig for meg at alle områdene får sterk ledelsesoppmerksomhet fremover,` sier Lund.

 

 

Kontaktpersoner:

 

Wenche Skorge, informasjonsdirektør, 91 87 07 41 (mobil), 51 99 79 17 (kontor)

Kjersti Tvedt Morstøl, informasjonssjef, 91 78 28 14

(mobil), 51 99 26 71 (kontor)

 

Mari Thjømøe, direktør investor relations, 90 77 78 24 (mobil), 51 99 77 90 (kontor)

Thore E. Kristiansen, direktør investor relations i USA, +47 91 66 46 59 (mobil), +1 203 97 86 950 (kontor)

 

For ytterligere informasjon om Statoils nye konsernledelse, vennligst se Statoils web-sider: www.statoil.com

 

Se vedlegg på www.newsweb.no

 

------

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lott STL-aksjer som jeg har tenkt å handle med. Strategien min er å selge når nedgang synes temmelig sikker og kjøpe når aksjene når støttenivået, hvor nå det måtte være. Problemet mitt er at jeg har alt for lite erfaring i dansen rundt gullkalven. Hvordan finner jeg ut hvor motstanden er for STL? Akkurat nå med den kraftige oppgangen. Prøver meg med litt aksjeanalyse, men er veldig usikker på hva som egentlig skjer. For ordens skyld har jeg lest Investtechs bok, Tradertalk og TAAZ. Teori og praksis er og blir forskjellig. Forsøkte meg i juni/juli med litt analyse på WIC, og kjøpte da jeg trodde aksjen lå på et støttenivå, men det ble ikke noen særlig suksess, inngang 0,37.

 

Noen som orker å komme med noen gode råd og vink omhvordan jeg skal handle med STL-aksjen. Jeg har ikke tenkt å drive med "day trading".

 

" A fool sees not the same tree that a wise man sees" :?

 

MVH

 

PUSUR

Link to comment
Share on other sites

Støttenivå i STL ligger på 84,50 og 86,50. Den gikk nettop gjennom et motstandsnivå på 90 kroner, kanskje den kan stabilisere seg her før den klatrer videre? En litt kjedelig aksje som ikke fikk med seg at vi hadde sinnsyke oljepriser en stund. Kan være den har våknet av dvalen nå? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket på chartet til STL, og kan bare konstantere at dette er en vanskelig aksje å analysere teknisk. Her spiller mange faktorer inn. Den altoverskyggende indikatoren er selvsagt oljeprisen.

 

Men over til det tekniske: Merk at STLs kurs nesten er et speilbilde av oljeprisen, så dette er like mye en oljeprisanalyse som en aksjeanalyse.

 

Aksjen lå frem til idag inne i en svært pen trend, som den brøt opp gjennom idag på stort volum. Dermed vil mest sannsynlig trendtoppen etableres som ny bunn i en vedvarende positiv trend. Aksjens siste to bunner var på 83,5 og 84,5. Disse har kun vært testet ut i korte perioder før ny oppgang har startet. Hoppet idag ble utløst av at oljeprisen hoppet fra gårsdagens sluttkurs på 39,6 til dagens slutt på 41,47 USD/fat, oktoberlevering. Erfaringsmessig fører ikke noe slikt hopp til korreksjon, men indikerer videre oppgang. Dermed kan man forvente at Statoils kurs kan stige i en lengre periode før oljeprisen dabber av. Samtidig kan olja falle dersom rapporter melder økende produksjon eller større lagre enn forventet.

 

Selv om STL følger oljeprisen slavisk kan du jo forsøke å kjøpe og selge noen aksjer intradag. Statoil er ganske tro mot trenden sin, og holder seg pent innenfor kanalen. Dermed går det an å selge i toppen av kanalen og kjøpe i bunnen. Kanalen har de siste 19 børsdagene (idag ikke medregnet) steget med 0,22 kr/dag i snitt. Hvis den nye kanalen holder samme stigning, kan du kjøpe på like over 90 og selge oppunder 93 de første dagene. Typisk er differansen mellom høyeste og laveste kurs rundt 0,75 - 15-dagers-snittet er på 0,80. Dermed må en kortsiktig posisjon (kjøpsposisjon eller salgsposisjon) i STL sannsynligvis vare i to eller tre dager.

 

RSI er på 68,5 - et ganske høyt nivå for STL. I gullmånedene mars og april var den nesten oppe i 80, men da faller Statoil ganske fort. Siden oljeprisen hoppet såpass som den gjorde tror jeg ikke det er spesiell grunn til å engste seg nå, men man kan ikke regne med superoppgang de neste 3-4 børsdagene. Mandag er kanskje dagen for å selge seg ut for å kjøpe 0,5 til 1 kr lavere på ettermiddagen eller tirsdagen.

 

94 kroner kan fint nås i denne trenden dersom oljeprisen ikke bøller altfor mye, men hundrelappen per aksje er lite sannsynlig i september.

 

 

Linken under fører til et chart over STL hvor man finner all nødvendig info og kan tegne på trendlinjer både i pris-, volum- og RSI-chartet.

Under har jeg lagt inn et liknende chart til Brent Blend-kursen.

 

STL Java chart

Brent Java chart

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informasjonen dere ga meg. Det hjelper at noen tar seg tid til å forklare hva, hvordan og hvorfor aksjehandel er som den er. thomas jeg har også lest din kommentarer om KVI, og den supplerer hva Vegard skrev om STL. Takk til dere begge.

 

MVH

 

pusur :D

Link to comment
Share on other sites

Statoil kan ha gjort et kupp i riggmarkedet.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (9.9.04 12:09)

 

Statoil har allerede sikret seg borerigger for oljeleting neste år. Ifølge dn.no kan det vise seg å være et varp i og med at dagratene stiger mot stadig høyere nivå.

Statoil skal benytte Ocean Rigs dypvannsrigg "Eirik Raude" tidligere. Oljeselskapet betaler 35 millioner dollar for 150 dagers boring, noe som gir en dagrate på 233.000 dollar.

 

- Det som så ut som en dyr rate da kontrakten ble inngått, ser i dag ut som en gunstig rate for Statoil, mener daglig leder Morten Mæhle i Fearnley Offshore.

 

 

Arbeidende styreformann Geir Aune i Ocean Rig ser for seg at dagratene kan stige til 300.000 dollar.

 

- Det er klart at ratenivået til slutt vil reflektere hva det koster å bygge nytt. Ser man på norsk sokkel vil en nybyggingspris på en enhet inkludert alt fort koste 400-450 millioner. Forretningen av det tilsvarer en rate på 300.000 dollar når markedet er virkelig stramt, så det er ikke urealistisk at vi får se slike rater fremover, sier Mæhle til avisen.

Link to comment
Share on other sites

Både tragiske og dårlige nyheter fra Statoil idag:

 

Kilder: TDN Finans

------------------

 

STL:NY DØDSULYKKE I IRAN, ARBEIDET STANSES

 

Oslo (TDN Finans): Statoil opplevde lørdag en ny dødsulykke ved

rørbehandlingsanlegget Sadaf i Iran. Anlegget klargjør rør for South Pars-

feltet.

 

Det melder Statoil lørdag.

 

Også fredag 3. september opplevde det samme anlegget en dødsulykke.

 

-Dette er den andre dødsulykken på kort tid ved Sadaf, og vi har beordret

umiddelbar stans i arbeidet ved anlegget inntil videre, sier

konserndirektør for Internasjonal undersøkelse og produksjon, Peter

Mellbye, i en kommentar.

 

"Statoil har helt siden starten i South Pars gjort en rekke tiltak for å

styrke sikkerheten, som har vært en utfordring i prosjektet (..) Statoil

sender umiddelbart en granskningsgruppe til Iran", heter det i meldingen.

--

 

 

STL:AGBAMI KAN BLI UTSATT, CHEVRON OG NNPC UENIGE OM LOKALT INNHOLD

 

Oslo (TDN Finans): Agbami-prosjektet, der Statoil deltar med en eierandel

på 18,85 prosent, kan bli forsinket. Bakgrunnen er uenighet mellom Nigerian

National Petroleum Corporation (NNPC) og ChevronTexaco om det lokale

innholdet i prosjektet.

 

Det skriver den nigerianske avisen This Day mandag.

 

Fredag meldte Statoil at styret i selskapet hadde godkjent planene for

selskapets deltakelse i utbyggingen av oljefeltet Agbami utenfor Nigeria

(TDN Finans-artikkel 10.09.04).

 

NNPC har bedt Chevron sikre at minst 1,13 milliarder dollar, eller 45

prosent av de totale investeringene på prosjektet, skal gå til lokale

kontraktører.

 

Partene har allerede blitt enige om at seks av komponentene til FPSOen skal

produseres lokalt. Imidlertid gir dette et lokalt innhold på kun 25

prosent.

 

Men samtidig argumenterer Daewoo Industries, Hyundai Heavy Industries og

Technip, som alle sees som ledende budgivere i prosjektet, at lokale verft

ikke har kapasitet til å håndtere et slikt prosjekt.

--

 

 

STL:UTSETTER SKARV-OPPSTART TIL 2009, IKKE VALGT TRANSPORTLØSN.

 

Oslo (TDN Finans): Statoil og de andre selskapene i Skarv-lisensen har

besluttet å utsette oppstart av feltet til 2009.

 

Det opplyses i en pressemelding fra Gassco.

 

Gassco anbefaler ifølge meldingen derfor at det ikke velges

transportløsning nå.

 

-Tiden vi har til rådighet bør brukes til å avslutte en utredning om

fjerning av flaskehalser på Kårstø, utrede bedre tilknytningsmuligheter i

Tampen-området samt etablere et større volumgrunnlag. Vi vil gi vår

endelige anbefaling når dette arbeidet er fullført og utbyggingen av Skarv

krever beslutning, sier direktør for økonomi og kommersiell utvikling i

Gassco, Thor Otto Lohne, i en kommentar.

 

Gassco har sammen med selskapene utredet alternative transportløsninger for

gass fra Halten/Nordland.

 

-Utredningen viser at for Skarv-lisensen isolert sett vil en rørledning til

Tampen med begrenset kapasitet være beste løsning. På basis av grunnlaget

som foreligger, er det imidlertid ikke mulig entydig å konkludere hva som

vil være beste løsning for ny gass fra området Halten/Nordland, sier Lohne.

 

"Han framholder at Gassco ønsker å etablere en løsning som legger til rette

for gass utover Skarv-lisensens behov og som har bred oppslutning blant

selskapene på norsk sokkel", opplyses det i meldingen fra Gassco.

--

TDN Finans

TF

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

---------------------

 

STL er i skrivende stund ned 1,10% til 89,50

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøp, Sterkt kjøp og Kjøp

Tre analytikere kommer med sterke anbefalinger av Statoil-aksjen.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (30.10.04 11:15)

 

Bjørn Inge Tønnesen (DnB NOR), Jon A. Olaisen (Carnegie) og Anne Gjøen (Alfred Berg) har alle kjøpsanbefalinger på Statoil. Olaisen har sågar "Outperform" (sterkt kjøpt) på aksjen, viser en analyse i Finansavisen av "ukens selskap".

 

Han tror Statoil vil levere der andre konkurrenter vil skuffe, på vekst på og lavere enhetskostnader. Han visr også til at selskapet vil "outperforme" med en høy oljepris.

 

http://hegnar.no/Finansavisen/newsdet.asp?...=164059&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket meg også den brede iver for kjøp av STL.

 

Ikke at jeg kan så meget om TA, men jeg titter litt etter signalene på Netfonds sider og Investtechs. (er ikke medlem så jeg finner bare kurvene)

 

Og her lurer jeg på hva d'herrer ser, egentlig. - Jeg ville ikke kjøpe etter hva jeg ser. Forekommer meg at den bunner ut rundt +/- 90 med litt nedgang i oljeprisen fremover.

 

pplot.php?paper=STL&exchange=OSE&from=20

 

Her synes det for meg som om aksjen er i en fallende trend. Samtidig har den nettopp fallt godt under både 10 og 30 dagers glidende snitt med "for meg tolkende" videre nedgang innenfor den skiserte trendkanalen?

 

yahoo.php?m=ose&isin=NO0010096985&t=adv

 

Vel, signalene her er av den typen som viser et trendskifte rent teknisk, men jeg kan bare ikke se at det nødvendigvis er opp.

 

Skulle gjerne hatt noen utdypende kommentarer av dere som kan TA for hva som er så positivt med STL nå.

Link to comment
Share on other sites

Rent teknisk ser jeg en bunn på rundt 90, og synes Statoil ser svært fin ut akkurat nå. Lurer på et kjøp til uka.

 

Kanskje noen desember-calls strike price 90? Opsjonen stiger 14% på 1% stigning i aksjen (elastitsitet = 14).

 

Den risikovillige kan jo også satse på en 95-call, elastitsitet på 17.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.dn.no/forsiden/energi/article396402.ece

 

Statoil varsler kjempeutbytte

 

Av TDN Finans | dn.no

 

Statoils styre venter å foreslå et ekstraordinært utbytte for 2004. Dette vil bringe det totale utbyttet for året opp til 45-50 prosent av resultat etter skatt og minoriteter.

 

Det opplyses i en børsmelding fra selskapet i forbindelse med dagens kapitalmarkedsdag.

 

Statoil begrunner dette med dagens markedsforhold "og en god finansiell situasjon".

 

Statoil utbyttepolitikk er ifølge selskapets hjemmeside et mål om en utbyttegrad på 45-50 prosent av årsoverskuddet, målt som gjennomsnitt over flere år, for å ta hensyn til bransjens sykliske svingninger.

 

- Siden børsnoteringen i 2001 har Statoil levert svært gode resultater med konkurransedyktig utbytte, god måloppnåelse og stadige forbedringer. Dette skal vi fortsette med, på kort sikt ved at det er satt nye mål frem til 2007. Og på lang sikt, ved å skape et robust fundament for langsiktig vekst, sier konsernsjef Helge Lund.

Link to comment
Share on other sites

Statoil øker produksjonsmålet

 

Av TDN Finans

 

Statoil øker produksjonsmålet i 2007 fra 1,35 til 1,4 millioner fat oljeekvivalenter pr dag. Målet for produksjonskostnad skjerpes til 22 kroner per fat oljeekvivalenter i 2007.

 

Det opplyses i en melding torsdag.

 

-De nye målene er ambisiøse med hensyn til både produksjon og avkastning. Jeg er spesielt fornøyd med at vi under dagens markedsforhold med høye priser og press på kostnader skjerper viktige mål. Dette er et resultat av en sterkere leveransekultur i selskapet som lover godt for fremtidig lønnsomhet, sier konsernsjef Helge Lund i Statoil i en kommentar.

 

Økningen i produksjonsmålet gir en årlig vekst på åtte prosent til 2007, hvor både norsk sokkel og internasjonal virksomhet bidrar. På norsk sokkel er målet for produksjon planlagt å øke fra 1,0 til 1,1 millioner fat oljeekvivalenter pr dag i 2007.

 

I perioden 2007 til 2010 vil økningen i internasjonal produksjon være med på å understøtte en ambisjon om årlig produksjonsvekst på to til fire prosent for Statoil.

 

Selskapet opprettholder samtidig sitt produksjonsmål på 1,12 millioner fat pr dag for 2004. Statoil venter en produksjon på 1,175 millioner fat oljeekvivalenter pr dag i 2005.

[/size]' target='_blank'>http://www.dn.no/forsiden/energi/article39...size=18]

Link to comment
Share on other sites

Skal investere for 100 milliarder

 

Av TDN Finans

 

For årene 2005 til 2007 har Statoil et investeringsprogram som ligger i størrelsesorden 100 til 105 milliarder kroner.

 

Det opplyses i en børsmelding torsdag.

 

Ifølge presentasjonsmateriale vil Statoils leteinvesteringer være på fire milliarder kroner i 2005 og mellom 3,5 og 4 milliarder kroner i årene fremover.

 

De totale investeringene i 2005 vil være på 35 milliarder kroner. I oktober guidet Statoil driftsinvesteringer på 30 milliarder kroner neste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen her som kommer til å hamstre aksjer?

 

 

"Statoil

Staten ved Olje- og energidepartementet har gjennomført et salg av 100 millioner aksjer i Statoil ASA som ble videreplassert til norske og internasjonale institusjonelle I perioden 21. - 25. februar vil privatpersoner få anledning til å kjøpe aksjer til pris NOK 106,10 pr aksje."

Link to comment
Share on other sites

Interessant å tenke på hva som skjedde ved forrige nedsalg, sist sommer ved 85,00. Hele uka under tegningen lå kursen over 85, men da aksjene ble utdelt, gikk kursen fort ned til 85 og var litt under en periode. Deretter har vi sett hvordan det har gått. Antar at flere vil være med denne gangen. Men shorte???? Hvor lenge kan man gjøre det, og når kommer de nye aksjene inn på kontoen? Gratis penger finnes ikke, for hvis de finnes vil alle ha dem og da fordamper de. I likhet med flere (vil jeg tro) legges de STL familie og venner har ut for salg mandag. Så får vi se om noen vil ha dem til noe særlig over 106,10.

Et spørsmål til - til dere som har vært med lenge: Gjentar historien seg?

a) alltid

B) aldri

c) noen ganger (og da er vi jo like langt)

Link to comment
Share on other sites

Til Amatøren:

 

Et spørsmål til - til dere som har vært med lenge: Gjentar historien seg?  

a) alltid  

B) aldri  

c) noen ganger (og da er vi jo like langt)

 

Min godt voksne historielærer fra videregående en gang i tiden sa det slik: "Historien gjentar seg nok ikke..men den trekker paralleller..den trekker paralleller, mine kjære damer og herrer" :)

 

Skal ikke si at han hadde rett eller ikke, men det er vel kanskje noe i det.. :?:

 

mvh

RiskyTrader

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som hindrer meg i å ta en sikker gevinst på følgende måte:

 

- Jeg shorter 1000 STL til dagens kurs 110,- (eller noe sånt)

 

- Jeg kjøper 1000 STL i nedsalget. Privatpersoner er garantert minimum 1000 aksjer. Pris: 106,10

 

- Leverer tilbake de 1000 lånte aksjene etter tildeling

 

- Gevinst = 3900

 

 

Det kan da ikke være så lett?

Link to comment
Share on other sites

Garantert og garantert.

 

Departementet skriver følgende:

 

Privatpersoner innen EØS-området kan bestille inntil 10.000 aksjer med en minstebestilling på 50 aksjer. Dersom transaksjonen blir overtegnet, vil det bli prioritert å gi inntil minst 1.000 aksjer til hver bestiller, dersom antallet aksjer er tilstrekkelig til dette.

 

Hvis fler enn 17.600 personer bestiller 1000 aksjer hver får du mindre enn 1000 aksjer. Men sjansen for det er kanskje ikke så stor. Vil nok være med på dette, ja!

Link to comment
Share on other sites

Statoil og fremtidige markedsutsikter.

 

De fundamentale utsiktene i oljemarkedet er meget sterke. Det er begrensede utsikter til produksjonsvekst utenfor OPEC. Dette innebærer at call on OPEC (etterspørsel mot OPEC) vil sannsynligvis stige i både 2005 og 2006. OPEC har da kontroll og det tilsier at prisnivået bør holde rundt $40 nivået. Organisasjonen har uttalt at de vil kutte produksjon om nødvendig. OPEC produserer nå nær full kapasitet og tilgjengelig kapasitet er i området 1 million fat. Dette innebærer en global kapasitetsutnyttelse på 99 %. Vi tror derfor det er grunnlag for å forvente en oljepris i snitt på $40 for både 2005 og 2006.

 

Med sin høye oppstrømseksponering er Statoil et av de oljeselskaper som har størst eksponering mot sterke oljepriser. Konsernet har en målsetning om å oppnå en produksjonsvekst på 8 % frem til 2007. Dette er vesentlig bedre enn de fleste store oljeselskaper som sliter med å opprettholde produksjonsnivået. Den planlagte produksjonsveksten er godt underbygget av sanksjonerte feltutbygginger. Statoil har en avkastning på sin totalkapital som er blant de aller beste i industrien. Vi mener blant annet ut fra disse to forhold at det kan argumenteres for at aksjen har et reprisings-potensiale i forhold til industrien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...