Jump to content

STL - Statoil


Laphroaig

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Dersom tildelingen ble høy vil sikkert mange shorte for alt/resten som er bestilt på tirsdag. God anledning til å henge seg på, vi som ikke har bestilt også, eller hva tror dere?

 

Mye tyder på at en del shortere ble skvist ut i dagens siste halvtime.

Link to comment
Share on other sites

STL:STATEN SELGER 17,65M AKSJER I PRIVAT TRANSJE,54,4M AKSJER TEGNET

 

Oslo (TDN Finans): Staten selger alle 17,65 millioner Statoil-aksjer som

var satt av til den private transjen i det seneste statlige nedsalget i

Statoil.

 

Det fremgår av en pressemelding fra Olje- og energidepartementet mandag

ettermiddag.

 

Totalt bestilte 19.700 personer 54,4 millioner aksjer, og alle som bestilte

50 til 1.800 aksjer, får aksjer uavkortet. De som bestilte 1.850 eller mer

får tildelt 1.845 aksjer hver.

 

Staten har etter dette nedsalget 70,9 prosent av aksjene i Statoil.

Link to comment
Share on other sites

Banc of America downgraded ChevronTexaco (CVX), Marathon Oil (MRO) and Norway's Statoil ASA (STO) to "neutral" from "buy" on the belief that recent share price gains leaves limited upside potential. Meanwhile, analyst Daniel Barcelo raised his 2005 West Texas Intermediate (WTI) oil price forecast to $45 per barrel from $42, and his 2006 to 2007 estimate to $38 per barrel from $35.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Statoil(STL) KURS 111,50

 

STL11150.gif

 

Statoil har brutt opp fra en tilnærmet horisontal trend. Dette signaliserer en fortsatt sterk utvikling, og aksjen har nå støtte ved eventuelle reaksjoner tilbake mot taket i trendkanalen. Ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 108 kr. Videre oppgang til 116 kr eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved ca 109 kr. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Aksjonæroversikten til Statoil(fra mars 05)

 

 

Top 20 shareholders logo.gif

State ownership

 

Rank No. of shares Percent* Name Country

 

 

1 1 535 712 598 70.90 The Norwegian State

(Ministry of Petroleum and Energy) NOR

 

2 45 955 014 2.12 State Street Bank & Trust Co. USA

 

3 38 684 894 1.79 The Bank of New York USA

 

4 34 812 417 1.61 JP Morgan Chase Bank GBR

 

5 18 249 605 0.84 State Street Bank & Trust Co. USA

 

6 15 089 286 0.70 Mellon Bank USA

 

7 14 509 700 0.67 Folketrygdfondet

(the Norwegian National Insurance Scheme Fund) NOR

 

8 14 032 857 0.65 Skandinaviska Enskilda Banken NOR

 

9 13 498 213 0.62 Investors Bank & Trust Company USA

 

10 12 659 106 0.58 The Northern Trust Co. GBR

 

11 11 693 674 0.54 Deutsche Bank AG DEU

 

12 11 466 708 0.53 Morgan Stanley & Co. GBR

 

13 10 186 980 0.47 JP Morgan Chase Bank USA

 

14 8 658 339 0.40 Euroclear Bank S.A./N.V. BEL

 

15 7 840 377 0.36 Skandinaviska Enskilda Banken SWE

 

16 7 650 089 0.35 Mellon Bank as agent for ABN AMRO USA

 

17 7 643 192 0.35 Vital Forsikring ASA NOR

 

18 7 519 057 0.35 Clearstream Banking LUX

 

19 7 171 913 0.33 SIS Segaintersettle AG CHE

 

20 6 777 339 0.31 Merrill Lynch GBR

 

 

*as percentage of ordinary shares (2 166 143 715)

 

Updated: 04.03. 2005

 

 

 

Last modified 03/04/2005

Copyright © Statoil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Statoil

June 14, 2005

 

“New record high long-term oil futures”

In recent weeks the long-term oil futures have rallied and reached a new record high level, compared to the spot price which is still flirting with its previous peak level.

In combination with a stronger USD and somewhat weaker NOK the NAV of Statoilapplying the future curve has propelled from NOK 130 to NOK 152 since early June, while the share price has increased only NOK 10. Thus, the gap between the share price andthe NAV of the future curve has increased considerably in recent days.

At the same time Statoilhas outperformed peers by some 15% in two months and there havebeen disappointing drilling news from the Barents Sea and increased uncertainty in Venezuela, where Sincorrepresent the second largest field in terms of NPV.

We reiterate our Market Weight recommendation, but we clearly see a short-term trading opportunity, when the gap between the NPV of the future curve and the actual share price has increased so much in a few days.

Based on the current Statoilshare price the NorskHydro share should trade at some NOK 700/share. Thus, we reiterate our Accumulate recommendation on NorskHydro.

 

FSEClogo.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nok er nok.

 

Tror vi står midt opp i en energiboble og at dagens kurs i STL på hele 140,75 er et bra bedt for en skikkelig short-posisjon. Jeg tror på et oljepriskrakk i løpet av høsten.

 

Tror vi står foran en real nedtur for direkte oljerelaterte aksjer på 3 mnd's sikt (med bl.a. en påfølgende knallrød oktober).

Link to comment
Share on other sites

Roru

 

:D Statoil hadde en EPS på 11,5 i 2004, snittprisen for oljen i 2004 var $41.

 

:D Statoil hadde en EPS på 3,13 i Q105, snittprisen for olje har vært høyere i Q2 (over $50).

 

:D Statoil er billig sammenlignet med andre store oljeprodusenter (Exxon, Total, Shell).

 

:D Noe 'krakk' i oljeprisen er lite sannsynlig inneværende år, snarere tvert imot.

 

Jeg tror STL aksjen er på vei mot nye høyder, og tviler sterkt på at short vil være lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

Vel Pirelli, vi kan ikke alle være enige.

 

Finansgiganten Morgan Stanley tror på energiboble og oljepriskrakk, mens JP Morgan Chase tror det motsatte.

 

En av dem vil sansynligvis få rett, slik som jeg eller du vil få. Vi får se. Bakgrunnen for min skepsis er at jeg tror fokuset på alternativ energi vil bli under sterk fokus i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Roru, du tenker nok på den kinesiske oljeanalytiker'n Andy Xie som har vært negativ til oljesektoren i over ett år. Om han fremdeles jobber for Morgan Stanley er jeg ikke sikker på, men finanshuset Morgan Stanley har en kjøpsanbefaling på STL med kursmål 155,- (Link)

 

Hvorfor finansgiganten Morgan Stanley anbefaler kjøp på STL når en av deres analytikere til stadighet er ute i media og spår krakk får du spørre dem om...

Link to comment
Share on other sites

Merrill Lynch oppgraderer target for STL til 165. Jeg begynner å se konturene av at target blir satt høyere og høyere slik at utenlandske investorer skal finne sin exit fra STL.

 

Når de store utenlandske investorene begynner å selge vil varmluften i ballongen sive ut.

 

Vi står snart overfor en korreksjon.

 

Og jeg kjenner igjen boble-pratet som foregår nå, slik jeg hørte det i februar/mars 2000. Alle tror plutselig på himmelen og at kursen kun skal opp opp opp, og slår hardt ned på kritiske røster.

 

Helt typisk boble-tendens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også hørte det i 2000 Roru, og forrige boble er ikke sammenlignbar i det hele tatt. Som jeg nevnte i ett tidligere innlegg tjener Statoil faktisk penger i øyeblikket, noe helt annet enn man kan si om for eksempel Opticom da aksjen peaket på 2.550... De som shortet OPC på den aksjekursen og ble sittende ett par år har jo gjort det bra (men jeg antar mange så 'boblen' allerede når OPC passerte 500, og gikk short da) - så mitt spørsmål til deg må bli Roru, hvor langt ned skal Statoil? Skal den falle til 60, eller 125 - og er det egentlig verdt risikoen?

 

Forøvrig er jeg ikke eksponert mot STL, er bare generellt intressert... Dersom du mener oljen skal falle kraftig faller selvsagt STL - men er ikke PAR/DNO/ALX/REVUS bedre shortkandidater i tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Ser at MLI nettosolgte 535k aksjer i dag - til tross for oppgraderingen. Så poenget ditt om at oppgraderinger som får omtale i pressen benyttes av samme aktører til salg stemte bra roru.

 

Morgan Stanley var største nettokjøper...

 

Har du plassert shorten din?

Link to comment
Share on other sites

Statoil gikk vel på børs rundt kr 60 den gang da? Nå er den ca 100 kroner over ATL.

 

Her kommer en håpløs sammenligning forøvrig: Telenor gikk på børs ved kurser rundt 40. Deretter tok den en "Tomra" og bunnet ut på lavt 20-tall for så å toppe ut omtrent på kurser tre ganger så høyt, i overkant av 60 kroner. Statoil kommer neppe til å gjøre samme bevegelsen som Telenor.

 

Samtidig som kursen har steget opp fra ATL har vel oljeprisen 4-5 doblet seg? Muligens begynner mye å bli priset inn for Statoil sin del. Men hvem vet, kanskje skal den legge på seg ytterligere 100 mrd?

Link to comment
Share on other sites

Shorten i STL er plassert Pirelli.

 

Risikoen er selvsagt tilstede når man shorter et såpass stort og veldrevet selskap som STL, men det er oljeprisen jeg er ute etter. Dessuten tror jeg mye av det STL har av potensiale fremover er priset inn allerede.

 

Jeg tror oljeprisen skal ned (selv om det idag med Saudi-Arabias uttalelser ser noe spesielt ut). Det er for sent å kjøre shorten når oljeprisen allerede har begynt fallet. Det er når alt ser som lysest ut man skal selge eller shorte, og kjøpe når alt ser som svartest ut. Enkel logikk.

 

Og ikke minst: Når utenlandske investorer starter tilbaketrekkingen fra Norge og oljeeksponering, går det rimelig bratt nedover. Og det starter når de ser at det meste av potensialet i oljeaksjene er tatt ut. Tror ikke det er så langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...