Jump to content

PGS - Petroleum Geo-Services


Pirelli

Recommended Posts

Ref. forrige innlegg som viser 3.kv. resultatet.

 

Det er en del punkter vi bør hensynta når forventningene til 4.kv. skal opsummeres :

 

- Pertra vil få et betydelig inntekstap ( målt mot 3.kv. ) grunnet halvert produksjon og 13 dagers nedstengning grunnet nordsjøstreik.

- Pertra må ta et tap på 700 000 fat forhåndssolgt olje til 29,50 $

- Mye av Pertra sin reduserte omsetning blir "dempet" av vesentlig mindre skatt for 4.kv.

- Onshore seismikk får redusert omsetning grunnet et "arbeidslag" ble permitert etter ferdigstillt oppdrag.

- Grunnet sesongsvingninger bør en forvente litt svekket kontraktsseismikk Offshore.

- Multiklientsalget kan forventes å bli meget godt ( PGS framhever dette i sin 3.kv. rapports "framtidsutsikter".

- Minimums-Amortisering ( avskriving ) av multiklient-biblioteket blir 15,5 mill $

 

 

Til tross for en del "negative" faktorer i 4.kv. så opprettholder PGS sitt estimat for Cash-flow på totalt 231 mill $ for 2004.

Pr 30.september var 151,5 mill $ oppnådd i Cash-flow.

I 3.kv ble Cash-flowen 74,3 mill $

 

I og med at PGS opprettholder sitt ambisiøse mål for Cash-flow og vedstår seg dette så sent som i slutten av nov. så gir det grunn til å håpe at multiklientsalget vil imponere stort.

Selskapet må oppnå 80 mill $ i Cash-flow for 4.kv. for å innfri totalmålet på 231 mill $.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 333
  • Created
  • Last Reply

Ref. innlegget nedenfor

 

Jeg er litt usikker på Cash-flow vurderingen min.

Det kan se ut som det er flere definisjoner på Cashflow.

 

Framme i resultat-rapporten opereres det med 198,2 mill $ i Cash-flow pr 30.september.

Det gjennstår da kun 33 mill $ for å innfri 231 mill $ for året totalt.

 

Mine tall i forrige innlegg hentet jeg fra side 14 i 3.kv. rapporten "Consolidated statements of Cash Flow"

Link to comment
Share on other sites

PGS - PGS TO SELL PERTRA TO TALISMAN

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=102429

February 1, 2005: OSLO, NORWAY - Petroleum Geo-Services ASA

(`PGS` or the `Company`) (OSE: PGS; NYSE: PGS) announced

today that it has signed an agreement to sell its wholly-

owned oil subsidiary Pertra AS to Talisman Energy (UK)

Limited a wholly owned subsidiary of Talisman Energy Inc.

PGS will concentrate on its oil service business with

strategic focus on geophysics and floating production

operations.

 

For further information see appendix at www.ose.no

Link to comment
Share on other sites

PGS selger Pertra

Så er endelig meldingen her: PGS selger oljeselskapet Pertra.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (1.2.05 09:33)

 

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Analytiker om PGS - Pertra-nytt fra PGS

 

- PGS

 

PGS opplyser at heleide Pertra selges til Talisman Energy for 155 millioner dollar. PGS kan bokføre en gevinst på rundt 140 millioner dollar i forbindelse med salget.

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om den videre kursutvikling.

 

I morgen vil det uttvilsom være masse omtale av PGS.

 

Jeg tror at kursen vil stige ytterligere.

 

Jeg håper at fokuset rettes mot hvordan PGS kan disponere verdiene.

Nedbetaling av gjeld gir ca 12,5 mill $ i årlig resultatforbedring i form av reduserte renteutgifter.

Men spenningsmomentet er om en fosert nedbetaling av gjeld kan frigjøre PGS fra låneklausulene som forhindrer splittelse mellom FPSO og Seismikk.

 

Gjelda i PGS begynner å bli beskjeden ( den er under ett års omsetning ). Det betyr at PGS kan være en aktiv part i restrukturering innen sektorene.

 

I dette bildet er jeg veldig nyskjerrig på denne "klienten" til Morgan Stanley som har kjøpt seg betydelig opp i januar.

Link to comment
Share on other sites

Eg har mest håp om redusering av gjeld - særlig dersom dette kan føra til bedre rating og rentebetingelsar på resterande gjeld. Dermed kan besparelsen bli større enn det blink estimerer.

 

På litt sikt har eg også tru på ein ny FPSO. Med stadig fleire mindre felt i produksjon i Nordsjøen og ellers i verda vil høgkvalitets FPSO vera veien å gå..

 

PGS har store investeringar på seismikkutstyr framfor seg, men eg håper det meste av dette kan bli tatt på løpande cashflow.

 

I investormarkedet sit pengane laust når oljeprosjekt blir foreslått. PGS bør vera bra posisjonert til å bli med på oppstart av nye oljeselskap, der PGS bidrar med seismikkdata og ekspertise samtidig som andre bidrar med kapital. PGS er allerede inne i minst ein slik deal, men det tar lang tid før det blir noko utav..

 

Ellers: bra tips om Talisman - enkelte er tydeligvis vel informert. Det var ikkje akkurat overraskande, då Talisman er eit av dei selskapa som satser mest offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om det er så lett å få bedre betingelser på den resterende gjelda, før 2007, uggabugga.

 

Senior B notes-lånet (8%) løses vel inn nå, men senior A notes-lånet (USD 746 mill til 10%) er non callable fram til 2007, så noen refinansiering med bedre betingelser kan vel ikke skje før da.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som PGS er på full fart mot kursmålet til blink ($100?) i disse dager, styrket dollar og skyfri himmel innenfor sesmikk og FPSO markedet tar nok aksjen over 500,- i nær fremtid. Q4 skal muligens på bordet først?

 

Pertra salget ble tiljublet av markedet, men blant noen få andre har pipen en annen låt:

 

dn.no: Forbannet på Ulltveit-Moe

 

Investor Kaare M. Gisvold er forbannet på Jens Ulltveit Moe etter at PGS solgte oljeselskapet Pertra.

Link to comment
Share on other sites

Utifrå tanker om evt. langsktig perspektiv for PGS er eg enig med KG. PGS hadde nok hatt mest igjen for å behalda Petra. I kortsiktig perspektiv (og for umiddelbar aksjekurs) er salget meir positivt. KG sine kommentarer om Rennemo som visjonslaus stemmer også med mitt inntrykk.

 

Samtidig er det slik at PGS ikkje akkurat hadde nokon fri finansiell stilling. Med salget er denne klart friare. Det gjenstår å sjå om det blir utnytta på ein positiv måte..

Link to comment
Share on other sites

Rennemo er en nøktern fyr, men "uten visjoner" er vel å ta litt hardt i.

 

Når det gjelder framtidsplaner sa U-M følgende i dagens DN: [...] vi følte at vi kunne stå stille hvis vi satset på tre bein. Nå kan vi gjennom dette styrke den flytende produksjonen betydelig. Dette betyr mye for vår handlefrihet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er de faktiske forhold at Pertra er solgt.

Da har det ikke så mye for seg å spekulere i hva som kunne vært alternativet.

 

Realiteten er at PGS med den frigjordte kapitalen sammen med "oppsamlet" kapital fra 2004, kan forsere nedbetaling av lånet som forfaller i slutten av 2006.

 

- I uttalelser fra selskapet framkommer det at det foreligger låneklausuler som forhindrer splittelse mellom FPSO og Seismikk.

- I uttalelser fra Ulltveit-Moe framkommer det at Pertra-salget er en del i en større plan.

- I uttalelser fra Rennemo framkommer det at PGS vil ta aktivt del i den restruktureringen som han anser vil måtte komme.

 

- Selskapet har bestillt ny kreditt-rating

 

Jeg tror vi kan se de ovennevte punktene i sammenheng.

 

PGS har noe på gang.

Link to comment
Share on other sites

Nå er Pertra historie for PGS.

Det som nå har interesse er hvordan Pertra-verdien kan disponeres og påvirke framtiden for PGS.

DnM mener at besparelsen i kapitalkostnader vil gå opp i opp med den tidligere estimerte Pertra-inntjeningen ( for 2005 - 5 % og for 2006 + 3 % ).

For øvrig er hele DnM sin analyse basert på konsekvensene av Pertra-salget.

Der tror jeg at analytikerene gjør feil.

Jeg tror investorer flest antar at Pertra ble solgt til riktig verdi, og at det sånn sett bare er flyttet verdier fra en "undervurdert" bokført Varg-verdi over til kapital. ( sånn sett er PGS i realiteten verd det samme, som før salget )

 

Det jeg mener gir grunnlag for kursveksten er mulighetene som nå oppstår i PGS :

-Ulltveit-Moe sier at Pertra-salget er en del av en større plan

-Rennemo har tidligere sagt at PGS skal sitte i førersetet når bransjen skal igjennom "den nødvendige" restruktureringen.

-Problematiske låneklausuler kan bli opphevet når gjeld forseres nedbetalt.

-Pågående revidering av kredittrating kan sette ekstra fart i prosessen.

 

Det andre momentet som gir kursvekst er de underliggende fundamentale forholdene i PGS.

Pertra-salget har bidratt som en katalysator for markedet, til å se nærmere på selskapet.

Da har de oppdaget PGS sitt fantastiske utgangspunkt for å ta del i den forventede markedsoppturen.

 

Uten at jeg er ekspert på hvilke havområder som oljeselskapene nå har hovedfokus på, så har jeg en god følelse for at PGS sin feil på slutten av 90-tallet, var at de var 5 år for tidlig med sin multiklient-seismikk. De samme havområdene er nå øverst på oljeselskapene sin prioriteringsliste ( tror jeg).

Mye av satsningen til PGS var rettet mot forventede forekomster på dypere vann. Alle trodde det ville bli oljeselskapenes satsningsområde i 1999-2000.

Men så viste det seg at ettervirkningene av oljepriskrisa i 1998, snudde opp ned på alle planer.

Oljeselskapene ble livredde for tunge investeringer, og opprettholdt sitt aktivitetsnivå med å investere mer i økt utvinningsgrad på eksisterende felt.

Nå har pendelen snudd.

Investeringslysta er tilbake hos oljeselskapene.

Dessuten er seismikken blitt bedre, drilling har blitt billigere i form at flerhullsboring, horrisontalboring og tynnere borestreng.

I sum har det ført til høyere "treff-prosent" og dermed gunstigere kostnadsnivå og mindre risiko. I tillegg dukker det opp stadig bedre og billigere utbyggingsalternativer, som igjen betyr mindre risiko.

Alt i alt betyr dette at PGS sitt multiklient-bibliotek stiger i verdi, for hver dag som går.

 

( husk at PGS på 90-tallet var ekspert i å "plukke ut" felter som ville få oljeselskapenes interesse, og som dermed gjorde multiklient-seismikken deres verdifull )

Link to comment
Share on other sites

På tide å estimere 4.kv. 2004 OMSETNING

 

mill $

..............................3.kv.04............4.kv.03..........Estimat 4.kv.04

Multikli. Marine..........32 842...........53 917............80 000

Kontrakt Marine.........92 362...........70 436............90 000

Multikli. Onshore.........8 181.............4 811..............5 000

Kontrakt Onshore.......29 077...........27 489............27 000

Annet Seismikk...........9 802...........10 258............10 000

FPSO.......................74 981...........72 538.............74 000

Pertra.......................79 507...........26 239.............30 000

Corp./Global Serv........4 549.............4 014..............4 500

Korr. for int. omsetn...(23 037).........(9 166)...........(23 000)

 

Totalomsetn.............308 264.........260 536...........297 500

 

 

Ved presentasjon av 3.kv. meldte PGS om "strong" multiklientsalg. Derfor har jeg lagt inn like sterkt salg som PGS hadde i 4.kv. 02 ( da solgte de for 79 158 ).

 

Kontraktseismikk Marine er ventet å avspeile et godt marked. Men 4.kv. skal tradisjonelt være litt svakere enn 3.kv innen kontraktseismikk. PGS har også meldt om mer forflytting av fartøy i 4.kv. enn i 3.kv.

 

Onshore er ventet litt ned grunnet at et crew avsluttet oppdrag i Mexico tidlig i kvartalet.

 

FPSO er omtrent som 3.kv. men litt ned.

Foinaven kan ventes å bedre omsetn. etter at det var oppgraderingsarbeid i 3.kv.

Banff kan ventes økt omsetning grunnet tilkopl. prod.rør fra Kyle.

Glitne er likt som 3.kv.

Petrojarl Varg ventes redusert omsetn. grunnet halvert prod. på Varg og Nordsjøstreik.( men har veldig god minsterate ).

 

Pertra vil mer enn halvere sin omsetning.

Grunnet nordsjøstreik, skadet prod.rør, samt levering av 700 000 fat forhåndssolgt olje til 29,5 $

 

Men bunnlinja kan alikevel bli god.

Ja faktisk like god som i 3. kv 04.

Det skyldes at det nærmest blir null i skatt i 4.kv.

PGS betalte over 20 mill $ oljeskatt i 3.kv. grunnet den høye oljeproduksjon på Varg.

Det blir sannsynligvis riktigere med 5 mill $ i 4.kv. 04

 

Så alt i alt synes dette å kunne bli ytterligere et imponerende godt kvartal for PGS

Link to comment
Share on other sites

Uggabugga

 

Du har tidligere vist stor innsikt i seismikksektoren.

6.runde er gjennomført i Brasil

Det ser ut til å være tidenes største lisensrunde i Brasil, med enorm interesse fra oljeselskapene.

7.runde er lagt ut.

 

PGS har store deler av sitt seismikk-bibliotek fra Brasil.

Har du formening om hvor stort salg en kan håpe på fra Brasil i 4.kv.04 og i 1.kv.05 ?

 

Kjennor du avtalen som PGS har med Sao Tome ?

Har PGS andel i framtidig produksjon ?

Har PGS andel i enkelte blokker ?

Har PGS særavtale for framtidig seismikk-arbeid på Sao-Tome sin sektor ?

Link to comment
Share on other sites

Blink

 

Jeg klikket litt rundt...

 

 

 

PGS sin første avtale med Sao Tome og Principe (STP) ga PGS rett til tre valgfre blokker.

 

The secret deal with the STP government gave PGS the right to three offshore blocs of its choice. While PGS told us in an interview that this option only becomes effective if PGS does not get a return on its investment in STP, this contractual arrangement is also exceedingly favourable to the company.

 

Se: From Cocoa Monoculture to Petro-State.

Se også NRK.

 

 

Avtalen blei som vi vet refohandlet, men jeg tror PGS har holdt også de endrede betingelsene hemmelig. (Detaljene i den første avtalen ble ikke kjent før presidenten gikk ut i valgkampen og offentliggjorde dem.)

 

PGS last year renegotiated with Sao Tome a once highly favourable contract in the JDZ, along with Exxon Mobil, and Huston based Chrome Energy. Only PGS has kept the terms secret (EC Mar.21,'03, p9).

 

Se Yahoo.

Se også DN.

 

 

(EC = Energy Connection?)

Link to comment
Share on other sites

Håper du ikke har noe i mot at jeg klistrer denne inn her Blink... ;)

 

..................................pr 03.02........siste uke........siste mnd

1 Citibank N.A. ............ 5 798 935.....- 260 440......- 638 277

2 Morgan Stanley & Co. 1 261 725..........-1 558.....+ 597 292

3 Umoe Invest AS ....... 1 012 444 ......uendr............uendr.

4 State Street Ban&Cli... 705 870 .....+ 264 156....+ 396 979

5 Goldman Sachs & Co... 554 443........- 17 500.......- 11 647

6 JP Morgan Chase B...... 506 531...........+ 182......+ 11 371

7 Euroclear Bank S.A...... 458 215........uendr...........- 34 625

8 Goldman Sachs Int'l.......451 201.........+ 7 518......+16 474

9 Vital Forsikring ASA......368 330........+ 73 000.....+ 84 100

10 Morgan Stanley & Co.. 310 222............+ 460.....+ 99 355

11 Credit Suisse First...... 300 000..........- 4 715...Ny på lista

12 Odin Norge................. 248 083........- 20 303......- 63 304

13 Bank of New York........236 700........- 12 800......+ 55 900

14 Bear Stearns Sec....... 234 715......- 110 185......- 218 221

15 Morgan Stanley & Co.. 229 718.......- 53 349......ny på lista

16 Mellon Bank AS Ag......229 197.......+ 5 169.........+14 037

17 Odin Norden................228 960........-16 000........- 47 340

18 JP Morgan Chase B.... 208 614......+ 19 957......- 286 546

19 Kas Depositary Trust.. 200 000........uendret........uendret

20 BNP Paribas Sec. ......158 921 ......ny på liste...ny på liste

 

 

Her var det jaggumei mange endringer...

Link to comment
Share on other sites

PKR

 

Du har funnet mye relevant stoff vedr. Sao Tome.

 

Selv om endelig avtale er hemmelig så bør en kunne forvente at Sao-Tome er et gull-egg i PGS-kurven.

 

 

Pirelli.

Ingen problem det.

( jeg synes kjøpslysten blandt de største eierene er meget spennende, spesiellt når en kobler det til Ulltveit-Moe sitt utsagn om at Pertra-salget er en del i en større plan )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...