Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

- Selg aksjen

 

Enskilda anbefaler kundene å kvitte seg med Aker-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (30.9.04 15:26)

 

Enskilda Securities anbefaler salg av Aker ASA, som spås å få en tøff fremtid, skriver dn.no.

- Strukturen krever en stor verdirabatt, skriver analytiker Ottar Haugerud i en analyse i dag.

 

Ifølge analytikeren tilsier de underliggende verdiene i selskapet en aksjeverdi på 73,8 kroner per aksje, mens verdien i prospektet 3. september var satt til 76 kroner.

 

Aker ASA faller 3,1 prsoent til 47,50 kroner.

 

Enskilda er, paradoksalt nok, største nettokjøper med en andel på 35 prosent.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Lurte meg ut i løpet av uken, siste slumpen gikk for 49 i går. Går ikke inn igjen før jeg får impulser ang AKY, selv om det fristet i dag. Har plassert pengene i IT inn til videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt sittende med mine AKER aksjer, det er ikke så mange poster så tapet er begrenset kronemessig. AKER har virkelig gått på trynet denne uken, og det toppet set i dag etter diverse avisartikkeler om Spetalens SMS'er.

 

Akesjen var så lavt som 45,50- men sluttet på 47,40-

 

Rabatten bare øker ref. tidligere poster, jeg tror ikke rabatten skal være så stor over lengre tid...

 

Nå kan det kun bli bedre, trur eg ;)

Link to comment
Share on other sites

En kurstrigger som jeg ikke kan se er nevnt her, er den nye verks-garantiordningen som nylig ble vedtatt av regjeringen. Sannsynligheten for at Røkke-selskapene skal få i land flere store kontrakter, vil øke med denne garantiordningen. Denne avtalen er nok bare bygynnelsen: Se -->

http://www.offshore.no/nyheter/sak.asp?Id=8649

 

Selv om jeg tidligere ha vært skeptisk til å gå inn i selskaper den en enkelt aksjonær har en slik dominerende rolle som røkke, har jeg likevel nå gått tungt inn både i Aker og Kværner.

Link to comment
Share on other sites

Garantiordningen er behørlig dekket med en omfattende artikkel fra Romsdals Budstikke, se AKY tråden.

 

Denne ordningen gjelder for skip over en gitt størrelse, så det er Aker Yards som kan glede seg over denne fremover. Og da drypper det forholdsvis mye på AKER og litt på Kværner også.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som problemene er slutt for Røkke ennå.

 

Røkke må pante mer

 

Elendigheten på Oslo Børs gjør at Kjell Inge Røkke må sette flere aksjer i pant.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.10.04 11:38)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Stolt milliardeventyr! - Røkke-kontrakt

- Ny mann for Røkke - Sparer formuesskatt

- AKER

 

 

 

 

I takt med kursraset på Oslo Børs denne uken har også verdien av pantet, som over tusen tidligere minoritetsaksjonærer i Aker RGI har på Kjell Inge Røkkes aksjer i Aker og Kværner, falt, skriver Aftenposten.

Siden børsnoteringen for én måned siden har verdien falt over 200 millioner kroner, til et nivå som er flere titalls millioner under kravet på vel 630 millioner kroner.

 

Nå har Røkke ifølge avisen imidlertid delvis kompensert ved å gi pant på flere Aker-aksjer.

 

- Det er en mekanisme i panteavtalen som sier at hvis verdien av aksjene faller under et visst nivå, så skal antall pantsatte aksjer justeres opp, sier advokat Helge M. Svarva i Wiersholm, Mellbye & Bech.

Link to comment
Share on other sites

07102004.jpg

 

Nytt format og mer innhold i tabellen, dersom det er feil setter jeg pris på å få beskjed. Gjerne på PM.

 

Aksjekursen i AKER har utviklet seg begredelig, for meg ser det ut som om KVI har en mye større psykisk påvirkning enn AKY/AKVER. Noe som er rart med tanke på at verdien av KVI aksjene er forsvinnende liten i forhold til AKY/AKVER.

 

Aksjen kommer nok ikke til å ta av med det første, men fremtiden må se lys ut for de som velger å laste opp på disse nivåene. Konsolidert vil AKER komme til å levere sterke resultater i årene fremover. Jeg har sett på Orion's anslag for 2005 når det gjelder AKY og AKVER.

 

AKVER: EPS estimat for 2005: 11

AKY: EPS estimat for 2005: 18,8

 

Dersom Orion's estimater slår til vil AKER få EPS fra disse to på 7,4. I tillegg vil Norway Seafood bidra positivt, mens Aker Material Holding antaglig vil trekke noe ned.

 

Jeg tror at en investering i Aker på disse nivåene vil gi utbytte på mer enn 10% netto i form av utbytter i årene fremover.

 

Er du langsiktig, last opp. Korsiktig kan nok ragnarokk fremdeles fortsette...?

Link to comment
Share on other sites

Hallois

 

Jeg er nytt medlem, joined nettopp for å få sett din analyse av Aker ;)

 

Takk for et fint oppsett av verdiene Pirelli :D

 

 

Er det noen som kan gi en teknisk analyse av aker slik at det er lettere å time en inngang?

 

..jeg sitter allerede men en liten post i aker (utbytte fra kvi) som ser ut til å bli en langsiktig affære. Jeg er interessert i å legge inn mer derimot og skulle gjerne fått et mest gunstig inngangspunkt :)

 

Alle synspunkter tas imot med takk.

 

..Jeg har nettopp kjøpt meg min første bok om teknisk analyse, så nå starter utdanningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Finansavisen er investor Øystein Stray Spetalen igjen synlig eier i Aker. Spetalen har flyttet aksjer fra Tycoon til Ferncliff.

Ifølge en aksjonærutskrift fra onsdag sitter Ferncliff AS på 183.500 Aker-aksjer. Aksjene ble senest kjøpt før børsslutt torsdag 30. september. Samme dag krysset Enskilda Securities en post med et tilsvarende antall aksjer som Spetalen nå står oppført med.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å få tak i en oppdatert aksjonærutskrift, fant ingen på hjemmesiden (håpløs hjemmeside forresten). Har sendt de mail. Vil poste den her så fort jeg får den. (Alltid spennende å følge med på hva Spettet foretar seg).

Link to comment
Share on other sites

Vel talt, av Storebrand forvalter Truls Evensen:

 

Hastverk er lastverk for Røkke

 

Av dn.no

 

Ifølge Storebrand-forvalteren Truls Evensen har Kjell Inge Røkke kun seg selv å takke etter de siste ukene kursfall i Aker. Forvalteren mener Røkkes restrukturering av selskapet har gått for fort og at det er gitt for lite informasjon.

 

I vår og sommer restrukturerte Røkke sine selskaper, og den kompliserte prosessen ble gjennomført i kjempefart. Nå kan det se ut til at det imponerende tempoet er skyld i at Aker-aksjen har falt med 30 prosent på få uker, skriver Dagens Næringsliv.

 

Investorene er usikre på hva Norway Seafoods, Aker Material Holding (tidligere Dexion) og de øvrige eiendelene som Røkke tok med seg fra Aker RGI inn i Kværner egentlig er verdt.

 

– Det bare understreker det hastverket som var underveis i hele prosessen, at den type usikkerhet kan oppstå, sier Evensen til avisen.

– Så Røkke kan skylde seg selv?

– Helt klart. Opplagt, sier Evensen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke den antatte verdien av Norway Seafood i den tabellen din litt i minste laget Pirelli?

 

Lette litt rundt og oppdaget en artikkel på Dn.no (som ikke jeg hadde lest før) der konsernsjefen i AKER uttalte at Norway Seafood var estimert av analytikere (han sa ingenting om hvem) å ha en verdi på mellom én og to milliarder kroner.

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article324825.ece

Link to comment
Share on other sites

Angående Norway Seafood AS, så fant jeg et foredrag fra et seminar i regi av DNM-corporate finance 24.sept 2004.

 

Har ikke rukket å fått sett på den enda (så vet ikke helt om det står noe matnyttig der), men for de som er interessert så finner dere filen her:

 

https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/n...waySeafoods.pdf

 

(høyreklipp og velg "save target as" hvis dere vil lagre den på maskinen)

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på disse plansjene om Norway Seafoods.

 

Hmm..? De har 30tusen tonn fiskekvote...! Er ikke det fryktlig mye på en "hånd"?

 

Egne landanlegg som har kapaistet til mottak fra andre leverandører/fiskere.

 

Eget markeds/salgsapparat.

 

Egne trålere og fabrikkskip, 18 i alt.

 

Vel, i utgangspunktet respektabelt, så er spørsmålet; hvor ligger fortjenesten, om det er noen? Muligens gjennom å ha vertikal kontroll over hele segmentet fra råmateriale til produksjon og salg til markedet...??

 

Hovedverdien må vel ligge i konsesjonene, og de følger nok båtene. - De siste årene har jo trålere med ulike konsesjoner blitt kjøpt opp til eventyrpriser, men det er grenser her også. - Uansett så tror jeg verdiene her ligger i alle fall mellom 50 og 90+ millioner pr. båt med konsesjon, avhengig av størrelsen. Da kan anslag på en halv milliard bli noe tamt?

 

Noen som kan fisk og vil utdype litt omkring dette?

Link to comment
Share on other sites

AKER avklarer sin gjeld i denne børsmeldingen:

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=98208

 

Aker ASA har i dag kjøpt tilbake andeler i sitt obligasjonslån AKE16 og reduserer dermed gjeld og framtidige renteutgifter.

 

De vesentligste av Akers eksterne lån er en kombinert låne- og trekkfasilitet på til sammen 1,44 milliarder kroner og om lag 0,36 milliarder kroner utestående i obligasjonslånet AKE16.

 

------------------------------------

 

OK, da får jeg oppdatere tabellen min i kveld, noen som vil antyde en verdi av Norway Seafoods?

Link to comment
Share on other sites

Mindre støy skal løfte Aker

Mandag 11. oktober 2004 kl. 12:11

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

Kjell Inge Røkkes holdingselskap Aker har fått mye juling siden noteringen, men nå mener DnB Nor Markets at aksjen har falt nok.

 

- Med et kursfall på 26 prosent siden selskapet ble børsnotert synes vi aksjen har falt nok. I denne perioden har det vært mye støy rundt selskapet i media, noe som forventes å gi seg fremover, skriver DnB Markets i en analysekommentar.

 

DnB Nor mener at det ligger et betydelig kapitalfrigjøringspotensial i Aker gjennom salg av eiendeler. De forventer også betydelige utbyttet de nærmeste årene fra konsernet som blant annet eier 58 prosent av Aker Kværner og 75 prosent av Aker Yards.

 

- Kombinasjonen av lav verdsettelse og godt utbyttepotensial gjør at vi anbefaler Kjøp av aksjen, konkluderer DnB Nor Markets.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Kjøp

Kursmål: 75 kroner

Meglerhus: DnB Nor Markets

Dato: 11. oktober 2004

 

*Endret:

Tilleggsopplysning: DNM tror utbyttet for inneværende år vil ligge mellom 3 og 5 kroner pr.aksje.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: Hegnar Online

----------------

 

Kanonutbytte for Røkke?

 

Aker kan betale utbytte på tilsammen 385 millioner kroner for 2004. Da drypper det litt på Kjell Inge Røkke også.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (12.10.04 06:54)

 

Analytiker Terje Mauer, DnB Nor Markets, anslår, i følge DN, at Aker vil ha kapasitet til å kunne dele ut et utbytte på mellom tre og fem kroner pr. aksje for 2004. Og fem kroner vil gi et samlet utbytte på 385 millioner kroner til selskapets aksjonærer.

 

Med sine 26,4 millioner aksjer kan Røkke i så fall se frem til et utbytte på 260 millioner kroner. 130 millioner kroner direkte fra Aker og ytterligere 130 millioner kroner gjennom Kværner, forutsatt at Kværner vil betale ut sin del av utbytte fra Aker, til sine aksjonærer.

 

Men Røkke vil ikke få beholde alt selv. Han skylder tidligere minoritetsaksjonærer 650 millioner kroner, og av de 260 millionene får han i denne omgangen, i følge DN, beholde "bare" 60 millioner

 

AKER utbytte

 

----------------

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er litt snevert å kalle RGI for Røkke selv, slik det ofte gjøres når selskaper hvor Røkke er majoritetsaksjonær. Det blir også litt forenklet å tro at utbyttene som tilfaller KVI kommer til å utbetales direkte til RGI igjen.

 

Utbyttene som kommer til KVI får garantert ben å gå på når underskuddene fra Philadelphia skal dekkes opp. I 2003 tapte Philadelphia verftet 700 millioner, og dersom 2004 blir like dårlig sier det seg selv at 130 millioner ikke monner all verden.

 

Min konklusjon er: Selg KVI, kjøp AKER.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Det overrasker meg at du bruker enhver anledning til å "disse" KVI all den stund du selv sitter med AKER og AKY. At vi to har gjort forskjellige valg er så sin sak. Det har neppe interesse for mange at vi skal krangle om hvem som til slutt vil få høyest avkastning. Derimot stusser jeg litt over at du ikke innser at vi sitter i samme båt. Jeg skal derfor prøve å angripe dette fra en litt annen vinkling, som forhåpentligvis angår andre i større grad.

 

Jeg antar (for diskusjonens skyld) at jeg aldri har eid Røkke-aksjer, men nå vurderer å investere i skipsverft. (Jeg lar derfor AKVER ligge urørt i denne diskusjonen.) Etter å ha gjort litt research, kommer jeg fram til den samme konklusjonen som du trolig har gjort: Skipsverftene i Aker-systemet er betydelig underpriset, men Philadelphia-verftet er et potensielt tapssluk. Så langt er alt vel?

 

Deretter tar jeg en titt på den fine figuren du har limt inn som viser selskapsstrukturen i Røkke-universet. Mens jeg tygger litt på hvorfor ikke Philly er lagt inn i Aker Yards, konstaterer jeg tørt at Kjell Inge har mer enn to tredjedels flertall i både Aker og Kværner. Videre ser jeg at hans viktigste verdier, nemlig eierandelene i Aker Kværner og Aker Yards, er plassert grovt sett fifty-fifty i Aker og Kværner. Jeg formoder derfor at han vil gjøre alt som står i hans makt for å beskytte disse verdiene, inkludert overføringer mellom de to morselskapene. Dessuten legger jeg merke til at Aker eier 75% av Aker Yards, hvilket vil si at Kjell Inge også direkte kontrollerer mer enn 50% av stemmene i sistnevnte.

 

Mens Pirelli tenker på hvorfor aksjekursene i AKER og KVI har vist stor samvariasjon i det siste, og hvorfor ingen tilsynelatende får opp øynene for at hans kjære hjertebarn AKY er billig, kan dere andre tygge på følgende spørsmål: Hvem kan hindre Kjell Inge Røkke i å selge Philadelphia-verftet fra Kværner til enten Aker eller Aker Yards for la oss si en riksdaler? Uansett hvilket rasjonelt svar man kommer fram til, vil dette spørsmålet henge over disse tre selskapene i overskuelig framtid.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg deltar i diskujsonene rundt KVI er fordi jeg har mistanke om at mange ikke er klar over hvilke enorme summer som kommer til å renne ut av selskapet i inneværende år og neste. AKER er etter min ringe mening et langt tryggere alternativ og man er eksponert mot de samme datterselskapene.

 

Risikoen er altså større i KVI, men selvfølgelig er også potensialet enormt dersom problemene plutselig skulle vise seg å bli lønnsomme. At Engabhoy velger å sitte i KVI er ett kvalitetsstempel i seg selv, han har fulgt KVI selskapene like lenge som meg og er meget godt kjent med de forskjellige engasjementene. Han ser muligheter i KVI som ikke jeg ser...

 

Min deltagelse i søppeltopicen på imarkedet.no er avsluttet, og mitt syn er behørlig dokumenter, både i den nevnte topic, og antaglig også her.

 

Avslutnigsvis vil jeg bare avfeie tanken om at Philadelphia skal kunne legges inn i Aker Yards, hensikten er å terminere verftet så billig og skånsomt som mulig. Det kommer antaglig aldri til å bli lønnsomt, men Kværner er bundet til en kontrakt med staten og kan ikke terminere uten å risikere tilbakebetaling av subsidier og antagelig rettsrunder for kontraktsbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...