Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Det er viktig at vi holder diskusjonen ved like omkring disse selskapene som har kommet til gjennom splitting og fusjon av Aker og Kværner. - Det lærte vi sist vinter med fase 1.--- ikke sant?

 

Nå er vi gjennom fase 2 og det endelige innholdet av konglomeratet er kommet frem i lyset. - Men som EngaBhoy hentyder, ingen vet med sikkerhet fremtiden og hva Røkke kan gjøre videre.

 

Derfor er alle innspill og analyser/betraktninger like viktige.

 

Det er nok mange som har fundert litt omkring denne, nedenunder av EngaBhoy:

 

""Hvem kan hindre Kjell Inge Røkke i å selge Philadelphia-verftet fra Kværner til enten Aker eller Aker Yards for la oss si en riksdaler? Uansett hvilket rasjonelt svar man kommer fram til, vil dette spørsmålet henge over disse tre selskapene i overskuelig framtid.""

 

Jeg fryktet i førstningen at Phil-verftet skulle komme inn i AKY fra starten av, men når jeg undersøkte litt forstod jeg det slik at Røkke rett og slett ikke kan selge verftet, grunnet den statlige avtalen han har gjort i USA. - Og som Pirelli også sier, her er det en del "merkelige avtaler" som fortsatt er gjeldene, og vil nok være det i overskuelig fremtid også. - Mener å huske at en USA politiker sist vinter kom med kraftig utfall omkring verftet og de overføringene som ble gitt det pr måned....?

 

Noen som har detaljer omkring Phil-verftet?

 

Jeg stiller meg tvilende til at det kommer inn under AKY, i så fall hadde det nok vært der fra starten av.

 

Som aksjonær i gamle KVI valgte jo jeg selv å gå ut av denne i vinter for å være videre med i den gangs tenkte 3 tilfeller; Nye Aker - AKVER og AKY. Slik ble det ikke, vi fikk ikke Nye Aker, og det kom litt brått på.

 

Selv sitter jeg noenlunde med samme sits som splitten gav av AKER og AKY. Ser nå med gru på slaktingen av KVI og AKER (i alle fall på børsen), men har lyst på litt AKER for å sikre...? Synes den ser svært spennende ut.

 

Men så spør jeg; hvor skal utbyttet hentes for å gi holdingen kapital?

 

AKVER og AKY, naturligvis,...men, men.. Røkke med flertall i begge? Blir det gitt utbytte i datterselskapene? Skvises medaksjonærene? osv.

 

Mange spørsmål,.. og de synes jeg vi skal diskutere litt fremover.

 

Merker meg at vi har havnet litt forskjellig ut med aksjesitsen vi som var mest på banen her på forumet i starten. Nå skulle det vært greit å få frem synspunktene på våre valg og samtidig alle nye som har kommet inn.

 

Forresten, det forekommer meg at hele organisasjonen er mere strømlinjeformet og mere overskuelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Jeg vil understreke at poenget med mitt forrige innlegg var å illustrere hvordan markedet ser på Røkke-universet. Det spiller liten rolle hva vi "opplyste" mener om sannsynligheten for visse scenarier. Faktum er at markedet vet fordømt godt at Røkke sitter med kontrollerende majoritet i AKER, AKVER, AKY og KVI. Da er det ikke underlig at mange er varsomme med å investere i disse aksjene. F.eks. er det velkjent at den kanskje viktigste grunnen til at rabatten i DNO er så stor, er at Berge Gerdt Larsen har hatt kontrollen i både DNO og PDR. Småaksjonærene i DNO har derfor måttet svelge at Larsen har sugd midler fra DNO over i tapssluket PDR. Jeg mener det er rasjonelt å frykte ethvert slikt scenario i alle aksjeselskaper hvor noen har en så dominerende posisjon som vi snakker om her. Derfor vil også disse selskapene handles med rabatt så lenge eierstrukturen er som den er. Vi lurer rett og slett oss selv hvis vi ikke innstiller oss på at dette er realiteten. Skal man investere i disse bør det være utfra et langsiktig utbytte-scenario.

 

Jeg står likevel fast på det jeg har sagt om Røkkes potensielle disposisjoner i morselskapene. Røkke har ikke noe direkte eierskap i verken AKVER eller AKY. Derimot eier han indirekte 30.80% i AKVER og 39.84% i AKY. Ved børsslutt i dag hadde disse posisjonene en markedsverdi på NOK 3194 millioner. 49% av denne formuen går via Kværner. Rekk opp hånda de som tror at Kjell Inge i en gitt krisesituasjon i Kværner vil sitte å se på at disse 49% blir tvangssolgt over børs til spottpris, dersom han har mulighet til å overføre verdier fra Aker for å forhindre det. Og at han har mulighet er det liten tvil om. Han sitter på 67.8% stemmemajoritet i begge holdingselskapene.

 

At jeg trakk fram Aker Yards i denne diskusjonen, skyldes mitt konkrete valg av Philadelphia-verftet som eksempel. Når det gjelder det berømmelige britiske pensjonsfondet, blir det selvfølgelig mer søkt å peke på døtrene. Desto verre for Aker. Forøvrig kan man argumentere med at heller ikke Aker Kværner er helt trygg. Tross alt har Aker ASA 57.98% eierandel her, og Aker stemmer slik Kjell Inge stemmer. Minoritetsaksjonærer i AKER (med indirekte eierskap i AKVER og AKY) vil eventuelt bli overkjørt i AKER, og vil således ikke ha innflytelse i verken AKVER eller AKY.

 

Jeg er altså positiv til KVI fordi jeg tror dette er aksjen med best risk/reward av disse. Jeg er definitivt ikke bekymret for konkurs i Kværner. I motsatt fall kan jeg garantere at jeg ikke ville ha rørt i noen av de andre Røkke-aksjene med ildtang.

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatert oppsummering av innholdet i AKER, rabatten har blitt noe mindre siden sist. Jeg tar ett stort forbehold når det gjelder:

 

:arrow: AKER's kontantbeholdning

:arrow: Verdisettingen av AMH og NWS

:arrow: Hvor mye AKER har trekt av 1,44 mrd. bankfinansiering

 

Ny fasit kommer i kvartalsrapporten.

 

I innlegget før SOP har jeg klistret inn en gjennomgang av hva AKER inneholder utover de børsnoterte selskaper.

Link to comment
Share on other sites

Vel, her var det mye interessante innlegg. Synd at ikke alle kan stemme. Har vært å diskutert Aker litt på HO, men her virker det som tonen er litt roligere, evt. mer nøktern. Skal lese mer her når tiden byr seg. Kanskje vi må starte et brevkurs i Røkke-analyse.

skl, grg

Link to comment
Share on other sites

Øystein Stray Spetalen har solgt seg ned i Aker ASA, skriver TV2 Nettavisen, og viser til en fersk aksjonærutskrift. Spetalens Ferncliff er ikke med blant de 20 største aksjonærene, og det betyr at selskapet eier maksimalt 105.000 aksjer.

På en tilsvarende oversikt for en uke siden eide Ferncliff 183.500 aksjer, nok til å være 11. største aksjonær i Aker.

 

Spetalen vil ikke kommentere sine transaksjoner overfor nettavisen.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=163504&cat=100

 

-------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Konsernsjef Leif-Arne Langøy i Aker vil ikke si om selskapet vil utbetale utbytte for 2004.

 

Det kom frem på en presentasjon fredag.

 

- Vi har ikke uttrykt noe om utbyttepolitikken til Aker. (..) Vi skal til en viss grad kunne utbetale utbytte, men vi har ikke satt noen utbyttestrategi ennå, sa konsernsjef Leif-Arne Langøy i Aker.

 

Låneavtalene til selskapet setter visse begrensninger for eventuelle utbytteutbetalinger.

 

- Jeg vil ikke gå inn på detaljene, men vi skal ha en god cash-likviditet i konsernet før vi deler ut utbytte, sa Langøy.

 

Aker Yards er karakterisert som en utbytteaksje av Aker, hovedaksjonær i selskapet, og ifølge Langøy er kontantsituasjonen i Aker Yards bedre enn den trenger å være.

 

Akers virksomhetsområde Aker Material Handling hadde i tredje kvartal et EBITDA-resultat på fire millioner kroner. Rullerende tolv måneders EBITDA viste ved utgangen av oktober et lite overskudd for virksomheten.

 

-Vi skal ikke garantere at EBITDA-kurven til Aker Material Handling går slik fremover (stiger, red.anm.). Det er mulig den ligger flatt noe tid fremover, før den stiger igjen, sa Langøy.

 

Aker venter ingen dramatisk effekt av implementeringen av IFRS, ifølge Akers finansdirektør Bengt A. Rem.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mye fokus i aksjemarkedet på hvor stor gjelden er i Aker. Tidligere i høst sendte forvirring om gjelden aksjen kraftig ned. Da Aker la frem regnskapet for 3. kvartal i går la konsernsjef Leif-Arne Langøy derfor vekt på å fortelle at netto rentebærende gjeld i mor- og holdingselskaper nå er på 1,2 milliarder kroner.

 

For å komme frem til det tallet hadde han gått ut fra en rentebærende bruttogjeld i mor på 3,1 milliarder kroner og trukket fra kontanter og rentebærende fordringer på 1,9 milliarder kroner. Inne i det siste tallet ligger igjen kontanter på 1,1 milliarder kroner og rentebærende langsiktige fordringer på over 800 millioner kroner. Men av de rentebærende langsiktige fordringene er nå så mye som nær en halv milliard kroner en intern fordring på katastrofeselskapet Aker Material Handling (tidligere Dexion). Det oppdaterte tallet er ca. 450 millioner kroner, etter at Aker nå i 4. kvartal tok over ekstern gjeld på ytterligere 150 millioner kroner. Aker har nemlig i år vært tvunget av Aker Material Handlings banker å overta store mengder ekstern gjeld.

 

For at sluttsummen på 1,2 milliarder i netto rentebærende gjeld skal holde vann, må man altså derfor tro på at moren Aker skal få igjen hver krone, pluss renter, av pengene Aker Material Handling skylder moren. Det har datterselskapet ikke vært i nærheten av å klare tidligere. Aker har fra før nedskrevet en intern fordring på hele 1,5 milliarder kroner på datteren, og isteden gjort det kravet om til aksjer i Aker Material Handling. Nå bedyrer imidlertid Akers konsernledelse at lagersystemprodusenten er "inne på trygg grunn". Inntil aksjemarkedet er helt overbevist om det, er det likevel en fare for at diskusjonen om hvor stor den reelle netto gjelden i Aker-mor er, ikke er lagt helt til ro. Aker-aksjen falt en femtiøring i går, til 60 kroner.

 

aftenposten ROAR VALDERHAUG

Link to comment
Share on other sites

Enskilda Securities anbefaler kundene å kvitte seg med Aker-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (29.11.04 15:30)

 

Enskilda Securities er overrasket over at Aker ikke vil selge eierandeler i Aker Kværner og Aker Yards som planlagt. Ifølge dn.no anbefaler meglerhuset salg av aksjen.

Analytiker Ottar Haugerud har iregnet seg frem til at verdien på Aker-aksjen er på 87,9 kroner, noe som impliserer en rabatt på om lag 30 prosent i forhold til dagens aksjekurs på 60 kroner.

 

- Vår vurdering av selskapet er basert på en kurs på Aker Kværner på 158,8 kroner, Aker Yards på 127 kroner og Kværner på 29 kroner. (..) Den nåværende verdivurderingen av Kværner ASA, som direkte og indirekte kontrollerer 55,1 prosent av Aker ASA, impliserer en negativ verdi for andre eiendeler og forpliktelser på 1,145 milliarder kroner. Vi anser denne negative verdivurderingen av Sea Launch, Philadelphia Shipyards og de britiske pensjonsfondene til å være fair, skriver Haugerud i et notat.

Link to comment
Share on other sites

Enskilda Securities er sur for at ikke Røkke vil slanke Aker Asa ved å selge AKVER/AKY-aksjer og i neste omgang betale gevinsten ut som utbytte. Men det er ikke sikkert at alle aksjonærene er FRP-ere eller andre med begrenset IQ? Bra Kjell Inge!

Men hvordan kan Enskilda Securities forsvare en salgsanbefaling? De kjøper AKY, AKVER og KVI, noe som de bør forstå medfører økte verdier i AKER. Det ender bare med at deres egne kunder blir forbannet når de ser at AKER-kursen stiger.

Link to comment
Share on other sites

Det interessante her er jo at vår venn Ottar (må ikke forveksles med kvinnegruppa) opererer med en fair value på 88 kroner per aksje. At anbefalingen allikevel lyder "selg" er akkurat så absurd at det er nødt til å komme fra en profesjonell analytiker. Gadd vite hva orangutangen Sol ville ha anbefalt?

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

:eek: Er folk blitt galne?

 

Disse tre oppførte seg merkverdig i dag: AKER, AKVER og KVI. Kjøpte de to førstnevnte i sluttauksjonen.

Merkelig dag. AKY derimot oppførte seg bedre enn ventet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Røkke punger ut

 

Kjell Inge Røkke kvitter seg med Norway Seafoods-floken en gang for alle.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (22.12.04 16:25)

 

Aker har inngått forlik med de siste av de tidligere Norway Seafoods-aksjonærene, går det frem av en børsmelding.

- Vi mener prinsippene som er lagt til grunn av tidligere rettsinstanser er urimelige, men betaler nå for å få lagt saken bak oss for godt. Vi vil heller bruke tid og ressurser på å utvikle verdiene i Aker-konsernet til glede for alle aksjonærer, sier konsernsjef Leif-Arne Langøy i Aker ASA.

 

Aker betaler de siste 93 aksjonærene 23,50 kroner aksjen utover de 16 kronene per aksje de alt har mottatt. I tillegg mottar de renter tilsvarende 19,80 kroner aksjen.

 

Restbeløpet utbetales ifølge meldingen med 21,29 og 22,01 kroner i hhv. januar og juni 2005. I alt betaler Aker dermed 87,5 millioner, ca. ti millioner mer enn det selskapet tidligere har tilbudt og lagt til grunn.

 

Den største av de gjenværende tidligere aksjonærer, Four Seasons Private Equity, har allerede akseptert avtalen om forlik. Men alle de øvrige må gjøre det samme for at avtalen skal gjelde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

- Aker gjeldfri

 

Aker ASA blir gjeldfrie etter salg av aksjer i Aker Kværner og Aker Yards.

 

(Utdrag)

--------------------

Fra børsmeldingen: "Før salget eier Aker 75 prosent av aksjene i Aker Yards og 58 prosent av aksjene i Aker Kværner. Etter aksjesalget vil Aker eie minst 50,01 prosent av aksjene i Aker Kværner og vel 55 prosent av aksjene i Aker Yards. Aker beholder en større eierandel i Aker Yards for å kunne beholde majoritet også dersom dagens obligasjonseiere i Aker Yards velger å konvertere sine obligasjoner til aksjer, slik de har rett til."

--------------------

 

Det blir spennede å se hvor mye de har solgt i henholdsvis AKY/AKVER, men det dreier seg nok om ca. 1 mrd. tilsammen - kanskje mer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...