Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Barte,

 

Jeg har mistet regnearket, og oversikten over hva Aker er investert i. Før var det meste notert, nå er AKD av børs og Aker CleanCarbon er ikke notert. Men Aker oppgir jo oversikten i sine kvartalsrapporter - så det er ikke vanskelig å gjøre en slik oversikt.

 

 

Side 4 i denne

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Vektet meg opp her igjen etter flere år mer eller mindre ute.

Noen andre som sitter?

 

 

Jepp, jeg sitter long og har gjort det siden finanskrisen herjet som verst... kjøpte i Q4-08 og Q1-09, snitt ca 110.

 

I likhet med ORK som jeg kjøpte samtidig er jeg skuffet over hvor lite begge disse to har hentet seg inn i forhold til nivåene i 2007-2008, sammenliknet med mine øvrige aksjer.... Har imidlertid fortsatt tro på at de begge vil blomstre i løpet av 2011.

 

Good Luck!

Link to comment
Share on other sites

Det var en god inngang (110) Min er på 143,5 -men skal mer inn så blir ca 150,-

Hvor mange % av kapitalen på børsen har du i AKER? - selv har jeg kun AKER (dvs 100%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor kjøpte jeg AKER?

 

For ordens skyld: Aker består i hovedsak av AKSO og AKD. I tillegg kommer DETNOR og noen andre mindre eierposter.

 

AKSO: For 2 år siden (finanskrisen) var AKSO i 30 og AKER i 120- nå er AKSO i 100 og AKER i 140- ergo ikke fått med seg oppgangen. Dessuten gjør KIR hva han kan for å få AKSO over 160 til sommeren- og har alt startet med å selge ut og splitte selskapet for å synliggjøre verdier. Dette ettersom Waldenberg(investor) har en opsjon om å selge aksjene i AKSO tilbake til AKER på 160 sommeren 2011. En AKSO kurs under 160 er ergo uheldig for AKER...

 

AKD: Dypvannsrigger har steget i verdi- se bare på SDRL sin solide utvikling. Hos AKER er verdien satt til kostpris- og jeg tror dette er alt for lavt.

 

DETNOR og småselskapene: Mitt inntrykk er at de småselskapene i 2011 vil klare seg uten å tappe AKER for nevneverdig kapital- og i tillegg er det en viss sjanse for at DETNOR finner olje- som vil være positivt for aksjekursen. Uansett AKSO og AKD som er hovedverdien.

 

NAV er vel ca 300 nå- om så er det over 50% rabatt tiltross for lav AKD pris(min antagelse)

 

 

Kommentar?

 

 

 

 

 

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Selv har jeg ca 5% av min totalportefølje i Aker... Posten har jo marginalisert seg selv med manglende kursstigning versus 8-9-doblingen jeg har i RCL, 5-gangen i Seadrill (inkl utbytter), 3-doblingen i Yara og mer enn doblingen i NHY og TEL.

 

Aker jobber med å synliggjøre sine verdier, men kostpris (=bokført verdi) på 900M-1.000M dollar for hver av de to riggene i AKD tror jeg fortsatt er noe over hva de kan forvente å få betalt for disse riggene, hvis de selges... Selv om det nå forleden kom gode signaler fra Transocean om økte rater i Nordsjøen for ultra dypvannsrigger...(jeg kjøpte et par poster i denne også på kurs USD45 da det raste som værst i gulfen for BP).

 

Jeg synes heller ikke Det Norske har hatt gode nok resultater.... Synes det blir litt mye bokser og organisatorisk flytting hit og dit når den tørre juristen Øyvind Eriksen driver resultatpresentasjoner... Favorittene mine er fortsatt Fredriksen/Trøim som også har betydelig bedre rennome i å likebehandle aksjonærene... Tror Røkke ville tjent stort på å oppføre seg mer i den retningen....inntil så skjer får han ingen betydelig andel av mine invsteringspenger i allefall...

Link to comment
Share on other sites

Takk for god tilbakemelding- vi får se hva året bringer. Jeg var aktiv her da jeg for noen år tilbake satt i AKER- og nå tror jeg tiden er moden for en ny opptur- så har tatt plass. Lykke til med 2011!

Link to comment
Share on other sites

Når man snakker om sola, så skinner den...

 

Vektet litt opp i min Aker-beholndning i dag på kr 148-151.... Ny gjennomsnittlig kostpris for min totale akerbeholndning er derfor nå ca 120-125... Kan virke som siste dagers nyheter om børsnoteringen av AKD og bestilliger der av nye rigger kan lage litt positivt liv i Aker-akjsen.... Synes dette virker lovende, om det er for å eie AKD selv videre såvel som å "pynte bruden" i den hensikt å la hele AKD bli kjøpt opp av en av de større aktørene om noe tid (Seadrill, Transocean etc..)

 

Ved utgangen av Q3 var substansverdien i Aker-aksjen +260 kroner.... Det er en 100-lapp eller så dit, og nå må vel Røkke og Eriksen ha lært litt av siste års elendige resultater. Enhver kurs under dette, tilsier at markedet mener Røkke fortsatt brenner penger og/eller ikke behandler medaksjonærer fair.... Det første tro jeg han er lei av, det andre liker han kanskje fortsatt, men det får være måte på til "Røkke-rabatt".... Han vil neppe ha en ny runde i media ala den med Staten rundt påske 2009...

Link to comment
Share on other sites

Bra innganger du har hatt i RCL etc og imponerende inngangsnitt i AKER også. Mitt snitt er ca 150...

Om AKSO går til 160 innen juni unngår AKER et tap på investors salgsopsjon- som vil trigge kursen

AKD- nyhetene var forøvrig bra- virker som KIR og co for alvor vil synliggjøre verdier gjennom dette og de struktur endringene i AKSO. Vært litt mer sprut i AKER denne uken- men er jo fortsatt ned siste 12-13 mndene så har ikke høydeskrekk akkuratt. Tror vi skal opp 100% i år.

Link to comment
Share on other sites

Bra innganger du har hatt i RCL etc og imponerende inngangsnitt i AKER også. Mitt snitt er ca 150...

Om AKSO går til 160 innen juni unngår AKER et tap på investors salgsopsjon- som vil trigge kursen

AKD- nyhetene var forøvrig bra- virker som KIR og co for alvor vil synliggjøre verdier gjennom dette og de struktur endringene i AKSO. Vært litt mer sprut i AKER denne uken- men er jo fortsatt ned siste 12-13 mndene så har ikke høydeskrekk akkuratt. Tror vi skal opp 100% i år.

 

RCL-inngangen er sånn "once-in-a-lifetime"-treff...30 øre over bunnen samtidig som analytikere ropte at aksjen skulle i 1 dollar... ren konkursprsing, selv på 40 kroner.

 

Aker har jeg tjent godt på ved forrige anledning da den het Kværner, hvor jeg var med fra 50-lappen til over 350, så da den kom på billigsalg under finanskrisen var det bare å laste opp rett over 100-lappen igjen.

 

 

Når det gjelder put-opsjonen til Saab-Investor så er det ikke sikkert Aker synes det er en ulempe at den blir utøvet gitt en kurs noe nærmere strike enn dagens, etter hva jeg forstår så vil det innebære at Akers eierandel i Aker Solutions øker med opp mot 10%, og hvorvidt det kan være av strategisk betydning for Aker senere...

 

Skal bli spennende å se framover :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ang puten til Investor: Dersom den utøves og kursen er under må AKER betale mellomlegget- som jeg anser som et direkte tap tiltross for at det evt er mer strategisk å sitte med mer AKER.

 

Jeg tror derimot at AKER kommer til (ente de klarer det før sommeren eller ei) å splitte og selge AKSO deler slik at kursen når minst 160,- i løpet av 2011- og det er litt av bakgrunnen til at jeg ser AKER i 300 over sommeren.

 

Når det gjelder DETNOR og de småselskapene,så har jeg ikke noen særlig formening...

 

Fint driv i AKER til nå idag- kan virke som folk har blitt oppmerksomme på aksjen siste tiden.

Ganske utrolig at den stadig er under nivå for ca 12 mnd siden(165) og bare 20NOK over nivåer fra januar 2009.... mens AKSO den gang har gått mange gangen.. Tvi tvi. Hva er ditt kursmål for AKER på 6-12 mnd sikt?

Link to comment
Share on other sites

 

Fint driv i AKER til nå idag- kan virke som folk har blitt oppmerksomme på aksjen siste tiden.

Ganske utrolig at den stadig er under nivå for ca 12 mnd siden(165) og bare 20NOK over nivåer fra januar 2009.... mens AKSO den gang har gått mange gangen.. Tvi tvi. Hva er ditt kursmål for AKER på 6-12 mnd sikt?

 

Mitt kursmål er kurs=bokført verdi=ca 260 kroner innen utgangen av juli 2011...dvs om 6 mnd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mitt kursmål er kurs=bokført verdi=ca 260 kroner innen utgangen av juli 2011...dvs om 6 mnd.

 

Nytt løft i Aker... Er det Aker Drilling og book buildingen der som løfter aksjen, kombinert med at "harsh environment riggene Aker Barents og Aker Spitsbergen" vil kunne passe som hånd i hanske for Seadrills nye "harsh environment"-rigg-selskap?

 

Ca 90 kroner igjen til mitt kursmål pr nå... dvs planlagt tidspunkt for å begynne å selge seg litt ned. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må si meg skuffet over at AKD kursen ikke har løftet seg mer etter at den urettmessig(pga Freddy) ble dyttet ned til 19.

 

Videre synes jeg det virker som vi skal ned på OSE pga:

OSE er teknisk svak (synes jeg)

AKER er under 30 dagers glidende

Oljeprisen høy på Libya og Saudi-Arabia, men tror denne risikopremien vil falle slik ting er nå.

Japan

 

Kort sagt- gått ut av alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nå går det så det suser i AKER. Lurer litt på om all stigning skyldes estimatene rundt oljemengde på Aldous og Avaldsnes feltene eller om det ligger mer bak enn dette. Uansett mener jeg AKER fortsatt er kraftig underpriset, men det har den jo vært ganske lenge.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...