Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Anbefaler Røkke-aksje

 

Meglerhus ser oppside i Aker ASA. Du anbefales å kjøpe.

 

DnB NOR Markets anbefaler kjøp av Aker-aksjen i dagens rapport.

 

- De underliggende verdier i Aker ASA, hovedsaklig bestående av kontrollerende andeler i børsnoterte selskaper, utgjør etter våre beregninger 223 kroner per aksje basert på dagens kurser. Vi mener rabatten i forhold til denne verdien vil komme ned og oppjusterer kursmålet i Aker ASA til 180 kroner. Utover dette ligger det også en potensiell oppside i de underliggende aksjene, skriver meglerhuset.

(HO)

 

 

Flere som kan regne, og som mener rabatten er vel høy i et såpass gjennomsiktig konglomerat som Aker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Morsomt å se at analytikerne opererer med tilnærmet samme vurdering som har vært oppe her på tråden. :)

 

Prøver meg på ny inngang i AKER hvert øyeblikk, gevinstsikring i dag er jo ikke akkurat noen bombe. Selv om vi også kan komme til å se gevinstsikring i AKVER/AKY syns jeg AKER er fristende.

Link to comment
Share on other sites

I'm back in the saddle again... :)

 

Hector, vi får vel heller fokusere på at verdien av AKY posten i AKER utgjør 50,- pr. AKER aksje. Mens verdien av AKVER tilsvarer 120,- Altså får man resten på kjøpet (dårlig ledelse, risikofylte nyprosjekter osv...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner prinsippet med å fjerne 'small talk' fra selskapstrådene, men dette er også med på å vanne ut engasjement og aktivitet rundt de forskjellige aksjene. Derfor bruker jeg ikke tid på å se om det er noe jeg er intressert i der. For en tilfeldig besøkende vil det se ut som om det ikke diskuteres noe større her i det hele tatt... Pitten bør vekk! Men jeg skjønner dere har ett koselig miljø gående, så det er vel ikke så intressant å fjerne den.

 

Uansett, kjøpersiden er forsvunnet i AKER for øyeblikket. Det kan bety at aksjen kanskje må ned på 140 tallet igjen. Det er ingen begivenheter i døttrene som støtter opp fallet, muligens bare en generell frykt for korreksjon?

 

I morgen er siste handledag før kvartalspresentasjonen, jeg blir sittende...!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å se noe stygt ut for AKER etter min vurdering, Kværners pensjonsforpliktelser kan komme i retur. Det er ingen bagatell for å si det mildt...

 

Dette rammer AKER aksjonærenes utbytte, som kjent vil man på ett eller annet tidspunkt få utdelt ca. 1 KVI aksje pr. 12 AKER. Men det værste for AKER i dag er nok at tilliten er svekket, samtidig som døttrene faller en del.

 

Dersom noen skulle være i tvil, jeg er fremdeles AKER aksjonær. Om jeg er det når børsen stenger i dag? Det er jeg ikke like sikker på... Vi får se :) Det er fristende å sitte til i morgen (over presentasjonen).

Link to comment
Share on other sites

Iløpet av en uke er alt i boks og dette en saga blått... KVI har solgt pensjonskassen,og tipper Røkke kommer til å uttale seg iløpet av et døgn og beroligge.. Tipper triggere står for tur for oss i Røkke selskapene mtp AKER og KVI Q2..

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å se noe stygt ut for AKER etter min vurdering, Kværners pensjonsforpliktelser kan komme i retur. Det er ingen bagatell for å si det mildt...

 

Dette rammer AKER aksjonærenes utbytte, som kjent vil man på ett eller annet tidspunkt få utdelt ca. 1 KVI aksje pr. 12 AKER. Men det værste for AKER i dag er nok at tilliten er svekket, samtidig som døttrene faller en del.

 

Dersom noen skulle være i tvil, jeg er fremdeles AKER aksjonær. Om jeg er det når børsen stenger i dag? Det er jeg ikke like sikker på... Vi får se  :) Det er fristende å sitte til i morgen (over presentasjonen).

48983[/snapback]

 

Om du virkelig tror på dette Mr PW bør du jo selge nå. Det er flust av kjøpere nedpå stigen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

KPF rammer ikke AKER på samme måte som Kværner, men jeg tror fremdeles mest på at transaksjonen er i orden - altså at dette er sabelrasling. Foreløpig sitter jeg altså stille, det værste med dagen i dag er usikkerheten som er sådd. Men som Ivers peker på så har investorer meget kort hukommelse. Se bare på hvor fort markedet glemte reaksjonen som kom på skattekravet Aker fikk i USA.

 

Kommer det rettsaker for å underkjenne transaksjonen vil dette trekke ut i tid, og fortstyrre avviklingsplanene i Kværner. Dersom transaksjonen underkjennes kan ikke Kværner avvikles på mange, mange år, dersom de ikke kjøper seg ut av forpliktelsene da.

Link to comment
Share on other sites

Fremgangen fortsetter i Aker. Ordreinngangen økte, og

ordrereserven ved utgangen av juni var 87 milliarder

kroner, opp fra 49 milliarder kroner på samme tid i fjor.

Den positive utviklingen i driften fortsetter i alle

hovedselskapene, og konsernets finansielle stilling er god.

 

Holdingselskapene hadde ved utgangen av andre kvartal 1,9

milliarder kroner i kontanter og kortsiktige rentebærende

eiendeler og en egenkapitalandel på 69 prosent. Gjelden var

noe økt som følge av kjøpet av Aker American Shipping, men

netto rentebærende poster var likevel positiv 348 millioner

kroner. Markedsverdien av konsernets børsnoterte eiendeler,

som i balansen er bokført til under 8 milliarder kroner,

var i midten av august over 16 milliarder kroner.

 

Driften i de enkelte hovedselskapene har utviklet seg

positivt. Ordreinngangen for konsernet totalt gjennom det

siste året skaper trygghet for ytterligere forbedret

inntjening i tiden fremover, og et markert bedre resultat i

2005 sammenliknet med året før.

 

Aker Kværner øker omsetningen, bedrer inntjeningen og

rapporterte rekordhøy ordrereserve ved utgangen av juni.

Selskapet signaliserte videre at det vil nå sitt

resultatmål for 2006 på 1,75 milliarder kroner (EBITDA)

tidligere enn antatt.

 

Aker Yards har mer enn doblet sin ordrereserve siste 12

måneder. Den økte aktiviteten og interne forbedringstiltak

løfter resultatet for andre kvartal, og selskapet har

bekreftet at driftsresultatet (EBITDA) for 2005 vil være

noe i overkant av fjoråret.

 

Aker Seafoods ble etablert gjennom en fusjon og børsnotert

i andre kvartal. Driften i selskapet utviklet seg positivt

i kvartalet. Det er identifisert årlige synergier på 70-100

millioner kroner. og selskapet har konkrete planer for

hvordan disse skal oppnås allerede i 2006.

 

Aker Material Handling fortsatte sin positive utvikling fra

foregående periode. Ordresituasjonen utviklet seg positivt,

og driftsforbedringer kombinert med lavere stålpriser er

ventet å resultere i gradvis høyere marginer i tiden

framover.

 

Rapport for 2. kvartal 2005 samt presentasjonsmateriell er

vedlagt.

Link to comment
Share on other sites

Kværner og Aker har innledet forhandlinger om en mulig

trekantfusjon der Kværner fusjonerer inn i Aker-konsernet

mot oppgjør i Aker A-aksjer. Etter en slik fusjon vil det

være Akers intensjon å gjennomføre en kontantutbetaling til

aksjonærene på i størrelsesorden en milliard kroner.

 

Planen man vil forsøke å realisere innebærer at Kværner ASA

fusjonerer med et heleid datterselskap i Aker ASA, Aker

Maritime Finance AS. Kværners nåværende aksjonærer får

oppgjør i form av Aker A-aksjer. De to selskapenes børskurs

vil ligge til grunn for forhandlingene om bytteforholdet i

fusjonen.

 

¬ Ved å legge Kværner inn i Aker-konsernet, oppnår man

besparelser i forhold til dagens to morselskapsstrukturer

og en forenklet eierstruktur uten krysseierskap. Dette er

en forenkling som markedet har etterlyst.

 

- Kværner har i løpet av det siste året betydelig forenklet

selskapet og synliggjort verdier. Pr i dag utgjør Aker B-

aksjer Kværners vesentligste eiendel. Nå er vi rede til å

fullføre arbeidet i Kværner slik det første gang ble

skisserte på selskapets generalforsamling 2. juli 2004,

sier Lone Fønss Schrøder, styreformann i Kværner ASA.

 

- Gjennom fusjonen opprettholder Aker sin gode

likviditetssituasjon, da fusjonen eliminerer gjeld knyttet

til kjøpet av Aker American Shipping ASA. Dette gjør det i

neste omgang mulig for Aker å gjennomføre en større

kontantutbetaling til sine aksjonærer, sier Leif-Arne

Langøy, konsernsjef i Aker ASA.

 

- Slik vi planlegger å gjennomføre fusjonen, vil Kværners

nåværende engasjementer, forpliktelser og B-aksjene i Aker

fortsatt være atskilt fra Akers øvrige virksomheter, og det

fusjonerte datterselskapet, inkludert tidligere Kværner,

vil på selvstendig grunnlag ha en sterk balanse sett opp

mot sine forpliktelser, sier Langøy videre.

 

Kværner og Aker arbeider for å komme til enighet om en

fusjonsavtale innen utgangen av august. I så fall kan

ekstraordinære generalforsamlinger i selskapene avholdes

innen utgangen av september og en fusjon kan gjennomføres

innen utgangen av året.

Link to comment
Share on other sites

Der kom det en finte.... Har ikke peiling på hva dette vil gjøre med børskursene i dagens trading. Førsteinntrykk (skumlesning): Ikke bra!

49056[/snapback]

 

Dette er jo som varslet fra tidliger. En manøver for å kunne betale utbytte osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er i tråd med hva mange har tenkt som en løsning for utbetaling av utbytte. Aksjer i AKER pluss noe cash er ikke å forakte.

 

Forhandlinger ut i fra dagens kurser vil gi KVI aksjonærene et godt utgangspunkt for mere enn en aksje i AKER pr KVI. Fintet vil ligge i verdivurderingen av de ikke stemmeberettigede B-askjene og deres betydning/verdivurdering.

 

Tror dette blir bra, meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Det som har vært uttalt strategi var å utbetale innholdet av Kværner i utbytte til sine aksjonærer (Aker B+Cash). Nå fusjoneres selskapene først, og så betales ett kontantutbytte fra Aker. På den måten slipper Kværner aksjonærene (private) å betale utbytteskatt, og er det noe Røkke hater, så er det skatt... Nest etter skatt ligger nok minioritesaksjonærene som dro han for retten tidligere.

 

Helt enkelt kan man si at Aker bytter nye A aksjer mot B aksjene som ligger i Kværner. Nå må jeg regne vekk de andre aksjene i krysseierskapet og se hvordan dette spiller inn i forhold til det som legges til grunn for fusjonen (aksjekurser).

Link to comment
Share on other sites

Markedet tok i hvert fall ganske godt imot planene om fusjon, og selv har jeg også blitt noe lystigere med tanke på den umiddelbare fremtid for Aker aksjen. Godt hjulpet av en tilmålt mengde sort kaffe og sen frokost.

 

Dersom man hensyntar at Kværner eier 6,6 millioner Aker A aksjer og Aker allerede eier over 20% av aksjene i Kværner vil fusjonen koste mye mindre for Aker enn ved første øyekast. Milliarden som kommer i utbytte (ca. 11,5- pr. aksje) vil nok ikke svekke aksjen tilsvarende.

 

Jeg hadde gjerne sett at Aker hadde presentert børsnoteringen av Aker Drilling i dag. Men det er sikkert ikke så dumt å vente med det til neste korsvei...

Link to comment
Share on other sites

AKVER   27.520.930    333      9.164.469.690
AKY     11.452.930    334      3.825.278.620
AKS     32.474.910     34,8    1.130.126.868
KVI      9.560.192    173,5    1.658.693.312
AKASA   15.097.200     69,5    1.049.255.400

                       Sum   16.827.823.890

Børsnoterte verdier bak AKER A+B   194
Børsnoterte verdier bak AKER A+B** 211

Dagens kurs i Aker  159,5
Justert rabatt      31,99%

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg tippe er AKVER ferdig korrigert, men det kommer selvsagt ann på hvordan børsen generellt utvikler seg. På ATH var aksjeposten til AKER såvidt under 10 mrd. Nå er den altså ganske nær 9 mrd.

 

Denne uken har svinget vanvittig for AKER aksjen, fra 147 til 167 (etter minnet). Enda mer spenstig differanse på KVI, fra 140 (riktignok bare 100 aksjer omsatt), til 191...!

 

Fremtiden blir nok mer stabli, denne uken har det vært mye nyheter rundt holdingselskapene - samtidig som OSE har hatt en korreksjon. Rabatten er fremdeles høy, selv om den har blitt mindre. Og krysseierskapet skal løses opp i november.

Link to comment
Share on other sites

Etter oppløsningen av krysseierskapet blir Røkkebrøken meget stor, ifølge Aftenposten vil TRG eie 67,8% av Aker når Kværner er historie. Hvordan de kan vite den nøyaktige prosenten uten å vite hvilken aksjekurser som skal legges til grunn er jeg litt usikker på. Muligens har Valderhaug noen nattlige aktiviteter på gang med Bastiani...?

 

1908AkerASA_311309a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...