Jump to content

Trading på heltid?


Tyger

Recommended Posts

Jeg begynte med å handle mine første aksjeposter på Stocknet i november 1999 har siden den tid vært med på mange oppturer og nedturer. De siste to årene har jeg "finpusset" min strategi og har funnet frem til en formel som gir meg en stødig inntekt. Gikk i minus i 2000 og 2001 og med overskudd i 02 og 03. Om jeg klarer å generere tilsvarende overskudd i 2004, så er jeg bestemt på å si opp jobben for å trade på heltid.

 

Mitt spørsmål er i den forbindelse: Er det noen som har erfaringer med dette? Fins det noen som har trading som levebrød som er interessert i å utveksle ideer? Lurer for eksempel på om det svarer seg å danne sitt eget AS og så ansette seg selv for å trade?

 

Vel, tenkte bare jeg skulle slenge ut min forespørsel om dette tema.

Link to comment
Share on other sites

Bra tema du tar opp her. Har gjerne lyst på noen synspunkter selv omkring emnet. Samtidig ser jeg at det har vært tatt opp her vedrørende info og linker. - Jeg synes vi skulle ha en egen hovedpost for trading hvor linker og annen info er samt noen undergrupper etter hvert som vi finner det høvelig.

 

Vi har alle ulike erfaringer og de er alltid interessante å høre om, slik sett kan vi kansje hjelpe hverandre med en del praktiske ting og tang, for ikke å snakke om synsing.

 

Selv har jeg hatt aksjer og fond som invistering periodevis siden jeg var 16 år og tjente den gang en liten formue på et bergensselskap som het Investa. Alt bare i løpet av noen få måneder. Senere har jeg sporadisk invistert, vunnet og tapt. Jeg fulgte stort sett med verdiene i ny og ne gjennom økonomisidene i Aftenposten. - Så for 6 år siden gikk jeg noe tyngere inn med rundt 500K via megler og disse forrentet seg bra. La noen ekstra skillinger inn i fond --- og vips der dampet mye vekk i siste nedgangstid.

Greide også å miste 150K mens jeg var på en lengere rundreise noen måneder, da jeg kom hjem eksisterte ikke Enitel lenger.

 

Så det siste året har jeg selv tatt hånd om tradingen. Mye synsing har det blitt, men alt har jo steget og stort sett gikk jeg inn i få, men gode aksjer for trygghet. Mistet litt der i Sensonor som jeg kjøpte like før jul 2002. Takket være manglende innsikt og dumhet av meg selv.

 

God tid og litt mere spenst utover tidlig sommer ga bra inntekter og fra i høst har jeg daglig sjekket kurser og info om selskapene. - Jeg har aldri lært så mye på kort tid om dette hadde det ikke vært for HO og de seriøse innslagene som kom frem av og til. Utrolig spennende.

 

Nå er jeg kommet så langt at jeg sitter selv på knappen og følger med fra time til time. Det går seå lenge det er moro, og jeg ser at det er muligheter innenfor risikoaksjer å gjøre noen kroner om dagen. I sensommer og høst testet jeg dette ut med EME som jeg tidvis daytradet og fikk pene resultat av.

 

Noen formel for stødig inntekt har ikke jeg funnet frem til, men det hjelper på nattesøvnen å ha lite risikoaksjer som er påvirket av hurlumheien på verdensbasis.

 

De største vanskelighetene jeg har hatt siste året er vel det å selge aksjene. Man skal jo ikke gifte seg heller med dem, men det er noe der synes jeg.

 

I det markedet som er nå skulle det være fullt mulig å trade på heltid og leve av det, men jeg vil ikke gjort det. Blir for stressende. - Men for en tidsperiode, ja.

 

Du nevner spørsmålet om å ansette det selv i et AS, det igjen medfører regnskap og revisorplikt samt arbeidsgiveransvar og avgift. Kan fort bli mange ekstrakostnader der. - Selv har jeg fra gammelt av et AS og en hyggelig revisor slik at det er omtrent kostnadsløst å eie det, og herigjennom selger og kjøper jeg.

 

I dag tilbringer jeg noen timer daglig foran PC og børs og synes det er moro. Når det at på til blir penger av det, hvorfor ikke. Mitt utgagnspunkt for et år siden var å få igjen det tapte, og det har jeg lyktes med. Og nå er jeg litt tent og fortsetter videre.

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt er følgende:

 

Det blir ikke aktuelt for meg å begynne som trader på heltid før jeg har betalt ned mitt samlede lån på 2,4 millioner, samt at jeg har opparbeidet med en arbeidskapital på 2 millioner. Med 1,5 millioner i gearing hos Stocknet kan jeg da handle for 3,5 mill. Målet er 1% avkastning i uka på investert kapital, noe som skulle gi 35 000 i uka i brutto fortjeneste.

 

Det å prøve seg som profesjonell trader samtidig som en har et stort lån tør jeg ikke. Men om 2004 fortsetter med samme avkastning som 2003, så kan jeg være i stand til å realisere mitt ønske fra neste år av.

 

Et annet moment som har gitt meg god avkastning, er å ha en liten portefølje, maks to eller tre aksjer som jeg har veldig god tro på. En av disse bør være langsiktig mens den andre (eller de andre to) sitter jeg med kun for kortsiktige trades, alt fra intradag til 4-5 dager. Dette har vist seg å være en god strategi for min del i alle fall.

 

Men det hadde vært veldig interessant å vite litt om hvordan andre sine strategier er på dette feltet, helst noen som klarer å leve av dette både i oppgangstider og nedgangstider.

Link to comment
Share on other sites

Tja, å leve av børs på heltid må jo være vanskelig når man får nedgangstider, og de kommer, det er sikkert.

 

Har man skaffet seg en solid portefølje i selskap som ikke er så avhengig av konjunkturer har man selvsagt en sikkerhet der, men selv den vil neppe gi avkastning under nedgang.

 

For tradeing på heltid tror jeg man skal trekke seg tilbake når de røde tall kommer til syne, litt shorting i førstningen, og så ta vare på kapitalen og vente på oppgang.

 

Men jeg ville aldri benytte lånt kapital for innvistering på børs. Det må jo være en mangedobbling av risikomomentene. Nei, selv om vi har lave renter i øyeblikket så skal lån likevel betales tilbake. - Et nytt lite host fra terrorverdenen kan være nok til å senke børsene betydelig i lang tid. Eller et jordskjelv i Tokio som jevner halve byen, Japan må ha sine utenlandsinvisteringer tilbake, vil lage et enormt børsras.

 

Forsiktighet er sukksess.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig:

 

Ja, er enig med deg der. Jeg definerer markedet som enten bull eller bear og dersom jeg mener vi har et bear marked, så minimaliserer jeg kortsiktig trading og selger meg gjerne ut av langsiktige investeringer også. Da kan en heller bruke tiden til noe annet, slik som å dra på ferie.

 

Men dersom en er uten gjeld, så går det fint an å klare seg uten realiserte gevinster i både 1 og 2 år, dersom en mener tiden for å gå inn i markedet ikke er ripe. Og selv med et bear marked så er det fullt ut mulig å trade kortsiktig, det er jo nettopp dette som gjør det så spennende. I oppgangstider tjener jo de fleste penger, og da gjelder det å ha mest mulig kapital investert i de rette selskapene.

Link to comment
Share on other sites

Vi er skjønt enige begge to ser jeg. Godt er jo det, og jeg antar vi er litt forsiktige begge to med invisteringene.

 

Ved kortsiktig trade skulle jeg tro at man allerede med rundt en million i kapital skulle kunne holde seg noenlunde ovenpå gjennom året med en pen fortjeneste. Jeg har sett "Turnarounds" portefølje og traden der gir jo absolutt avkastning, og det med bare halvparten 500K. - Men det krever sin mann igjen, og jeg antar han sitter på "knappen" hele dagen og følger med. Slikt må det jo bli penger av, skulle jeg tro.

 

Selv har jeg delt porteføljen mellom det jeg anser som solide aksjer for sparing, økning av kapital, samt en del for regelrett trading og eksperimentering på børsen. Den langsiktige porteføljen har gitt en pen avkastning på papiret. Den kortsiktige har økt enda mere fordi markedet er i pen stigning. Men her bruker jeg en del av overskuddet etter hvert, samtidig som jeg lar den vokse litt ved å selge ut mindre deler av den enn når jeg kjøpte inn. - Har blitt mye rart av det, mye synsing, uventede gevinster og tap. Men morsomt! - Snur trenden på børsene vil jeg nok ganske raskt kvitte meg med allt untatt AKVR, den har jeg bunnsolid tro på kommer til å bli blant "børslokomotivene" om et par år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man bør nok ikke la seg blende av at det går bra i oppgangstider. Det er da lett å overvurdere egne evner. "Alle" kan jo tjene penger på trading når det går oppover. Men i mange tilfeller kunne man kanskje gjort det like bra ved å sitte long i samme periode ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke daytrader, men ganske kortsiktig med mine investeringer - gjerne mellom en uke og noen måneder. Det jeg gjør er hver uke er å sammenligne egen utvikling med hovedindeksen. Sånn sett tror jeg det blir lettere å se hvordan godt man gjør det. Feks har jeg gjort det 6% bedre enn hovedindeksen de siste 4 måneder. Det tilsvarer 23% avkastning i året, gitt at OSEBX i snitt går 5% opp i året, men i et bear marked kan det hende jeg gjør det dårligere.

 

Om jeg da konservativt sier 15% i året som forventet avkastning, vil jeg starte med trading heltid når 15% av investeringskapitalen er mer enn lønna mi.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye må man følge med for å kunne tjene ok penger på aksjer? hver dag, hver uke, hver time?

 

Hvis man skal daytrade, altså kjøper og selger samme dag bør man følge med hele tiden, minnimum hver time. Hvis man kjøper for å sitte lenge så holder det å følge med hver uke. Men det er jo spennende å se hvordan porteføljen går også da! Men jeg tror at selv om man sitter hele dager så kan man selvfølgelig tape penger, men det beste er å prøve å feile. Da lærer man mest! Finn deg en strategi som fungerer, og følg den, konsekvent!

Link to comment
Share on other sites

Hva med dere "sluggerne" på forumet her, Staale, Pirelli, Laphroaig og Tyger; Hvordan lærte dere aksjetrading? Hvor startet dere, og med hvilket utgangspunkt? Jeg har planer om å investere noe av min arv pålydende ca. 300 000 kr. Dette er mitt utgangspunkt, hvordan var deres? Og hvordan gikk det i starten?

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg. Her er det mye å lære. Hadde flere som har vært i markedet en stund lagt inn notater som denne vil nok de som er nybegynnere her lært mye. For når sant skal sies, er det ikke alt i aksjemarkedet som sier seg selv akkurat, og det kan bli dyrt å lære av sine feil, som "Gjest" her har gjort

Link to comment
Share on other sites

Vel,..noen ”slugger” innenfor aksjespekulasjon er ikke jeg, men jeg har vært med ganske lenge. Direkte aktiv har jeg kun vært det siste året.

 

Historien begynte tidlig for mitt vedkommende med at jeg kjøpte mine første aksjer i et selskap som het Investa og hvor jeg hadde fått ett insidertips om at det kunne være lurt. Jeg tjente ca 25.000.- på det i 1969-70. Det var voldsomt mye penger den gang.

 

Flere år senere gjorde jeg det samme med rederiet WW som plutselig fikk en aksjekurs ned på 20-tallet, og jeg gikk inn der og fikk en formidabel gevinst til slutt.

 

Begge disse var ren flaks, tap fikk jeg først når jeg i en periode med ekstra kapital og investeringslyst kjøpte aksjer for å trade litt aktivt. - Som bakgrunnsinformasjon var det Dagens Næringsliv og aksjeanalysene der. i tillegg måtte man forholde seg til meglers anbefalinger også. Stort sett ble jeg sittende med aksjene over lengre perioder. Kursene tittet man på dagen etter i avisene, eller tekst TV.

 

Meglers anbefalinger den gang kunne være svært tvilsomme, jeg satt igjen med det inntrykket at han prakket på meg aksjer fra andre kunder som han ville selge for.

 

Noe gikk det bra med og noe ble man sittende med. Så mot slutten av 1990-tallet var PC'en og modem såpass at det ble mere spennende med børs og spekulasjon. Nera var forresten en aksje som jeg hadde et forhold til, og den ga pene gevinster i svingningene sine da den hoppet opp og ned mellom 28 - 40 tallet og en gang helt i 60, om jeg ikke husker feil.

 

Pussig nok tjente jeg relativt godt, og det var jo i oppgangstider også. Hadde meg en litt lengre ferie hvor jeg ikke fulgte med investeringene, og det var dumt. Emisjoner og slikt satte meg noe ned.

 

Da ble jeg litt lei og solgte mye ut for så å sette kapitalen i fond, flere ulike. Ville ikke risikere noen dumheter med aksjer når man var bortreist. - Men lærte jeg, neida. Tradet jo litt med rundt 200' i enkeltaksjer,..sånn bare for moro, og greide det kunststykke å sette rundt 150' i Enitel, mens jeg tok en 4-5 måneders rundtur i tropene. Så der fordampet de pengene. Og så begynte jo fondene å reduseres. - Her ble det til at jeg ventet og ventet på forbedring, men akk og ve, det ble bare verre og verre. Når nærmere en million (inkl Enitel) var fordunstet solgte jeg meg ut av disse og gikk inn for å få pengene tilbake med egen aktiv deltakelse, og det har jeg som nevnt gjort nå i vel ett års tid. - Og pengene har jeg vunnet tilbake og ligger nå med et pent lite overskudd i tillegg.

 

Den samlede sum som jeg har lagt til av egen surt opparbeidet og beskattet kapital i aksjespekulasjon er vel rundt en halv million totalt. Akkurat nå i skrivende stund har den økt med ca femgangen. Men merk at dette er jo over lang, lang tid.

 

Man må ha flaks, litt inside info, og satse på fundamentale solide selskap.

 

Akkurat nå tror jeg AKVR-aksjen er i samme situasjon som W.Wilhelmsens rederi var i, og den kom jo opp som en komet til slutt. Ser ut som historien gjentar seg og dermed har jeg nå etter hvert lagt all fortjeneste siste året i AKVR. - Ca to år fra nå, vi får se.

 

Teknisk analyse kan jeg lite og ingenting om. Men du verden hvor mye jeg har lært de siste tre månedene etter jeg oppdaget børsforumet. - Der fikk jeg svar på mitt første spørsmål ganske så prompt: "Satser du på aksjer etter magefølelsen og meglerens anbefalinger. Du må jo være idiot!" - Han som skrev det hadde mere rett enn han var klar over. Min bankmann i dag er også min "megler", men han kan mindre enn meg om aksjer og markedet. Det er ikke så lenge siden jeg fikk en telefon fra hovedkontorets meglerbord, høflig herre der forøvrig, men han ville gjerne vite om vi viste "her oppe" hva vi holdt på med? Heldigvis var det en profesjonell og dyktig kar som ordnet ut nok en "tabbe."

 

Egentlig skal jeg være forsiktig med hva som skrives her, men en morsom episode må nevnes fra siste år. - Jeg tullet litt med opsjoner og de gir jo fin avkastning i ett stigende marked. Med mitt gamle gode forhold til Nera var jo kursen på et absolutt lavmål for omtrent året siden og jeg kjøpte i bøtter og spann av det meste. Jeg bommet litt på antallet av aksjefordelingen i opsjonene med det resultat at jeg ved innløsning ble tungt lastet i Nera, svært tungt, og kom inn på aksjonærlisten. Jeg var ikke klar over dette før jeg fikk en telefon fra et kjent meglerhus som hadde sett en "nykommer" og ville gjerne ha meg som kunde. - Slik lærte jeg hvordan opsjoner virker. En meget lønnsom lærdom forøvrig.

 

Av praktiske råd og tips er vel ikke jeg den rette til å legge ut noen, har hatt for mange tabber, men også mye flaks. I dag og fremover tror jeg på fundamental analyse omkring de ulike selskap man skal investere i. Får man den frem, slik som mange her i forumet har lagt ut, så kan de analysene være gode for gjennomtenking og vurdering for eventuelle kjøp og salg.

 

Og til slutt, håper dere ikke er lei nå, gå og titt på innlegget til "Long" om Fallgruver du ikke trenger å gå i... Han tar for seg 7 punkter som jeg vil påstå er de syv sannheter for å overleve på børsen. Et av forumets beste innlegg hittil om dette emnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skulle tro at mange har blitt varm i trøya siden sist vi snakket om trading.

 

Sakser denne fra Hegnar om daytrading:

 

- Skal man trade, må man skjønne psykologien i markedet. Ved daytrading er kursbevegelser viktigere enn å kjenne selskapet, sier Stocknet-eier Erlend Bruvik til Kapital.

 

Kapital kommer med 10 tips til tradere:

 

1. Stop-loss: Å komme seg raskt ut av en aksje er den viktigste regelen for å lykkes med trading.

 

2. Teknisk analyse: For å se når en aksje bryter trender.

 

3. Likviditet: Det er viktig at aksjen er likvid

 

4. Store poster i bevegelse: Meglerhus forsøker gjerne å "lure" markedet når store poster skal selges. Ved å selge og kjøpe vekselsvis prøver meglerhusene å skjule sine salg. Gode daytradere kan tjene penger på "luretransaksjonene".

 

5. Overreaksjon: Oppstår typisk i forbindelse med resultatfremleggelser.

 

6. Sammenlignbare selskaper: Studer hvilke aksjer som henger igjen i markedet.

 

7. Volum: Kjøp på stigende volum, selg på synkende.

 

8. Penny stocks: Aksjer med lav nominell verdi har de største prosentvise utslagene.

 

9. Volatilitet: Tradere satser på aksje rmed historisk høy volatilitet.

 

10.Følg med: Skikkelige tradere selger seg ut før de forlater PC-en for å spise lunsj, sier Bruvik.

Link to comment
Share on other sites

Har sakset ulike kommentarer omkring oss tradere fra våre netbørser::

 

Slik er vi:

 

Net Fonds-sjef Rolf Dammann mener det i dag finnes 1.000 daytradere.

- Disse går ut og inn av posisjoner hver dag. Tallet har svingt noe den siste tiden. Da markedet var veldig trådt, sank anslaget, men nå ser vi at det går oppover igjen. Da vi startet Net Fonds i 1999, var det få som tradet. Nå er apparatet langt mer tilgjengelig, og det er rimeligere. Kurtasjen vår i 1999 var 0,2 prosent, i dag er den 0,005 prosent. Systemene har blitt veldig effektive, og konkurransen øker, sier Dammann til Kapital.

 

-----------

 

Ifølge Stocknet-sjef Erlend Bruvik består trading-markedet av alt fra de helt ekstreme traderne til de som handler ti ganger i måneden.

- Visse er virkelig hyperaktive. Vi hadde en kunde som handlet 500 ganger i løpet av én enkelt dag. Han var en ekstrem type, og gikk ut og inn kontinuerlig. Dette var i fjor ssommer, da det tyske markedet og Frankfurt-børsen var ekstremt volatil, sier Bruvik til Kapital.

- Men flertallet handler for rundt 10.000 til 30.000 kroner totalt, og gjør det først og fremst fordi de synes det er gøy. Målet er nok ikke å bli millionærer, sier Bruvik.

 

---------

 

Det er ingen tvil om at det er mulig å bli rik på trading, noe investor Arne Fredly er et eksempel på. Men det er glansbildet.

- (..) Traderne går stort sett med tap. Det er kun en liten andel som tjener gode penger på å trade, sier markedssjef Lars Thorstensen i NordNet til Kapital.

- Det burde være et nullsumspill?

- Det stemmer, men kurtasje og ofte høy spread fjerner en del av lønnsomheten. Derfor blir summen ofte negativ for tradere, sier Thorstensen.

Stocknet-sjef Erlend Bruvik mener mange har tjent gode penger - i gode tider vel og merke.

- I oppadgående markeder tjener "alle" penger. Nye penger kommer til markedet, og det er langt fra et nullsumspill. I nedadgående markeder er det imidlertid kun de dyktiske som tjener penger, sier Bruvik.

 

------

 

Er vi enige i dette?, kommentarer velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Ja,en rask måte å bli gammel på om man skal satse på heltid.Her gjelder sekunder og røde PC øyne.

Har også vært med endel år og selvfølgelig gjort noen erfaringer.

Jeg og kona kjøpte Enitel.Da det snudde ringte kona umiddelbart til og megler og solgte alt.Jeg ble sittende - "det kommer jo til å snu" . Aksjer er idag ikke et tema imellom oss.

Satt tungt inne i Jin i over ett år .Dårlig likviditet i aksjen og ingen bevegelse i kursen gjorde at jeg mistet tålmodigheten.

Solgte alt i Juni 2003 til kurs 1.07.

Behøver ikke å si noe mere om det.

Nå satser jeg på AKVR og skal minst bli sittende til høsten.Gikk forøvrig ut før helgen,men skal inn igjen i neste uke.Liker ikke å være ute av AKVR idag -men.

Link to comment
Share on other sites

Ti steg på veien mot avgrunnen i aksjemarkedet.

 

 

De ti farligste tingene folk sier om ”aksjer" fra en bok av Peter Lynch.

 

"Gullkornene" er som følger:

 

1) Hvis den har falt så mye allerede, kan den ikke falle særlig mer.

2) Hvis den har steget så mye allerede, hvordan kan den da stiger mer?

3) Aksjen kommer alltid tilbake før eller senere.

4) Den koster tre kroner. Hva har jeg å tape?

5) Det er alltid mørkest før daggry.

6) Når aksjekursen kommer tilbake til 100 kroner, så selger jeg.

7) Se hvor mye jeg har tapt på ikke å kjøpe aksjen.

8. Jeg fikk ikke den aksjen med meg, men jeg skal nok få med meg den neste.

9) Aksjen har steget, så jeg gjorde nok rett i å kjøpe den.

10) Aksjen har falt, så jeg burde ikke kjøpt den

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Dette er en artig tråd og den hadde blitt enda mer artig med flere innspill ;-)

 

Det har jo kommet endel nye medlemmer siden februar i år så her er det bare å klemme på med innlegg!

 

Selv har jeg 125% stilling ved siden av aksje-hobbien så det er begrenset med trading pga tidsaspektet, men jeg følger med daglig!

 

Hva med dere andre? Noen som holder på fulltid her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja her var det rolig. Er fersk innen aksjehandel. Synes derfor dette forumet var interessant. Håper det kommer flere innlegg her etterhvert.

Startet forsiktig for 4-5 mnd. siden og er pr. idag sånn ca. der jeg startet, og er foreløpig fornøyd med det. Har vært en lærerik periode. Er innom forumet og Hegnar hver dag. Synes det er veldig interessant og følge med på hva som skjer i markedet, og sjekke egne kurser. Problemet er for lite tid da jeg fortiden jobber ca. 160 %, men fra neste år roer jeg ned og da er planen å prøve meg på trading.

Lærer litt etterhvert som tiden går. Har tro på at det etterhvert skal gå an å få avkastning på investeringene. Er inne i bla. TOM nå. Spennende dager der synes jeg.Har ellers vært inne på en nedtur med FJO.

Flere gode råd, erfaringer, histoier mottas gjerne,så skriv inn folkens! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...