Jump to content

USA - Spennende marked for aksjer


Recommended Posts

Er det noen her som bedriver trading i USA for tiden? Vi bør ha et tema for spennende aksjer i USA her også, selv om det ikke er så mange som trader der. Gikk ut av en daytrade i TXN (Texas Instruments) med grei fortjeneste idag, aksjen har gått 19% på litt over en uke, og er en svært volatil og god tradingaksje for tiden.

 

Kikket også på ESMC (Escalon Med Corp.) som har gått 2-ganger'n på et par uker. Steg også idag, men jeg satt inne i TXN.

 

Ellers er jo CSCO, MSFT, T (At&T), F (Ford), GOOG(le), IBM og K(ellog Company) aksjer som er rimelig gode. Håper flere her handler i USA og kan komme med innspill. Jeg vet Mo handler der.

Kan alle meglere handle i USA? Jeg bruker Netfonds og får gratis realtid, får dere andre med andre meglere det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket meg at det er langt større interesse for norske enn utenlandske aksjer her på forumet. Det er litt rart med tanke på at det er noe sånt som 9500 børsnoterte selskaper i USA, langt flere enn her i landet emd andre ord.

 

Av selskaper jeg følger med på kan jeg nevne SKYW (skywest) et flyselskap som ikke har tapt penger de ti siste årene. Selskapet er også lavt priset med en P/E på 12,2 og P/B på 1,1. Det eneste som holder meg fra aksjen er en stadig økende gjeld grunnet vekst i flåten.

 

CCE føler jeg jeg er ganske interessert i siden resultatvarselet fra Cola. Aksjen er kanskje oversolgt på kort sikt-den handles til beydelig rabatter i forhold til PBG f.eks.

 

Og for dere som elsker trading må jeg nesten anbefale SINA. Bare idag endte aksjen påå over 10%!! Jeg sier ikke at jeg tror aksjen skal videre opp, bare at den er preget av store kursbevegelser. Fantastiske tradingmuligheter her.

Link to comment
Share on other sites

logo.gif

 

GOOG - en spennende aksje

 

Under har jeg festet Googles timesgraf for de siste 10 dager. Aksjen har gått 10% på under 10 dager, og endte igår på 112 blank. Igår ble også all-time high å 114.23 nådd. Jeg tror Google er en aksje med skyhøyt potensiale nærlig nå i starten, siden selskapet Google har slik tillit fra forbrukerne og investorene. Selskapet er fremdeles i høy grad et vekstselskap, og lanserer i disse dager bl. annet Gmail (epost med 2 GB lagringsplass, reklamefinansiert, som tilpasser reklamen både mot brukergruppen og interesser, alt etter hvilke slags mail som kommer inn --> bedre pris på reklame) og Google Local, hvor du kan søke etter Kafeer, butikker o.l. i nærheten av deg selv enten du bor på Manhattan eller i Haugesund. Her vil det nok også komme inntekter i form av "plasseringsgebyr", dvs selskaper som betaler for å komme øverst på listen når man f. eks. søker etter "pub, London".

Google er et solid selskap og tjener mye penger. Kursen er svært volatil og GOOG er en veldig god traderaksje. Jeg tror seslskapet har gode utsikter, og jeg tror aksjen har vanvittig gode utsikter, mest på grunn av tilliten til selskapet og varemerket Google og at aksjen er såpass ny.

 

GOOG.O

 

:arrow: Legger til: Google har startet massiv annonsering på bl. a. Hegnar.no for å skaffe annonsører. Frister med 400 kr. fri annonsering ved nytegning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noterer meg at SKYW nå har nådd 15.60 fra 13.00 dollar siden sommerferien.

 

Eneste grunnen for meg til å følge med på denne aksjen var en OK P/E og en latterlig lav P/B- så P/B er kanskje ikke en så dum målestokk likevel.

Link to comment
Share on other sites

For de som trader i US av og til, jeg gjør et alt for sjelden selv dessverre, så kan jeg anbefale mIRC kanalen #Activetrader på det sterkeste (server: irc.financialchat.com Port: 6667 eller 7000).

 

(Dere som har tradet mye i US vet dette sikkert allerede, men skriver allikevel innlegget hvis noen mot formodning ikke skulle vite om denne kanalen).

 

Det finnes forøvrig også en norsk chattekanal som heter #stockchatnorway på samme server... (og en svensk en som heter #stockchatsweeden).

 

Uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har kikket litt på amerikanske aksjer i helgen, og funnet noen kandidater. Anbefaler yahoo's Stock Screener, velg java. Her kan man søke etter amerkanske aksjer med de kriteriene man selv ønsker. I første omgang søkte jeg etter aksjer med lav P/E og P/B, samtidig som jeg ønsket høy estimert vekst.

 

Den sektoren som har gått best de siste fem årene er Home Construction, med en oppgang på 530%.

 

En av vinnerne i denne sektoren er HOV, som har gått 1700% i samme perioden. Aksjen handles til en P/E på 9,5 for de siste 12 måneder, 6,70 for 2006.

 

Andre liknende gode kandidater er BZH og KBH, som begge handles for lave P/E-multipler for 2006. Veksten i bransjen er sterk.

 

Risikoen er at veksten i husbyggingen kan avta når renta går opp, men hittil har dette ikke vært tilfelle. Tre spennende kandidater som jeg tror kan outperforme markedet også det neste året.

 

 

Andre interessante aksjer jeg har sett på er TNE (årlig vekst på 70% forventes) og PKZ (høy vekst, svært lav P/E), som begge handles på relativt lave P/E-multipler (12m P/E - P/E 2006e: TNE 14,7 - 8,4 og PKZ 7,5 - 3,6) , men sannsynligvis innebærer høyere risiko, spesielt PKZ.

Link to comment
Share on other sites

Luxury homes builder Toll Brothers Inc. (TOL) said its backlog in the second quarter rose 57% to $5.9 billion, with contracts up 38% to $2.2 billion and home building revenue up 51% to $1.2 billion. The backlog and contracts were the best in the company's history.

 

Toll holder til i samme segment som de andre husbyggerne jeg nevnte under. Tok et lodd i HOV igår, og lurer på å ta ett i TOL også. TOL uttalte at de så en vekst i nettofortjenesten på 60% i 2005 og 20% i 2006, noe som isåfall gir en prising på P/E ca. 5.

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende å se hva de beinharde forhandlingene mellom USA og Kina, fører til. Dette er nok en av grunnene til bra fart på amerikanske børser om dagen, at man ser at myndighetene nå legger press på Kina. USA truer Kina med straffetoll.

 

Det viser bla. denne atikkelen fra Imarkedet:

 

- Revaluer med 10 prosent flag.GIF

 

Amerikanske styresmakter har fortalt kinesiske myndigheter at de må revaluere sin valuta med 10 prosent for å unngå proteksjonistiske handelslover fra den amerikanske kongressen.

 

 

 

156504.jpg

 

 

Den vel ansette avisen Financial Times kan rapportere om de harde forhandlingene mellom Kina og USA. De to gigantnasjonene i verdenshandelen er i tottene på hverandre og årsaken er at den kinesiske handelsvalutaen er bundet i et fast forhold med den amerikanske dollaren.

 

Siden Kina er blitt en enorm eksportør av varer, ikke minst til USA, har dette ført til et problem. Etter at tollmurene på tekstiler forsvant 1. januar har den amerikanske tekstilbransjen følt det på kroppen for alvor, og arbeidsplasser forsvinner.

 

Den billige kinesiske valutaen får mye av skylden, og presset på Kina for å revaluere er enormt. Så langt har ikke kineserne latt seg presse.

 

Blant annet skal den tidligere amerikanske utenriksminister Henry Kissinger ha besøkt kinesiske myndigheter en rekke ganger for å advare mot den amerikanske Kongressens mulige steg i retning av handelshindringer dersom Kineserne ikke revaluerer sin yuan.

 

Kissinger er ikke den eneste som på uoffisielt vis lagt press på Kina, toppsjefen i den amerikanske banken CitiBank har vært i Beijing samt flere andre topper fra USA, skriver Financial Times,

 

En av senatorene i den amerikanske Kongressen har fremmet forslag om en lov som vil gi en toll på 27,5 prosent på alle varer fra Kina, dersom de ikke revaluerer sin valuta.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at3dflagsdotcom_usa_2faws.gifåpner noe ned. Oljen nærmer seg igjen 50$ fatet.

 

Så, oki det kan ha noe å si. Kan jo ikke stige hver dag. Nasdaq har steget 8 dager på rad nå..!

 

sandp_future_large.gif

nasdaq_future_large.gif

Link to comment
Share on other sites

Da endte alt i pluss "der borte". Indexene kom bra på slutten og oljen stiger litt igjen,,

Oki, da er det en ny mulighet for OSE og ny ATH imorgen.

 

bors.jpg

 

Tipper 265 ryker før kl. 12.00 i morgen!!

Link to comment
Share on other sites

3dflagsdotcom_usa_2faws.gif

- Fin oppgang i USA torsdag

 

Etter oppgangen på nesten 1 % onsdag var alle indeksene i pluss i går også, om enn marginalt for Dow Jones (+0,03 %), mens S&P 500 var opp 0,2 % og Nasdaq 0,5 %. Ukerapporten over nye arbeidsledige viste en uventet oppgang til 350’ mot ventet 325’, men dette ble forklart med temporære nedstenginger i bilindustrien.

Produktivitetsutviklingen ble revidert opp til 2,9% for 1kv, men komponenten for lønnskostnader kom inn på 3,3% hvilket viste noe mer inflasjonstrykk enn man ønsket. Slik sett var makrobildet ikke det beste, men det hjalp på at oljeprisen falt litt tilbake igjen på høyere lagertall.

På sektorbasis gikk Consumer Discretionary bra sammen med IT og Telekom, mens Energy og Materials falt tilbake. Mai-tallene for salgsutviklingen i en rekke supermarkeder samt fra bransjeorganisasjonen viste til dels frisk vekst på 2,9%, mens enkeltkjeder klarte opp mot 6%. På IT siden ble det annonsert en rekke oppkjøp, men her var det slik at aksjene til kjøperne falt like mye som kjøpsobjektene steg. Dette hindret allikevel ikke sektoren fra å være en av vinnerne med en oppgang på 0,5 %. På Materials- siden var det bra i Gull, men svakt igjen i Stål, Kjemi og Skogindustri. I sum er disse bevegelsene hovedsakelig i tråd med normal utvikling under det rådende, ventede makroklimaet med stabile renter og moderat vekst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I USA der lånes det

 

Den samlede gjelden til staten, bedriftene og husholdningene steg med i 1. kv, den raskeste veksten siden 1986 (men unntak av ett kvartal i 2003). Korrigerer vi for prisveksten, har gjeldveksten vært høyere kun i et par år på midten av 80-tallet. I en verden med stort spareoverskudd..

Link to comment
Share on other sites

Den amerikanske økonomien vokste videre i april og mai samtidig som arbeidsmarkedet bedret seg i store deler av landet. Prisveksten er imidlertid fortsatt moderat.

 

156504.jpg

 

Det fremgår av den seneste Beige Book offentliggjort onsdag kveld, ifølge Bloomberg News.

 

"Rapportene fra samtlige 12 regioner til Federal Reserve viste at økonomien fortsetter å ekspandere (..) Forholdene på arbeidsmarkedet fortsatte å bedre seg i de fleste regionene og flere rapporter viste også vanskeligheter med å finne visse typer arbeidskraft", ifølge rapporten.

 

Onsdag ble også KPI-tall fra USA i mai offentliggjort, og de viste at prisvesten på månedsbasis falt for første gang på ti måneder. Beige Book bekrefter at inflasjonen holder seg lav.

 

"Prisøkninger på detaljnivå er generelt moderate", skrev Fed.

 

Ifølge Fed har også bedriftene i enkelte deler av landet problemer med å overføre stigende kostnader og råvarepriser over til forbrukerne som følge av langsiktige kontrakter og sterk konkurranse fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Gigantunderskuddet øker

Amerikanernes enorme gjeld vokser og vokser.

 

fra Aftenposten av Lars Magne Sunnanå

 

 

USAs sentralbanksjef Alan Greenspan prøver å få ned handelsunderskuddet. Det er ikke lett.

 

USAs apetitt på varer fra utlandet når stadig nye høyder: I løpet av årets tre første måneder kjøpte amerikanerne for 1260 milliarder kroner mer enn de solgte til utlandet.

 

 

Olje og kjøpefest

 

Det gigantiske handelsunderskuddet skyldes høye oljepriser og sterk etterspørsel etter forbruksvarer, opplyste det amerikanske handelsdepartementet ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

 

- Tallene var litt høyere enn ventet, men ikke noe dramatisk avvik fra forventningene. Det så ikke ut som dollaren reagerte særlig på det heller. Tendensen har vært en liten svekkelse i dollaren i dag, sier Knut A. Magnussen i DnB NOR til Aftenposten.no.

 

Men amerikanernes problemer er overhodet ikke løst. Både staten og amerikanske husholdninger strør om seg med penger.

 

 

Bygger opp stor gjeld

 

Kort fortalt betyr dette at amerikanerne låner penger av utlandet for å fortsette kjøpefesten. Det kan de i teorien fortsette med så lenge den økonomiske veksten i USA er høyere enn der pengene kommer fra, og utlendingene har tillit til at det er fornuftig å ha pengene i amerikanske verdipapirer.

 

 

Trenger 13,5 mrd. om dagen

 

- Bekymringen er at utlendingene bestemmer seg for at de ikke vil finansiere dette lenger, men vi har ikke sett det ennå. Men i det lange løp må det rettes opp, sier økonom Jay Bryson i Wachovia Corp. til Bloomberg.

 

I øyeblikket trenger USA rundt 13,6 milliarder kroner i friske penger hver dag for å holde dollaren på dagens kurser.

 

 

Farlig ubalanse

 

For om utlendingene begynner å trekke pengene sine ut av Amerika og amerikanske dollar, kan valutaen falle kraftig. Da faller også etterspørselen etter amerikanske rentebærende papirer. Når denne etterspørselen faller, faller kursen man må betale for et rentepapir. Når kursen faller, øker renteavkastningen og gir høyere lange renter i USA.

 

Kjedelig for forbruket

 

En svekket dollar gjør også importen dyrere i USA. Det driver inflasjonen oppover, og da kan den amerikanske sentralbanken måtte sette opp sine styringsrenter for å få prisveksten ned og dollaren opp.

 

Dyrere import og høyere rente betyr mindre penger i lommene for amerikanske husholdninger. Det kan igjen gi triste tilstander i amerikansk økonomi, mens alle som lever av å selge varer til USA får mindre kjøpelyste kunder.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...