Jump to content

NHY - Norsk Hydro


Ståle

Recommended Posts

NHY er litt lettere å regne frem nå, og STL's aksjekurs er ett viktig parameter i så måte. Nye Statoil vil kunne dra en del synergier, og blir en super major sammen med Total, Exxon, BP osv. Men det er kanskje vanskligere å finne ut hva det betyr for aksjekursen i STL. For NHY derimot handler dette om realisering av verdier, og ikke minst, synliggjøring av aluminiumsdelen.

 

Slik ble det priset ved børsslutt i dag:

Olje og gass: (170 * 0,8622) = 146,57-

Utbytte: 5,-

 

I tillegg holder NHY selv ca. 60 millioner egne aksjer, dette er ikke medregnet.

 

Tilsammen 151,57- for olje og gass virksomheten og utbytte. Så da prises rest hydro til ca. 36,5- pr. aksje, en market cap på ca. 44,8 mrd. Rest Hydro hadde en omsetning på 52,8 mrd. de første 9 månedene og en EBITDA på 7,8 mrd. Nettoresultatet ble 5,7 mrd. for de første 9 månedene i 2006. Jeg prøver meg på en annualisering av dette, og det ender på en P/E på ca. 6 med dagens aksjekurs.

 

Jeg tror ikke rest Hydro er fullt priset i dagens aksjekurs, men det er klart at aksjursen til STL er ett usikkert parameter, jeg er usikker på hvilken dom analytikerne kommer frem til for Statoil.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply
Tilsammen 151,57- for olje og gass virksomheten og utbytte. Så da prises rest hydro til ca. 36,5- pr. aksje, en market cap på ca. 44,8 mrd. Rest Hydro hadde en omsetning på 52,8 mrd. de første 9 månedene og en EBITDA på 7,8 mrd. Nettoresultatet ble 5,7 mrd. for de første 9 månedene i 2006. Jeg prøver meg på en annualisering av dette, og det ender på en P/E på ca. 6 med dagens aksjekurs.

 

Jeg tror ikke rest Hydro er fullt priset i dagens aksjekurs, men det er klart at aksjursen til STL er ett usikkert parameter, jeg er usikker på hvilken dom analytikerne kommer frem til for Statoil.

 

Meget spennende :glare: Dette minner litt om da KVI skulle splittes opp for å synliggjøre verdiene.

 

Jeg kan ikke helt se at fusjonen er en bakdel for STL, snarere tvært i mot.

 

Pareto har et kursmål for STL i sin analyse fra 30 oktober på 215,- .

 

215 X 0,8622 + kr 5,-(Utbytte) = 190,37 pluss "Rest-Hydro" som jeg er enig i er lavt priset i forhold til dagens kurs. (Kan vi drømme om 40-60 kroner ??)

 

Isåfall er kursmål på NHY så høyt som 250,-

Link to comment
Share on other sites

UBS nedgraderer Norsk Hydro fra "buy" til "neutral".

Det melder Bloomberg News tirsdag.

 

UBS solgte for drøyt 1 milliard i går.

 

UBS kutter sin Hydro-anbefaling fra "buy" til "neutral" og hever kursmålet fra 177 til 200 kroner, går det ifølge Reuters frem av S&Ps European MarketScope.

Link to comment
Share on other sites

Dresdner Kleinwort mener alt er tatt ut i Hydro og anbefaler å selge aksjen.

 

Meglerhuset Dresdner Kleinwort har sett nærmere på fusjonen mellom Norsk Hydro og Statoil. Selv om kursmålet i Hydro heves til 170 kroner fra 145 kroner, anbefaler nå meglerhuset å selge Hydro-aksjen. Tidligere hadde de en hold-anbefaling på Hydro.

 

Dresdner Kleinwort skriver at fusjonen har lenge vært på trappene, men kom likevel overraskende.

 

Det som også overrasker er verdsettelsen av Hydro oljevirksomhet, og dermed har meglerhuset hevet kursmålet.

 

Likevel velger Dresdner Kleinwort å kutte anbefalingen i Hydro, siden det nye kursmålet ligger under markedsverdien, samt usikkerhet i estimatene, samt en nedside som følge av dollarsvekkelsen.

 

Meglerhuset har en hold-anbefaling på Statoil og et kursmål på 150 kroner. Dette er uforandret sammenlignet med før fusjonen ble kjent.

 

Oppsummering:

 

Anbefaling: Selg

Kursmål: 170 kroner per aksje

Meglerhus: Dresdner Kleinwort

Dato: 18. desember 2006

 

 

Hm....ikke lett å bli klok på meglerhusene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

NHY:DEUTSCHE BANK OPPGRADERER FRA HOLD TIL KJØP

 

Oslo (TDN Finans): Deutsche Bank oppgraderer Norsk Hydro fra hold til kjøp.

 

Det melder Bloomberg News tirsdag.

 

Samtidig nedgraderes Eni og Repsol til henholdsvis hold og salg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 11 months later...

Hydro stenger ned fabrikk midlertidig i Alpart:

 

Alumina Partners of Jamaica (Alpart) har annonsert planer om midlertidig stans i produksjonen fra 15. mai på grunn av det historiske fallet i aluminiummarkedene, som har ført til en tilsvarende nedgang i etterspørselen av alumina.

 

20 ÅR: Hydro har siden mars 1989 vært deleier med en andel på 35 prosent i Alpart, som utvinner bauksitt og produserer alumina på Jamaica.

Alpart utvinner bauksitt og produserer alumina på Jamaica på lisens gitt av landets regjering. Selskapet er indirekte eid 65 prosent av UC Rusal og 35 prosent av Hydro, og har en produksjonskapasitet på om lag 1.650.000 tonn alumina i året.

 

Selskapet annonserte i januar at det ville redusere produksjonen med 50 prosent, men den ytterligere forverringen i markedene har ifølge selskapet gjort det nødvendig å beslutte en midlertidig nedstenging.

 

Ifølge Alpart vil om lag 900 fast ansatte bli overtallige som følge av den midlertidige nedstengingen, som er ventet å vare i minst 12 måneder.

 

Med den midlertidige nedstengingen av Alpart, vil Hydros aluminabalanse justeres i tråd med de annonserte begrensningene i produksjonen ved selskapets aluminiumverk.

 

 

 

 

 

 

I tillegg:

 

 

Holmestrand-verk permitterer 80 ansatte

 

Medarbeiderne ved Hydros aluminiumvalseverk i Holmestrand har fått beskjed om at 80 ansatte må permitteres fra 15. april. Den økonomiske nedturen rammer nå også virksomheten i Vestfold-byen med stor tyngde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Kom meg inn på 37,75...

 

 

di.php?CompanyID=100103&src=ose%2Fcharts%2F1%2F100103_1.gif

 

Mot strømmen teknisk, ser den ligger an til kr 27.... Får se om den klarer å bryte 39 igjen.

Forrige gang kjøpte jeg på 26,7 og 41,6 og solgte på 48,4...

 

Blir spennende å se...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er vel litt overdrevet?

Eller er det ex emisjonsrett, nedjusterte alupriser forsterket av rent teknisk svak om dagen....?

 

Kjenner jeg blir litt provosert. Dette drar ut i tid.

 

Er det noen som kan "forklare" kursutviklingen?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blir spennande i morgen da starter vi med Alcoa sitt Q3 resultat, blir det bra resultat får vi nok ein oppgang i NHY. Har hatt rally i NHY siste vekene med oppgang med 20% fra bunnen, vist det skal fortsette kortsiktig må det komme bedre en ventet resultat eller i tråd med forventningene. NHY har Q3 27 Okt.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennande i morgen da starter vi med Alcoa sitt Q3 resultat, blir det bra resultat får vi nok ein oppgang i NHY. Har hatt rally i NHY siste vekene med oppgang med 20% fra bunnen, vist det skal fortsette kortsiktig må det komme bedre en ventet resultat eller i tråd med forventningene. NHY har Q3 27 Okt.

 

Hei! Er du blitt rik de siste dagene med din friske gearing? Det har jo gått nordøstover?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er du blitt rik de siste dagene med din friske gearing? Det har jo gått nordøstover?

 

Er ikke blitt rik=) , men har tjent 150 000 ca på NHY, så eg har hatt godt betalt dei siste mnd, nesten 400 000 i år men det er også på TEL og litt STL, har ikke regna på det men eg trur eg er rundt 100% i år, men har hatt veldig høy risiko med høy gearing. Har vert heldig og treffet okey på salg og kjøp hittil. Kunne treft bedre på kjøpa mine, så har en del forbedrings potesial på treffe bedre på kjøpa. Men er godt fornøyd med salga mine. Så er klar til å selge når trenden opp blir brutt å prøve å kjøpe når den treffer en ny bunn, så eg får litt extra ut av svingningane, så får vi se om eg er like heldig neste gang. Er ganske positiv til NHY på den prisen den er no, men får se på Q3 før man er sikker. Alu prisen har ikke vert så høy siden April i år og går den over 2400$ per tonn, så er prisen ikke vert så høy på 2 år

Link to comment
Share on other sites

Alcoa kommer med resultat over forventningene, i tillegg som dei økte forventninga til ALU etterspørsel. Etterhandlen på Nyse går Alcoa opp 3% kl 23.08. Så gode nyheter for alle med NHY aksjer. Eg ser forskjellige tall på ulike nettsidenene men syns eigentlig ikke det så bra resultat men så lenge markedet liker det så sitter eg fortsatt i NHY, bør ha et resultat på 20-25 cent per aksje for å forsvare prisen syns eg da, men analytikere mener annet. Blir spennende imorra på Oslo Børs

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...
For øyeblikket er det ingen grep vi ligger an til å gjøre. Man har ikke hatt noe særlig valutahedging den siste tiden og man har ikke noen policy for å ha det, sier pressekontakt Stian Hasle i Norsk Hydro til Reuters.

 

 

 

....synes ikke dette virker særlig profesjonellt fra NHY sin side, dette burde de ha planlagt på forhånd og visst hva som skulle iverksettes dersom USD/NOK beveger seg nedover til et visst punkt..... Synd for NHY for dette kan komme til å rise baken deres i lang tid framover.....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

NHY har hatt en fallende kurve siden siste toppen ved 34.50

Alcoa kom med bedre resultat enn ventet.

Alu-prisen har reagert litt opp fra 23.6% retracement nivå fra bunn 1950 til 2350, ved ca 2050. En mulig bunn i alu-prisen her.

 

Resultatet kommer denne uken.

Siste kurs fredag var 29.16.

 

Nå kommer det selvsagt an på børsutvikling generelt fremover, men på dagens kurs burde NHY være et attraktivt bet.

Noen som er enige i det?

 

Det ser ikke veldig sprekt ut teknisk, så en vending opp bør komme før det kanskje er "trygt" å gå inn.

Tror denne skal opp før eller siden dette første halvåret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...