Jump to content

Gamle Aksjekurser - hvordan finne?


FiskePinna

Recommended Posts

Kursdata er tilgjengelig som tabulator-separete filer hos NetFonds. Her er en fremgangsmåte for å få det inn i Excel:

 

Gå på denne linken: http://hopey.netfonds.no/paperdump.php?paper=BRA

 

Høyreklikk på linken som sier Historikk og velg lagre som (Save targe as), gi filen navnet bra.txt

 

Start Excel og velg Åpne fil, i feltet for filtype velg tekst dokument og finn filen.

 

Når du trykker OK er det bare å akseptere default verdiene i dialogboksene som kommer opp, kjør OK til arket kommer frem.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Veldig kjekt det der. Hvis du trenger å bearbeide tallene, f. eks. sette dem inn i en graf e.l. må du bytte om punktumene Netfonds oppgir som desimaltegn med komma. Gå inn i Word, lim inn teksten og trykk ctrl+B eller finne Søk/Erstatt i menyen. Da kan du velge søk: . erstatt med: ,

Da kan man også bearbeide tallene og finne ut ting om aksjekursen. Du kan også lage børskart med egendefinerte indikatorer.

Har gjort det noen ganger, spesielt greit å finne ut hvor ofte en kurs stiger utover dagen dersom den åpner 5% over forrige sluttkurs o.l. Flott til statistikk.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for all hjelp jeg har fått. En liten detalje jeg har plundret litt med (excel teknisk;

 

Hvordan får jeg en verdi (f.eks 19970917) til å bli datoen 17.09.1997 ? Excel klarer tilsynelatende ikke å gjøre om nevnte verdi til dato ved å endre celleformatering. Tips anyone?

Link to comment
Share on other sites

Har vært bortpå det før, klarte det ikke da. Jeg er på sporet av noe nå. Kommer tilbake med en riktig kode for det om en liten stund, men jeg må nok sende regnearket til deg, for det blir en helvetes kode for å gjøre det om!

Link to comment
Share on other sites

Ojojojoj. Dette ble sykt regneark det. Tok meg to timer å gjøre om dato på rar form til dato på annen rar form (Excel-form). Men nå er alt knæsj, og skuddår og hele skiten er med. Nå var jeg kjempefornøyd ass. Hvis du vil ha det, bare send meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk til Vegard som har laget et flott regneark som fungerer kjempefint! Tror neppe jeg hadde klart å lage slike versting-hvis-setninger som lå i det regnearket :D

 

Har problemer på et punkt; Skulle gjerne hatt Braathens sine års-og kvartalrapporter for perioden 1999-2001, men har problemer med å finne disse. Er hvoedsaklig intressert i prising av aksjene i forhold til EK samt de relative forholdene mellom SAS/Braathens i nevnte tidsrom.

Noen som vet om det finnes gamle Braathens-rapporter på webben?

Link to comment
Share on other sites

Fant idag ut at Excel kan regne om datoene hvis du åpner en txt-fil med tabulator- eller kommaseparerte verdier. Du får opp en meny med flere valg, og velger du riktig regner den om hele datokolonnen :evil: :evil:

 

2 timers arbeid i dass, men moro var det læll...

 

Anående regnskapstall finner du alt på newsweb.no.

Gå inn på http://www.newsweb.no, tast inn ticker BRA.

Du får opp alle rapporter fra 1998 frem til SAS-fusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...