Jump to content

Excel


ola

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med dette (Vegard? :P)?

 

Tror kanskje det er veldig enkelt, men jeg kan det ikke så:

 

Skal lage en enkel oversikt over arbeid jeg har gjort. Har 5 kolonner:

DATO - BESKRIVELSE - START - SLUTT - ANTALL TIMER

I START og SLUTT vil jeg skrive inn f.eks. 10.00 og 18.00 med brukt syntaks og da få ut 8 timer i ANTALL TIMER.

 

Prob1:

Nå bruker jeg "time"-formatering på cellene, men da må jeg skrive inn tiden med "10:00" selv om jeg endrer formateringen til "10.00" og dette vises senere. Det funker ikke å skrive inn "10.00" og formateringen blir feil.

 

Prob2:

kolonnen ANTALL TIMER viser jo "riktig", men det stemmer ikke når jeg legger sammen alle dagene. Har jeg jobbet f.eks. 26 timer til sammen vil SUM(alle cellene) vise "02.00".

 

Noen som har en lett løsning til meg?

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Denne løsningen er meningsløs :oops: . Se innlegg over.

 

For å løse problemet ved at Excel teller til 24, for så å "begynne på nytt", kan man gjøre beregningen mindre profesjonel. Om du skriver 08:30 som 8,5 og 21:15 som 21,25 osv vil programmet lese det som vanlige tall. Du får da svar i 36,5 eller 28,25 timer o.l. Vi sier jo 36,5 timer, men 28,25 timer skal jeg innrømme at ikke høres helt fornuftig ut.......

 

Det er sent, så hjernen min er ikke helt på topp :eek: , men jeg skal undersøke om det ikke er en bedre måte å løse problemet på litt senere (Det burde finnes en mye bedre løsning).

 

Ditto.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte ikke å sove før jeg fant en løsning, så nå blir jeg trett som en dupp i morgen. Den gode nyheten er at jeg fant en fin måte å løse problemstillingen på. :D

 

Du kan summere slik som du har gjort (der du fikk 02:00 som svar etter 26 timer). Ikke formater noen celler, bare skriv 08:30, 13:00, 17:45 osv. Programmet vil automatisk forstå dette som tid. Hvis du høyreklikker på cellen for totalt antall timer (etter å ha lagt inn formelen for summering), får du opp en meny. Klikk på "formater celler". Klikk så på "egendefinert" i boksen som dukker opp, og skriv deretter følgende: [t]:mm

 

( [t]:mm skal skrives i feltet under "type:" )

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med problem 1. Såvidt jeg vet skriver/forstår Excel tid som 10:30, ikke 10.30

Når du har formatert en celle vil inntastingen bli tilpasset cellens formatering, og det kan være dette som gjør at resultatet blir galt om du taster inn noe som ikke passer formateringen, eller måten Excel leser det som er tastet inn. Jeg har tittet på formaterings menyen, og kan ikke se hvordan man formatere tid som 10.30, så jeg er ikke helt sikker på hva som ikke fungerer som det burde.

 

Om du kan gi meg en forklaring av problem 1 med t-skje metoden :wink: , kan jeg kanskje være til hjelp med den.

 

Ditto

Link to comment
Share on other sites

Å ja, du ønsker med andre ord å være litt vanskelig å ha med å gjøre........ :lol:

 

Jeg vet desverre ikke hvordan man kan løse dette. Det er nok mange på forumet som har jobbet mer med Excel enn meg, så vi må nok høre om ikke andre har noen innspill som kan hjelpe.

 

Ditto

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det problemet kan løses, ola, siden Excel forstår 10.06 som 10. juni. 10.00 blir litt vanskelig å forstå for pc'en, men skriver du 21.09 vil du nok få opp datoen 12. september. Dermed må du skrive 21:09 for å få klokkeslett. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. :D

Jeg ser egentlig ikke problemet med å holde SHIFT inne mens du trykker punktum, men dersom du har noe imot SHIFT eller har tvangstanker som hindrer deg i å bruke SHIFT på en fornuftig måte :roll: , kan du også skrive timetallet som vanlige tall med komma. 10:15 blir da 10,25 og 12:20 blir 12,33. Du får riktig svar, men må bruke titallssystemet istendenfor 60-tallssystemet når du skriver minutter. Da får du uansett riktig timetall når du legger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk 2 SHIFT taster på et tastatur. Begynn litt forsiktig med den til venstre. Den er liten og søt, og ville ikke skade flue. Etter hvert som motet øker, og du trykker ned venstre SHIFT mens du humrer litt i skjegget og tenker, ta den du lille tast. Jo da kan du jobbe deg mot høyre og tappe litt forsiktig på den andre en gang iblant. Før du vet ord av det tør du hamre løs på hver eneste tast på keyboardet uten den minste frykt for liv og helse. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...