Jump to content

Hvor bor du?


Pirelli

Recommended Posts

Velvel; trenger man å være spesielt kultivert for å lese Sangen om den røde rubin? Boka var såvidt jeg husker Norges første erotiske roman, selv om "erotikken" i boka idag blir overgått av den simpleste kioskpocket. Skapte ramaskrik og stor debatt, men har i ettertiden blitt litt glemt.

Link to comment
Share on other sites

Tsk, tsk, tsk.

 

Jægers Fra Christiania Bohemen var nok den først forbudte boken. Han var vel ute noe sånt som 50 år før Mykle. (Regner med du mente den først forbudte sådanne [altså erotiske]

 

Mykles slapp til slutt gjennom nåløyet i Høyesterett, etter å ha blitt forbudt i byretten. Høyesterett så vel egentlig ikke noen grunn til å forby en bok som hadde solgt i en del 100.000 eksemplarer.

 

Bjørnboes Uten en tråd derimot slapp ikke gjennom.

 

50-tallet. Det var tider det! (Ikke at jeg vet men...)

 

Til forskjell fra sistnevte, er fakstisk Sangen om den røde rubin ganske bra litteratur. :roll: Jeg har lest boken, og jeg er kultivert! :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke gi meg ut på en litteraturhistorisk diskusjon i dette forum, til det er det nok for mange filologer som kanskje vil hive seg med.

 

Likevel synes jeg det kan være behøvelig med denne fra slutten av 60-tallet:

 

Herren som kommer inn på en bokhandel og ber om "Uten en tråd."...

 

Ekspeditøren sjekker bokhandelens temaliste og kan ikke annet enn bekrefte at akkurat den har de ikke. - Men passer denne " Moro med garn"..?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...