Jump to content

RISK beløp på selvangivelsen


Guest

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har ett spørsmål vedrørende RISK beløpet som man kan trekke fra på selvangivelsen ved gevinst osv.

 

La oss si jeg har sittet i 1år med noen aksjer i ett firma, hvis jeg i løpet av året kjøper litt flere aksjer i samme selskap(som blir solgt senere), vil de omfattes av samme RISK beløp som de aksjene jeg har hatt i mer enn ett år?

 

Hva om jeg kjøper noen flere aksjer i firmaet som jeg så selger igjen 2 uker senere. Vil fortsatt de "andre" aksjene jeg har sittet med i lang tid få godtkjent RISK beløp, eller vil det bli "rot"?

 

Hvorfor er det noen børsnoterte selskaper som jeg søker på skatteetaten som har RISK beløp = 0,0? Hvordan beregner skatteetaten RISK?

Link to comment
Share on other sites

RISK-regulering er omtalt i skatteloven § 10-34 og regnes ut slik.

 

Skattepliktig inntekt

-avsatt utbytte

-utlignet skatt

-refusjon etter §16-50 (for selskaper det beregnes BPI for d.v.s at eiere av minst 2/3 av aksjene er aktive innenfor selskapet. Dette gjelder sjelden børsnoterte selskaper så vidt meg bekjent)

 

Videre må det justeres for eventuel forskjell mellom fjorårets avsatte utbytte, og faktisk utbetalt utbytte.

 

EKS:

 

Et selskap leverer et skattepliktig resultat på 1 000 000. De betaler 28% skatt altså 280 000. I fjor ble det avsatt 500 000 til utbytte, men det ble utbetalt 600 000. I år er det avsatt 400 000 til utbytte. Selskapet har 1000 aksjer.

 

RISK:

 

1 000 000

-400 000

-280 000

-(600 000-500 000)

=220 000

 

220 000/1000 = 220

 

RISK beløp pr aksje er da 220kr.

 

Feltet skattepliktig inntekt settes til 0 hvis denne er negativ. RISK kan likevel bli negativ, hvis selskapet deler ut utbytte et år de går i underskudd.

 

RISK beløpet legges til ved årsskifte, og det er derfor de aksjene du har eid over årsskifte som gjelder.

 

F.eks kjøper 100 aksjer 01.10.03, og så 200 nye 01.11.03, enda 100 til 01.02.04, for så å selge alt 01.03.04. Det blir da regnet RISK på de 300 aksjene du hadde pr 31.12.03.

 

Hvis du sitter med en langsiktig post, og en traderpost bør du være klar over at først inn - først ut prinsippet gjelder (FIFU). Det vil si at har du 1000 aksjer, som du har opptjent RISK på, og så kjøper 100 aksjer til. Disse 100 selger du 1 uke senere. Det vil da regnes som du har solgt de 100 første du kjøpte, altså 100 av de 1000. Du vil da "ta ut" den delen av risk beløpet disse 100 aksjene har tjent opp. Jeg er i tvil om hvordan dette vil funke hvis aksjene er på forskjellige VPS-kontoer. (altså hvis du bruker forskjellig meglere til langtidsaksjene og traderaksjene. Dette gjelder meg, så hvis noen vet hvordan det vil bli så gi beskjed.)

Link to comment
Share on other sites

Supert svar! Var veldig avklarende på flere forhold. Men for eks, OTRUM har RISK beløp(større enn null) oppført hos skatteetaten i 98,99,00,01 osv, men for 2002 og 2003 er RISK= 0,0?... Skal RISK bare beregnes for firmaer som gir utbytte? OTRUM har aldri gitt utbytte, så rart at de i såfall hadde oppført RISK hos skatteetaten tidliger, men ikke nå?!

 

Hvis man trader går man altså glipp av RISK, men sitter man long kan det være OK. Er vel neppe mer enn noen promille fratrekk omtrent.

 

Hvis man sitter over 2 "nyttårer" slås da RISK beløpene sammen? Gjør skatteetaten dette for deg, som da kommer på aksjeutskriftene til selvangivelsen?

 

(Bra du nevnte det med først inn, først ut prinsippet. Det betyr at jeg ikke kan selge noen før etter nyttår hvis jeg vil ha ett bra RISK beløp, men jeg kan kjøpe mer osv)

Link to comment
Share on other sites

RISK-beløpene blir slått sammen hvis man sitter over to nyttår. Dette skal skatteetaten holde styr på, men det er lurt å sjekke at tallene stemmer. Det er jo ganske enkelt, ved å bare legge RISK beløpet til det man har betalt for aksjene.

 

RISK skal regnes for alle firmaer, men det blir 0 hvis de leverer skattemessig underskudd, og ikke deler ut utbytte.

 

RISK beløpene på skatteetaten er pr 01.01, det vil si at de gjelder regnskapet for fjoråret. Otrum gikk i underskudd både 2001 og 2002, og derfor 0 i RISK. RISK pr 01.01.04 også blir 0, på grunn av fremførbart underskudd. De har fortsatt 135 362 000 igjen i fremførbart underskudd (note 9 i årsregnskapet for 2003), slik at de vil slippe skatt for 2004, og det blir dermed heller ikke RISK, så sant de ikke leverer et resultat (skattemessig) som er bedre enn 135 362 000.

 

 

 

Kan ta med utregningen av RISK for 2000 i otrum

 

Se på note 7.

 

Skattemessig resultat, 27 198 000, skatt 7 457 000. RISK blir da 27 198 000 - 7 457 000 = 19 741 000, det var 14 625 000 aksjer, slik at RISK blir 1,35 som oppgitt på skatteetaten.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde RISK hadde noe med at det var ett mål på hvor risikabelt det var å sitte i den. Altså jo høyere riskiko, jo høyere RISK, dermed større fratrekk fra skattepliktig gevinst på selvangivelsen.

Men det viser seg jo at de firmaene som tjener mest har størst RISK og dermed ville være "best" for selvangivelsen. Det er også de store bra firmaene som gir best utbytte:(

 

vel vel, da blir det null fratrekk hvis jeg selger i 2005.

 

Takk skal du ha filosofen!

Link to comment
Share on other sites

Inge årsak... hyggelig å kunne hjelpe.

 

Grunnen til at man har RISK, er for å slippe dobbeltbeskatning. Man betaler skatt av fortjeneste på aksjehandel, men den delen av fortjenesten som firmaet allerede har betalt skatt av skal man slippe å skatte av, derfor har man RISK(Regulering av aksjens Inngangsverdi med endring i selskapets Skattelagte Kapital).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei, ny her i dag.

 

Henger ikke helt med hva RISK angår. Jeg har sittet på noen aksjer i NHY (hadde noen aksjer i SAGA petrolium også men de bel jo kjøpt opp av Hydro) og SCH siden 1996 som jeg nettopp har solgt, måtte ha noe egenkapital til huskjøp. Det jeg nå lurer på er hva jeg skal gjøre ang. RISK-beløpet. Kan jeg trekke fra det RISK-beløpet som blir utregnet i år eller kan jeg ta med alle RISK-beløpene som er gitt siden jeg erværvet aksjene?

Link to comment
Share on other sites

Hei Kvileren!

 

Du får kun RISK for de årene du har eid aksjen pr 31.12. Det vil si at når du har solgt i år, får du ikke RISK for i år. Altså har du kjøpt i 1996, får du RISK fra og med 1996 til og med 2003, hvis du har solgt i år. Disse RISK beløpene skal legges sammen.

 

Hvis du selger mellom nyttår og datoen utbytte blir utlevert, må kostprisen også justeres for dette. (kjøper du i denne perioden, øker gevinsten, og selger du reduseres den).

 

Feks:

 

Kjøpt aksje for 100kr total RISK 50 kroner, mens du selger like før et utbytte på 10 kroner for 200 kroner. Inngangsverdi blir da 150 kroner + utbytte på 10, slik at gevinsten blir 40pr aksje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...