Jump to content

NSG - Norsk Skog


Laphroaig

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har minimal tro på at det skulle komme et bud på Norske Skog fra noen av konkurrentene. Et fiendtlig bud på la oss si det doble av børskurs vil ikke få fnugg av støtte blant store aksjonærer. De som eventuelt sikler på selskapet må enten kjøpe seg opp i forkant, eller innlede samtaler med ledelsen om en konsolidering i bransjen.

 

Derimot mener jeg at den største kortsiktige triggeren er at Unionen kjøper seg opp videre. Da de kjøpte seg opp til 5.78% den 10. desember 2007 ble kursen presset opp fra 40.50 (dagens laveste) til 52.50 (høyeste påfølgende dag). For summen de har investert så langt kan de kjøpe ytterligere 10-15% av aksjene på nåværende kursnivå. Sistnevnte forutsetning er selvsagt lite realistisk, men jeg tror at det vanvittige kursfallet i NSG delvis skyldes et bestillingsverk fra Spetalen & Co. Hvis de ønsker mer innflytelse - noe jeg tolker at de gjør - så må de bla opp mer penger og kjøpe konkursboet.

 

Posistive triggere:

Selvfølgelig bud på selskapet

Konkurrentene følger etter Skogen de og og kutter kapasistet

Forlengede lån

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Hei

 

Jeg har troa på at det kan komme bud. Det hadde vært svært interessant å vite hvem som eier gjelda... Ved oppkjøp - og som nå hvor det er mulig å kjøpe gjelda "billig" - ser en ofte at oppkjøpere kjøper opp de konvertible obligasjonene først. Sender kanskje en e-post og ber NSG gi ut info. om de største gjeldshaverne, slik at vi kan få vite dette på samme måte som vi vet hvem som er de største aksjonærene.

 

Mht. kortisiktig trigger, ja så kan det raskt komme varsel om kutt hos de andre konkurrentene. Hadde Stordalen hatt vett, ja så hadde han holdt kjeft, slik at konkurrentene ikke var usikker på om NSG faktisk vil kutte.

 

Tror S&S&G vil kjøpe seg videre opp. De gjør alt de kan for å spre negativ info. Hvorfor skulle de gjøre det dersom de ønsket kursen opp? De vil ha kursen ned, slik at de kan få de andre aksjonærene med seg og også kjøpe flere billige aksjer...

 

Se forøvrig artikkelen under:

 

Investorene er livredde

Øystein Stray Spetalen mener å vite hva aksjonærene i Norske Skog nå frykter aller mest. - Og det kan føre kursen helt til bunns, sier han.

 

DN.no

 

Ble grillet av StordalenStoraksjonær i Norske Skog, Øystein Stray Spetalen, mener styreleder Kim Wahl ikke lenger har tillit i aksjemarkedet, og viser til milliardsprekken i Brasil, skriver Dagens Næringsliv i dag, torsdag.

 

Den annonserte kostnadsoverskridelsen på 880 millioner kroner, på å flytte en papirmaskin fra Union i Skien til Brasil, gjør at aksjemarkedet har fått nok av problemene i Norske Skog. Det mener investor Øystein Stray Spetalen.

 

– Brasil-prosjektet knekket tilliten til styret og ledelsen, sier Spetalen til avisen og viser til at Norske Skogs aksjekurs har rast 33 prosent siden milliardoverskridelsen ble offentliggjort tirsdag i forrige uke.

 

Se også: Ble grillet av Stordalen

 

- Kjøperne kryper inn i skallet

Selv ønsker han ikke å kommentere om han har tillit til styreleder Kim Wahl eller Norske Skogsjef Christian Rynning-Tønnesen.

 

Investortrioen Spetalen, Petter Stordalen og Ove Gusevik har helt siden de ble Norske Skog-aksjonærer i desember ifjor sagt klart ifra: Gjelden i papirselskapet må ned.

 

Nå frykter Spetalen at tillitskrisen i aksjemarkedet gjør det enda vanskeligere for Norske Skog å selge unna virksomheter for å kutte gjelden.

 

– Det nytter ikke å forhandle med motparter om salg av virksomheter når kursen faller ti prosent daglig. Da vil mulige kjøpere bare krype inn i skallet når en ringer, sier Spetalen.

 

- Aksjonærene er livredde

Det Spetalen nå frykter mest er at Norske Skog-styret med Kim Wahl i spissen vil forsøke å hente inn mer penger fra aksjonærene i dagens pressede situasjon. Det tror Spetalen er helt feil.

 

– Investorene er livredd for at administrasjonen og styret i Norske Skog skal velge den lettvinte løsningen som er en tegningsrettsemisjon. Da vil kursen gå helt til bunns, sier Spetalen.

 

Diskutér saken under.

 

Publisert: 13.03.2008 - 07:46 Oppdatert: 13.03.2008 - 09:08

 

 

 

 

 

Hei!

 

Jeg har minimal tro på at det skulle komme et bud på Norske Skog fra noen av konkurrentene. Et fiendtlig bud på la oss si det doble av børskurs vil ikke få fnugg av støtte blant store aksjonærer. De som eventuelt sikler på selskapet må enten kjøpe seg opp i forkant, eller innlede samtaler med ledelsen om en konsolidering i bransjen.

 

Derimot mener jeg at den største kortsiktige triggeren er at Unionen kjøper seg opp videre. Da de kjøpte seg opp til 5.78% den 10. desember 2007 ble kursen presset opp fra 40.50 (dagens laveste) til 52.50 (høyeste påfølgende dag). For summen de har investert så langt kan de kjøpe ytterligere 10-15% av aksjene på nåværende kursnivå. Sistnevnte forutsetning er selvsagt lite realistisk, men jeg tror at det vanvittige kursfallet i NSG delvis skyldes et bestillingsverk fra Spetalen & Co. Hvis de ønsker mer innflytelse - noe jeg tolker at de gjør - så må de bla opp mer penger og kjøpe konkursboet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En kommentar til artikkelen under:

 

Det er patetisk å snakke om emisjon nå. NSG har 1 mrd. på bok, skal selge eiendom for 1 mrd., har vistnok trekkfasiliteter på 6 mrd. - vi burde ev. fått melding om at disse var trukket tilbake og at større deler av gjelda ikke forfaller før i 2010 og 2011... Dessuten er markedet for å hente inn penger råttent. Dette sier S&S bare for å få ned prisen og for å få støtte hos andre aksjonærer. Skal bli spennende å se om S&S har kjøpt aksjer og/eller konvertibel gjeld til uka... Sistnevnte er nok å foretrekke...

 

Mvh,

 

 

Se forøvrig artikkelen under:

 

Investorene er livredde

Øystein Stray Spetalen mener å vite hva aksjonærene i Norske Skog nå frykter aller mest. - Og det kan føre kursen helt til bunns, sier han.

 

DN.no

 

Ble grillet av StordalenStoraksjonær i Norske Skog, Øystein Stray Spetalen, mener styreleder Kim Wahl ikke lenger har tillit i aksjemarkedet, og viser til milliardsprekken i Brasil, skriver Dagens Næringsliv i dag, torsdag.

 

Den annonserte kostnadsoverskridelsen på 880 millioner kroner, på å flytte en papirmaskin fra Union i Skien til Brasil, gjør at aksjemarkedet har fått nok av problemene i Norske Skog. Det mener investor Øystein Stray Spetalen.

 

– Brasil-prosjektet knekket tilliten til styret og ledelsen, sier Spetalen til avisen og viser til at Norske Skogs aksjekurs har rast 33 prosent siden milliardoverskridelsen ble offentliggjort tirsdag i forrige uke.

 

Se også: Ble grillet av Stordalen

 

- Kjøperne kryper inn i skallet

Selv ønsker han ikke å kommentere om han har tillit til styreleder Kim Wahl eller Norske Skogsjef Christian Rynning-Tønnesen.

 

Investortrioen Spetalen, Petter Stordalen og Ove Gusevik har helt siden de ble Norske Skog-aksjonærer i desember ifjor sagt klart ifra: Gjelden i papirselskapet må ned.

 

Nå frykter Spetalen at tillitskrisen i aksjemarkedet gjør det enda vanskeligere for Norske Skog å selge unna virksomheter for å kutte gjelden.

 

– Det nytter ikke å forhandle med motparter om salg av virksomheter når kursen faller ti prosent daglig. Da vil mulige kjøpere bare krype inn i skallet når en ringer, sier Spetalen.

 

- Aksjonærene er livredde

Det Spetalen nå frykter mest er at Norske Skog-styret med Kim Wahl i spissen vil forsøke å hente inn mer penger fra aksjonærene i dagens pressede situasjon. Det tror Spetalen er helt feil.

 

– Investorene er livredd for at administrasjonen og styret i Norske Skog skal velge den lettvinte løsningen som er en tegningsrettsemisjon. Da vil kursen gå helt til bunns, sier Spetalen.

 

Diskutér saken under.

 

Publisert: 13.03.2008 - 07:46 Oppdatert: 13.03.2008 - 09:08

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Endelig en som ser litt lengre enn nesa rekker...

 

-Vond, men riktig medisin

Analytiker Einar Kilde Evensen i DnB Nor ser en lysning i Norske Skog, selv om aksjekursen har rast.

 

Bente Bjørndal

 

 

Ble grillet av StordalenIgår kveld ble det endelig vedtatt en kuttplan som innebærer at Norske Skogindustrier kutter kapasiteten med 450.000 tonn.

 

- Det er en medisin som smaker fryktelig vondt, sier analytiker Einar Kilde Evensen i DnB Nor Markets til DN.no.

 

Forholdet mellom tilbud og etterspørsel etter avisipapir har vært i ubalanse de siste årene, noe som har kjørt prisene i gulvet samtidig som kostnadene stiger.

 

Utfordrende oppgave

- Man ønsker alltid at de andre aktørene tar ansvar for kapasitetsjusteringer i markedet. Det er jo ingen som synes det er festlig å legge ned fabrikker, kommenterer Evensen om den situasjonen som konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen har kommet opp i.

 

Da Rynning-Tønnesen inntok sjefsstolen i papirgiganten i juni 2006 var det allerede klart at han kom til en svært utfordrende jobb.

 

- Jeg tror nok dessverre det er mange jobber som er mer behagelige enn den jobben Christian Rynning-Tønnesen har, sier Kilde Evensen tørt.

 

Med de kuttene som ble vedtatt igår mener Kilde Evensen at etterspørsel og tilbud havner i noenlunde balanse i løpet av 2008. I motsetning til 2007, et år som var preget av betydelig overkapasitet.

 

De ansatte ved Norske Skog på Follum, en av fabrikkene som blir rammet av kuttene, og investortrioen Unionen med Petter Stordalen, Øystein Stray Spetalen og Ove Gusevik mener Norske Skogs foretrukne medisin er feil.

 

Kilde Evensen er enig i at kapasitetskuttene som nå er vedtatt også vil hjelpe papirprodusentens konkurrenter. Likevel mener han det blir feil å fremstille det som om Norske Skog er det eneste selskapet som bidrar til markedsbalanse.

 

Ikke alene

- I 2008 kutter Stora Enso 270.000 tonn av den europeiske kapasiteten, og UPM-Kymmene kutter 250.000 tonn. Holmen kutter 150.000 tonn, sier analytikeren og minner om at nesten halvparten av Norske Skogs kutt er i Korea og derfor ikke bidrar til markedsbalanse i Europa.

 

- Det er ikke sånn at Norske Skog er de eneste som drar lasset.

 

Kilde Evensen mener det blir feil å gi konsernsjefen i Norske Skog skylden for uføret selskapet har kommet opp i.

 

- Det er ingen vitenskap som er så nøyaktig som etterpåklokskapen. Det blir mye pekefingre i alle retninger, og det er typisk når et selskap faller så dramatisk. Man får en sterk trang til å finne syndebukker, konstaterer han.

 

Alle faller

For DnB Nor-analytikeren er markedet den største synderen.

 

- Det er ikke sånn at det er én leder i en enkelt bedrift som har skylden for alt her, markedet har vært utrolig surt. Han viser til at Norske Skog langt fra er alene om å se markedsverdien smuldre opp som papir i vann.

 

Norske Skog har falt 82 prosent de siste 12 månedene. AbitibiBowater har mistet 81 prosent av sin markedsverdi. De svenske papirprodusentene Stora Enso og Holmen er ned drøye 30 prosent, mens finske UPM-Kymmene har falt 42 prosent i verdi.

 

Tror på prisvekst i 2009

I kjølvannet av kuttene mener Kilde Evensen prisene vil ta seg opp. Prisen på magasinpapir er allerede på vei opp, og han mener det er gode utsikter for en positiv utvikling på prisen for avispapir i 2009.

 

Årsaken til at avispapir først ventes å få et løft til neste år er at kuttene i kapasiteten kom i gang senere.

 

Analytikeren, som har fulgt papirgiganten i en årrekke, mener gjeldssituasjonen er håndterbar. Norske Skog har rundt 16 milliarder kroner i gjeld, og i 2010 og 2011 forfaller en større andel av dette.

 

- De har nok penger til drift og forfall de neste par årene, så dette er ikke et likviditetspørsmål.

 

Han mener selskapet ved salg av eiendommer både på Oksenøen og Klosterøya kan redusere gjelden. Videre kan selskapet hente inn milliarder ved salg av virksomhet i Australasia.

 

Vil koste penger

I tillegg til å flytte på tre til fire milliarder i obligasjonsgjeld, kan det hardt prøvede konsernet forhandle med bankene om en ny betalingsstruktur.

 

- Man kan se for seg at de gjør om på forfallsstrukturen på gjelden. Gjør de det, må de også betale en høyere rente.

 

Dette til tross: Kilde Evensen velger å være positiv til aksjen. Han har en kjøpsanbefaling med en kursmål på 40 kroner. Det ble redusert fra 50 kroner så sent som igår.

 

- Jeg tror det kommer en bedring i avispapirprisene. Dette er en syklisk bransje hvor ting i perioder er beksvart, mens de på et annet tidspunkt er strålende. Jeg aner et lite lys der fremme, avslutter han.

 

Norske Skog-aksjen faller i dag 1,55 prosent til 19 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Her skjer det mye... NSG åpner for å selge fabrikker i Australia.

 

Vil kvitte seg med fabrikker Norske Skog går inn for avvikling i Australia og New Zealand.

 

Børs:

 

Norske Skogindustrier

 

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

 

Norske Skogs bedriftsforsamling tok onsdag kveld den endelige beslutning om å legge ned en av tre maskiner på Follum, samt to fabrikker i Tsjekkia og Sør-Korea.

 

NA24 - din næringslivsavis

 

På onsdagens pressekonferanse la ikke ledelsen skjul på at virksomhet i utlandet kan bli solgt, som et ledd i restruktureringen av selskapet. Og i dag ble det kjent at Norske Skog vil selge fabrikkene i Australia og New Zealand, ifølge NRK.

 

1.200 mister jobben

I første omgang går to fabrikker i Australia og en på New Zealand under hammeren.

 

1.200 ansatte mister dermed jobben.

 

I en situasjon med 16 milliarder kroner i gjeld, og hvor store deler av denne forfaller til betaling allerede de nærmeste to til tre årene, har ikke Norske Skog annet valg enn å selge unna deler av virksomheten.

 

Stordalens oppskrift

Investor Petter Stordalen, som gjennom selskapet Unionen er største eier i Norske Skog, har lenge argumentert for at det er nettopp fabrikkene i Austral-Asia som må selges fordi disse vil gi god pris.

 

I går var han ikke nådig overfor ledelsen i Norske Skog etter beslutningen om å stenge én av tre papirmaskiner ved Follum fabrikker på Hønefoss.

 

- Det som burde stått på dagsorden i dag er hvordan Norske Skog skal redusere gjelden - ikke produksjonen og kapasiteten, sa Stordalen til NA24, og fortsatte:

 

- Dermed lar man kua dø mens gresset gror.

 

Beslutningen om å selge virksomheter i Austral-Asia må derfor være gode nyheter for investoren.

 

Det er først og fremst å få kontroll med gjeldssituasjonen i Norske Skog som er styreleder Kim Wahls førsteprioritet. Derfor holder han døren åpen for at flere fabrikker enn de i Austral-Asia kan bli solgt.

 

De europeiske fabrikkene må også lide under sparekniven, selv om selskapet på sikt har stor tro på det europeiske avispapirmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

NSG er en soleklar turnaround kandidat, jeg vurderer å sette en long post å ha den en stund. Selskapet prises på aksjekurs 18 til 3,4 mrd. NOK. Omsetningen i 2007 var på 27.1 mrd og driftsresultatet 4 mrd. Nettoresultatet for 2007 var minus 683 millioner, og fantastiske minus 3 milliarder i 2006.

 

Det er mye omstrukturering og engangskost bak de dårlige nettoresultatene, og det kommer til å fortsette i første kvartal 2008.

Link to comment
Share on other sites

NSG er en soleklar turnaround kandidat, jeg vurderer å sette en long post å ha den en stund. Selskapet prises på aksjekurs 18 til 3,4 mrd. NOK. Omsetningen i 2007 var på 27.1 mrd og driftsresultatet 4 mrd. Nettoresultatet for 2007 var minus 683 millioner, og fantastiske minus 3 milliarder i 2006.

 

Det er mye omstrukturering og engangskost bak de dårlige nettoresultatene, og det kommer til å fortsette i første kvartal 2008.

 

Hei

 

Helt enig. Skogen er upopulær, underanalysert og derfor også undervurdert. Tenk hva en 5 pst. økning i marginene har å si for resultatet med en omsetning på 27,1 mrd.; det er mye... Hvorfor skal en så få en 5 pst. økning i marginene, jo alle aktørene kutter kapasitet...

 

I morgen lysner det i Skogen: Måtte det vedvare!

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute av aksjen igjen, tok ett lite tap i dag, men kommer klart til å følge den med argusøyne videre nå.

Ser nå at salg av virksomheter blir satt ut i livet, det jeg spør meg om er til hvilken pris?

 

Er litt redd for at kjøperne vil sitte på gjerdet for å presse prisen, men kan for lite om situasjonen til å uttale meg.

 

Så er det dette med at selskapet er ett kjempestort selskap som er veldig tungrodd og vanskelig å snu over natta, da må vi huske på det 3 T,er. Ting Tar Tid, og ofte mer tid og penger enn først tenkt var.

 

Men som sagt, spennende og se om skuta snus i tide, lykke til aksjonærer. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo aldri positivt måtte selge, så NSG er ikke i en heldig posisjon som selger. De nevnte papirfabrikkene i Asia er lønnsomme dersom man ser de siste kvartalene, men jeg har ikke oversikt over hvor mye de vil selge i forhold til totalkapasiteten for området.

 

Mye spill rundt aksjen, jeg tror SS kommer med ett utspill i nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute av aksjen igjen, tok ett lite tap i dag, men kommer klart til å følge den med argusøyne videre nå.

Ser nå at salg av virksomheter blir satt ut i livet, det jeg spør meg om er til hvilken pris?

 

Er litt redd for at kjøperne vil sitte på gjerdet for å presse prisen, men kan for lite om situasjonen til å uttale meg.

 

Så er det dette med at selskapet er ett kjempestort selskap som er veldig tungrodd og vanskelig å snu over natta, da må vi huske på det 3 T,er. Ting Tar Tid, og ofte mer tid og penger enn først tenkt var.

 

Men som sagt, spennende og se om skuta snus i tide, lykke til aksjonærer. :rolleyes:

 

Hei

 

Det er klart man i utgangspunktet vil vente - på en lavere pris. Gjør en det, må en imidlertid huske på at det kan komme andre budgivere på banen, og i tillegg kan prisen gå opp; det meste - pris på energi og råstoff og valutakursene har jobbet mot Skogen, og det kan snu nå. En bør spørre seg hvor er riskoen størst - på opp eller nedsida...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ganske absurd eller hva? Annonsere mulig tvangssalg... Skjønner ikke at dette kan være i mulig "tvangsselgers interesse"... Ser mer ut for meg som om noen er interessert i å få frem flest mulig nyheter som kan presse kursen ned/holde den nede.

 

Risikerer tvangssalg i Norske Skog

Allskog angrer bittert på at de ikke solgte sine Norske Skog-aksjer ifjor.

 

DN.no

 

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Ble grillet av StordalenSkogeiernes aksjer i Norske Skog har falt over 2,5 milliarder kroner i verdi på ett år. Nå kjemper Allskog, en av de største skogeierforeningene, mot tvangssalg av aksjene som er kjøpt med lånte penger pantsatt i hovedkontoret, skriver Dagens Næringsliv.

 

Les også: - Investorene er livredde

 

-Kniven på strupen

Høsten 2005 siden lånte Allskog 120 millioner kroner for å kjøpe Norske Skog-aksjer. Kursfallet den siste måneden har gjort at Allskog har brutt lånevilkårene det har hos Fokus Bank.

 

- Tirsdag morgen fikk vi kniven på strupen fra Fokus Bank: Hvis vi ikke greide å stille mer sikkerhet, ville banken tvangsselge aksjeposten i Norske Skog. Vi jobber for å få en langsiktig løsning på plass. Mer kan vi ikke si, sier fungerende styreleder Jens Nicolai Jenssen i Allskog til DN.

 

Selskapet er Norske Skogs femte største aksjonær.

 

Publisert: 14.03.2008 - 07:36 Oppdatert: 14.03.2008 - 07:53

Link to comment
Share on other sites

Fabrikker uten verdi

Norske Skogs 18 fabrikker er verdt null og niks etter børsfallet de siste ukene. Salg av en lukrativ kraftavtale er mer aktuelt enn noensinne.

 

 

 

Foto: SCANPIX

 

 

Dystert: Styreformann Kim Wahl flankert av konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen (t.v.) og leder i Norges Skogeierforbund, Helge Evju, på pressekonferansen i hovedkvarteret til Norske Skog på Lysaker utenfor Oslo, etter at bedriftsforsamlingen onsdag kveld vedtok å legge ned den ene papirmaskinen på Follum Fabrikker ved Hønefoss.

 

Tekst: BÅRD OVE MOLBERG

 

Tips en venn! Tips redaksjonen

Skriv ut! Abonner!

Kjøp musikken her! Del på Facebook

 

 

 

 

 

 

Skriv din mening

 

 

Skriv ditt innlegg her - maks 2000 tegn. Innlegget må undertegnes med fullt navn, eller du må registrere deg med nick. Innlegg med usaklig innhold eller upassende språkbruk blir ikke publisert.

 

 

Send meg svar

 

I går var verdens nest største avispapirprodusent verdt skarve 3,5 milliarder kroner på børsen. Det tilsvarer omtrent verdien av en ti år gammel avtale med Statkraft, som sikrer Norske Skog 3,5 milliarder kilowattimer (TWh) billig strøm årlig i perioden 2011 – 2020.

 

Tidligere var kontrakten holdt utenfor regnskapene, men ble besluttet tatt inn etter en omlegging av regnskapspraksisen før jul i fjor. I regnskapet for fjerde kvartal 2007 er verdien anslått til 3,25 milliarder kroner etter skatt.

 

Holdes kraftkontrakten utenfor, er resten av konsernet praktisk talt verdsatt til null. Eller for å være helt presis: Verdien av de 18 fabrikkstedene i Europa, Asia, Australasia og Sør-Amerika pluss andre eiendeler i konsernet er lik gjelden på 16,4 milliarder kroner.

 

Tar for hardt i

DnB Nor-analytiker Einar Kilde Evensen mener børsfolket tar feil.

 

– Jeg mener at aksjen er billig nå. En kurs på 18-19 kroner priser inn en fortsatt strøm av dårlige nyheter, sier han.

 

Analytikeren tror kursen vil ta seg opp etter hvert som kapasitetsreduksjoner i Norske Skog og hos konkurrentene får effekt. I løpet av de neste 12 månedene spår han en dobling.

 

En kraftig reduksjon av gjelden er blant medisinene toppledelsen har foreskrevet for å få slutt på hodepinen i Norske Skog. Den raskeste måten å gjøre det på, er å selge eiendeler.

 

Hovedkontoret på Oksenøya er allerede lagt ut for salg. Og i en telefonkonferanse i begynnelsen av januar sa konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen at også kraftkontrakten kan bli solgt.

 

Må kutte gjeld

– Vi ser på mulighetene til faktisk å selge deler av den strømmen i dagens gode marked, og bruke inntektene til å betale ned gjeld, sa han.

 

Nå kan et slikt salg være mer aktuelt enn noen gang. Markedsutviklingen er enda dårligere enn først antatt, den kasserte fabrikkutvidelsen i Brasil har påført konsernet en smell på 450 millioner kroner, og aksjonærene presser stadig hardere på for raske gjeldskutt.

 

– Det er ikke en umulig tanke at kontraktene kan bli solgt i markedet etter at anlegg formelt er besluttet nedlagt. Da vil uansett ikke selskapet kunne benytte seg av dem, sier Einar Kilde Evensen i DnB Nor.

 

Et kraftsalg vil garantert føre til bruduljer. Lederen i næringskomiteen på Stortinget, Ola Borte Moe (Sp), reagerte kraftig da han fikk høre om planene i januar. Også internt i Statkraft skal det være en utbredt oppfatning at kontrakten ble inngått for å sikre fortsatt papirproduksjon i Norge - ikke for å gi eierne en mulighet til å tjene raske penger.

Link to comment
Share on other sites

Ganske absurd eller hva? Annonsere mulig tvangssalg... Skjønner ikke at dette kan være i mulig "tvangsselgers interesse"... Ser mer ut for meg som om noen er interessert i å få frem flest mulig nyheter som kan presse kursen ned/holde den nede.

 

Kanskje SS strekker ut en hånd, dersom de ønsker makt i selskapet kan de jo avhende Allskog slik at de kommer innenfor akseptabel gearing.

 

Men dette legger nok ett mørkt teppe over aksjekursen en periode, og hjelper i hvert fall ikke Allskog som åpenbart kommer med hjertesukker i media selv. I skauen ville de nok kalt dette ett selvskudd...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje SS strekker ut en hånd, dersom de ønsker makt i selskapet kan de jo avhende Allskog slik at de kommer innenfor akseptabel gearing.

 

Men dette legger nok ett mørkt teppe over aksjekursen en periode, og hjelper i hvert fall ikke Allskog som åpenbart kommer med hjertesukker i media selv. I skauen ville de nok kalt dette ett selvskudd...

 

Hei

 

S&S&G strekker nok ikke ut noen hjelpende hånd: Der nok ikke typene til det. De ønsker kursen ned for å få billige aksjer og få støtte for sitt syn. Skulle ikke forundre meg mye om de også "shorter" for å få kursen ned.

 

Skulle like å vite hvem som har informert pressen om det mulige tvangssalget. Er det Fokus, er det i beste elendig kundebehandling - det å fortelle at kunden må selge, birdrar ikke til å få prisen opp. Er det Allskog, er det bare tullete...

 

Ser en på alle de negative innslagene og "hånet" av ledelsen i pressen, ja så blir jeg ikke forundret dersom en eller annen som ønsker billig inngang har fått et "mediabyrå" til å grave frem mest mulig negativ info... Pressen er villige budbringere, og de stiller som vanlig ikke kritiske oppklarningsspørsmål...

 

Har økt eksponeringen litt med noen Calls: Det er stille før oppgangen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Positivt nytt:

 

Fortsatt god papiretterspørsel

Sjefen i UPM-Kymmene uttaler positive syn på papiretterspørselen fremover.

 

Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen (HegnarOnline - 26.3.08 14:09)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

 

Jussi Pesonen, administrerende direktør i UPM-Kymmene, ser positivt på utviklingen av papiretterspørselen.

 

- Papiretterspørselen fortsetter å være bra. Allerede er det annonsert og fullført kapasitetreduksjon som fortsetter å forbedre markedsbalansen i Europa, sa Pesonen til aksjonærene. Målene satt i 2006 fortsetter som planlagt ut 2008.

 

Dette melder Reuters.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skulle like å vite hvem ESO selger for; dem lemper ut milloner av aksjer... Hvem pokker har så mange aksjer? Se: http://nettavisen.solutions.six.se/na24no/...tsid%2016234)))

 

Meglere Kjøpt idag Solgt idag Netto idag Netto 1 u. Netto 1 m.

ESO 1 171 870 19 472 407 -18 300 537 -51 953 856 -185 571 942

 

Det er på tide at NSG oppdaterer aksjonærlista, slik at vi kanskje kan få vite hvem dette er.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er 188 800 000 stk. aksjer i NSG.

 

ESO har siste mnd. nettosolgt aksjer for -185 571 942 mill. kroner. Legger vi en kurs på 20 kr. for aksjene til grunn, ja så blir det nesten 10 mill. aksjer, og det utgjør nesten 5 pst. av aksjene i selskapet... Vi har imidlertid knapt sett endringer på aksjonærlista.

 

Dette lukter. Skulle ikke forundre meg om det er Unionen som har "lånt" ut alle aksjene for "shorting"... I så fall er de snart tomme, da de kun har knappe 6 pst. av aksjene.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hva som skjer i kulissene rundt NSG blir bare spekulasjoner uansett. Om Spetalen shorter eller ikke, eller om han låner ut aksjene sine til noen som vil shorte, er vanskelig å si. Det man imidlertid ofte har sett med Spetalen, er at han som oftest lander på begge bena. Til tider viser han tålmodighet, men så plutselig er han der igjen og har gjort tap om til gevinst.

 

Jeg vil tro det ergrer ham noe vanvittig at ting har utviklet seg slik det har gjort, men det forundrer meg ikke om han også denne gangen blir den som ler sist.

 

Jeg kjøpte noen k med NSG aksjer på kurs 18,50 første gang de nådde den kursen intradag, bare på ren spekulasjon om at de blir oppkjøpt en eller annen gang i fremtiden. Kanskje er de allerede i samtaler med en beiler, da det er relativt stille rundt selskapet igjen nå ifht hva det var for en stund siden. Det er når det er stille det som oftest skjer mest på bakrommene.

Link to comment
Share on other sites

De største aksjonærene pr. 17. mars 2008

16 283704   8,57   JPMORGAN CHASE BANK, CLIENTS TREATY ACCOUNT 
11 282200   5,94   UNIONEN AS   NOR 
10 897825   5,74   VIKEN SKOG BA   NOR 
8 062027	4,24   STATE STREET BANK AND TRUST CO., A/C CLIENT OMNIBUS D, 
6 671000	3,51   AT SKOG BA   NOR 
4 440355	2,34   FOLKETRYGDFONDET   NOR 
3 973862	2,09   BEAR STEARNS SECURITIES CORP., A/C CUSTOMER SAFE KEEPING ACCOUNT
3 912800	2,06   BANK OF NEW YORK, S/A ST OF NEW JERSEY COM PENS FD D
3 458990	1,82   ALLSKOG BA   NOR 
3 312270	1,74   MJØSEN SKOG BA   NOR 
3 255921	1,71   GOLDMAN SACHS & CO - EQUITY, SECURITY CLIENT SEGREGATION  
3 104774	1,63   SKAGEN VEKST   NOR 
2 677673	1,41   DEUTSCHE BANK AG LONDON, REPO OPS. 
2 644893	1,39   CLEARSTREAM BANKING S.A.   LUX 
2 080450	1,10   BANK OF NEW YORK, TREATY ACCOUNT UNITED STATES 
2 069303	1,09   REDERIAKTIESELSKAPET HENNESEID 
2 064700	1,09   CACEIS BANK, S/A NON TREATY ACCOUNT 
1 864048	0,98   A/S HAVLIDE   
1 823865	0,96   MELLON BANK AS AGENT  
1 802424	0,95   ALLSKOG HOLDING AS   

84 952 858   44,73   Aksjer eid av utlendinger - totalt

 

Just for the record...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

ESO fortsetter å "pøse" ut NSG-aksjer i markedet. Kan ikke se de store endringene på aksjonærlista, og jeg lurer på hvor ESO henter alle aksjene fra... Tror dette er shorting, men skulle mer enn gjerne visst. Kanskje børsen burde undersøke om alle har lik info. i markedet...?

 

Principal shareholders

The shareholder list below is base don the Norwegian Central Securities Depository’s share register. Total no of shares is 189,945,626.

 

The list is weekly updated.

 

Principal shareholders at 27 March, 2008

No of shares % Name Country

 

16 154 351 8,50 JPMORGAN CHASE BANK, CLIENTS TREATY ACCOUNT GBR

11 282 200 5,94 UNIONEN AS NOR

10 897 825 5,74 VIKEN SKOG BA NOR

8 089 187 4,26 STATE STREET BANK AND TRUST CO., A/C CLIENT OMNIBUS D, REF: OM04 USA

6 671 000 3,51 AT SKOG BA NOR

4 440 355 2,34 FOLKETRYGDFONDET NOR

4 002 462 2,11 BEAR STEARNS SECURITIES CORP., A/C CUSTOMER SAFE KEEPING ACCOUNT USA

3 912 800 2,06 BANK OF NEW YORK, S/A ST OF NEW JERSEY COM PENS FD D USA

3 458 990 1,82 ALLSKOG BA NOR

3 312 270 1,74 MJØSEN SKOG BA NOR

3 232 475 1,70 SKAGEN VEKST NOR

3 141 220 1,65 GOLDMAN SACHS & CO - EQUITY, SECURITY CLIENT SEGREGATION USA

2 685 986 1,41 CLEARSTREAM BANKING S.A. LUX

2 347 890 1,24 DEUTSCHE BANK AG LONDON, REPO OPS. GBR

2 080 450 1,10 BANK OF NEW YORK, TREATY ACCOUNT UNITED STATES USA

2 069 303 1,09 REDERIAKTIESELSKAPET HENNESEID NOR

1 959 700 1,03 CACEIS BANK, S/A NON TREATY ACCOUNT FRA

1 864 048 0,98 A/S HAVLIDE NOR

1 802 424 0,95 ALLSKOG HOLDING AS NOR

 

82 526 529 43,45 Non-Norwegian holding (combined)

 

 

 

 

De største aksjonærene pr. 17. mars 2008

16 283704   8,57   JPMORGAN CHASE BANK, CLIENTS TREATY ACCOUNT 
11 282200   5,94   UNIONEN AS   NOR 
10 897825   5,74   VIKEN SKOG BA   NOR 
8 062027	4,24   STATE STREET BANK AND TRUST CO., A/C CLIENT OMNIBUS D, 
6 671000	3,51   AT SKOG BA   NOR 
4 440355	2,34   FOLKETRYGDFONDET   NOR 
3 973862	2,09   BEAR STEARNS SECURITIES CORP., A/C CUSTOMER SAFE KEEPING ACCOUNT
3 912800	2,06   BANK OF NEW YORK, S/A ST OF NEW JERSEY COM PENS FD D
3 458990	1,82   ALLSKOG BA   NOR 
3 312270	1,74   MJØSEN SKOG BA   NOR 
3 255921	1,71   GOLDMAN SACHS & CO - EQUITY, SECURITY CLIENT SEGREGATION  
3 104774	1,63   SKAGEN VEKST   NOR 
2 677673	1,41   DEUTSCHE BANK AG LONDON, REPO OPS. 
2 644893	1,39   CLEARSTREAM BANKING S.A.   LUX 
2 080450	1,10   BANK OF NEW YORK, TREATY ACCOUNT UNITED STATES 
2 069303	1,09   REDERIAKTIESELSKAPET HENNESEID 
2 064700	1,09   CACEIS BANK, S/A NON TREATY ACCOUNT 
1 864048	0,98   A/S HAVLIDE   
1 823865	0,96   MELLON BANK AS AGENT  
1 802424	0,95   ALLSKOG HOLDING AS   

84 952 858   44,73   Aksjer eid av utlendinger - totalt

 

Just for the record...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Helt tydelig og klart at ESO har en agenda i NSG. De står nesten utelukkende for alt salget. Fatter ikke hvorfor ikke større aktører ser at NSG er "latterlig lavt priset på dagens kurser". Mange snakker om konkurs; det er bare tull. Ser at Skagen har økt marginalt; de evner å finne de upopulære, underanalyserte og derfor også undervurderte aksjer. Tror det skjer noe snart...:

 

Nettohandel

Megler Volum Verdi

ND 503 075 8 838 130

DBL 465 265 8 170 938

ARC 158 000 2 713 980

MSI 142 600 2 505 490

DNM 132 900 2 319 315

DDB 124 400 2 180 520

HBC 23 000 405 950

INT 6 980 123 594

CA 2 000 35 200

SGP 346 6 075

FOF

KNO -300

AVA -50 -883

JPM -76 -1 331

ASC -80 -1 368

ORS -6 480

KEM -811 -14 274

NEO -1 700 -29 070

DIF -2 200 -45 210

PAS -3 200 -52 320

LBI -3 375 -58 285

SBN -8 520 -142 152

SHB -18 400 -325 130

NON -21 000 -364 269

HQB -24 400 -439 110

GLI -34 869 -600 913

FS -45 674 -813 769

CSB -51 800 -915 250

MLI -117 000 -2 018 890

NTF -148 600 -2 625 630

UBS -270 400 -4 732 130

ESO -806 411 -14 112 42

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Jeg tviler egentlig på at det er så stor pågang for short posisjoner i NSG for tiden, det kan selvfølgelig være noen nær SS eller SS selv som kjører ned kursen - men de må jo eventuellt få noen til å ta risikoen. At strategien fra SS nå er utmattelse av skogeierne fins det liten tvil om, og prising under 20% av selskapets verdi for bare litt over ett år siden må slite på psyken....

 

plothistory.php?paper=NSG&exchange=OSE&f

 

Det er GF om ca. 1 måned, da er det duket for nytt show...

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Jeg tviler egentlig på at det er så stor pågang for short posisjoner i NSG for tiden, det kan selvfølgelig være noen nær SS eller SS selv som kjører ned kursen - men de må jo eventuellt få noen til å ta risikoen. At strategien fra SS nå er utmattelse av skogeierne fins det liten tvil om, og prising under 20% av selskapets verdi for bare litt over ett år siden må slite på psyken....

 

 

Det er GF om ca. 1 måned, da er det duket for nytt show...

 

Hei

 

Jeg skjønner heller ikke at "noen tørr å gå massivt short i NSG". Jeg ser imidlertid vanskelig hvordan en ellers kan forklare dette, da ESO siste mnd. har nettosolgt 6 pst. av aksjene UTEN at noen store tilsynelatende ifølge den oppdaterte aksjonærlista har solgt. Hvilke kunder har ESO som samlet kan selge 6 pst. av aksjene? ESO har stort sett større kunder, ikke små. Tror ikke ESO har stort mer å selge/shorte for nå.

 

Jeg tror - understreker tror - at noen vil ha kursen ned, og jeg kan se to mulige agendaer - og godt mulig sammenfallende - for det:

1) Forsøke å presse frem tvangssalg hos akjsonærer. Det har vært spekulert i dette, men dette ser ut til å misslykkes.

2) Forsøke å presse kursen ned for å få et mulig bud til å se bedre ut og dermed øke sansynligheten for at det går gjennom. Mange snakker om at Skogeierne vil blokkere et bud, men det er tull i og med disse tilsammen kun eier rundt 15 pst. Det kan tenkes at "noen" har lånt ut aksjene til de som ønsker å legge inn bud...

 

Jeg skulle også gjerne visst hvilket "pressebyrå" som tilsynelatende "overlesser" deskene i avisene med "negative nyheter om NSG", bl.a. mulig tvangssalg av Allskogs aksjer: Jeg kan vanskelig se at Allskog eller deres megler (Fokus) ønsket å kringkaste dette i pressen...

 

Men dette er KUN speskulasjoner...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...