Jump to content

NSG - Norsk Skog


Laphroaig

Recommended Posts

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply
NSG sliter for tiden, gode nyheter preller av. Jeg har benyttet anledningen til å doble opp, turnaround caset er etter min mening kraftig styrket og fremtiden ser lys ut :cool:

 

Hei

 

Helt enig. Merkelig at ikke de positive nyhetene har sendt aksjen opp. Har selv tatt stor risko i NSG med kjøpsopsjoner som løper ut i september. Håper og tror at noe skjer før den tid og at aksjen blir repriset.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

NSG sliter for tiden, gode nyheter preller av. Jeg har benyttet anledningen til å doble opp, turnaround caset er etter min mening kraftig styrket og fremtiden ser lys ut :cool:

 

Halloen Pirelli, lenge siden sist. Alt vel haaper jeg ! :smile:

Angaaende NSG, saa tror jeg du har rett i lengden. Bli kvitt en del fabrikker, en del eiendom, faa ned gjelden, faa papirmarkedet oppover og saa kan denne gaa til over 100 igjen over tid.

However - husker forrige gang du "doblet" (etter et negativt resultat i TOM), da maatte du ta deg en lang pause. Kun et vennlig raad - jeg ville holdt kruttet t0rt littegranne i dette markedet og ventet til det roet seg litt. Selv om NSG er grisebillig her paa 20-tallet saa kan den ga ned paa 10-tallet naar som helst naar markedet butter imot

Link to comment
Share on other sites

Hei Thomas, hyggelig å se deg tilbake på AF.

 

Det kan være at NSG fremdeles har en nedside, selv om selskapet beveger seg i riktig retning er aksjen veldig svak. Med tiden vil nok aksjen ta opp momentum, og rykke oppover. Jeg tror også på bedrede markedsforhold, og gjelden vet vi allerede er solid redusert.

 

Husker TOM eventyret mitt godt, måtte ta telling den gangen ;-) Men selv med 250k i tap på TOM alene landet aksjegevinstert på over 1 mill. det året - takket være AKY og annen trading i AKER selskapene. Det er jo totalen som teller, men jeg mistet gangsynet når det gjelder Tomra.

 

Porteføljen nå er marginal, sitter på 12k aksjer i NSG.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Begynner å bli oppgitt nå. NSG selger stadig vekk eiendeler til pris over bokført verdi, sist nå eiendom. De bokførte verdier innebærer etter det jeg erfarer en pris på 75,- kr aksjen. To av fabrikkenene som ble solgt skulle endog legges ned. Salget medfører at NSG slipper budsjetterte nedsteningskostnader. Konkursfaren, som i realiteten ikke var noen enn på lang sikt, er enda lengre borte i tid nå. Ingen ting hjelper. Kursen er lav, svært lav. Skjønner ikke hva Stora Enso og Holmen m.fl. venter på eller endog meglerhusene som kan megle et slikt salg. Stora Enso og Holmen m.fl. kan bli kvitt en stor konkurrent, og derigjennom oppnå bedre priser og derigjennom også egne tap...

 

Markedet har visstnok alltid rett, MEN her tar det i mine øyne helt, helt feil. Hadde jeg hatt 4/5 mrd. skulle jeg kjøpt NSG med en gang...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

To salg av eiendommer. Bokført gevinst er 112 mill. kr. Legg til at de bokførte verdier etter det jeg erfarer innebærer en pris på 75,- kr aksjen. Er det ikke oppside i aksjen, ja så vet ikke jeg...

 

Mvh,

 

11/07-2008 08:01:00: (NSG) Selger tomteområde i Trondheim til Maja Eiendom

Norske Skog selger 52 mål av eiendommen Ranheim Vestre i Trondheim

kommune til Maja Eiendom AS for 72 millioner kroner.

 

Maja Eiendom har planer om å utvikle området til boligformål. Dette

er i tråd med kommunedelplanen for området.

Det er Norske Skogs heleide datterselskap Ranheim Eiendomsutvikling

AS som selger tomteområdet. Salget gir en bokført gevinst på om lag

70 millioner kroner før skatt.

Eiendomsmegler 1 Midt-Norge har bistått Norske Skog med salget.

 

Oxenøen, 11. juli 2008

Norske Skog

Kommunikasjon og samfunnskontakt

 

For ytterligere informasjon:

Norske Skog: Maja Eiendom:

Kommunikasjonsdirektør Roger Holmgren

Tom Bratlie

Telefon: 951 05 650

Telefon: 905 21 904Copyright © Hugin AS 2008. All rights reserved.

 

Nyheten er levert av Hugin.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hvor mye slike eiendommer sitter NSG på? Må nok studere årsrapporten... Bokført til nesten ingenting.

 

Men du mener nok 75 øre aksjen og ikke 75 kroner christle :)

 

Hei

 

Jeg mener at de samlede bokførte verdier av alle NSGs eiendeler for kort tid siden, dvs. før salgene begynte, utgjorde 75,- aksjen.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kursutviklingen i NSG er begredelig selv om det har vært en "oppgradering" av sektoren. Vil hevde at "prisingen" av NSG ikker er riktig. Tror derfor vi raskt - av grunner nevnt under - kan få en rekyl.

 

At prisingen ikke alltid henger på greip illustrerer kursutviklingen i NSG. Mange snakket lenge om at NSG var en konkurskandidat, enda store lån ikke forfalt før om to-tre år. Nå har NSG nok penger til å betale disse lånene og de neste låneforfallene er ikke før om mange, mange år. Dette burde ført til at forventingene om snarlig konkurs burde opphørt og dette burde ført til at forventningsverdien av NSG hadde økt betydelig. Så er desverre ikke tilfelle, og det innebærer slik jeg ser det en feilprising (da eller nå).

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tja, markedsverdien til AbitibiBowater er så godt som halvert den siste måneden. Du skal ikke se bort fra at det har noe med saken å gjøre...

 

Hei

 

AbitibiBowater har slitt lenge. Det kan ikke forklare hvorfor NSG som visstnok ifølge mange var i umiddelbar konkursfare og nå er langt unna dette ikke har klart seg bedre. NSG har solgt eiendeler - bl.a. to fabrikker de skulle legge ned - til priser tilsvarende eller over bokført verdi. De bokførte verdiene utgjorde visstnok FØR salgene utgjorde 75,- aksjen. Skjønn prisinga den som kan.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

AbitibiBowater har slitt lenge. Det kan ikke forklare hvorfor NSG som visstnok ifølge mange var i umiddelbar konkursfare og nå er langt unna dette ikke har klart seg bedre. NSG har solgt eiendeler - bl.a. to fabrikker de skulle legge ned - til priser tilsvarende eller over bokført verdi. De bokførte verdiene utgjorde visstnok FØR salgene utgjorde 75,- aksjen. Skjønn prisinga den som kan.

 

Mvh,

Sitter selv med noe NSG og det er vel slik at frykten for fremtiden innen newsprint som råder i denne aksjen. Det overskygger de gode nyhetene om flere salg. Håper selv på snarlig rekyl

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er likhetstrekkene mellom AbitibiBowater og Norske Skog en usunn balanse (forholdet mellom egenkapital og gjeld) og relativt ensidig produktportefølje (avispapir). Ingen av disse skakkjørte selskapene bør sammenlignes med sine mer solide finske og svenske konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er likhetstrekkene mellom AbitibiBowater og Norske Skog en usunn balanse (forholdet mellom egenkapital og gjeld) og relativt ensidig produktportefølje (avispapir). Ingen av disse skakkjørte selskapene bør sammenlignes med sine mer solide finske og svenske konkurrenter.

 

Hei

 

Etter det jeg erfarer har AbitibiBowater en bredere produktportefølje enn NSG. I likhet med Stora Enso er de også eksponert mot byggemarkedet. Tror det særlig var svekkingen av dette som resulterte i resultatvarselet Stora Enso kom med for kort tid siden. Om det er gunstig å være eksponert mot dette maredet, det tror jeg neppe nå som byggingen avtar.

 

NSG har redusert gjelda betydelig. De kan betale de avdrag som forfaller i 2010-11 med penger de nå har/får på bok. Ser derfor ikke at gjelda er så usunn at den gir grunnlag for konkursfrykt i NSG nå.

 

Men, skal en se på markedets dom, har du vel rett.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

christle:

 

Jeg tror heller ikke at sannsynligheten for at Norske Skog går konkurs er særlig stor. Alt jeg prøvde å få fram var at det ikke kan være spesielt overraskende at NSG-kursen faller tilbake i samme tidsrom som ABH-kursen halveres.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette er vel noe i nærheten av et "positivt resultatvarsel":

 

23/07-2008 08:00:10: (NSG) Norske Skogs regnskap for 2. kvartal 2008

Publisering av Norske Skogs regnskap for 2. kvartal

2008 skjer torsdag 7. august kl. 8. Det blir

presentasjon med webcast i selskapets lokaler kl.

13 samme dag. Mer informasjon om dette

arrangementet kommer på Norske Skogs hjemmesider

www.norskeskog.com.

 

`Silent period` i forkant av publiseringen starter

fredag 25. juli.

 

Resultatbegrep

`Underliggende driftsresultat` (som var konsernets

driftsresultat korrigert med realiserte gevinster

eller tap fra valutasikring) er tatt bort fra og

med 2. kvartal. De resultatbegrepene som brukes

både for konsern og enkeltsegmenter er 1) Brutto

driftsresultat (EBITDA), 2) Brutto driftsresultat

etter avskrivninger (EBIT) og 3) Driftsresultat

(EBIT under IFRS).

 

Spesielle poster som ikke er medtatt i brutto

driftsresultat før og etter avskrivninger

I 2. kvartal er det kostnadsført ytterligere NOK 51

millioner i forbindelse med stopp av Pisa PM 2-

prosjektet. Dette består av NOK 17 millioner i

nedskrivninger og NOK 34 millioner i antatte

termineringskostnader. Beløpene er medtatt i

driftsresultat under IFRS.

 

Det er totalt inntektsført rundt NOK 1,3 milliard i

verdiøkning på kraftkontrakter og innebygde

derivater. Beløpet er medtatt i driftsresultatet

under IFRS.

 

Valutaforhold

Det har ikke vært store valutabevegelser gjennom 2.

kvartal, og det er derfor bare små valutaeffekter

som er medtatt under finansposter i

resultatregnskapet. Norske Skogs handelsveide

valutakurv (`Norske Skog-indeksen`) hadde en

gjennomsnittsverdi på 79,1 i 2. kvartal 2008 mot

80,7 i 1. kvartal 2008. Pr. 30.06.2008 var

indeksverdien 80,2 mot 79,1 pr. 31.03.2008.

Indeksen starter 01.01.2002.

 

Oxenøen, 23.07.2008

 

NORSKE SKOG

 

Investor RelationsEkstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=215180

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Stora Enso sliter litt. Det bør presse frem konsolidering i bransjen. Skjønner ikke hva dem venter på: NSG er penger på gata genrelt, og NSG er enda mer verdt for Stora Enso og UPM-Kymmene, som jo kan tilpasse kapasitet og hente stor- og samdriftsfordeler...

 

Merk og at Stora Enso vil kutte kapasitet i TO omganger; det er bra for prisene og NSG... Dette bør styrke NSGs muligheter...

 

Mvh,

 

Stora Enso sliter tungt

Papirkjempen Stora Enso gjør det dårligere enn ventet i andre kvartal og varsler nye produksjonskutt.

 

TDN Finans , DN.no

 

 

Stora Enso presenterer et resultat før skatt på 30,4 millioner euro for andre kvartal, mot 191 millioner euro i fjorårsperioden.

 

Analytikerne hadde på forhånd ventet et resultat på 85 millioner euro, ifølge en sammenstilling fra SME Direkt, skriver di.se.

 

Omsetningen ble 2.872 millioner euro sammenlignet med 2.990 millioner euro i andre kvartal ifjor og 3.001 millioner euro i første kvartal.

 

Det var ventet en omsetning på 2.853 millioner euro, ifølge di.se.

 

Dårlige utsikter

Selskapet varsler samtidig noe svakere driftsresultat i tredje kvartal enn i andre kvartal, og vil annonsere en ny runde produksjonskutt i tredje kvartal som følge av kostnadsinflasjonen. Dessuten forbereder Stora Enso ytterligere en produksjonskuttrunde.

Papirkjempen venter at etterspørselen etter avispapir i Europa vil være svakere på kort sikt enn på samme tid ifjor, men venter at markedet holder seg fast med uendrede priser sammenlignet med andre kvartal.

 

Det opplyses i kvartalsrapporten torsdag.

 

Selskapet viser til at tilbuds/etterspørselsbalansen har bedret seg.

 

Nedjusterer anslag

Samtidig har anslagene på reklameforbruket i Vest-Europa og Nord-Amerika blitt nedjustert for resten av året.

 

Stora Enso skriver at det ventes noe sterkere magasinpapiretterspørsel på kort sikt enn for et år siden, men etterspørselen kan avta. Selskapet venter samtidig prisøkninger i tredje kvartal.

 

I Latin-Amerika ventes etterspørselen etter bestrøket magasinpapir å flate ut, mens prisene ventes bedret. I Kina ventes etterspørselen etter ubestrøket magasinpapir å bedres over sommeren, med høyere priser enn i andre kvartal.

 

Publisert: 24.07.2008 - 08:46 Oppdatert: 24.07.2008 - 08:46

Link to comment
Share on other sites

Papirkjempe tilbake i pluss

...men UPM-Kymmene tror det blir tøft i andre halvår av 2008.

 

TDN Finans

 

 

UPM fikk et resultat før skatt på 115 millioner euro i andre kvartal 2008, sammenlignet med et resultat på -121 millioner euro i tilsvarende kvartal året før.

 

Det opplyser selskapet i sin kvartalsrapport torsdag.

 

Analytikere ventet i gjennomsnitt et resultat før skatt på 110 millioner euro, ifølge estimater innhentet av SME Direkt.

 

Driftsinntektene var 2.378 millioner euro (2.537), mot ventet 2.487 millioner euro, mens driftsresultatet ble 157 millioner euro (-75), mot ventet 158 millioner euro.

 

Etterspørselen vil synke

UPM-Kymmene ser svakere etterspørselsutsikter i andre halvår 2008, og venter at de vil rapportere et svakere driftsresultat i 2008 enn i 2007.

 

Det fremgår av selskapets kvartalsresultat torsdag.

 

18. juni varslet UPM-Kymmene også at det ventet at driftsresultatet i 2008 vil bli svakere enn året før, og forklarte da nedjusteringen med høyere trefiberkostnader og svakere resultatet for sagverksvirksomheten

 

Publisert: 24.07.2008 - 09:03 Oppdatert: 24.07.2008 - 09:03

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Sitter ganske tungt i NSG kjøps opsjoner. Det bør komme en reprising av selskapet snart. Følger en med i media, ja så er det noen positive "triggere". Salget av Saugbruks rykker tilsynelatende nærmere. Den tillitsvalgte der vil ha nye eiere. Prisene på magasinpapir er opp, og det kan gi NSG en hyggelig pris.

 

DN melder idag at NSG sitter igjen med en reell kjøper til eiendommen på Oxenøen. Med reell kjøper menes det vel at tilbudet er "littegrann" for lavt... Om det er tilstrekkelig avhenger av hvor travelt NSG har det med å då likvider. Slik jeg ser det haster det ikke av hensyn til gjelda, MEN det kan tenkes at en trenger midler til oppkjøp... som er mer forventet lønnsomme.

 

Jeg venter imidlertid på den "store konsolideringen" av bransjen. Det er kun snakk om tid. Alle "blør nå". Gjennom kosolidering, så begynner igjen pengene å trille inn i kassa. Husk at NSG har en omsetning på 25 mrd., og en "liten" bedring av marginene, utgjør svært mye penger. Dette gjelder også for de andre store. Skjønner ikke hva de venter på. Minner om mindre god ledelse, eller kanskje rettere sagt mindre godt eierskap, da alle lederne fortsatt vil lede og ikke bli kjøpt opp.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Dette passer bra. Jo verre analytikerne det går, jo bedre og jo lettere er det for NSG å "slå" forventningene... Blir om ikke annet, spennede.

 

Mvh,

 

Nye skrell i Skogen

Analytikerne tror Norske Skogs driftsresultatet er blitt over 500 millioner kroner svakere siden ifjor.

 

TDN Finans

 

 

Ble grillet av StordalenNorske Skog ventes å rapportere et driftsresultat på 1.253 millioner kroner for andre kvartal 2008.

 

Det fremgår av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant 8 norske og utenlandske meglerhus.

 

Taper fortsatt penger

Eksklusive spesielle poster ventes driftsresultatet å bli -107 millioner kroner andre kvartal, sammenlignet med et overskudd eksklusive spesielle poster på 416 millioner kroner i samme periode året før.

 

Analytikernes estimater for driftsresultatet varierer fra det laveste på 1.025 millioner kroner til det høyeste på 1.305 millioner kroner. Analytikerne venter et nettoresultat på 680 millioner kroner i kvartalet, varierende fra 542 til 967 millioner kroner.

 

For 2008, 2009 og 2010 venter analytikerne i gjennomsnitt driftsresultat på henholdsvis 81, 218 og 510 millioner kroner.

 

Etter første kvartal måtte Norske Skog melde om store tap: Bekmørkt i Skogen

 

Varierte anbefalinger

To av analytikerne har kjøpsanbefaling på Norske Skog-aksjen, tre har hold- anbefaling og to anbefaler salg/reduser.

 

Norske Skog legger frem resultat for andre kvartal 2008 7. august. Følg med på DN.no!

 

Deltagere: CA Cheuvreux, Carnegie, Credit Suisse, First Securities, Fondsfinans, Orion Securities, SEB Enskilda og UBS.

 

 

 

Andre kvartal 2008 (Medianet av estimatene)

Andre kvartal 2008

 

Driftsinntekter

6.319

6,794

 

Driftsresultat

1.142

236

 

Resultat før skatt

879

173

 

Estimatene på driftsresultatet i andre kvartal helåret 2008 inkluderer økt verdi på energikontrakter og derivater på totalt 1,3 milliarder kroner, og kostnader på 51 millioner kroner relatert til stans av Pisa 2-prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Far HO:

 

Tilbake til: Industri

Innlegg av: Gjest (06.08.08 22:29 ), lest 0 ganger

Ticker: NSG

NSG - store merverdier - NÅR skal Spetalen mfl handle mer

Hei

 

Spetalen hevdet for kort tid siden i DN at ting ser bedre ut fra innsiden i NSG enn det gjør fra utsiden.

 

Videre uttalte han at det eneste "ikke-påregnede" de hadde funnet i NSG ved Unionens kjøp var overskridelsene i forbindelse med PISA-prosjektet. Dette ga en overskridelse på ca. 1. mrd.

 

Differansen på hva NSG var verdt da Spetalen og Unionen kjøpte seg opp i NSG (kurs 42,-) og hva NSG er verdt med dagens kurs er 4 mrd. Trekker en fra overskridelsen på 1 mrd. så bør det iflg. Spetalen og hans kumpaners "regneferdigheter" være merverdier i NSG på minst 3 mrd... Det tilsvarer nesten 16,- kr aksjen og innebærer at NSG bør opp i 20,9 + 16 = 36,7 Dette innebærer at "oppsiden" ifølge Unionens regnestykke er på nesten 77 prosent...

 

Spør dere meg så bør det være ytterligere oppside da:

* Verdien av kraftkontraktene er skrevet opp med 1,5 mrd. siden da (8,- per aksje)

* Salget i Korea ga uforutsett høy pris

* NSG slipper å ta større avskrivninger i forbindelse med nedstegning i Tsjekkia og Korea...

 

Her er det mao. merverdier...

 

Spetalen "ønsket en stund kursen ned", da han ikke satt i styret, for å vise verdien av ledelsen og styrets jobb. Nå sitter han selv i styret og kursutviklingen har vært heller skrall.

 

Når skal ledelsen og styret, inkludert Spetalen, vise at de gjør en god jobb og få frem verdiene i selskapet?

 

Kanskje det er på tide for Unionen at de "stoler" på egne regneferdigheter og kjøper flere aksjer i NSG... En oppsiden på 77 prosent +++ bør ikke være å forakte.

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

IKKE god aksjonærpolitikk.

 

Generelt er det håpløst å være for noe når en er utenfor og mot det samme når en er innenfor. Dette inngir IKKE tillit.

 

mvh,

 

Storaksjonær Petter Stordalen har ingenting mot at Norske Skog hemmeligholder granskningsrapporten om Brasil-fiaskoen.

 

 

Reddet av kraftavtaler:

Norske Skog er ventet å legge frem et driftsoverskudd 1,13 milliarder kroner i 2. kvartal, viser en analytikerrundspørring nyhetsbyrået Reuters har foretatt.

 

Overskuddet fremkommer etter at selskapet har inntektsført 1,3 milliarder kroner urealiserte gevinster på selskapets langsiktige kraftkontrakter.

 

Norske Skogindustrier idag

 

 

AnnonseMer om Norske SkogindustrierRegnskapstall siste 6 åra

Nøkkelpersoner og roller

 

RELATERTE TEMANorske Skogindustrier

Børs og finans

FORSIDEN Johann D. Sundberg

Publisert: 06.08.08 19:17, Oppdatert: 06.08.08 19:21

 

Norske Skogs (NSG) storeier Petter Stordalen var lenge et uromoment for det kriserammede skogkonsernet. Han kom ofte med meget sterk offentlig kritikk og mange plagsomme spørsmål til ledelse og styre.

 

Men det var før.

 

Etter at investorkompisene Øystein Stray Spetalen og Ove Gusevik ble representert i styret og bedriftsforsamlingen, har pipen fått en annen lyd.

 

Investortrioens selskap Unionen eier 5,6 prosent av aksjene i Norske Skog.

 

Innenfor

 

I tillegg til representasjon i styre og bedriftsforsamling er trioens advokat Henrik Christensen representert i Norske Skogs valgkomite.

 

Nå har Stordalen ingenting i mot at Norske Skog ikke presenterer resultatene av en ekstern gransking av fiaskoprosjektet med å flytte den nedlagte papirmaskinen ved Union i Skien til Norske Skogs fabrikk i Brasil.

 

Prosjektet ble stanset halveis tidligere i år da det ble oppdaget store kostnadsoverskridelser.

 

Nå foreligger granskningsrapporten som revisjonsfirmaet Ernst & Young og Norske Skogs egne folk har utarbeidet.

 

Kun styrepresentasjon

 

Men den bli kun presentert for styret som møtes onsdag. Norske Skog har ingen planer om å offentliggjøre funnene.

 

Les også: Norske Skog holder Brasil-rapport hemmelig

 

- Rapporten er veldig rettet mot intern læring og det har aldri vært meningen at rapporten skulle offentliggjøres, sa informasjonsdirektør Tom Bratlie i Norske Skog til E24 mandag.

 

Det er helt greit for Stordalen.

 

- Vi er representert i i styre, bedriftsforsamling og valgkomite og jeg har full tillit til at de er fullt ut kompetente til å behandle saken, sier Stordalen til E24.

 

- Hva med aksjonærer som ikke er representert i de styrende organene og som ønsker å vite hvorfor det gikk galt i Brasil?

 

- De kan ta opp saken med administrasjonen og ledelsen og eventuelt senere på en generalforsamling, sier Stordalen.

 

Norske Skog offentliggjør sine resultater for 2. kvartal torsdag morgen.

 

Les flere økonominyheter på E24.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Bedre enn ventet...

 

07/08-2008 08:00:07: (NSG) Forbedret resultat i andre kvartal

Norske Skogs brutto driftsresultat før

avskrivninger og spesielle poster ble 601 millioner

kroner i andre kvartal 2008, opp fra 489 millioner

i første kvartal. Salgsvolumene økte med rundt fire

prosent.

 

- Selv om vi ser tegn til forbedring, er det

fortsatt et langt stykke igjen til vi har

tilfredsstillende økonomiske resultater fra

driften, sier konsernsjef Christian Rynning-

Tønnesen.

 

Resultatet er forbedret for segmentene Asia,

Australasia og Sør-Amerika fra første til andre

kvartal. Magasinpapirvirksomheten leverer et noe

svakere resultat i kvartalet, mens resultatet fra

avispapirvirksomheten i Europa er omtrent

uforandret. Salgsvolumene økte i alle segmenter

bortsett fra avispapir i Asia.

 

Det har vært en god utvikling i Norske Skogs

forbedringsprogram gjennom andre kvartal. Oppnådde

forbedringer omregnet på årsbasis utgjør nå 2,5

milliarder kroner målt i forhold til basisåret 2005.

 

- Vår viktigste oppgave er å forbedre lønnsomheten

i driften gjennom høyere priser på våre

sluttprodukter, samtidig som vi holder fullt trykk

på arbeidet med å få ned kostnadene og redusere

gjelden, sier Rynning-Tønnesen.

Norske Skog arbeider med å redusere netto gjeld ved

å generere tilstrekkelig kontantstrøm fra drift og

transaksjoner.

 

- Gjelden blir betydelig redusert gjennom salg av

den koreanske virksomheten og eiendom. Det er

fortsatt et mål å redusere gjelden ytterligere,

sier Rynning-Tønnesen.

 

Salget av virksomheten i Korea ble annonsert i

slutten av juni i år. Gjennomføring av

transaksjonen er avhengig av godkjennelse fra

koreanske konkurransemyndigheter, tilslutning fra

enkelte av Norske Skogs långivere, samt andre

vanlige forhold som gjelder ved slike avtaler. Det

er fortsatt enkelte gjenværende forhold mellom

kjøper og Norske Skog som må avklares før avtalen

kan gjennomføres.

 

Det er gitt samtykke fra konkurransemyndighetene

samt de nødvendige långivere. Samtykket fra

långiverne innebærer at det ikke skal foretas

kontantutbytte eller tilbakekjøp av aksjer. Det er

videre avtalt at Norske Skogs likviditetsbuffer

skal være minimum 2,5 milliarder kroner, samt at

investeringene ikke skal overstige 1,5 milliarder

kroner per år. Disse vilkårene gjelder inntil et

lån på EUR 500 millioner med forfall i februar 2010

er reforhandlet eller tilbakebetalt. Vilkårene i

forbindelse med samtykket fra långiverne trer i

kraft ved gjennomføring av salget av virksomheten i

Korea.

 

Bedre nettoresultat

 

Driftsresultatet etter avskrivninger og spesielle

poster var 1 269 millioner kroner i andre kvartal,

mot minus 990 millioner kroner i første kvartal.

Resultatet i andre kvartal omfatter verdiendring på

kraftkontrakter og innebygde derivater med en

gevinst på i alt 1,3 milliarder kroner, mens det i

første kvartal var inntektsført rundt 700 millioner

kroner fra kraftporteføljen og utgiftsført i alt

1,45 milliarder kroner i restruktureringskostnader

og nedskrivning av anlegg. Resultatet etter skatt

og finansposter var 695 millioner kroner i andre

kvartal mot minus 966 millioner kroner i første

kvartal.

 

Utsikter for resten av 2008

 

Regnskapet for andre halvår vil bli påvirket av

salget av Norske Skogs aktiviteter i Korea, samt

stengningene av produksjonskapasitet i Europa.

Stengninger og nedbemanning ved hovedkontoret vil

medføre reduserte faste kostnader.

 

Det forventes fortsatt god etterspørsel og

prisøkninger for avispapir i Asia og magasinpapir i

Europa. For avispapir i Europa er prisene stabile

målt i lokal valuta, men etterspørselsutviklingen

er mer usikker. I Australia er det en prisnedgang

på syv prosent fra og med 1. juli 2008.

 

Det er grunn til å regne med et fortsatt høyt

prisnivå på innsatsfaktorer, med risiko for

ytterligere prisøkninger.

 

Presentasjon/webcast

 

Norske Skog arrangerer kvartalspresentasjon med

webcast ved selskapets hovedkontor på Oxenøen

klokken 13.00 i dag. Telefonnummer for innringing

og andre detaljer om arrangementet finnes på Norske

Skogs hjemmeside www.norskeskog.com.

 

Oxenøen, 7. august

Norske Skog

Kommunikasjon og samfunnskontakt

For ytterligere informasjon:

 

Media:

Kommunikasjonsdirektør Tom Bratlie

Mob: 905 21 904

Finansmarkedet:

Direktør Jarle Langfjæran

Mob: 909 78 434Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=215716

 

 

Nyheten er levert av OBI.

Link to comment
Share on other sites

Norske Skog kan selge overskuddskraft

Norske Skog kan selge overskuddskraft i Brasil frem til og med 2025.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 07.8.08 08:35)

Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut

Relaterte artikler Se aksjeticker

Over forventningene i Norske Skog NSG

 

 

Norske Skog la frem bedre tall enn ventet for andre kvartal i morges. I kvartalsrapporten opplyses det at selskapet er kommet til enighet med kraftleverandøren i Brasil om at selskapet kan omsette overskuddskraft i det brasilianske energimarkedet. Norske Skog har overskudd av kraft i perioden frem til og med 2025 etter at prosjektet med flyttingen en av papirmaskin til Pisa-fabrikken i Brasil ble stoppet.

 

Avtalen betinger godkjenning fra brasilianske myndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...