Jump to content

Aksjekonkurransen - regler


Filosofen

Recommended Posts

Ser det har vært en del diskursjon på om reglene i konkurransen skal være 1-3 aksjer, eller 2-4 aksjer. I den forbindelse har det vært en del forvirring på hva som egentlig er reglene denne runden. Jeg foreslår at alt godkjennes, fra 1-4 aksjer og at vi tar en avstemning på hva det bør være neste runde. Det alternativet som har fått flest stemmer på fredag, blir reglene fra og med neste runde.

Link to comment
Share on other sites

Heller 1-5 aksjer enn noen av alternativene over, - dersom du spør meg da... :wink:

 

Man bør jo både ha lov til å satse alt på ett kort OG diversifisere porteføljen dersom man ønsker det (les: spre risiko på flere aksjer).

 

Jeg synes derfor begge alternativ over er like dårlige, og at man heller burde beholde mulighet for å ha kun en aksje, samtidig som man utvider muligheten for å ha flere enn 3 aksjer, jeg foreslår i så fall 5 aksjer som et passelig antall.

 

Nytt forslag altså: 1-5 aksjer

Link to comment
Share on other sites

Herre min Jesus…. Det er ikke rart at det er krig i verden. Kanskje det er like greit at vi stemmer over hvor mange aksjer som skal være med i konkurransen så har vi faste regler å forholde oss til.

 

De av dere som på død og liv skal ha 5 aksjer. ( Har dere tenk på de som skal ha bokholderiet også?????). Jeg mener 1-3 aksjer er mer enn nok. Om en velger 1 eller 3 aksjer er vel det samme. Risikoen er også deretter.

 

En takk til Filosofen som har gjort en kjempe jobb de siste ukene med å oppdatere konkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen til at jeg ønsker minst to aksjer er at jeg hater å se fem stykker ha satset på den samme aksjen, og dermed har samme avkastning. Det blir litt for dumt. Det er morsommere hvis man faktisk må satse på to, selv om det blir litt Gestapo å skulle ha veldig mange regler.

Link to comment
Share on other sites

Siden flertallet sjeldent eller aldri her rett spiller det ikke noen rolle for meg om det finnes 5 "middelhavsfarere" som kun har fantasi til å tenke på TOM :love2: , og som dermed mister sjansen til å yppe seg "i den spisse enden".

 

1-4 er greit nok, så får den enkelte vurdere sin egen strategi ut fra dette. Hvis det senere skulle vise seg at det stadig blir likt i toppen kan man evt vurdere å endre reglene.

 

Så langt har ikke dette vært noe problem, men så har jeg jo vært alene om å shorte FJO (ho, ho, ho !). :laughing3:

 

Hilsen Hammers

(PS: Til "de gravalvorlige menn" - les dette med en viss ironi før dere tar fram pepperkværna !)

Link to comment
Share on other sites

Vent til fredag kl. 13 med å disse Tomra, Hammers. Da tror jeg ikke det er like moro. Men det er likevel mulig du vinner konken selv om Bundesrat vedtar kompromisset, kursen er svak for tiden. Om den vil sprette rett opp på gamle dagers høyder og bryte 30 allerede fredag er jeg i tvil om, men moro blir det uansett. :D

Link to comment
Share on other sites

He he he, Jeg er 100% enig med Pantera, reglene vi har er lette og forstå og fungerer veldig greit.

 

Men det er vel noen som mener jeg er partisk, i og med jeg ligger godt an i konken, sukk. Det er ikke lett å gjøre alle til laks, jmfr. Fjo.

 

Vil også berømme Filosofen for utmerket arbeid, det med en liten kommentar spisser liksom hele leken. :reindeer:

Link to comment
Share on other sites

Hoffa:

Du får nyte din tid på toppen. :glasses7: NÅR 2,25 brytes i FJO blir det som å henge blylodd i fiskehalene !

Chartret ser herlig ut for videre fall, og jeg sier NÅR !

 

Vegard:

Lærer du aldri ? :banghead: Når alt er GRØNT i TOM kommer det ALLTID fram en "kjepp" i det forbaskede hjulet !

 

Pantera: :angel13:

Gratulerer !!! Jeg ser at vi er likeverdige i konk'en i dag.

"Kos deg ved min side" for i morgen er det bye, bye for 1 av oss (siden vi har motsatt strategi i FJO) !

 

Når du sier: 1-3 aksjer er MER ENN NOK....skjønner jeg deg ikke. Hvis 1 er MER ENN NOK mener du altså at vi skal kutte ut konk'en ? :lol: Her må du velge dine ord med omhu !

Link to comment
Share on other sites

Når du sier: 1-3 aksjer er MER ENN NOK....skjønner jeg deg ikke. Hvis 1 er MER ENN NOK mener du altså at vi skal kutte ut konk'en ? :lol: Her må du velge dine ord med omhu !

 

Til Hammers.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet frem til ovennevnte tolkning. :evil: :evil: :evil:

 

Det jeg mener med at 1-3 forskjellige aksjer er mer enn nok er fordi jeg tenker også på de

som har bokholderiet. Vi må også husker at det ligger mye arbeidet bak og at de som har påtatt seg dette arbeidet gjør det på frivilig basisk og gratis.

Link to comment
Share on other sites

Vel, sendte nettopp Filosofen et Excel-ark som gjør at det ikke tar stort lenger tid med 5 aksjer enn med 3. Dette fordi man kun trenger å taste ticker én gang per pers, og så oppdateres tickeren i en egen liste ved siden av. Så det vil kun ta noen minutter lengre helt i starten av uka, deretter vil alt være likt. Resultatene kommer opp i en liste for seg selv. Noen som kan en Excel-funksjon som gjør at lista sorteres etter avkastning?

Link to comment
Share on other sites

Da må man vel inn med makroer i regnearket tror jeg. Kan prøve å se hva jeg får til litt senere i kveld...

 

Hvorfor gjøre det vanskelig, trykk bare på sorterings knappen, ascending eller descending. Trenger ikke makroer for å sortere enkelt i excel.

 

Angående antall aksjer...

Vi burde beholde 1-3 aksjer. Det er litt drøyt å skulle klare å plukke hele 5 vinnere iløpet av en uke... Klarer du det vil jeg gjerne at du sender meg en privat melding om hvordan ;) Vanskelig nok å plukke 1 spør du meg. Så tre holder i massevis

 

- det blir litt mindre å holde styr på for den som vedlikeholder konkurransen

- sjansene blir større for et bra resultat

- det blir ikke så urettferdig stort avvik mellom de som bare velger 1-3 aksjer, og de som velger opp til 5, ergo mer rettferdig

 

Stor takk til Filosofen forøvrig, som har vært behjelpelig med vedlikeholdet :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig, trykk bare på sorterings knappen, ascending eller descending. Trenger ikke makroer for å sortere enkelt i excel.

 

Hehe.

 

Ja, det stemmer kanskje.

 

Fint du sa i fra før jeg satt meg ned og prøvde å rote med de greiene der...

 

Det enkle er ofte det beste.

Link to comment
Share on other sites

Genialt thomas! Trengte bare å låse radene, så kunne jeg sortere uten problemer. Da er regnearket nesten perfekt.

 

Grunnen til at jeg ønsker et minimum på 2 aksjer er at det ikke skal bli så kjedelig. Hvis 5 stykker velger Tomra en uke blir ikke resultatlista så morsom, og konkurransen blir ikke like tett. Sjansen for at to stk velger de samme to aksjene er selvfølgelig til stede, men det vil skje langt sjeldnere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes aksjekonken har vært en morsom sak siden den ble startet. Har ikke hatt noe hell i den, og det skyldes stort sett at jeg har valgt flere aksjer. - Tror jeg har en kraftig minus fra starten av siden jeg ikke var med på den blå oversikten forrige uke som var satt opp.

 

Ingen tvil om at en-aksjevalget blir kjedelig og favorittiserende. Er vel mere for å se utviklingen av gjeldene traderfavoritt eller taper for uken?

 

Synes derfor at det bør være et minimum med i alle fall to kandidater, men helst tre,... for konkurransens skyld.

 

Har merket meg at utregningene til tider har vært "litt" forskjellig i forhold til faktiske forhold. Nå synes det som om det er kommet høyere IT-eskpertise til hjelp for regnearket..? Bravo. Synes dere gjør en formidabel innsats. Og for all del, en stor takk til de som drog igang denne konken i sin tid.

 

Forøvrig synes jeg det er litt merkelig at tross alt med over 1200 brukere er vi bare et fåtall og knappest det (2-3%) som deltar.

Link to comment
Share on other sites

hehheehe - det er ike så rart da Vegard.

 

Mange av oss er redde for å drite oss ut, og det er, i hvert fall for meg, ikke noe vits i å følge aksjene nøye fra dag til dag.

 

Jeg tar en titt på vinner - og taperlisten på OSE hver ettermiddag, men det hadde neppe blitt noen spennende innlegg av det fra min side.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...