Jump to content

Oslo Børs - Generelt


Recommended Posts

Jeg finner ikke noen tråd for generell snakk om Oslo Børs.. Bare et par enkelt uker. Så jeg starter en ny en.

 

 

Sitat Hammers i Aksjeskonkurransen uke 42:

 

OK. Jeg legger ballen død, jeg også.

 

Denne diskusjonen hadde forresten ikke noe på denne tråden å gjøre heller, men litt friske meningsutvekslinger skader neppe.

 

Til slutt: CA nettokjøpte ikke TAA for 28 mill i dag på "ren spekk" !

 

OB - wake up !

 

Som en kalte det, "Andebybørsen" Oslo Børs.. Denne er verre enn TAA dog, jeg blir litt sjokkert:

 

 

Så kom budet!

 

Nutri-Pharma-aksjen gikk i været. Det var tydeligvis ikke helt tilfeldig. (Oppdatert)

 

Artikkel av: Øystein Byberg (14.10.04 14:26)

 

Lars H. Høie, styremedlem, gründer og majoritetseier i Nutri-Pharma, byr 2,25 kroner per aksje for de utestående aksjene i selskapet.

 

Det ble innført børspause i aksjen før publisering av meldingen. Men aksjen var allerede opp 20 prosent til 1,74 kroner.

 

Allerede for flere timer siden gikk det spekulasjoner på HegnarOnlines børsforum om et mulig bud.

 

Siste: Klokken 14.40 omsettes Nutri-Pharma for 2,15 kroner, opp 48 prosent.

 

Artikkelen på Hegnar Online

 

Hvordan kan de vente til den har steget 20% før de tar et matching halt. Får man et lite NOI rally (ref en uke eller to siden), da kjører man det, men denne synes jeg var grov...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nordens «bad guy»

 

 

Utlandet mistenker innside-handel

 

Mandag 31.01.2005, 05:10

oppdatert 05:22

 

Finansfolk i andre land mener Oslo Børs er Nordens «bad guy». Børsen blir ikke kvitt stempelet som Nordens fremste innsidebørs.

 

Det går fram av en undersøkelse som nyhetsbladet Mandag Morgen har foretatt blant utenlandske aksjehandlere og analytikere. Mer enn halvparten av dem som har tatt stilling sier seg helt eller delvis enig i påstanden om at aksjehandel basert på innsideinformasjon er vanligere i Oslo enn ved de andre nordiske børsene.

 

Børsens dårlige rykte koster investorene dyrt. Høyt profilerte bjellesauer forverrer situasjonen. Derfor må børsnoterte selskaper og deres rådgivere skjerpe rutinene, skriver Mandag Morgen.

 

 

Liten gruppe

 

En liten gruppe høyt profilerte norske investorer bidrar til å forverre problemene. De er eksperter på å innhente «nyttig» informasjon og stiller villig opp som bjellesauer i selskaper som ønsker å skape blest om seg selv. Denne atferden blir lagt godt merke til utenfor landets grenser, skriver nyhetsbladet.

 

Skal Oslo Børs greie seg i den stadig mer intense konkurransen må det en holdningsendring til. Strengere regler og bedre overvåkingssystemer hjelper, men innsideproblemet er først og fremst kulturelt betinget, svarer flere av de spurte i undersøkelsen.

 

- Det er ikke mulig å lage regler for hva som skal skje i hvert eneste tenkelige tilfelle. Det som betyr noe er forretningskulturen, sier bankanalytikeren Garth Leder i Fox-Pitt, Kelton London til Mandag Morgen.

 

 

Beskjedent utvalg

 

Undersøkelsen er gjort blant 21 forvaltere, investorer og aksjeanalytikere i London, Stockholm, København og Helsingfors.

 

Selv om utvalget er beskjedent, er det ganske representativt. Samtlige spurte sier seg enig i at handel basert på innsideinformasjon inntil for få år siden var mer vanlig i Oslo enn ved børsene i Stockholm, Helsingfors og København.

 

Om situasjonen i dag svarer over halvparten at Oslo Børs fortsatt er å betrakte som Nordens «bad guy».

 

I Norge finnes det en liten gruppe høyt profilerte investorer som ofte blir tilbudt en billig inngangsbillett til selskaper som ønsker å skape blest om seg selv. Bak dem følger en horde av små og store investorer som driver aksjekursen opp. Resultatet er at bjellesauene etter kort tid kan selge seg ut med en pen gevinst.

 

Det er en virksomhet man er fullt oppmerksom på utenfor landets grenser, viser undersøkelsen som er gjennomført av Mandag Morgen.

 

(NTB)

 

Nordens bad guy

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...