Jump to content

Recommended Posts

Jeg starter en ny tåpic for uke 4, og legger inn Turnaround's innlegg som ble postet i Uke 3 topic'en.

 

Sitat Turnaround:

--------------------------------

Hei, OSE går og går og går uten at det virker til å ta slutt.!! Har flere ganger vurdert at nå kommer det snart en korreksjon men den gang ei. Har stort sett vært 100%+++ investert hele tiden bortsett fra små perioder hvor jeg har blitt noe skeptisk på den ensrettede oppfatning til aktørene. Årsaken til det kraftige løftet ligger på det psykologiske plan så vel på det fundamentale. Investorene priser nå inn stadig mere av fremtiden i dagens prising og sannsynligvis er det også riktig å gjøre. Vi skal huske på at i Mars i fjor var det ikke mange optimister i markedet kun noen få superoptimister ala undertegede samt noen få til he he. Nå kommer stadig større masser etter og kursene begynner virkelig å gå nå men fortsatt er det mange aksjer som lagger og det gjelder i finne slike objekter av flere årsaker mener jeg. En aksje som lagger vil ikke bli utsatt for så store tilbakeslag om det kommer en korreksjon som teks, CNR. TOM er etter min opfatning en lagger aksje, samme vil jeg si om NER.

 

 

OSE

OSE er nå meget kraftig overkjøpt men samtidig er jo momentum fortsatt til stede så det har vært en feilvurdering å ikke være 100% investert forrige uke.!

 

 

 

Kortsiktig haussenivå er på 90 og langsiktig er på 84 så faren for tilbakefall er nå overhengende men når det kommer en korreksjon er alltid vanskelig å spå så fortsatt er det nok riktig å være tungt investert. Resultatsesongen er rett rundt hjørnet og forventingene er nok noe høyere en ved 4Q og i mange tilfeller vil nok forventningene tilfredsstilles også. I etterkant av resultatsesongen vil vi nok neppe kunne opprettholde det skarpe løftet og en noe større korreksjon vil nok kunne sette inn. Vå bør iallefullefall være noe mer forsiktige med å ukritisk hive oss inn i sterkt haussede selskaper på OSE.

 

 

 

CTG, er sannsynligvis i innledningen på et løft nå. Nøytral hausset.?

 

CNR går nok inn i en korreksjon da haussingen her har vært sterk og tilbakeslaget på fredag var på tungt volum. Sterkt hausset.?

 

ALX virker til å miste luft under vingene. Sterkt hausset.?

 

ITE kan ha noe mer å gå på. Nøytral til sterkt hausset.?

 

FJO vil høyst sannsynlig korrigere en stund til enda med mer lakseprisene igjen begynner å stige?? Venter på rapport fra min mann på mandag.!! Haussen på veg ned.?

 

NER har mer å gå på tror jeg og virekr veldig spennende nå. Haussen på veg opp.?

 

PSI bør få en korreksjon nå da denne er megakraftig hausset og trenger en ny plattform ved 1,90-2,00 nivået. Haussen på veg ned.?

 

TOM er i ferd med å opparbeide momentum og denne må man nå følge med argusblikk da vi fort kan få et skikkelig skudd opp her da alt nå ligger til rette for et skikkelig rykk. Haussen på veg opp.?

 

Turn :D

------------------------------

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å lage en ny topic hver uke med "OSE uke 3", "OSE uke 4" og så videre, er det en ide å ha alt dette i samme topic? Som for eksempel "OSE uke for uke" eller noe slikt? Om en ønsker å lese bakover i tid, så er det da mye lettere å finne infoen i stedet for å klikke seg inn på mange ulike foldere.

Link to comment
Share on other sites

Forslaget om OSE uke for uke er godt, men det fyrer litt oppunder min ide om at nyeste innlegg bør komme først og ikke sist!?

 

Syns Dollar/NOK utviklingen er positiv, tror oppgangen kan fortsette resten av uken hvis dette holder. Nå koster 1 dollar 6,94-. Vi må tilbake til slutten av november for å finne lignende. Bra for OSE.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Orion har fått høydeskrekk, men medgir likevel at lave renter og en sterk verdensøkonomi kan drive markedene videre. Men på den andre siden har man trusler som terrorisme, kriger, dollarkrise og lignende.

 

Les artikkelen

 

Det må vel snart komme en korreksjon, eller tar Orion feil?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte å sikre gevinst i dag, gikk ut av CTG og STB. Gikk litt tidlig ut av STB skulle det vise seg. Sitter nå igjen med AFK som er superlangsiktig, og AKVR som er langsiktig.

 

Gjorde dette på rein magefølelse av at markedet trenger en korreksjon, antagligvis ikke langvarig. Hva tror dere andre?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Imarkedet.no går nå ut på generellt grunnlag og endrer sin anbefaling på aksjemarkedet fra kjøp til hold.

 

"Aksjemarkedet har hatt en voldsom oppgang de siste ukene, og det kan godt fortsette. I så fall får du heller glede deg over ytterligere avkastning på det du allerede har kjøpt.

 

Det vil selvsagt fortsatt finnes gode kjøpt, i enkeltaksjer, bransjer eller geografiske regioner, men vi mener bildet nå er blitt mer balansert mellom positive og negative forhold - sett med øynene til en langsiktig investor."

 

Artikkelen

 

Min mening er at man like godt kan selge seg ut litt før saueflokken, spesiellt hvis man sitter i litt spekulative aksjer.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet ikke selv heller, er vel hva iM skulle ha skrevet for å prøve en viss følelese av seriøsitet.

 

Fakta er følgende; når markedet stiger suger meglerene og bankene seg på oss småsparere og manipulerer oss helt overbeviselig i sine utsagn at pengene forrentes bedre i deres fond og verdipapirer,etc... De ringer, skriver brev, og følger opp potensielle kunder, bankene følger med,.. sparepengene hauses inn til meglerhusene og fondene i stor stil med oppfølging fra media om hvor "sparepengene" skal plasseres.

 

Dette er meglerenes marked for å tjene penger, enkelt og greit.

 

Vi småsparere taper i slike "opphetingstider" fordi vi vet ikke bedre og har alltid hatt tillit til bank og finansverden. Dermed flyter flere midler inn i "systemet" som gir aktørene større makt gjennom store posisjoner som større aksjonærer i ulik foretak. Og de har ingen forstand på hverken industri eller drift av sådant og derigjennom med sin stemmerett og påvirkning kan villede et foretak til gale beslutninger.... er et senario som desverre har skjedd tidligere.., men det motsatte er vel mere kommet frem i økonomien etter siste "krakk", håper jeg. Nå vurderes verdiene av et selskap mere fundamentalt før meglerhusene godkjenner egen portefølje. - Tror ikke de hadde den evnen for et par år tilbake.

 

Og nå sitter mange av oss som leser dette innlegget med en erfaring fra forrige krakk og arbeider "det tapte inn igjen". Flere har allerede gjort det, på andre premisser denne gang, nemlig med større forståelse og egeninnsats av både marked og markedskrefter innenfor "børs". - To år tilbake hadde vel neppe mere enn 2% av leserene og aktørene på dette forumet den datatilgangen mot børs og kjøp som eksisterer i dag. - Det i seg selv er en sikkerhetsfaktor på at det ikke kan gå så på dunken som det gikk. Men samtidig sitter det nå (vi?) erfarne investorer/spekulanter med solid erfaring fra markedet og konkurrer med nye aktører uten den innsikt og viten omkring det fundamentale i aksjeverdenen av 2004 som på ingen måte kan sammenlignes med 2002.

 

Og først må de nye aktørene tape sine penger til "de gamle" før det hele startes over på nytt igjen, slik at de kan fortsette karusellen videre. - Børs er ingenting annet enn et legalisert "pyramidespill". Utviklet til det maksimale med put/calls for å ta nedturene så vel. Utrolig. Og så klager noen på oppturen?

 

At iM springer rundt og advarer som mange andre gjør nå, er stort sett for å være med på advarselbølgen og kunne si "hva sa vi" om noen måneder.

 

Men det hindrer ikke de gamle aktørene til å fortsette spillet. Sparepengene til gamle og andre troende må og skal ut for sirkulasjon. Det er en av kapitalismens viktigst behov. - Her fungerer fondene glimrende.

 

Vi som liker å sitte på sidelinjen for kommentarer er på ingen måte noen engler heller. Mange har tapt og lært, og nå kommet a jour og gjerne med en fortjeneste så vel,..du og jeg er med på å drive dette vidre i vårt uendelige profittjag for å vise at papirpenger kan lage mere papirpenger. ---- Det er hva børs er, og det er vår felles interesse, og den verner vi om. Derfor har vi laget oss et lite, men åpent forum hvor vi kan, med info herifra og derifra, følge med og ta våre avgjørelser til vårt beste.

 

Markedet i et nøtteskall, eller?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...