Jump to content

Skatt og aksjer


Recommended Posts

Det er sikkert mange som har spøsmål mht til hva en kanbør gjøre mht å unngå skattlegging av aksjesalg!

 

Mitt spørsmål er: slik jeg forstår skattelovgivingen pt at det ikke er skattlegging på gevinst når eier av aksjene er et AS ? ( og ikke fratrekk for tap selvfølgelig ..)

Er det noen som kan gi råd om dette ?

Er det fornuftig å etablere et NUF selskap ?

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Jeg skal ikke være skråsikker. Men jeg undersøkte dette spørsmålet for et par år siden. Og konklusjonen jeg kom til da, var mht til skatt, at det ikke lønte seg. Dette fordi et enmanns-aksjeselskap skattemessig blir behandlet likt med et enmannsforetak (delingsmodellen)

Link to comment
Share on other sites

Delingsmodellen kommer inn ja... Så sant du eier over 2/3 av aksjene kommer delingsmodellen til anvendelse. Det vil si at det blir beregnet personinntekt på inntektene, og du sparer ikke toppskatt og trygdeavgift.

 

Men i dette tilfelle er det snakk om at AS skal slippe skatteplik på aksjegevinst (er ikke helt sikker på om det er endelig vedtatt). Denne skatteplikten vil du altså slippe selv om du driver AS alene.

 

Har ikke satt meg inn i nye regler, så det kan godt være det kommer noen unntak, eller lignende som "ødelegger" slik at man ikke bare kan etablere et AS for å unngå skatt på aksjegevinst.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Pluss201, ikke toppskatt og trygdeavgift på aksjegevinst. Grunnen til at jeg nevnte det er delingsmodellen som teknikern nevner at kommer til anvendelse når man eier hele AS-et (og jobber i det selv) brukes til beregning av personinntekt. Forskjellen på å drive AS og enkeltmannsforetak "tradisjonelt sett" er at du slipper toppskatt og trygdeavgift i et AS, men dette kommer likevel inn hvis delingsmodellen anvendes.

 

Så vidt jeg har forstått det vil det komme en ny regel om skattefritak på aksjegevinst for AS-er. Dette har ingen ting med beregnet personinntekt å gjøre, fordi aksjeinntekter likevel trekkes ut.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å gå sammen med et par andre og danne et AS. Man spytter inn de pengene man vil investere, og eier rundt en tredel hver, avhengig av kapitalen. Så er alle tre ansatte i selskapet, og de handler hver for seg med sin egen adskilte kapital. På den måten vil intet være forandret fra vanlig trading bortsett fra at du ikke betaler skatt, men du betaler da noen utgifter for å drive et AS. Men disse blir delt på tre.

 

Ville dette funket?

Link to comment
Share on other sites

Mulig at dette går Vegard !

MEN det jeg tenker på er IKKE å være ansatt - men eier - dermed muligheten til utbytte etc + at en kan føre utgifter ifm aksjehandel til fratrekk. Det er jo mye en kan ta med i den "potten" :) :roll: , når en ser hvor mye tid en bruker på dette hehehe!

Skal en være ansatt må en ta ut lønn tilsvarende 2 G (tror jeg) for i det hele tatt få de vanlige trygdeytelser/ledighetstrygd etc. For meg er dette ikke aktuellt pt - .

 

Jeg mener RimiHagen benyttet denne metoden for å unngå skatt i sin "oppkjøring" av formuen.

 

Det må da være noen her ute som kjenner bedre til dette en det jeg gjør ??

Link to comment
Share on other sites

Ein modell som bør vurderast er å stifte eit selskap med A og B aksjer.Du har då full råderett over dei verdiar du forvaltar samt at du kan løyse problem med arveavgift etc til dine born.Altså er dine arvingar B aksjonerar uten stemmerett. Etter det eg forstår vil beskattning bli 48 % frå 2006 , så før den tid må ein tenkje seg om... :roll:

Link to comment
Share on other sites

48%? Er dette riktig? Det er sabla mye!

 

Det jeg tenkte på i mitt forslag var å være ansatt i selskapet du selv eier. Både ansatt og eier, altså. Om du tar ut gevinsten i lønn eller utbytte kan du/dere da velge, ettersom du er eier selv.

 

Jeg er absolutt ingen skatteekspert, men det blir jo problematisk med denne modellen dersom du tar ut gevinsten i utbytte, ettersom det blir skatt på utbytte fra 2006. Da må man vel heller ta ut gevinsten som lønn, og man kan velge lønn etter gevinsten man ønsker å ta ut på sin egen kapital :?:

 

Da får du likevel en skatt på lønnen, og den er ikke liten den heller... Dette ville vel kun være lønnsomt dersom det ble en skatt så høy som 48%.

Link to comment
Share on other sites

Dei 48% er Skatt på utbytte og skatt på gevinst av salg.Det var ei endring i skatteloven 26mars i år, det er ein del rettsaker som blir interessante i så måte, bl.a Hegnar har ein prosess på dette.

 

Det er også forslag om at tap på aksjar IKKJE skal kunna gi 28%frådrag.

 

Min undring er stor med denne "konservative " regjeringa vi har - det lønnar seg lite med ærlig arbeid ser det ut til...

Link to comment
Share on other sites

Så det de egentlig gjør er å oppfordre til alle mulig slags innfløkte firmamodeller som gjør at man kan ta ut aksjegevinst som lønn eller frynsegoder!

 

Man kan jo f. eks. ta ut gevinst som firmabil, det er såvidt meg bekjent skattefritt. Dagbladet hadde en sak på hvilke frynsegoder som er best og hvorvidt de er skattefrie eller skattereduserte. (Artikkelen kan leses dersom du er medlem av Dagbladet Pluss).

Link to comment
Share on other sites

Nettopp Vegard!

 

Ser at Mr.Putin i Russland har innført flat skatt på 30%, trur dette hadde vore ein modell her også.Som du seier er det fullt mogeleg å føre utgifter på firmaet, det kan jo bli studieturar til USA-Kina etc.etc :lol:

 

Fantastisk utvikling på TOM siste veka , eg har med stor interesse lest dine og andre sine innlegg om Trittin og pantesaken i Tyskland.Flott arbeid!

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i eget AS og har gjort det siden 1997. Grunnen er at jeg har vært og er innleid mot store selskaper som ønsker fleksibel arbeidsstokk og i stedet for å være ansatt hos dem jobber jeg på kontrakt og fakturerer i stedet.

 

Den nye aksjonærmodellen vil ramme slike som meg, derfor har jeg satt meg grundig inn i den nye aksjonærmodellen. Her er en oppsummering av de temaene som er diskutert i tråden.

 

Selskapsform

Den nye aksjonærmodellen gjelder for aksjeselskap (AS) og almenne aksjeselskap (ASA). ANS og ENK blir skattet som Tekniker'n antyder, alt overskudd av inntekt blir skattelagt som personinntekter.

 

Delingsmodellen

Denne ordningen avskaffes i den nye aksjonærmodellen, dette er også ett av de store poengene med den nye modellen. Regelen er enkelt og greit at ikke mer enn 66% av eierne kan være aktive ansatte i selskapet. Det vil si at dersom du er heltidsansatt i eget selskap må du sørge for å ha over 33% av aksjene på ikke aktive hender. Dersom du eier 100% selv og jobber fast i eget selskap vil selskapet bli skattet som ett ANS. Eiendom/Investerings selskaper har ikke vært rammet av delingsmodellen dersom eier ikke jobber mer enn ett visst antall timer i året med selskapet. Jeg mener å huske at timetallet er 300 timer. Uansett, delingsmodllen skal bort fra 01.01.2006

 

Utbytteforhold i den nye modellen

Selskapsskatten er for aksjeselskap 28%, det vil si at allt overskudd i selskapet skattlegges med 28% som før. Det nye er at dersom eierne tar utbytte skal dette skattlegges også på mottakers hånd med en viss prosent. Men ikke hele beløpet, det er ett skjermingsfradrag. Hvor stort skjermingsfradraget skal bli er politikerne noe uenige om... Her er ett eksempel, jeg antar at aksjeselskapet har 100.000 i aksjekapital:

 

Overskudd i selskapet: 500.000,-

Selskapsskatt: 140.000,-

Utbytte: 360.000,-

 

Av dette blir:

Skattefritt skjermingsgradrag(3,3% av aksjekapitalen): 3.300,-

Skatt på mottakers hånd (28%): 100.700,-

Etter skatt: 259.200,-

Reel skatteprosent av overskudd: ca.49%

 

Konklusjon: Dersom man ønsker å ta ut utbytte/lønn av selskapet hvert år er det liten grunn til å starte AS med de nye regelene.

 

Finansinntekter for AS etter den nye aksjonærmodellen

Finansinntekter/utgifter er unntatt skatt etter de nye regelene. Det som er litt morsomt er at denne delen av de nye regelene innføres i 2005 og dobbeltskatten innføres i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke helt følt med disse nye skatte reglene som kommer i år 2006.

 

Et spørsmål Pirelli? Vi dødelige som er så "heldige" og får gevinst (av og til) ved salg av aksjer, hvor mye må man betale i skatt da i og etter år 2006.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli takker for info !

Jeg jobber også i eget AS, men har ikke satt meg gpdt nok inn i de nye reglene som nå ser ut til å komme ... selv om jeg sitter i K Styre for Høyre er jeg ikke direkte imponert av Per Kristian mht til denne endringen. Endringen gangner ihvertfall ikke oss som " aksjeeiere" i fremtiden --- tross alt er det vi bl a som sprøyter kapital inn i div selskaper :)

 

Tror nok at vi har måttet betale for fjerningen av formueskatten med dette ?? Kommentarer ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også blå i politisk forstand, og da er høyre det eneste alternativet i mine øyne. Den nye skattereformen rammer meg kraftig, fordi jeg har kunnet ta ut en normal lønn og resten som utbytte og på den måten har jeg havnet på en veldig behagelig skattesats totalt sett.

 

Men det jeg har gjort er egentlig å definere min inntekt som kapitalinntekt for å unngå å skatte hele lønnen min som personinntekt. Dette har skattemyndighetene lenge prøvd å komme til livs, derfor sitter vi også med den elendige delingsmodellen. Denne modellen ble designet for å ramme advoktater, artiskter og konsulenter. Men den er lekende lett å unngå slik at den i virkeligheten rammer de som ikke er så flinke til å planlegge - typisk en familiebedrift.

 

Jeg er prinsippielt mot dobbeltbeskatning, men på helt nøytralt grunnlag skjønner jeg godt hvorfor de nye regelene kommer og vil ikke laste Høyre for dette. En annen grunn til at dette kommer er for å samkjøre norske skatteregeler internasjonalt.

 

Min masterplan foreløpig er å la overdkuddet ligge i selskapet og investere med AS'et i stedet. Kanskje regelene gjøres om en gang i fremtiden til min fordel ;) Ett av de store plussene vil være at jeg slipper å betale skatt av realiserte aksjegevinster. Jeg kan på en måte selv bestemme når jeg skal den skatten.

 

Ny aksjonæremodell i skattereformen var uungåelig, totalen blir bra ved at delingsmodllen, eiendomsskatten og forumeskatten fjernes.

 

Husk også at dobbeltbeskatningen i liten grad rammer børsnoterte selskaper fordi skjermingsfradraget regnes ut fra aksjekapitalen. Dersom aksjekapitalen er høy vil det antagelig ikke bli dobbeltskatt på utbytte.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med deg der Pirelli ! selv om noen kanskje sier at jeg da motsier meg selv :) - gode argumenter skal en ta inn over seg !

Jobber selv i eget AS + deleier i div andre AS´r.

 

Uansett er dette et viktig tema som nok ikke alle er klar over - ser da fremover 1-2 år, noe noen av oss også gjør mht aksjhandelen vår. Vi må ha forutsigbarhet ellers er det ren bingo mht skattlegging etc !

 

Nok en gang takk for innformative innlegg :)

 

Jeg må i tenkeboksen ...

Link to comment
Share on other sites

Fakta er vel at dette er næringsstridigt, dette fremmar ikkje næringdrift i kongedømme Noreg. Håplaus evigvarande uforutsigbarheit som gjer at veksten kjem ute -ikkje i Skien-Røros eller vestlandet.

Finanspolitisktalsmann Sanner i Høgre utalte for ei tid sidan at meir enn 50% skatt skal ingen ha.Min erfaring er at 50% blir teke og deretter må ein betale 12/24% skatt på alle varer og tjenester.

Link to comment
Share on other sites

Du har ett poeng webster, risikoprosjekter blir mindre attraktive når en eventuell belønning blir skattet i hjel. Men det er ikke så ille som man kanskje får inntrykk av ved første øyekast.

 

La oss si jeg satser en million på ett risikoprosjekt og noen vil etter ett par år kjøpe mine aksjer i prosjektet for ti millioner.

 

Skatten på den gevinsten blir kun 28% som før.

 

Men ett selskap med lav aksjekapital og store utbytter vil rammes hardt...

 

Dersom ett selskap har 100 millioner i aksjekapital vil minst 3,3 millioner kunne betales ut til eierne i utbytte hvert år uten skatt på mottakers hånd pga. skjermingsfradraget.

 

Men la oss pense dette over på noe som kan være positivt og som kan benyttes positivt for investorer på børsen. Hva med å starte ett AS og investere gjennom det fra 01.01.2006.

 

Pirelli Invest AS

Jeg starter ett AS og skyter inn 1 million som aksjekapital. Denne summen benyttes til trading på OSE.

 

La oss tenke oss en avkastning på 20% etter ett år. Denne avkastningen beskattes ikke i ett AS, men dersom jeg hadde hatt tilsvarende realisert gevinst som privatperson ville skattekravet kommet på 48.000,-

 

Siden aksjekapitalen er 1 million kan jeg ta ut 33.000,- skattefritt utbytte hvert år. Dersom ett selskap ikke betaler ut utbytte ett år vil denne summen bli overført til skjermingsfradraget neste år.

 

Dersom man gjør dette kan man altså utsette skatten av aksjeinntekter til man tar ut pengene fra AS'et.

 

Bakdelene er at ett AS må ha revisor, det koster 10.000,- pr. år nesten uansett. Man får heller ikke skattefordel av tap.

 

Derfor bør nok kapitalen være mer enn 1 million hvis det skal være noe å hente på å starte AS.

 

NUF (Norsk avdeling av Utenlansk Foretak) kan være en løsning for å snike unna skatt. Men det lukter litt vel oppkonstruert for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Skatten min og ikke skatt....

 

Risk beløp påvirker inngangsverdi i enkelte selskaper ganske mye. F.eks var riskbeløp for DNO 5,67 i fjor. Dette utgjorde i fjor en betydlig reduksjon av skattbar gevinst.

 

Risk beløpene er jo ikke klar før ut på nyåret,

og da gjelder de aksjer en eide ved årskiftet året før.

 

RISK-beløpet tilsvarer det skattemessige resultat etter skatt og utbytte. På denne måten unngås dobbeltbeskatning av den delen av salgsgevinsten som er relatert til tilbakeholdelse av tidligere skattlagte overskudd.

 

Så det jeg lurer på, er om det er mulig å beregne beløpene før nyttår, for event. å redusere skattbar gevinst for neste år?

Er det i prinsippet å ta: Resultat etter skatt pr. 3 første kvartal + antatt resultat etter skatt for 4. kvartal og trekke fra event. utbetalt utbytte og fordele pr. aksje?

Forstår at tallet blir usikkert, men likevel?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...