Jump to content

Skatt og aksjer


Recommended Posts

I utgangspunktet er det rett det du skriver...

 

Det kan være justeringer for andre ting, differanse i fjorårets utbetalte/avsatte utbytte f.eks. Men disse kommer nok sjelden til anvendelse for et børsnotert aksjeselskap.

 

For de fleste selskaper blir det derfor resultat-skatt-utbytte som er totalt RISK-beløp. Det som er vikttig er at det er skattemessig resultat du må bruke. Det regnskapsmessige resultatet må derfor korrigeres for endringer i midlertidige/permanente forskjeller. På kvartalsrapportene er det sjelden informasjon om skattemessig resultat så vidt jeg vet (fant det hvertfall ikke på otrum sin Q3-rapport)...

 

Du må derfor anslå endring i MF, og permanente forskjeller. Særlig hvis det er et fremførbart underskudd er det viktig å få det med.

 

Altså: Bruker du regnskapsmessig resultat i en slik utregning blir det veldig unøyaktig, og man bør kjenne selskapet så godt at man har en formening om midlertidige forskjeller. (Start f.eks med å sjekke om det er fremførbart underskudd, og om det tradisjonelt har vært stor forskjell på avskrivningene skattemessig og regnskapsmessig)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Hvorfor jeg begynte å tenke på om dette var en mulighet, var pga Risk beløpet til DNO i fjor. Ved årskifte i fjor, hadde jeg en en del i gevinst, som så mange andre. Men jeg fikk en gledelig overraskelse, pga Risk'en til DNO.

 

Vet dere om utdeling av egne (selskapets) aksjer eller aksjer eid i andre selskper, til andre aksjonærer innvirker på dette? DNO har jo gjort dette i år.

Link to comment
Share on other sites

Ingen flere aksjer i DNO. Selskapet kjøpte først tilbake aksjene for så å dele dem ut. Det blir jo nesten som å dele ut kontanter, men de får jo fjernet noen av traderaksjene og plassert dem på mer langsiktige investorer. Om det har noen hensikt i det hele tatt er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel betydning, hvis utdeling av aksjer som DNO har kjøpt ikke ses på som utbytte. I motsatt fra å dele ut penger/utbytte, som vil ha innvirkning på Risk beløpet og for dem som eide aksjer ved årskifte.

 

På den annen side så antar jeg inngangsverdi for aksjer motatt er 0, og i tilfelle må en skatte 28% av salgsverdi. Betales utbytte i stedet, må det skattes (inngangsverdi justeres) med 28%, så fremt ikke aksjene var i eie ved årskifte. Så da er vi vel like langt?

 

Konklusjon er vel som du sier Vegard, dette har ikke noen skattemesig betyding. Likte kommentaren din: 'fjernet noen av traderaksjene og plassert dem på mer langsiktige investorer'. Passer bra til DNO.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Svar jeg fikk av Nordnet adg.årsoppgave:

 

--------------------------------------------

Hei,

 

Vi arbeider for fullt med en oversikt over dine realisasjoner. Dessverre er arbeidet forsinket, men vi håper dette blir levert ganske snart. Vi beklager at dette har tatt lengre tid enn beregnet.

 

Det er imidlertid en viktig endring i år i forhold til tidligere. Ligningskontoret sender deg ferdig utfylt RF-skjemaer i år per post. Summen av gevinst/tap blir også overført til selvangivelsen. Den rapporten du tidligere har levert er derfor ikke lenger gyldig, men erstattes av RF-1089. Rapporten du vil få fra Nordnet kan derfor benyttes til kontroll av de opplysninger du mottar fra Ligningsmyndighetene. Vedlagt finner du litt informasjon om ferdig utfylt RF-skjema.

 

Ferdig utfylt RF-skjema

Likningskontorets "Realisasjonsoppgave" (RF-1089 skjema), og/eller egenutfylt "Oppgave for realisasjon av aksjer mv." (RF-1061 skjema) skal legges ved selvangivelsen for å dokumentere samlet gevinst eller tap.

 

Alle som har solgt norske aksjer i løpet av 2004 skal motta Realisasjonsoppgaver, RF-1089

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Regner med en del sitter og river seg i håret over selvangivelsen? Prøvde den elektroniske versjonen.

 

De skulle fått noen it-nerder til å gjøre en innsats der.

 

Det er jo kul umulig å legge inn fradrag av visse typer, med mindre man har koden for fradraget, noe jeg ikke har siden det er så sært.

 

Har man solgt aksjer i et visst antall, må man nærmest levere på papir. Ikke f om jeg fyller ut oppgavene manuelt. Det er det jeg får beskjed om. :angry:

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Å levere selvangivelse med en mengde aksjesalg er blitt litt av en utfordring. Særlig elektronisk.

 

Man skulle tro at med Aksjonærregisteret så skulle mange problemer være løst. Men, fra Aksjonærregisteret mottar man kun realisasjonsoppgaver over norske aksjer. Så selv om man kun har handlet på Oslo Børs er det en mengde aksjer som ikke registrert der, f.eks Frontline, CanArgo, Jinhui etc da disse er utenlandsregistrerte selskaper. For disse realisasjonene må man lage manuelle realisasjonsoppgaver (RF-1061).

 

Det beste alternativet er nok å benytte seg av tjenesten til fondsmegler/VPS, uten at jeg selv har erfaring med kvaliteten.

 

Hvis du skal prøve deg på elektronisk levering, velger du endre av post 3.1/4.1/4.5. Når du kommer inn på neste side beveger du nederst på siden og velger legg til ny post. I rullegardinsmenyen velger du 3.1.5 Gevinst ved salg av aksjer (RF-1061). Du vil nå få opp en knapp for utfylling av RF-skjema.

Så er det bare å sette i gang...

 

Rart at man ikke har klart å lage en eller annen løsning på elektronisk overføring av data fra VPS til Skatteetaten.

 

Hvordan en stakkers ligningsfunksjonær skal ha en rimelig sjanse til å kontrollere en selvangivelse med et større antall realisasjonsoppgaver skjønner ikke jeg...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at vi har noen studenter med oss på forumet.  :wink:

Dette går ikke direkte på aksjer, men er likevel verdt noen kroner.

Tenkte jeg skulle prøve meg med å tipse om et fradrag som ikke så mange tenker over, men som vissnok skal være greit å få gjennom.

Man greier fort å spa opp 10000-15000 kr i fradrag på denne måten:

I ferien, dvs mellom 15. juni og 14. august, har man ikke krav på støtte fra Lånekassen. Dermed åpnes et gedigent hull om man blir på studiestedet i sommerferien og jobber hele eller deler av ferien.

[/color] :D  :D  :D

Lykke til!

 

Mens jeg maser om skatt, så minner jeg om denne for studentene på forumet. Litt kreativitet og man har raskt spart 5000 kroner i skatt.

 

Resten av innlegget ligger her: http://www.aksjeforumet.no/forum/index.php?showtopic=153

 

Dette er forresten klart gjeldende rett og er omtalt i Lignings ABC

 

3.3 Spesielt om studenter, vernepliktige mv.

 

Skattytere som oppholder seg utenfor hjemmet helt eller hovedsakelig av andre grunner enn inntektsgivende arbeid eller virksomhet, gis ikke fradrag for merkostnader ved arbeidsopphold utenfor hjemmet selv om de tar arbeid på oppholdsstedet. Slike skattytere vil vanligvis heller ikke ha krav på fradrag for merkostnader selv om de tar en jobb på hjemstedet i helgene eller feriene. Dette vil f.eks. gjelde for heltidsstudenter (grunn-/videreutdanning) og vernepliktige militære som ikke mottar skattepliktig lønn for å gjennomføre studier/militærtjeneste.

 

Studenter som f.eks. i sommerferien tar heltidsarbeid på studiestedet og derfor bor utenfor hjemmet på grunn av arbeidet, vil imidlertid ha krav på fradrag for merkostnader ved opphold utenfor hjemmet i denne perioden. Om fradrag for studenter som mottar lønn for å studere, se emne «Utdanning - tilskudd og kostnader».

 

 

- - - - -

 

Les vilkårene meget nøye. Det er et trangt nøkkelhull å komme gjennom, men når man gjør det, er det lukrativt.

 

Vær også nøye med dokumentasjon.

 

Jeg tar IKKE ansvar for disposisjoner som blir gjort i forhold til dette!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fra pitten (nedenfra og opp):

 

Bartender skrev: Stockinfo.no, takker for oppklaring, men etter dette har jeg enda flere spørsmål....(Jeg hater skatteproblemer, og er meget takknemlig for å få hjelp)

 

Jeg jobber selv i firmaet(AS et) og tar ut lønn. Har så langt prøvd å begrense lønn slik at jeg får skikkelig med pensjonspoeng og spart resten til utbytte pga skattefordel. Bør jeg endre på dette?

 

Vil det etter de nye skattereglene lønne seg å ta ut hele overskuddet som lønn, og dermed droppe hele utbyttet ?

 

Når det kommer til porteføljen i AS'et så er den fast. Jeg gjør meget sjelden handler. Ellers er det jo ikke no fordel m.h.h.t PC, aviser og lignende da dette går inn i regnskapet uansett.

 

----------

 

stockinfo.no skrev: Jepp, det er riktig at du ikke får tilbake 28% skatt på tap i AS, men du betaler heller ikke noe skatt på gevinst (100% sikker!!) Det er i det øyeblikket du tar ut penger av firma (utbytte) du skatter 28% (minus skjermingsgrunnlaget som er likt for private og AS). Tar du ut pengene fra firmaet i lønn (ikke utbytte) så blir sit. litt annerledes for da får du jo endel mer beskatning, men i utgangspunktet kan du gjøre mange trades i selskapet uten å være annsatt der (kun eier) og da kjører du bare ut utbytte med 28% skatt av gevinst (ikke investert kapital selvfølgelig).

 

En ulempe er med AS er jo at du ikke får trekke fra alt annet som man vanligvis kan trekke fra som privatperson ifm aksjehandel (aviser, internett, PC, finansielle tjenester alla sanntidskurser etc og ikke minst kurtasjen!).

 

Så trader du i AS bør du jommen meg gjøre det bra ;-)

 

PS: En av fordelene er jo at du kan opparbeide deg mye gevinst og slik får man på en måte gearet porteføljen uten å låne så mye...(siden du ikke skatter av gevinst før du tar den ut av ASet).

 

---------------------

 

Bartender skrev: Jeg har to portefølger, en som er min private og en som jeg har i mitt heleide aksjeselskap. Er det noen av dere som er skikkelig gode på de nye skattereglene i forbindelse med vinning/tap på aksjer i et slikt selskap som jeg har ? Selv er jeg litt forvirret og har fått mange forskjellige forklaringer med dobbelbeskatning på utbytte/avkastning osv.

 

Jeg eier 100 % av aksjene i et selskap som går med noen lapper i overskudd hvert år. Jeg har de siste 6-7 årene satt store deler av tilgjengelig kapital i firmaet på børs. Tidligere var det jo slik at tap på aksjer fikk man fradrag for og inntekter ble beskattet sammen med resten av overskuddet i firmaet.

 

Hvordan er det nå ? Regnskapsføreren min sier at tap på aksjer vil ikke gi skattefradrag og vinning blir dobbeltbeskattet. Revisoren min sier noe annet, men er så vanskelig å forstå seg på at jeg nesten har gitt opp.

 

Vil det kanskje lønne seg å ta ut max utbytte for deretter å sette pengene i min private portefølje, eller hva..... ?

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo.no, takker for oppklaring, men etter dette har jeg enda flere spørsmål....(Jeg hater skatteproblemer, og er meget takknemlig for å få hjelp)

 

Jeg jobber selv i firmaet(AS et) og tar ut lønn. Har så langt prøvd å begrense lønn slik at jeg får skikkelig med pensjonspoeng og spart resten til utbytte pga skattefordel. Bør jeg endre på dette?

 

Vil det etter de nye skattereglene lønne seg å ta ut hele overskuddet som lønn, og dermed droppe hele utbyttet ?

 

Når det kommer til porteføljen i AS'et så er den fast. Jeg gjør meget sjelden handler. Ellers er det jo ikke no fordel m.h.h.t PC, aviser og lignende da dette går inn i regnskapet uansett.

 

Får begynne med å si at det er ikke så mye som er sikkert da man ikke har tatt ibruk disse nye skattereglene enda, men det jeg skrev i sist innlegg er ganske så sikkert.

 

Jeg har snakket med AS-avdelingen på Oslo lokningskontor og forklart sit. med eget AS som kun brukes til Trading. Dette var noe de ikke hadde ofret så mange tanker enda, men hun sa at det ganske sikkert kom til å bli slik som jeg skisserte (du kan ta ut utbytte om du ikke selv er ansatt, med 28% skatt minus skjermingsgrunnlag). Om du selv er ansatt i firma og har andre intekter så skattes jo disse som vanlig, men jeg vil anta at du kan ta ut utbytte til 28% skatt om du har aksjegevinster. Men er litt usikker her på hvordan de ser på utbytte ift til aksjegevinst og "vanlig" inntekt for firma.

 

Jeg spurte også likningskontoret om de samme reglene ved beskatning i AS gjelder for NUF (Norskregistrert Utenlandsk Foretak), men der var de helt blanke, så det blir nok moro dette her neste år, hehe... Uansett, de nye skattereglene ifm aksjegevinst skal hindre dobbel beskatning (uttalelse fra finans.dep.) ergo betaler du bare 28% skatt (minus skjerming) på utbytte fra firma når det gjelder aksjegevinst...Akkurat hvordan det blir når du selv er ansatt i ASet og genererer andre intekter er jeg usikker på, men ville ikke bekymret meg mye om jeg var deg..

 

Håper dette var litt oppklarende ihvertfall...ekstremt få som har god greie på dette her!! ;)

Link to comment
Share on other sites

VIDAR skrev:

Stockinfo, Blir virkelig alt det du nevner over godtatt av ligningsmyndighetene?

Sanntid og trade-program er vel ok, men aviser, PC og internett? Hvor mye er vanlig å trekke fra i så tilfellet?

 

Tydelig at jeg opererte med for få fradag i år...

 

Jeg har trukket fra noen aviser, internett og abn. på stocktalk.no tidligere, men er litt usikker på om de godtok alt (er jo ikke store summene det er snakk om). JEg vet ihvertfall at flere skribenter på ST har trukket ofra PC (over 3 år) og mobiltelefon (du kan få oppdateringer og også handle fra enkelte mobiler). Internett er jo absolutt en kostnad ved aksjehandel og forsåvidt PC også!! Tror det skal gå greit, ihvertfall det de på ST ga uttrykk for :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trukket fra noen aviser, internett og abn. på stocktalk.no tidligere, men er litt usikker på om de godtok alt (er jo ikke store summene det er snakk om). JEg vet ihvertfall at flere skribenter på ST har trukket ofra PC (over 3 år) og mobiltelefon (du kan få oppdateringer og også handle fra enkelte mobiler). Internett er jo absolutt en kostnad ved aksjehandel og forsåvidt PC også!! Tror det skal gå greit, ihvertfall det de på ST ga uttrykk for  :)

41768[/snapback]

 

 

Takk for infoen :D

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo.no, takker for litt mere kjøtt på beina.

 

Kanskje problemet er som du til slutt sier, at få om noen i det hele er helt oppdatert på hvordan det egentlig blir.

 

Snakka med regnskapsføreren min i dag om mine problemer, og jeg kan ikke akkurat si jeg fikk klare råd tilbake. Jeg sitter også i den situasjonen at jeg skal ta ut utbytte pluss at jeg ønsker ekstraordinært utbytte i tillegg. (Her begynte det virkelig å bli tåkete svar fra overnevnte)

 

Ringte ligningskontoret etterpå. De lurte på om jeg ikke hadde revisor jeg kunne snakke med.

 

Jaja....sånn går no dagan ! (Dialekt) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
Privatpersoner skal betale 28% skatt slik som før, den nye aksjonærmodellen gjelder kun for AS og ASA.

 

Helt forenklet gjør man det altså nå slik at finansinntekter skattes først når de kommer på privatpersoner.

 

 

--------------------

 

mvh

Pirelli

 

 

Gjelder dette for 2006?

Så jeg betaler bare 28%

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Spørsmålet må da bli: må en opprette også et holdingsselskap også før 1 jan 06 - tillegg til det AS som skal eie aksjene ??? Eller kan dette gjøres senere i 06 ??

Hast er litt dette nå for en del kan jeg tenke meg :unsure: javascript:emoticon(':unsure:', 'smid_13')

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet må da bli: må en opprette også et holdingsselskap også før 1 jan 06 - tillegg til det AS som skal eie aksjene ??? Eller kan dette gjøres senere i 06 ??

Hast er litt dette nå for en del kan jeg tenke meg :unsure: javascript:emoticon(':unsure:', 'smid_13')

 

Lou

 

Det spesielle med alt snakket om Holdingsselskapet nå, er den spesielle overgangsregel E som gjelder frem til nyttår. Denne regelen gir deg anledning å opprette et holdingsselskap hvor du skattefritt skyter inn aksjene du måtte ha i et annet AS, så fremt du eier mer enn 10%. Poenget er at du kan gjøre dette skattefritt.

 

Det er ingenting i veien for å gjøre det etter 1.1.2006, men da ansees det som realisasjon av de aksjer du legger inn i holding-selskapet og det kan jo medføre en skattepliktig gevinst.

 

Man er jo heller ikke "nødt" til å opprette et holdingsselskap. Har man et AS i dag trenger man jo ikke ta ut utbytte, men heller bruke pengene i AS'et til andre investeringer.

 

Men, det kan være spesielt aktuelt med et holdingsselskap i de situasjonene man tenker på å selge de opprinnelige aksjene og man får en større gevinst. Gevinsten vil ikke være skattepliktig i holdingsselskapet og man kan dermed benytte 100% av gevinsten til videre investeringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Gransker aksjehandler i børsvinnere

Vibeke Larsen

Handlet du aksjer i fjorårets mest ekstreme børsraketter vil Skatteetaten se ekstra nøye på selvangivelsen din.

 

I forbindelse med selvangivelsen for 2005, vil skatteetaten gå flere av handlene på Oslo Børs nærmere etter i sømmene.

 

Aksjonærer som solgte aksjer i fjorårets børsraketter, risikerer dermed nærgående spørsmål fra skattemyndighetene. Det bekrefter direktør i Skattedirektoratet, Svein Kristiansen.

 

- Vi har gjennom noen år prioritert finansområdet, og sett nærmere på de ligningsmessige sidene ved aksjer, verdipapirer og valutalån. Det vil vi følge opp i år også, sier Kristensen.

 

Argusøyne på finans

Kristiansen vil ikke si hvem som kan regne med å bli gransket, eller navngi selskaper som har hatt en kursutvikling som gir grunnlag for å kontrollere enkelte aksjonærer.

 

- Men det er klart at de aktuelle kontrollobjektene velges ut basert på det vi leser i aviser, og på andre relevante kilder, sier Kristensen.

 

Selskaper der skatteetaten mener det kan ha vært gevinster å hente, eller der det har skjedd ting som kan få skattemessige konsekvenser, peker seg ut som interessante for myndighetene.

 

Her kan du se hvilke aksjer som steg mest på Oslo Børs ifjor.

 

Storhandlet du i en av disse aksjene øker risikoen for at Skatteetaten ser nøye på selvangivelsen din.

 

Sjekker akjsonærregister

Det er først og fremst selvangivelsene til personer som har handlet i selskapene som vil bli sjekket. Handler gjort via selskaper regsitrert som aksjeselskap eller andre selskapsformer vil ikke komme inn under denne typen kontroll.

 

- Vi bruker aksjonærregistret som hjelpemiddel, og får også opplysninger fra Verdipapirsentralen. Når vi kjører dette opp mot vår informasjon, kan vi avdekke manglende innrapporteringer, forklarer Kristensen.

 

Milliard-fangst

Å saumfare aksjonærenes selvangivelser har iløpet av de siste årene gitt solid fangst for skattemyndighetene.

 

Kristensen kan ikke tallfeste beløpet, men bekrefter at det opp gjennom årene er blitt noen milliarder kroner.

 

Svensk satsing

Også i Sverige har skattemyndighetene satt inn tungt skyts for å slå kloa i skattepliktige aksjegevinster, ifølge N24.se.

 

Ifølge det svenske Skatteverket skal handler i ti selskaper, hvorav fem er navngitt, under lupen.

 

De navngitte selskapene er ABB, Gambro, Boliden, Kungseden og Lindex, og har til felles at kursen steg med mer enn hundre prosent ifjor.

 

Utsendingen av selvangivelsen starter 3. april. Fristen for å levere for lønnstakere og pensjonister er 30. april.

 

 

Publisert: 22.03.2006 - 14:37 Oppdatert: 22.03.2006 - 14:54

 

http://www.dn.no/privatokonomi/article744566.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kontrollert selvangivelsen min i helgen. Så at jeg ikke hadde mottatt fra ligningskontoret oversikt over realisasjon av aksjer i verken JIN, SIN eller NEC.

 

Akjsene var både kjøpt og solgt i løpet av 2005. Merkelig at jeg ikke mottar realisasjonsskjemaet blir tilsendt for alle aksjer.

 

Fristende å la være å føre opp slike :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har kontrollert selvangivelsen min i helgen. Så at jeg ikke hadde mottatt fra ligningskontoret oversikt over realisasjon av aksjer i verken JIN, SIN eller NEC.

 

Akjsene var både kjøpt og solgt i løpet av 2005. Merkelig at jeg ikke mottar realisasjonsskjemaet blir tilsendt for alle aksjer.

 

Fristende å la være å føre opp slike :smile:

Selskaper regisstrert i utlandet blir ikke dekket av realisasjonsoppgaven (JIN, NEC).

I tillegg er det en del ASA-selskaper som ikke er kommet med på hverken beholdnings- eller realisasjonsoppgaven (SIN).

Link to comment
Share on other sites

Selskaper regisstrert i utlandet blir ikke dekket av realisasjonsoppgaven (JIN, NEC).

I tillegg er det en del ASA-selskaper som ikke er kommet med på hverken beholdnings- eller realisasjonsoppgaven (SIN).

 

Takk Vidar! Regnet med at det måtte være noe sånn. Jeg får vel føre dem opp selv da som den ærlige sjel jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...