Jump to content

IGE - International Gold Exploration


sixxty68

Recommended Posts

Toppsjef om IGE-hopp

Toppsjefen kommenterer International Gold Exploration-aksjens kraftige opptur.

 

 

 

- IGE

 

International Gold Exploration (IGE) fortsetter oppturen på Oslo Børs. Så langt i dag er aksjen opp 5,4 prosent til 96 øre. I går steg den hele 20 prosent.

 

Ifølge Reuters kommer oppgangen etter at selskapets geologer har returnert fra Kenya der de har undersøkt selskapets ni gullkonsesjoner.

 

- Kenya har et uhørt stort potensiale, som vi må vise, sier IGE-sjef Michael Nilsson.

 

Nilsson sier til nyhetsbyrået at man kan forvente nyheter om dette snart.

 

Selskapet mener det gode mineral- og råvaremarkedet gjør det gunstig for IGE å hente inn penger.

 

Det er omsatt IGE-aksjer for nærmere 80 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

IGE - PRESSMEDDELANDE 15-2005

18.04.2005 08:12

 

NYTT PROJEKT TILL PORTFÖLJEN - IGE KÖPER NORSKA MOMIN AS

 

IGE har tecknat ett `Letter of Intent` med aktieägarna i

norska MoMin AS som innebär att IGE förvärvar samtliga

aktier i MoMin för 9 miljoner NOK. IGE har enligt avtalet

rätt att emittera 12 miljoner nya aktier i IGE som full

betalning. MoMin äger bergrättigheter i form av 5 utmål och

42 inmutningar i Rana kommun i Nordland Fylke i Norge.

 

NYTT PROJEKT TILL PORTFÖLJEN - IGE KÖPER NORSKA MOMIN AS

 

IGE har tecknat ett `Letter of Intent` med aktieägarna i

norska MoMin AS som innebär att IGE förvärvar samtliga

aktier i MoMin för 9 miljoner NOK. IGE har enligt avtalet

rätt att emittera 12 miljoner nya aktier i IGE som full

betalning. MoMin äger bergrättigheter i form av 5 utmål och

42 inmutningar i Rana kommun i Nordland Fylke i Norge.

Rättigheterna omfattar även Mofjellet Gruver, i Mo I Rana,

där zink- och blymalm bröts fram till 1986. Huvudägare i

MoMin är familjen Fangel som varit verksamma i Norsk

gruvindustri sedan 40-talet.

 

Norges Geologiske Undersökelser, NGU, har i sin rapport

2001.050 om Mofjellet dragit följande slutsatser:

 

- Guld och silver finns anrikad i sulfidimpregnerat

sidoberg längs hela den ca 4 km långa malmkroppen,

huvudsakligen i två strukturer.

 

- Guld finns som fritt guld och som legerat med silver i

korn som kan utvinnas.

 

- Utöver guld och silver finns förhöjda halter av koppar,

zink och bly som måste tas med i beräkningen.

 

- Närvaron av en större struktur i söder indikerar

möjligheten att det existerar en större zink-bly

malmkropp på djupet.

 

MoMin AS har under 2005 påbörjat ett borrprogram i

Mofjellet som syftar till att definiera guld- och silver

resurser i gruvans sidoberg samt lokalisera den sannolika

djupmalmen bestående av zink, bly och koppar. Budgeten för

det initiala programmet är ca 3 miljoner NOK.

 

Vid sidan av Mofjellet skall prospekteringsprogram startas

2005 avseende övriga inmutningar i regionen.

 

- Förvärvet av MoMin är en bra affär för både IGE och

MoMin AS. Genom förvärvet så lägger vi ett ytterst

intressant projekt i portföljen samtidigt som vi

tillförsäkrar erforderliga resurser för prospektering.

Norge och regionen Nordland Fylke har en mycket stor

potential och vi avser att expandera ytterligare i denna

region, säger Michael Nilsson, VD i IGE AB.

 

För ytterligare information kontakta:

Michael Nilsson, vd IGE, tel +46 703 390 388, +46 8 20 46 09

Jon Fangel, styrelseordförande MoMin, tel +46 735 310 035

 

eller gå in på www.ige.se

 

 

IGE har som affärsidé att utveckla mineralfyndigheter.

Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge och Kenya.

IGE är noterat på Oslo Börs sedan 1995. Besök oss gärna på

www.ige.se.

Link to comment
Share on other sites

IGE:ØNSKER EMI.FULLMAKT PÅ INNTIL 45M AKSJER

 

Oslo (TDN Finans): Styret i International Gold Exploration ønsker

emisjonsfullmakt på inntil 45 millioner aksjer.

 

Det fremgår av innkalling til generalforsamling tirsdag.

 

Fullmakten kan muliggjøre kapitalinnhenting og/eller oppkjøp der betaling

helt eller delvis skal utgjøres av aksjer, konvertibel gjeld og/eller

gjeldsbrev og opsjoner, opplyses det.

Link to comment
Share on other sites

Har tittet litt på denne aksjen nå, og dersom det er mulig å få til så hadde det vært interessant å få til en diskusjon ang. hvor mye det faktisk koster å få frem verdiene i jorden.

 

Og jeg fant da denne på HO

 

Publisert: 21. april 2005-Oppdatert: 21. april 2005 kl.00:03

Kull er gull

Før var de tapsbomber. Nå er kullgruvene på Svalbard blitt rene gullgruver. Etter rekordresultatet i fjor har staten bestemt seg for å ta ut 107 millioner i utbytte.

OLE MAGNUS RAPP

Tromsø

 

 

Robert Hermansen er svært fornøyd med kulldriften på Svalbard.

 

FOTO: SVEIN E. FURULUND

 

 

STORE NORSKE

Endringer fra 2000 til 2004:

 

Produksjon:

Opp fra 632 000 til 2 904 000 tonn.

Antall ansatte: Opp fra 223 til 265.

Kullsalg: Opp fra 202 millioner til 1,3 milliarder kroner.

Tonn pr. ansatt: Opp fra 2834 til 10 960.

Sykefravær: Ned fra 7 til 6 prosent.

Driftsmargin: Opp fra minus 220 prosent til 17 prosent.

Resultat: Fra minus 175 millioner til 216 millioner kroner.

Statstilskudd: fra 154 millioner kroner til 0 kroner

Gode kullpriser, dyktige ansatte og effektive gruver er forklaringen, ifølge administrerende direktør Robert Hermansen.

 

Store Norske Spitsbergen Grubekompani, SNSG, har nå det meste av sin aktivitet i Svea, og kun minimal produksjon i gruve 7 i Longyearbyen. De nye gruvene i Svea har snudd helt opp ned på driften. Mens statsselskapet i årevis hadde store statstilskudd og store underskudd, har det de tre siste årene gått med overskudd, uten statsstøtte.

 

Og det jeg syntes er interessant å lese er jo selvfølgelig produksjons tallene. Hvis det er noen her som har litt innsikt i produksjonskostnader kunne komme med en gjetning og stille dem opp likt så hadde jo dette vært svært interessant for alle:-)

Link to comment
Share on other sites

Ser oppside på 70 prosent

Analyseselskap tror IGE-aksjen vil stige 70 prosent. Potensialet er enormt.

Artikkel av: Øystein Byberg (27.4.05 21:09)

 

CAR avholdt i kveld et gull- og mineralseminar i Oslo. Sjefene for Crew, IGE, Guinor og Gexco presenterte selskapene sine.

Administrerende direktør Michael Nilsson i IGE uttalte at selskapet har som mål å nå en børsverdi på én milliard kroner i løpet av 2005/06. Det skal blant annet hentes inn penger. Til sammenligning er dagens verdi 186 millioner kroner.

 

CAR opererer med et seks måneders kursmål på 1,60 kroner, som innebærer en oppside på 70 prosent i forhold tli dagens sluttkurs på 0,94 kroner.

 

Analyseselskapet viser blant annet til at IGE er en inkubator i gruveindustrien. Selskapet har 25 prosjekter, noe som gir en balansert risiko. Verdien (NPV) av Olserum alene anslås til 0,60 kroner, med stort potensial for økning.

 

CAR peker på flere triggere i månedene fremover, blant annet oppdateringer fra Olserum og boreresultater fra Kenya. Videre ventes det nyheter i forbindelse med det svenske nikkel-prosjektet Fjell. Dessuten vil en børsnotering i Stockholm i sommer kunne være en trigger.

 

Analyseselskapet mener IGE har et enormt potensial. Det er nok med ett vellykket prosjekt. Den store porteføljen reduserer risikoen.

Link to comment
Share on other sites

I det korte bildet kan IGE komme til å gå ned, 8 dgg er brutt ned gjennom 16 dgg. Historisk er dette ett godt salgs-signal i IGE.

 

IGE TA

 

Som en ser på TA er nedturene som oftest av kort varighet i IGE, selg på 85 og kjøp tilbake på 78 - 81 øre.

Link to comment
Share on other sites

Riktig at det kan bli trangt i døra om Orion snur. Men det finner jeg lite sannsynlig. Orion har driti på draget derfor kommer de ikke til å anbefale IGE på lenge.

 

Det som trengs for å drive IGE-kursen over 1 krone igjen er nyheter, meget gode nyheter.

 

Markedet er ikke særlig villige til å prise inn mer enn Olserum for tiden, og det prosjektet priser IGE selv til 60 øre. Og der finner vi bunnen, muligens litt høyere (65 - 70 øre).

 

Ser en på TA er ikke IGE hverken oversolgt eller overkjøpt i dag. Ser en på tidligere trender vil de ikke falle mer enn til 78 øre (men det er mulig den kan gå lavere?).

 

Oppsiden er meget god om det kommer oppgradering av Olserum og andre prosjekter. De har mange interessante prosjekter på gang. Kenya kan bli solgt ut i stykker i løpet av 3 - 8 uker, det vil gi en grei cashflow.

Link to comment
Share on other sites

Å sitte uten IGE medfører null risiko.

 

Å sitte i aksjen medfører en viss risiko, men slik jeg ser det er oppsiden mer sannsynlig enn nedsiden.

 

Aksjen kan gå mot 2 kroner på forholdsvis kort tid.

 

Men som nevnt tidligere, kursen kan gå noe ned i det korte bildet.

 

I løpet av året vil IGS synliggjøre mer av sine verdier. Dvs at kursen kan gå betraktelig opp. Det er slettes ikke umulig at kursen ender på 3 - 5 kroner i løpet av året. Ikke mange prosjektene som skal lykkes for å oppnå dette!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er tapt gevinst også tap. Å sitte langsiktig i en aksje, for å i perioder sitte naken er absolutt en risiko.

 

Ellers er jeg enig i hva du skriver MacJoJo. :)

 

Ymesson:

 

Jeg har ikke lest den, bare utdrag referert på andre fora som stort sett konkluderer med at artikkelen var dårlig håndarbeid. Sto ikke noe nytt visstnok.

Link to comment
Share on other sites

Ikke

Gull

Ennå

 

Dette lyder overskriften i artikkelen, sitter med siste nummer av Kapital foran meg. Selskapet med informasjonspolitikken i spissen blir slaktet, som ACTA ble det for noen uker siden, i ekte Kapital stil. Kapital's journalist hentyder liketil at han er grunn til fallet i aksjekursen fra 1,11 til 0,87 - fordi han har vært i kontakt med mange aktører som gravende journalist, og sånn sett har det gradevis blitt kjent (frykten har spredd seg) at Kapital kommer med en negativ artikkel om IGE.

 

Orion skal visstnok ha fått nyss i at denne artikkelen var under skapelse, og fant da grunn til å anbefale kundene sine å selge via en SMS. Når man hører slikt er man nesten glad for at man ikke vet hvorfor Orion anbefalte kjøp i utgangspunktet.

 

Hvorvidt artikkelen infrir sitt negative rykte bør vel de som kjenner selskapet bedre enn meg bedømme. Mitt forhold til IGE er like dårlig nå, etter at jeg har lest artikkelen, som før.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er tapt gevinst også tap. Å sitte langsiktig i en aksje, for å i perioder sitte naken er absolutt en risiko.

 

Ellers er jeg enig i hva du skriver MacJoJo.  :)

 

39249[/snapback]

 

Hvis du mener at det er en risiko å sitte uten en aksje du egentlig hadde planer om å sitte i lenge, men har tatt en liten trade som har feilet kan jeg være enig med deg i at det er en risiko, da har du tapt penger.

 

Men om du på generelt grunnlag mener at tapt gevinst er tap, ja da må du bli veldig depresiv etterhvert :o

 

Da er det jo bare å se på vinnerlisten hver dag, og utfra den beregne tapet, grøss. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Stadig nye prosjekter fra IGE.

 

 

Klipp fra IGE's web-side

 

 

Nyheter 2005-05-04

 

 

Gladhammar

På ett området som inte ligger långt från Västervik har bolaget gått in som delägare till 50%. Eftersökt mineral är ädel- och basmetaller. Mer information kommer att läggas in under "projekt"

 

Björkråmyran

Bolaget har ansökt om ett område inte långt från Åsele. Eftersökt minderal är uran. Mer information kommer läggas in under "projekt".

 

Rotiken, Klumlidklumpen, Jetneme, Rörfjället

Bolaget har erhållt undersökningstillstånd över områdena. Eftersökt mineral är Nickel. Mer information kommer läggas in under "projekt"

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Har IGE rast fra seg for denne gangen?

 

Det kan se ut som kursen skal vidre ned i morgen, sluttet på dagens laveste, og alle kjøperne på 74 øre fikk sitt.

 

Starter aksjen ned i morgen er det stor sannsynlighet for at den går vidre nedover mot 60 - 65 øre. Samme utvikling som vi så i løpet av dagen i dag. Startet i dag på 81 øre og gikk raskt ned på 76 - 77

 

Kan se ut som at IGE har lagd en trend på at den er HOD før klokken 11:00 i nedgangstider. Derfor bør en selge tidlig (om den skulle vise tendenser til vidre nedgang)!

 

Ved en evt oppgang fra morgenen kan vi fort få en rekyl langt opp på 80-tallet.

 

 

RSI tilsier kjøp av aksjen, og på litt lengre sikt er IGE en meget spennende aksje, men husk at den innebærer en viss risiko. Som tidligere nevnt, tror jeg at en absolutt bunn er mellom 65 og 70 øre. Nyheter kommer i løpet av de neste 6 ukene, så det blir spennende å se hvordan dette går.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at RSI tilsier kjøp, men det har vært så mye negativt rundt denne aksjen at jeg tror den fortsetter ned. Artikkelen i Kapital synes ennå ikke å ha blitt inndiskontert (noe som forbauset meg).

 

Mitt råd er å sitte utenfor en stund til, for deretter å plukke billige aksjer når (evt.) positiv melding kommer.

Link to comment
Share on other sites

IGE har vendt opp!

 

Det ser ut til at den svake støtten som er på ca 72 øre holdt. IGE korrigerte opp i dag på stort volum. :P

 

Regner med aksjen vil fortsette opp til den møter motstand rundt 89 - 91 øre, burde kunne teste denne motstanden allerede Torsdag, og den kan komme til å ende over 90 øre Fredag. B)

 

Fine trader morgen kan bli salg på 89 og gjennkjøp på 85 - 86 :rolleyes:

 

Det går rykter om at nyheter er i emning denne uken. Hvis dette er gode nyheter kan kursen fort jumpe over 1 krone før slutt på Fredag. Men hvilke nyheter skulle så det være?

- Oppgradering av Olserum kommer ikke ennå?

- Salg i Kenya burde ikke komme før tidligst uke 21?

 

Kan det da være ett fastsatt tidspunkt for notering i Stockholm?

 

IGE er meget spennende for tiden, men de som ikke har råd til å tape en del prosenter bør holde seg unna, det går fort både opp og ned :blink:

Link to comment
Share on other sites

Dagens innsidelekkasje ser jeg som svært negativ. Hvis noen av dere følger med på HO vil dere ha sett at Nilsson røpet innholdet av børsmelding nr. 2 til en skribent på HO 30 min. før børsmelding ble sendt.

 

Hva skjer videre, blir det straffeforfølgelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket litt fakta om denne fadesen fra IGE:

 

emirikk kom med melding om at ""Olserum er kun utsatt 1 mnd" klokken 13:05 etter en telefonsamtale med MN. :o

 

 

Følgende pressemelding fra OSE kom klokken 13:37

Förtydligande avseende dagens tidigare pressmeddelande

 

Gladhammar är ett samarbetsprojekt där IGE äger 50 % av

rättigheterna.

 

IGE och motparten har avtalat om att så fort borrkapacitet

är ledig efter borrningar i Bergslagen så kommer

borrningarna startas i Gladhammar.

 

Gladhammar ligger bara någon mil ifrån Olserum

 

Konsekvensen blir därför att borrningarna i Olserum,

projekt som IGE äger till 100 %, blir förskjutna ca en

månad.

 

Olserumsprojektet är alltså lika intressant som tidigare

och på inget sätt nedprioriterat.

 

För ytterligare information kontakta:

Michael Nilsson, VD IGE, tel +46 703 390 388, +46 8 20 46 09

 

eller gå in på www.ige.se

 

 

IGE har som affärsidé att utveckla mineralfyndigheter.

Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge och Kenya.

IGE är noterat på Oslo Börs sedan 1995. Besök oss gärna på

www.ige.se.

 

Det er helt klart at emirikk har fått kursdrivende informasjon før resten av markedet, sannsynligvis 35 - 40 minutter før børsmelding, det er bare å se på kursutviklingen etter at ryktene ble satt ut på HO. :blink:

 

I tidsrommet 13:05 til 13:37 ble det omsatt 3 090 000 aksjer, disse ble omsatt for kurser mellom 0,73 og 0,76 :rolleyes:

 

Klokken 13:41 var kursen oppe i 0,80

 

Så vidt jeg forstår er OSE informert om det som er skjedd. Så da regner jeg med de avgjør om det er skjedd noe kriminelt :huh:

 

 

Uansett, dette er ikke bra for IGE, troverdigheten er svekket. Hvordan dette vil slå ut fremover er vanskelig å si, men jeg tror kursen kommer til å bevege seg flatt eller negativt i morgen (Fredag) pga dette

Link to comment
Share on other sites

Børsforumet en halv time foran

 

I går fikk IGE-aksjonærene sensitiv informasjon om selskapet en halv time før børsmeldingen ble offentliggjort.

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (13.5.05 11:13)

 

I går fikk IGE-aksjonærene som fulgte IGE-diskusjonene på Børsforumet viktig og sensitiv informasjon om selskapet en halv time før børsmeldingen ble offentliggjort. Hele pressemeldingen kunne også leses på forumet to minutter før den kom via Oslo Børs.

 

Dette var takket være et innlegg av "emirikk", som tok kontakt med selskapet, og en anonym gjesteskribent i samme tråden.

 

Informasjonsflyt

 

Det hele begynte med en børsmelding kl. 11:48 torsdag. Her meldte IGE blant annet følgende:

 

Borrkampanjen kommer att prioriteras före fortsatt borrning i Olserum varvid det sistnämnda blir något förskjutet tidsmässigt.

 

Dette skapte stor usikkerhet og førte til kursras i aksjen. Ledelsen ble derfor tvunget til å komme med mer informasjon, og en nærmere utredning om hva man mente med dette. Den kom kl. 13:37 og inneholdt blant annet:

 

Gladhammar ligger bara någon mil ifrån Olserum

 

Konsekvensen blir därför att borrningarna i Olserum, projekt som IGE äger till 100 %, blir förskjutna ca en månad.

 

Olserumsprojektet är alltså lika intressant som tidigare och på inget sätt nedprioriterat.

 

Børsforum en halv time foran

 

Men før det hadde altså VD Michael Nilsson i IGE røpet overfor en aksjonær at det snart ville komme en pressemelding på at boringen bare ville bli utsatt en måned. Og senere ble pressemeldingen i sin helhet gjengitt på forumet to minutter før den kom via børsen.

 

HegnarOnline har spurt Nilsson om han har noen kommentar til hendelsen?

 

- Jag ble oppringt av en som var interessert i høre - fordi kursen hadde gått ned. Min kommentar var at den første pressemeldingen vi sendte i går ble tolket på en måte som var feilaktig og at det var noe vi ble tunget å dementere. Det ble tolket som at vi skulle sende en ny pressemelding. Det er beklagelig at slikt kan hende, sier han til HegnarOnline.

 

Og tolkningen var riktig, for noen minutter senere kom pressemeldingen.

 

- Vet du om Oslo Børs vil foreta seg noe i saken?

 

- Det får vi ta en diskusjon med Oslo Børs om. Jeg har fortalt Oslo Børs det samme som jeg nå har fortalt deg, avslutter Nilsson.

 

Les hva aksjonærene mener om selskapets informasjonshåndtering her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med de som følger IGE har lastet ned analysen fra CAR allerede, men om det fortsatt er noen som ikke har sett den så er linken her:

 

CAR's analyse av IGE

 

Etter å ha lest denne er det vel ingen som kan si at dette ikke er en spennende aksje?

 

Allerede neste 4-6 uker kan det komme nyheter som trigger kursen opp mot 2 kroner (kanskje mot 3). Slår Albania positivt ut ligger det over 30 kroner bare der, burde gå an å selge for 10%, dvs 3 kroner per IGE-aksje bare der.

 

Potensialet ligger der, nå er det bare å vente på hvor mye IGE greier å få til :)

 

Jeg tror vi kan komme over krona igjen denne uken, kanskje opp mot 1,10

 

;)

Link to comment
Share on other sites

IGE vidre utvikling

 

Hva sier TA om utviklingen for IGE?

 

2 mnd chart for IGE

 

16 dagers RSI for IGE

 

Vi ser her at RSI er meget lav (27,78), noe som er ett kjøpssignal.

Men så har vi 10 dgg som er høyere enn 30 dgg, det er ett salgssignal.

20 dagers trend er negativ, men vi fikk fredag ett brudd opp gjennom topplinjen i denne, noe som må sies å være positivt.

 

Totalt sett tilsier bildet kjøp av aksjen.

 

Men...

 

Så har vi Elliott Wave Theory. (Forklaring av denne finner dere her).

 

Det er litt vanskelig å sette punktene i Elliotten frem i tid, men det kan være ett forsøk verdt.

 

Jeg har satt følgende punkter:

pkt 1 var 2. april, pkt 2 var 8. april, pkt 3 var 15. april, pkt 4 var 18. april og punkt 5 var 25. april

 

Det vil si at første runde med Elliott er over. Vi befinner oss nå i en nedadgående Elliott, og er kommet til pkt 3 (eller 4). Hvor pkt 1 er 10. mai (eller 2. mai), pkt 2 er 11. mai (eller 4. mai), punkt 3 er 18. mai (eller 10. mai), punkt 4 er i ferd med å etableres.

Hvis pkt 4 ikke er etablert ennå vil vi få en oppgang på mandag, men en nedgang tirsdag - onsdag ?

 

Forfølger vi de datoene jeg har satt i parantes vil den vidre utvikling bli: pkt 4 er da 11. mai og pkt 5 er 18. mai. Det vil i så fall si at vi får en stigning utover uken.

 

Slår en så sammen EW med chartet øverst kan det virke som pkt 5 var den 18.mai, og at vi nå står forran en oppgang i aksjen.

 

Her er "malen" jeg brukte for Elliott Wave Theory

 

Elliot_Wave_Theory.htm_txt_NasJune03.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...