Jump to content

SNI - Snart rendyrket og refinansiert


Megler1

Recommended Posts

.." First-analytiker Jarle Sjo opprettholder kjøpsanbefalingen på Stolt-Nielsen, og har ifølge TDN Finans oppjustert kursmålet til 150 kroner.".. Les hele saken på HO igår: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=137014&cat=116

Fearnley og First laster opp og står største nto. kjøper på ca 50%

og nesten 16 mill!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Vet Fearnley og First noe vi andre ikke vet? Hvorfor skriver få/ingen om SNI?

USA + 16,63% tils. NOK 97,6!!!!!

 

2004-02-18

Jeg har bare gjort en liten tilføyelse i headingen!

- En indikasjon får vi i morgen ifm. Q4 for SNI

( og delvis idag ifm Q4 for datteren STO)

Link to comment
Share on other sites

SNI er ett selskap jeg ikke kjenner nevneverdig til, men såvidt jeg forstår driver de kjemikalieskip, conainere og terminaler. I tillegg er de hovedaksjonær i Stolt Offshore. SNI og STO er under special observation på OSE for tiden, er det pga. rotet rundt emisjonen i Stolt?

 

Jeg kikket litt på årsrapporten for 2002, og ser der at de skal nedbetale ganske mye gjeld de nærmeste årene, ca. 1 mrd. i 2003 og 1 mrd. i 2004. I 2005 forfaller ett lån på 527 millioner dollar. I 2002 omsatte selskapet (konsolidert) ca. 2.8 mrd dollar.

 

Siden jeg ikke har vært borti shipping noe særlig vet jeg ikke om gjelden er høy eller lav i forhold til lignende selskap. Men summene er jo høye.

 

Megler1, har du gjort fundamental analyse av SNI hadde jeg satt pris på om du postet hovedpunktene her.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Nei slik analyse har jeg ikke foretatt eller tro på. Se også boken fra O. Grøtte som avviser slike analyser idet markedet dreiser seg mest om psykologi.

Idet det nå ser ut til at refinanseringen er i orden se --> http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=137405&cat=116

er det mest sannsynlig at mange vil få tilbake troen på SNI og da får vi fort en stor oppside. Lastet selv opp mye SNI på fredag etter at jeg så flere meglerhus hamstrer NSI de siste dagene(dvs. de som sannsynligvis viste at refi var ok). Evt. straff ifm. det mye omtalte prissamarbeidet, tror jeg er innebyget i kursen. I motsatt fall har jeg sikret med en "tett" Stopp Loss.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som dette kan bli en vinner fremover, markedet tok godt imot emisjonen. Litt overrasket over din manglende interesse for fundamental analyse, jeg også vet at markedet ikke er logisk. Men psyken blir jo ofte styrt av fundamentale forhold...

 

Tror det Grøtte mener er at du ikke skal analysere i hjel selskaper, antaglig så finner du da ikke noen perfekte investeringsobjekt. :?:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som dette kan bli en vinner fremover, markedet tok godt imot emisjonen. Litt overrasket over din manglende interesse for fundamental analyse, jeg også vet at markedet ikke er logisk. Men psyken blir jo ofte styrt av fundamentale forhold...

 

Tror det Grøtte mener er at du ikke skal analysere i hjel selskaper, antaglig så finner du da ikke noen perfekte investeringsobjekt. :?:

 

Pirelli

 

Jeg er ikke uinteresert i fundamental analyse, men det krever tid, erfaring og helst gode verktøy for å være pålitelige. Og tid har jeg p.t. ikke. Tro det eller ei, faktisk kjøper jeg slike analyser, og SNI står på listen. Jeg skal si fra når resultatet foreligger. Men til syvende og sist, tror jeg at kursutvikling mest avhenter av forventninger til fremtidig inntjening/resultater. Unntil jeg har studert dette temaet mer grundig, antar jeg at en slik analyse mest kan bidra til å redusere risikoen - i tillegg til å vare en "grunnmur for evt. byggverk".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- SNI opp 2,3% idag med Alfred Berg og First Securities som netto kjøpere for over 32 mill.! (STO opp 6,3% idag)

- Hvorfor er ikke flere opptatt av SNI? Den har jo steget nesten 60% siden ved årsskiftet, men iflg Orion har den mer å gå på.

- Nå er det bare å vente på Q4/Året 2003 i neste uke (den 19. d.m.)

Link to comment
Share on other sites

Fra DN Gigantkontrakt til Stolt Offshore

Av TDN Finans

Stolt Offshore har som leder av et konsortium med Technip blitt tildelt en kontrakt for BP på Plutonio-feltet i Angola til en verdi for Stolt Offshore på 550 millioner dollar. Arbeidet skal utføres på blokk 18 på mellom 1.200 og 1.500 meters dyp. Den totale kontraktsverdien er 730 millioner dollar, opplyser selskapet i en pressemelding onsdag.

Publisert: 18.02.2004 - 07:22 Oppdatert: 18.02.2004 - 07:26

********************************************************

SNI er som kjent STOreier.

Link to comment
Share on other sites

Fra HO:

Spår aksje opp 143 prosent

Superoptimistiske analytikere anbefaler kundene å laste opp med Stolt-Nielsen-aksjer. Det kan ende med en himmelferd.

Artikkel av: Stian Jacobsen (23.2.04 06:08)

 

Stolt-Nielsen har mer enn doblet verdien på to år. Likevel tror enkelte eksperter at det er betydelig mer å gå på. Finansavisen kan fortelle at analytikerne i Pareto kliner til med en meget optimistisk spådom.

Aksjen får et kursmål på 275 kroner, mens den på fredag sluttet på 113 kroner. Dersom det nye kursmålet skal innfris må verdien på selskapet klatre 143 prosent fra dagens nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nye kartellproblemer for Stolt-Nielsen

 

Onsdag 06. oktober 2004 kl. 09:28

Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

 

 

Nye opplysninger i kartellsaken Stolt-Nielsen og styreleder Jacob Stolt-Nielsen er involvert i, tyder på at ulovlighetene fortsatte lengre enn tidligere kjent. Saken får stor oppmerksomhet i USA.

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

Link to comment
Share on other sites

SNI:USD 16,8M F. SKATT I 3.KV 2004 (PROFORMA 30,1)

 

Oslo(TDN Finans): Stolt-Nielsen S.A. fikk et resultat før skatt på 16,8

millioner dollar i tredje kvartal 2004 sammenlignet med et proforma-tap på

30,1 millioner dollar i samme periode i 2003.

 

Det opplyses i en melding onsdag.

 

Selskapet hadde driftsinntekter på 407,9 millioner dollar i kvatalet

(394,5), mens driftsresultatet ble 35,7 millioner dollar (-14,7).

 

Nettoresultatet ble 17,5 millioner dollar i tredje kvartal (-36,2),

tilsvarende en fullt utvannet eps på 0,28 dollar (-0,66).

--

TDN Finans

FHN

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/SNI

Link to comment
Share on other sites

I går fikk vi en ny kjøpsanbefalinger på SNI av analytikerne i DnB NOR Markets. Tekniske analyser tilsier også kjøp på kort, mellomlang og lang sikt.

 

Dersom det ikke dukker opp "flere lik i lasten" har vi kanskje å gjøre med en doblingskandidat på 6-12 mnd sikt? Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

SNI - STOLT-NIELSEN S.A. SELLS ALL ITS SHARES IN SOSA

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101860

 

London, England - January 13, 2005 - Stolt-Nielsen S.A.

(NasdaqNM: SNSA; Oslo Stock Exchange: SNI) today announced

the sale of 79,414,260 common shares of Stolt Offshore

S.A. The shares were sold at a price of 39.25 Norwegian

Kroner per share (approximately $6.35 per share) at

aggregate gross value of $504.3 million in a private

placement to certain qualified investors in transactions

exempt from the registration requirements of the U.S.

Securities Act of 1933.

 

In line with normal settlement practices, the sale is

expected to close on January 19, 2005.

 

In accordance with the terms of its senior notes, Stolt-

Nielsen S.A. will allocate up to 70% of the net cash

proceeds of the sale to repurchase the senior notes. Any

funds that are not used to repurchase the senior notes will

be available for general corporate purposes.

 

SNSA expects to report in its first fiscal quarter of 2005

a gain of approximately $360 million from this transaction.

 

The offer and sale of the Stolt Offshore S.A. shares have

not been and will not be registered under the U.S.

Securities Act of 1933, and the shares may not be offered

or sold in the United States without registration or an

applicable exemption from the registration requirements of

the U.S. Securities Act of 1933. This press release does

not constitute an offer to sell or the solicitation of an

offer to buy any securities in the United States nor shall

there be any sale of securities in any jurisdiction in

which such offer, solicitation or sale would be unlawful.

This communication does not constitute an offer of

securities to the public in the United Kingdom within the

meaning of the Public Offers of Securities Regulations

1995. No prospectus has been or will be registered or

published in the United Kingdom in respect of the

securities. The securities must not be sold or offered for

sale in the United Kingdom, except to persons whose

ordinary activities involve them in acquiring, holding,

managing or disposing of investments (as principal or

agent) for the purposes of their businesses.

 

This press release does not constitute an offer to sell or

the solicitation of an offer to buy any securities in

Norway. The Stolt Offshore S.A. shares will be offered to a

limited number of institutional investors and therefore the

offer of the Stolt Offshore S.A. shares has not been, and

will not be, subject to an obligation to issue a prospectus

under the Norwegian Securities Trading Act and the

Norwegian Stock Exchange Regulations. Accordingly, the

offer may not be made available, nor may the shares

otherwise be marketed and offered for sale in Norway, other

than in circumstances which are deemed not to be an offer

to the public in Norway under the Norwegian Securities Act.

 

This press release does not constitute an offer to sell or

the solicitation of an offer to buy any securities in

Sweden. The Stolt Offshore S.A. shares will be offered to a

limited number of institutional investors and therefore the

offer of the Stolt Offshore S.A. shares has not been, and

will not be, registered with the Swedish Financial

Supervisory Authority under the Swedish Act on Trading in

Financial Instruments (1991:980). Accordingly, the offer

may not be made available, nor may the shares otherwise be

marketed and offered for sale in Sweden, other than in

circumstances which are deemed not to be an offer to the

public in Sweden under the Swedish Act on Trading in

Financial Instruments.

 

About Stolt-Nielsen S.A.

Stolt-Nielsen S.A. (NASDAQNM: SNSA; Oslo Stock Exchange:

SNI) is one of the world`s leading providers of

transportation services for bulk liquid chemicals, edible

oils, acids, and other specialty liquids. The Company,

through its parcel tanker, tank container, terminal, rail

and barge services, provides integrated transportation for

its customers. Stolt Sea Farm, wholly-owned by the

Company, produces and markets high quality Atlantic salmon,

salmon trout, turbot, halibut, sturgeon, caviar, bluefin

tuna, and tilapia. (www.stolt-nielsen.com)

 

Contact:

Richard M. Lemanski

U.S. 1 203 625 3604

rlemanski@stolt.com

 

Valerie Lyon

UK 44 20 7611 8904

vlyon@stolt.com

Link to comment
Share on other sites

Stolt-Nielsen får inn 504,3 millioner kroner etter å ha solgt seg ut av Stolt Offshore. Gevinsten blir på over to milliarder kroner.

 

Er det noen som har formening om det foreligger noe planer for hva disse milliardene skal brukes til - foruten nedbetaling av gjeld? Kan det tenkes at SNI vil bruke noe av gevinsten til å spe på utbyttet?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ønsketenking. Aksjonærene bør være positive til det selskapet akter å gjøre mht. nedbetaling av gjeld. En påfølgende refinansiering av restgjeld med bedre betingelser vil styrke selskapet på sikt.

Noe av gevinsten fra aksjesalget skal ifølge pressemeldingen som er sent ut brukes til utvikling av kjerneomerådet, nemlig drift og utvikling av selskapets skipsflåte.

Ifølge DNM , som forøvrig har hevet kursmålet for SNI til 240,- på 3 mndr. sikt,vil selskapet ved dette salget kunne strømlinjeforme strategien med hovedfokus på skipsflåten.

DNM mener at SNI bør ha et kursmål på 300,- på 12 mndr. sikt...........

Her er det liten grunn til å trade kort.

Som aksjonær ville det selvsagt være greit med økt utbytte.....:-)

Forøvrig mener jeg overskriften på topic er misvisende. SNI har hatt en eventyrlig utvikling, en dobling av kursen på 1 år er nært forestående.....

Link to comment
Share on other sites

Nå reflekterer vel trådnavnet at den ble startet for nøyaktig ett år siden... Og da var kursen det halve av nåværende.

 

Jeg kjøpte SNI i dag, uten helt å ha gjort hjemmeleksa... Syns det var pussig at aksjen falt etter at Stolt Offshore salget kom i boks på en smertefri måte. Derfor har jeg tatt en kikk på selskapet nå i kveld.

 

Etter at aksjeposten i Stolt Offshore nå er solgt består Stolt Nilsen av Stolt Nilsen Transportation Group og Stolt SeaFarm. Sistnevnte skal fusjoneres med nederlandske Nutreco hvor SNI får 25 prosent eierandel. Dette blir kalt ett Joint Venture, og er såvidt jeg forstår ikke formalisert. Nutreco's aksjonærer godkjente planene 21.12.04: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=169261&cat=100

 

Transportation Group er hovedforretningsområde, dette skriver imarkedet.no på SNI's selskapside: Stolt-Nielsen tilbyr fullservice logistikktjenester innen frakt av kjemikalier verden over. Rederiet har verdens neststørste flåte av avanserte kjemikalieskip, i tillegg til containere og terminaler.

 

Etter at Stolt Offshore er solgt og Stolt SeaFarm er redusert til en aksjepost vil Stolt Nilsen være ett strømlinjeformet kjemikalietank rederi, i årsrapporten for 2003 står det at selskapet har 128 tankere. Orion mener at fraktratene kommer til å styrke seg fremover, fordi etterspørselen blant annet fra Kina øker og det er få nybygg fremover.

 

Er det noen som kan si noe om fraktratene og dens utvikling?

Link to comment
Share on other sites

Vi kan nok forvente at SNI konsoliderer etter en kraftig oppgang i det korte bildet. Ser vi derimot på de siste ukers oppgang/konsolideringer, tar det ikke lang tid for SNI å ta en pust i bakken. Kommer seg fort. RSI viser tendenser til overkjøpt, men av erfaring kan aksjen gå lenge i dette moduset. Har blitt lurt av overkjøpt RSI tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slapp SNI på break even i morgentimene i dag, utover dagen så aksjen mye bedre ut og stiger til $33 i USA i kveld. Sånn kan det gå, men har det noe med dette å gjøre?

 

Stolt-Nielsen wins antitrust ruling from US court

 

Fri Jan 14, 2005 04:31 PM ET

By Peter Kaplan

WASHINGTON, Jan 14 (Reuters) - A U.S. judge ordered the government on Friday to honor a deal granting Norway's Stolt- Nielsen SA amnesty in connection with possible collusion in the parcel tanker industry.

 

District Judge Timothy Savage issued an injunction blocking antitrust authorities from indicting or prosecuting Stolt- Nielsen (SNI.OL: Quote, Profile, Research) (SNSA.O: Quote, Profile, Research) , or Stolt-Nielsen Transportation Group Ltd., the company said.

 

The order in Philadelphia comes 10 months after the Justice Department moved to void its leniency agreement with Stolt, saying the company had not disclosed everything it knew about the case.

 

A spokeswoman for the Justice Department was not immediately available for comment.

 

The case marked the first time the agency tried to revoke an amnesty deal with a corporation, said Mark Gidley, a lawyer with the firm White and Case, who represents Stolt-Nielsen.

 

"This decision means that, when the Department of Justice gives you an amnesty agreement, that's a serious act and it binds the department and courts will not hesitate to enforce amnesty agreements," Gidley added.

 

The company got conditional acceptance to the 11-year-old antitrust leniency program in February 2003 after voluntarily notifying U.S. and European antitrust officials about potential collusion in its parcel tanker and intra-Europe inland barge operations.

 

The program provided a subsidiary of the company, Stolt- Nielsen Transport Group, its directors and employees amnesty from criminal antitrust prosecution and fines in the United States for anti-competitive behavior as long as the company cooperated with investigators.

 

The company entered a similar agreement with the European Commission, but said in regulatory filings that its immunity would depend on the DOJ and European Commission's satisfaction with Stolt-Nielsen's efforts to meet the conditions of the programs.

 

The leniency deal with Stolt-Nielsen was followed by guilty pleas from two other shipping companies, Norway's Odfjell Seachem AS and Dutch-based Jo Tankers.

 

Last June, the DOJ charged Richard Wingfield, who ran Stolt-Nielsen's tanker trading group, for allegedly collusive behavior in he parcel tanker industry.

 

The order also barred the government from prosecuting Wingfield, the company said.

Link to comment
Share on other sites

Uheldig utgang for deg. Dette hender med alle. Dette er slik jeg ser det "Breaking news" så det holder. Skal ikke hausse, men det er klart at et åk forsvinner fra selskapets skuldre. Finansielt vil det bety at boten som var avsatt i regnskapet sannsynligvis ikke trenger å betales. Jeg sier sannsynligvis fordi myndighetene enda kan anke denne dommen.

Sitter med 2000 SNI som ikke skal selges med det første....:-)

Link to comment
Share on other sites

Sitter på 1100 SNI aksjer her, og lurer på om jeg skal selge meg ut før mandagen, leste en gladmelding på dn.no om at SNI skulle nedbetale enda større andeler av gjelden sin? Betyr det et potensielt utbytte for oss på mandag? Kjøpte meg inn på 187, kunne solgt meg på 217 men satt til jeg vi landa på 212 på fredag.

Noen som har noe inside info her? Mitt personlige kursmål er 230, da selger jeg med ut, hva med dere?

Link to comment
Share on other sites

Roman: Solgte meg ut fra SNI på 217,- , inn igjen idag på 211,-

Mener at SNI nå fortsetter sin gode trend og har et kursmål på 228,- i første omgang. Tette SL på veien opp.

I forhold til andre aksjer jeg er inne i mener jeg SNI er mer forutsigbar. Kommer selvsagt av at SNI er inne i en meget positiv trend og har vært det lenge. Spørsmålet nå er om de amerikanske myndighetene kommer til å anke dommen som frikjente selskapet. Jeg tror langt på vei at markedet allerede har indiskontert en endelig frifinnelse. Time will show.

Investech charts viser at det ikke finnes motstand oppover og at SNI fremdeles "kjører" med høy RSI indikasjon, noe som ikke ser ut til å ta "piffen" ut av aksjen. java script:emoticon(':)')

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...