Jump to content

Recommended Posts

Forumet mangler muligens et område for å diskutere totalmarkedet. Men jeg kan bruke denne foreløpig.

 

USA falt noe i kveld på dårligere enn ventet jobless claims tall. Dette vil nok OSE ta med seg inn i mandagens åpning, og etter en meget god uke er det vel fare for korreksjon.

 

USA, Valuta og oljepris er etter mitt skjønn det som vil bestemme stemningen på OSE til uka. Tror det ligger ann til å bli en blåmandag...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Forumet mangler muligens et område for å diskutere totalmarkedet. Men jeg kan bruke denne foreløpig.

 

Jeg har nå lagt til et område som jeg har kalt "markedet generelt"., flytter denne posten dit. Hvis noen har et bedre navn på dette området så er det bare å si ifra!

Link to comment
Share on other sites

Dårligere enn ventet tall senket us-børs kan vi lese overalt. Jeg tror fortsatt at den ikke hadde større påvirkning på markedet enn det vi har sett ved børsåpning. Alle de aksjene jeg følger med har steget etterpå og de har steget på volum. Jeg tror nedgangen til slutt skyldes gevinstsikring og posisjonstengning. Det var fredag og mange skulle selge seg ut helt for å unngå overaskelser over helg.

 

Kan hende at OSE skal åpne ned. Det skal gi nyere kjøpsmuligheter. Jeg går for at neste uke skal ende med pluss på US børser.

Link to comment
Share on other sites

Morgenrapport fra Fokus

 

Svake regnskapstall rammer børsen i USA

 

4.kvartals regnskaper noe under forventningene fra teknologikonsulentene Accenture (USA) og SAP (Tyskland), gjorde at det amerikanske aksjemarkedet trakk nedover i går kveld.

I Tokyo var markedet svakt opp nå i morges, og i spissen for oppgangen stod elektronikkgigantene Sony Corp. og Sharp - etter at begge selskapene kunne rapportere om et sterkt julesalg.

 

I kjølvannet av et relativt flatt marked i Tokyo, og et fall i USA - skal det nok mye til før vi får en oppgang i Europa i dag.

 

Her hjemme vil Telenor likevel kunne få et løft, etter at det nå er klart at de - sammen med Hewlett Packard - får en milliardkontrakt når det gjelder utbygging av IT-infrastruktur ved St. Olavs Hospital i Trondheim. Av samme årsak vil Ementor - en av taperne i denne anbudsrunden - kunne få et betydelig kursfall.

 

Det mest interessante på rente- og valutasiden de siste timene er at den amerikanske sentralbanksjefen Alan Greenspan på et seminar i Berlin uttrykte svært liten bekymring for den siste tidens dollarsvekkelse. Mangel på bekymring skyldes først og fremst at en svakere dollar tilsynelatende ikke omsettes til stigende inflasjon - og som kjent er det inflasjonen som opptar amerkanske sentralbanksjefer mest. Man kan vel heller ikke se bort i fra at Greenspan - i hvert fall for en periode - synes det er greit at amerikansk konkurranseutsatt industri får den drahjelpen som ligger i en svak dollar.

 

Det har vært lite eller ingen endring i de amerikanske obligasjonsrentene siden Europa stengte i går ettermiddag. Det betyr at vi sannsynligvis åpner temmelig flatt her hjemme i dag.

Link to comment
Share on other sites

14.01.2004 12:43:50

 

LONDON, Jan 14 (Reuters) - Investment bank Lehman Brothers

changed its price target on a number of European pharmaceutical

stocks on Wednesday to adjust for currency movements.

 

The bank also named Novartis , Sanofi-Synthelabo

and Schering AG as its top sector picks.

 

Lehman made the following changes:

 

 

 

STOCK RIC OLD TARGET NEW TARGET

 

AstraZeneca 2,230p 2,190p

 

Altana 56 euros 49 euros

 

Aventis 56 euros 57 euros

 

GlaxoSmithKline 1,410p 1,340p

 

Merck 29 euros 33 euros

 

Novartis 62 SFR 68 SFR

 

Novo Nordisk 233 DKR 235 DKR

 

Roche 118 SFR 117 SFR

 

Sanofi-Synthelabo 72 euros 70 euros

 

Schwarz 20 euros 21 euros

 

Shire Pharma 410p 460p

Link to comment
Share on other sites

Etter en fin start på torsdagen endte mange børser i minus på grunn av røde tall i USA. Tror likevel at uka vil endre grønt i morgen, investorer er vel littegrann nervøse og går og venter på en korreksjon som nødvendigvis ikke trenger å kommer, eller å bli så langvarig. Faktisk så er både DJ og S&P nesten i pluss igjen nå, blir ikke forundret om at alle tre USA indeksene ender i pluss før kvelden er omme. Og da indikerer det oppgang i Europa i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil så morgendagen bringe? Regner med at det blir ganske så kjedelig på Oslo Børs fram til ettermiddagen når diverse USA tall kommer ut. Gode tall vil bekrefte trenden og vi får sannsynligvis en god avslutning på uka. Men dersom noen av tallene ikke oppfyller forventningene, så blir det helt sikkert en del selloff som drar indeksene nedover.

 

To sell or not to sell...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er snakk om "dumping", mer gevinssikting i frykt for en litt større korreksjon. Men det blir nok ikke noe av, for foreløpig har Europa åpnet i pluss og USA futures er også grønne, så det kan se ut som om det blir en god avslutning på uka. Men mye avhenger av nøkkeltallene fra USA mot slutten på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Litt av hvert

-------------------------

 

Hei, OSE går og går og går uten at det virker til å ta slutt.!! Har flere ganger vurdert at nå kommer det snart en korreksjon men den gang ei. Har stort sett vært 100%+++ investert hele tiden bortsett fra små perioder hvor jeg har blitt noe skeptisk på den ensrettede oppfatning til aktørene. Årsaken til det kraftige løftet ligger på det psykologiske plan så vel på det fundamentale. Investorene priser nå inn stadig mere av fremtiden i dagens prising og sannsynligvis er det også riktig å gjøre. Vi skal huske på at i Mars i fjor var det ikke mange optimister i markedet kun noen få superoptimister ala undertegede samt noen få til he he. Nå kommer stadig større masser etter og kursene begynner virkelig å gå nå men fortsatt er det mange aksjer som lagger og det gjelder i finne slike objekter av flere årsaker mener jeg. En aksje som lagger vil ikke bli utsatt for så store tilbakeslag om det kommer en korreksjon som teks, CNR. TOM er etter min opfatning en lagger aksje, samme vil jeg si om NER.

 

 

OSE

OSE er nå meget kraftig overkjøpt men samtidig er jo momentum fortsatt til stede så det har vært en feilvurdering å ikke være 100% investert forrige uke.!

 

 

 

Kortsiktig haussenivå er på 90 og langsiktig er på 84 så faren for tilbakefall er nå overhengende men når det kommer en korreksjon er alltid vanskelig å spå så fortsatt er det nok riktig å være tungt investert. Resultatsesongen er rett rundt hjørnet og forventingene er nok noe høyere en ved 4Q og i mange tilfeller vil nok forventningene tilfredsstilles også. I etterkant av resultatsesongen vil vi nok neppe kunne opprettholde det skarpe løftet og en noe større korreksjon vil nok kunne sette inn. Vå bør iallefullefall være noe mer forsiktige med å ukritisk hive oss inn i sterkt haussede selskaper på OSE.

 

 

 

CTG, er sannsynligvis i innledningen på et løft nå. Nøytral hausset.?

 

CNR går nok inn i en korreksjon da haussingen her har vært sterk og tilbakeslaget på fredag var på tungt volum. Sterkt hausset.?

 

ALX virker til å miste luft under vingene. Sterkt hausset.?

 

ITE kan ha noe mer å gå på. Nøytral til sterkt hausset.?

 

FJO vil høyst sannsynlig korrigere en stund til enda med mer lakseprisene igjen begynner å stige?? Venter på rapport fra min mann på mandag.!! Haussen på veg ned.?

 

NER har mer å gå på tror jeg og virekr veldig spennende nå. Haussen på veg opp.?

 

PSI bør få en korreksjon nå da denne er megakraftig hausset og trenger en ny plattform ved 1,90-2,00 nivået. Haussen på veg ned.?

 

TOM er i ferd med å opparbeide momentum og denne må man nå følge med argusblikk da vi fort kan få et skikkelig skudd opp her da alt nå ligger til rette for et skikkelig rykk. Haussen på veg opp.?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...