Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

AKVR sluttet på 134,75-, opp 3.85%. At oppgangen ikke ble større tror jeg skyldes den generelle skepsis for hele aksjemarkedet som har bredt seg de siste dagene. Finanspressen har varslet en korreksjon, og bruker sensasjonelle dommedagsprofetier om at markedet skal tilbake til feb./mars nivået. Det vil si ett fall på 50%.

 

Tipper mange sikrer gevinst og setter seg på gjerdet.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Jeg har ikke akkurat inntrykk av at det er så mye gevinstsikring i AKVR. Følte mere at meglerhus plukket opp med forsiktighet det som kom ut på markedet.

 

Totalomsetningen på børsen ca 2,5 milliard er vel heller en vanlig dag enn at mange trykker salgsknappen.

 

Merket meg også at det var en pen omsetning av opsjoner i derivatmarkedet på AKVR. Her ligger vel heller nøkkelen til en lavere stigning enn forventet. Det ble solgt kjøpsoppsjoner for medio april som tilsier en innløsningspris da kr 142,5 pr aksje. Og det tror jeg er røverkjøp. Mine erfaringer her med AKVR er stort sett at når innløsningstiden kommer har akjsen en verdiregulering på vel 23 - 27 kroner. I alle fall gjennom året som har gått, og det vil igjen si at den skal opp rundt 165 - 170 i midten av april. Tallene varierer noe i forhold til inngangstid og innløsning. Like før jul var opsjonene på rent billigsalg og mange vil vel velge å ta en formidabel gearingseffekt nå denne runden, og da blir vel kursen å falle av litt, tipper rundt 160.- ???? Men hvem kan spå i fremtiden.

 

Det er nå neste 7000 kjøpsopsjoner som tilsvarer 700 000 aksjer, det er ganske bra det. Lenge siden det var en slik mengde på AKVR. - Man bør vel også trekke fra salgsopsjonene for å få et rktig bilde, men disse ligger på 120 og ned slik at de neppe blir realisert.

 

Vel, ut i fra dette vil jeg tro at dagens kursutvikling er balansert mot omsetningen i derivatmarkedet og vi vil neppe få de helt store hoppene i kursen nå fremover. Den vil sakte og rolig legge på seg en liten prosent her og der til den kommer opp på et nivå som tilsvarer verdiene i selskapet. Noen pene kontrakter i milliardklassen vil selvsagt heve den støtvis. Mye tyder også på at Q4 samt årsoppgjøret ser svært positivt ut i forhold til forventningene. Et hopp her er vel godt mulig.

 

En annen ting jeg "føler" med aksjen er at den sakte men sikkert er solgt ut fra nethandlerene slik at det er meglerhusene som styrer kursen videre. - Eller tar jeg feil?

 

Når den endelig er kommet i mål og takt med de reelle verdiene i selskapet skulle vel den være blant "børstoppene" igjen. - Ser frem til det....

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en artikkel på Offshore har amerikanske myndigheter godkjent utbyggingen av et nytt LNG havnemottak i nærheten av New Orleans.

 

"Natural gas consumption is rising rapidly, and an increased supply is important for our energy independence"

 

Gode nyheter for Golar LNG og en mulig kontrakt for AKVR?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Å være aksjonær i AKVR de siste dagene har vært direkte lønnsomt. Håper det fortsetter.

 

Når det gjelder denne LNG tereminalen i New Orleans så innbildte jeg meg at AKVR hadde fått den.

 

Houstonkontoret er jo akkurat reorganisert og jeg mener å ha hørt at de søker etter arbeidskraft (for denne utbyggingen, eller er det noe annet?) Men jeg kan ha misforstått. Det er ikke bra å spre løse rykter, er det noen andre som vet noe her?

Link to comment
Share on other sites

BAre hyggelig.

 

Tar kvelden nå.

 

Vært begredelig for OTR den siste uken, men kommer seg vel på beina igjen, spesielt om den mye omtalte 20mil.- dealen går i orden.

 

Portefølje: OTR

Link to comment
Share on other sites

Nettavisen referere tre eksperter's aksjetips i dag, Fleicher anbefaler AKVR; - Aker Kværner er en hatet aksje som er undereid. De store institusjonene eier for lite, og når de ser at Team Røkke klarer å få sving på sakene vil interessen bli større. Om seks måneder vil vi se tilbake på dagens kurs og le fordi den var så lav, anslår Fleischer.

 

Les hele saken

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd aksjen på kort sikt vil falle videre. Den er overkjøpt på RSI-21, den faller i dag tilbake fra toppen i stigende trendkanal.

Det er heller ikke uvanlig at en aksje som "gaper" opp, faller tilbake og fyller dette "gapet". Det betyr i så fall at vi intradag skal ned til under 125. Kanskje ned på støtten (123-124).

 

Dette er en analyse jeg ikke helt liker selv. Vil jo så gjerne at denne skal skyte fart... Enda mer liksom. Men er jo langsiktig inne. Går ikke ut fordi om den dupper litt.

 

Alternativt kan det jo hende at duppen i dag gir trykk nok til å skyte ut gjennom toppen i trendkanalen i løpet av torsdag - fredag. Da blir det liv. Tror ikke mye på den siste varianten...

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Re: Rexenes

 

Teknisk analyse kan ikke brukes når det er store fundamentale endringer i ett selskap. Dette fører til endret syn på aksjen. Mulig du får rett i at AKVR skal litt lenger ned, men jeg tror ikke AKVR kommer under 130,-

 

Reprisinger kan umulig leses ut fra teknisk analyse.

 

I morgen fosser OSE videre, jeg tipper dollar over NOK 7 i morgen basert på FED's noe endrede grunnholdning. Dette bør ta med seg AKVR, som tjener på sterkere dollar.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vel kombinert med ovenstående tekniske analyse og kveldens begrædelige avslutning i USA er det vel ikke forunderlig om AKVR kommer seg ned under 130.-.

 

Det kan bli kjedelig dersom den da må slite seg opp mot 140 og over, og det må den for at opsjonene i april skal ha noen innløsningsverdi.

 

Men slapp av, sjefen og Røkke ordner dette, Q4 kommer frem som en perle med mye pluss her og der. En bunke kontrakter osv, hjelper på...og vips så er vi på 160.

 

Ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant Laphroaig, hvertfall hvis det går som jeg tror!

 

Men du tok feil når du tippet AKVR under 130,- Volumet i dag var lavt og det tyder på at få ønsker seg ut av aksjen selv om totalmarkedet er litt turbulent om dagen.

 

Parhestene Dyrnes og Valderhaug i Aftenposten, som tidligere har publisert og maksimert problemområdene til AKVR har i dagens Aftenposten en positiv vinkling av AKVR. De har hentet inn kommentarer fra blant annet Terje Mauer i DnbNor, han sier: "Jeg synes det er veldig, veldig positivt. De gjør absolutt mange ting som er riktig for aksjonærene. De klarer å få til endel løsninger, som er kinkige få til. Dette skal de ha stor honnør for." Les artikkel

 

Bildet av en sliten og sur Røkke som pleier å følge artikkelene til Aftenposten er byttet ut med en blid og opplagt Røkke...

 

I tillegg til at media nå ser ut til å omtale AKVR som ett selskap på rett kjøl renner kontraktene inn hver dag. AKVR sender ikke børsmelding hvis størrelsen er under 300 mill. Her er 2 fra i dag:

Subsea kontrakt til AKVR

Ny massekontrakt til Kværner Pulping

 

I dag har Dollar stort sett vært over 7 kroner, og Euro har vært sterk lenge. AKVR tjener stort sett penger i Dollar eller Euro, mens regnskapene presenterer i NOK. En videre Dollar styrkelse vil være ett godt bidrag av en omsettning på 40 mrd. Hvis hele omsetningen er i Dollar vil en styrkelse på 5% være 2 mrd. NOK... Men bildet er nok mer sammensatt. Uansett, sterk Dollar gir AKVR bedre marginer.

 

Jeg er så sterk i troen at hvis AKVR skulle falle under 130,- en av de nærmeste dagene tar jeg aksjer for resten av kontantene mine...

 

Noen som føler behov for å bringe meg ned på jorden?

Link to comment
Share on other sites

Disse fremtidsmuligheten for AkerKværner er for gode til å gå i arkivboksen slik at jeg sakser denne artikkelen fra HO inn her:

 

Aker Kværner snuser på LNG-kontrakter verdt 60 milliarder kroner.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (30.1.04 11:10)

 

 

Relaterte artikler

- Røkke-avtale i Brasil - Fleischers aksjetips

- ABG bommer igjen? - ABG om Golar

 

 

 

 

LNG-markedet er glohett, og Aker Kværner posisjonerer seg for å delta i byggingen av opp mot 10 LNG-terminaler i betong i Europa og USA, skriver Finansavisen. Pris per terminal: 5-6 milliarder kroner.

LNG-terminaler utenfor kysten er ifølge avisen blitt spesielt "hot" i USA, grunnet satsing på alternative energikilder og fokus på terrorfare. Kjell Inge Røkkes disipler er nå engasjert av Chevron Texaco for å gjøre forstudier på to prosjekter, utenfor California og i Mexicogulfen.

 

Det mest nærliggende gigantoppdraget for Aker Kværner i LNG-sammenheng er utbyggingen i Adriaterhavet, der ExxonMobil er sentral, skriver avisen.

 

Terminalen skal forsyne det italienske markedet med gass fra Qatar. Verdikjeden er på plass og Aker Kværner er posisjonert for å ta hele byggeoppdraget verdt 5-6 milliarder kroner.

 

_-_-_-_-_-_

 

Skulle tro at AKVR får noen av disse.

Link to comment
Share on other sites

Sitter dere veldig langsiktig i AKVR eller har dere også tro (realistisk sett) på kortsiktig oppgang (under én mnd)?

 

Jeg har tro på videre oppgang i februar. Jeg tror AKVR er en fin aksje både for de som vil sitte langsiktig og for de som vil sitte kortsiktig.

Link to comment
Share on other sites

På spørsmål om langsiktighet omkring AKVR aksjen kan jeg for min del si at jeg sitter svært langsiktig.

 

Men, man skal aldri si aldri, noe kan jo skje slik at man må gå ut.

 

Jeg anser aksjen som trygg og sikker nå etter at de største negative sakene omkring selskapet og Røkke med er tatt hånd om på en absolutt positiv måte.

 

At noe mere dukker opp er det ingen tvil om, men at det vil senke kursen noe større tviler jeg på.

 

Med min langsiktighet tenker jeg også mot den dagen da det på nytt blir delt ut utbytte. Og som alle vet er det en hovedaksjonær her som liker utbytte!

 

I dag er aksjen så kraftig underpriset at den neppe vil synke noe selv om vi får en merkbar korreksjon i markedet.

 

For kort sikt tror jeg også at den har et stigningspotensiale på rundt 5 - 8 % frem til Q4-rapport. Det med bakgrunn i mengden av kjøpsopsjoner for april som er omsatt til behagelig inngang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare kjøpe mer i AKVR, skal putte mer cash inn i porteføljen og handle meg kraftig opp. Det er to usikkerhetsmomenter jeg gjerne skulle ha av veien før jeg gjør det. Det ene blir en følelsessak (1) og den andre må avklares.

 

1. Hvordan vil markedet ta imot et dårlig Q4 resultat, siden blant annet Equatorial kostnaden blir belastet Q4 tallene vil nok resultatet muligens blir negativt.

 

2. Den britiske pensjonskassen, hvor stor er underdekkingen?? Jeg har prøvd å finne svaret. I årsrapporten for 2002 (side 42) er dette beskrevet. Totale pensjonsforpliktelser er oppgitt til 17,4 mrd, og dekningen er oppgitt til 14,6 mrd. Differansen mellom disse skulle bli ca. 2,8 mrd. Men det er en del tall der jeg ikke forstår.

 

Er det noen som kan ta en titt og kommentere hadde det vært fint, årsrapporten er på denne linken: http://www.kvaerner.com/NR/rdonlyres/F90D9...port_Norsk2.pdf

 

Side 42

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli!

Totale pensjonskostnader er beregnet til 18 mrd i 2002. Men pga. at store deler av pensjonsmidlene sitter i aksjemarkedet er nettoverdien innskrumpet til 14,6 mrd. Dvs. de har en underdekning på ca. 3,5 mrd. Selskapet betaler en viss sum som i kvartalet som trekkes fra som pensjons amortisering for å dekke opp tapet (se kvartalsrapporten). I og med at markedet har gått opp så mye som det har gjort i 2003, ville man tro at dette tapet er allerede inndekket...

 

Jeg vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt...

 

Investor

Link to comment
Share on other sites

Det er hvertfall det svaret jeg gjerne vil ha :)

 

Besnærende å anta att underdekningen er borte, tallene i rapporten er jo per 31/12-02. Hvis totale forpliktelser utgjør 18 mrd, og underdekningen er 3,5 mrd gir prosentvis underdekning på 19%

 

Utvikling på Dow Jones i samme periode: 9%

Utvikling på FTSE i samme periode: 10%

Utvikling på OSE i samme periode: 63%

 

Det er lite trolig at fondet har investert på OSE i det hele tatt, sitter nok i indeks papirer eller lignende.

 

Hvis vi kan anta 10% verdistigning vil underdekningen nå være under 2 mrd. hvis da ikke forvalterne har gjort en elendig jobb.

 

Slik det ser ut nå tror jeg faktisk AKVR kommer til å ligge flatt mellom 125,- og 140,- frem til Q4 er på bordet. Hva tror dere andre?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Siden vi først er inn på skjelettene til AKVR har Aftenposten i dag en artikkel om subsidie 'tvisten' med EU. Bondevik bruker nå politikkens irreganger for å hjelpe sambygding Røkke, hvertfall med utsettelser....

 

Les saken i Aftenposten

 

R_KKE_81345a.jpg

Aftenposten's bildebruk har poisitvt fortegn.... igjen...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tatt fra Annual report for 2000

 

At the end of 2002 the funding

deficit in Aker Kvaerner’s UK pension

scheme was NOK 2.4 billion. This has

no accounting effect for 2002.

In accordance with good accounting

practices Aker Kvaerner must

expense a part of the book deficit in

the pension plan. In 2003 this will represent

a cost for the Group of around

NOK 360 million. The Group’s pension

costs related to the UK pension

scheme thereby amount to about

NOK 550 million in 2003. This charge

has no cash effect for the Group.

 

De har allerede innbet. 507 mill (ut fra kvartalstallene)

 

The book value of the pension asset includes an unrecognised

loss of NOK 5.2 billion. The portion of this loss beyond 10% of the

total pension scheme will be amortised over the profit & loss

account over a period of approximately 10 years based on the situation

at the end of every year. Based on the situation at the end

of 2002, it is estimated that NOK 358 million will have to be

charged to the profit & loss for 2003.

Link to comment
Share on other sites

Takk for input Gjest, tror jeg begynner å få oversikten over pensjonsforpliktelsene og situasjonen for underdekningen vil jo bli beskrevet i 2003 rapporten når den kommer.

 

Tidligere i dag la jeg inn ett innlegg i en AKVR tråd på HO som het "AKVR Skal langt ned" - Hovedinnlegget nevnte 4 elementer som skribenten mente skal ta aksjekursen i AKVR ned til 120,- igjen. Jeg hadde ikke vært overrasket selv hvis AKVR skal ned til 120,- igjen, som Engabhoy skriver i TAA tråden: "Likevel er det noen som påstår at aksjemarkedet er effisient".

 

Link til AKVR diskusjonen på HO

 

Jeg prøver i overnevnte innlegg å definere en slags wurst case prising av AKVR, basert på selskapets guiding for 2004.

 

Skjeletter

EU subsidier - 1,5 mrd.

UK Pensjonskasse - 2 mrd.

Tap Philadelphia - 1 mrd.

Totalt - 4,5 mrd.

 

Driften og fair prising

AKVR guider 2 mrd. i 2004, noe som bør gi en fair value av selskapet på mellom 20 og 25 mrd.

 

Balanse

AKVR har noe over 8 mrd. i gjeld. En stor del av gjelden er i dollar, noe som har hatt en positiv effekt på totalgjelden de siste månedene. AKVR skal ha noe over 6 mrd. på bok etter siste transaksjoner.

 

Konklusjon

Hvis vi kan si det så enkelt at AKVR er verdt 12 ganger inntjeningen + kontantene får vi en sum på 28 mrd. Så trekkes gjeld og skjeletter = 15,5 mrd.

 

Jeg har altså regnet meg frem til at AKVR bør være verdt 15,5 mrd. når alle problemene trekkes fra. Dagens trading priser AKVR til rundt 6 mrd. Oppsiden er altså etter min mening stor, og markedet er etter min mening ikke logisk...

 

Men for å investere i AKVR må man ha tro på at selskapet klarer å nå sine målsettninger og synliggjøre verdiene. Så langt har ledelsen imponert meg, og det tror jeg også den vil gjøre i fremtiden...

 

Håper Engabhoy, Laphroaig, Investor eller noen av dere andre vil kommentere talloppsettet. Mener å huske at du opererte med 20 mrd. i gjeld tidligere Enga, hvis det er riktig er dagens prising av AKVR effisient...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

God aften, Pirelli!

 

Nøyaktigheten på slike regnestykker vil alltid være begrenset av hvilke forutsetninger som legges til grunn. Jeg frykter at du er litt for optimistisk når det gjelder troen på selskapets guiding. Jeg mener å huske at Helge Lund ved sin tiltredelse hadde som uttalt målsetning at Aker Kværner skulle oppnå en EBITA-margin på 4% av en totalomsetning på 50 mrd.

 

På forrige kapitalmarkedsdag ble ikke omsetning nevnt, mens 4%-marginen ble opprettholdt. I 2002 var omsetningen 43.6 mrd, mens det i årets tre første kvartaler er omsatt for 28.2 mrd. Ingen av kvartalene har hatt en omsetning som har oversteget 10 mrd. Jeg ser derfor ikke bort fra at omsetningen for 2004 vil være nærmere 40 enn 50 mrd. Dette har jeg i og for seg ingen forutsetninger for å uttale meg om, bortsett fra at jeg registrerer nåsituasjonen.

 

Når det gjelder EBITA-margin, var denne i underkant av 1.7% i 2002. Så langt i 2003 er den enda lavere, faktisk knapt 1.1%. Selv om brorparten av segmentene klarer kravet, trekker dette fordømte Philadelphiaverftet ned totalen. Jeg har også tro på at ledelsen skal klare å snu (eller kvitte seg med) dette tapssluket, men trolig vil det ta lengre tid enn ett år. Det som er 100% sikkert, er at markedet ikke tror det grann på at marginmålet er oppnåelig i 2004. For å være ærlig er jeg skeptisk selv. Kanskje er det mer realistisk å håpe på 3% av 45 mrd? (Jeg innrømmer at dette er litt "tenk på et tall"!)

 

Når det gjelder balansen, må man skille mellom langsiktig rentebærende gjeld (8.1 mrd pr. 30.09.03) og kortsiktig gjeld. Aker Kværner hadde pr. 3. kvartal gjeld på totalt 22.4 mrd. Viser ellers til åpningsinnlegget ditt i den første AKVR-tråden for en oversikt over fordelingen av gjelda. (En oversikt du forøvrig kopierte fra undertegnedes innlegg på HO, hehe!)

 

Jeg konkluderer med at regnestykket ditt MULIGENS er for optimistisk. Markedet sier uansett: "Show us the money!" Vi som er sterke i troen, må nok smøre oss med tålmodighet. Jeg er helt enig i Jan Eiler Fleishers utsagn om at Aker Kværner er en "hatet aksje". Dette gjør meg sikker på at den også er den mest undervurderte av de store selskapene.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...