Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

AKVR sluttet på 136,- og ratio ble meget sterk de siste minuttene. Kan tyde på at den også starter sterk i morgen...?

 

Det kan nok komme på plass nye estimater fra analytikerne etterhvert, men jeg tror vi må vente til generalforsamlingen 19.03 og en skisse for hvordan selskapet skal se ut i fremtiden før analytikerne virkelig slipper jubelen løs.

 

DNB er ser lyst på selskapets evne til å løse problemer/tvister og ser frem mot en avklaring på Philadelphia verftets fremtid i løpet av 1Q.

 

Les artikkel på Nettavisen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Analytikerne som rapporterer til Yahoo Finans har EPS estimat på -12,69- for året 2003. Per 3Q03 har AKVR en EPS på -12,52-

 

Hvis dette er representativt forventer altså analytikere noe tilnærmet ett 0 resultat for 4Q. Dette er altså resultat etter skatt og annen (gammel) moro. Og vi vet jo at minst 200 millioner gammel moro er belastet 4Q regnskapet.

 

De samme analytikerne har ett gjennomsnittlig EPS estimat for 2004 på 1,10- Veldig lave tall dette, og ifølge tabellen er EPS for 2004 nedjustert fra 4,72- for 90 dager siden. Aksjekursen har gått motsatt vei som estimatene de siste 90 dager altså...

 

Link til AKVR analysen på Yahoo!Finans

 

Skal vi tro denne gjengen med analytikere ser ikke fremtiden spesiellt lys ut...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Men det skal vi ikke! (Tro på analytikerne altså.) Den eneste guidingen jeg er mottakelig for, er den som Helge Lund gir. Det finnes kort og godt ikke analytikere som er i stand til å se 12 måneder fram i tid. Sannsynligvis er det for mye å forlange for et selskap med såpass mye uoversiktlighet. Jeg forventer minimal treffsikkerhet på AKVR, når jeg ser hvordan analytikerne dummet seg ut i f.eks. TEL. De siste kvartalsresultatene til Telenor tok analytikerne fullstendig på senga, med det resultat at en i utgangspunktet traust statsaksje har gått betydelig mer enn markedet forøvrig de siste månedene. Dette viser hvordan resultatframleggelser på kort tid kan snu opp ned på alt som heter estimater, til tross for at informasjonen om markedsutvikling (f.eks. mobilsalg) må anses for å være offentlig tilgjengelig.

 

Dette ble mye om Telenor, men poenget mitt er at analytikerne ikke veit stort mer enn oss om AKVR. De som sitter langsiktig kan dermed trygt drite i estimatene, for de er uansett skudd i mørket 12 måneder fram i tid. De mellomlangsiktige kan eventuelt trade på spekulasjon om at konsensus vil bli oppjustert eller eventuelt slått av de løpende resultatene. En annen sak er jo at det ikke er sikkert at Yahoo er helt oppdatert...

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt så er meglerhusene som er listet på Yahoo Finans mere negative enn positive til akvr. Jeg regner med at de vil vente med å komme med for positive vurderinger av selskapet til etter årsregnskapet har blitt lagt fram. Jeg synes å huske at det var mye lovord etter framleggelsen av 3Q tallene. Smågrums som tvangsinnløsningssaker etc. holder nok også aksjen i ro. Som aksjonær i akvr lønner det seg nok å være langsiktig nå og smøre seg med litt tålmodighet. Min overbevisning er at akvr vil krype opp mot 200 mot slutten av året :!:

Link to comment
Share on other sites

Vi hører selvfølgelig ikke på analytikerne, nå har (noen av dem) flokket forelsket rundt Fast en periode. Fast prises til mer enn 10 ganger kontantflyten, hvordan de kan se oppside i Fast er over min forstand.

 

Det antydes i diverse forum at det kommer en kontrakter av den typen AKVR sender børsmelding om i nær fremtid. Hvis det er tilfelle tror aksjekursen bryter 140,- :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte litt mer AKVR i dag, la inn ordre på 135,- ca. 15:30 og trodde egentlig ikke jeg skulle få på den. Men MSI tømte ut en post på best rett før stengetid...

 

Mulig tastefeil? Det var jo ikke allverdens volum (21000 aksjer) så med litt større tålmodighet kunne de nok bli kvitt hele posten på 135,-

 

15:59:01 300 131.50 TMB MSI

15:59:01 300 131.50 TMB MSI

15:59:01 900 131.50 TMB MSI

15:59:01 200 131.50 TMB MSI

15:59:01 900 131.50 TMB MSI

15:59:01 1 100 131.50 TMB MSI

15:59:00 2 000 131.50 TMB MSI

15:59:00 200 132.00 GNE MSI

15:59:00 100 132.00 NTF MSI

15:59:00 500 133.00 ND MSI

15:59:00 800 133.00 SBN MSI

15:59:00 1 000 133.50 NTF MSI

15:59:00 500 134.00 ND MSI

15:59:00 1 000 134.50 FS MSI

15:59:00 5 000 134.75 PA MSI

15:59:00 4 700 135.00 NON MSI

15:59:00 300 135.00 NON MSI

15:59:00 500 135.00 SBN MSI

15:59:00 700 135.00 MSI MSI

 

Nå er hvertfall jeg omtrent fullastet med AKVR aksjer...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

:D :D I dag avsluttet AKVR omtrent motsatt av gårsdagen med en rett strek opp... Må si jeg liker det bedre enn den streken rett ned som ble tegnet i intradag grafen i går. HA startet mini rally'et ved å kjøpe 34000 aksjer, alt som lå i ordreboken opp til 138,- og så fulgte ND og ASC opp i etterauksjonen og dro kursen opp i 139,25-

 

Hvis det kommer nyheter av positiv art i morgen tidlig vil jo dette se rimelig åpenbart ut, så det er vel muligens bare tiden for at AKVR skal teste 140,-???

 

Noen teorier der ute?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Mulig Røkke's gamle kompis Tore Lindholdt var årsaken til at AKVR tok litt av mot slutten i dag. Ifølge en artikkel på Hegnar.no skal Folketrygdfondet diskutere Kjell Inge Røkkes tilbud om forlik i Aker RGI-skjønnet.

 

Artikkel på hegnar.no

 

Hvis Folketrygdfondet foliker er saken i realiteten løst, da henger nok de andre seg på. Men det ville vært litt ironisk om noe av det siste Tore Lindholdt gjorde som sjef for fondet var å inngå forlik med Røkke :) Mr. Lindholdt vil nok bli husket for sine fighter både i Aker RGI og Kværner, og han har ikke kommet godt ut av noen av disse. Ellers har sikkert mannen gjort en god jobb.

 

Jeg ser det er en del innom og leser denne tråden, hiv dere gjerne på med meninger heller kommentarer. De siste dagene fortoner det seg nesten som en dagbok :roll:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser og lærer, men det er en ting jeg lurer på:

 

Hvordan regner jeg ut hva aksjer var verdt før? det har jo skjedd litt av hvert med kværner de siste årene...

 

takk for gode og interessante innlegg pirelli!

Link to comment
Share on other sites

Intressant spørsmål, og du har rett i at Aker Kværner ikke er det samme som for noen år siden. Hvis vi ser på grafen for AKVR seks år tilbake har aksjekursen vært i nesten 9000 kroner.

 

pplot.php?paper=AKVR&exchange=OSE&from=19950727&to=20040212&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

En investor som kjøpte en aksje for 9000 kroner på topp, og ikke har foretatt seg noe som helst i mellomtiden har i dag verdier for 139,25- Det fins nok noen av dem... For å finne ut hva markedet priset hele selskapet til den gangen må man finne ut hvor mange aksjer selskapet hadde på tidspunktet (f.eks. i årsrapporter). Jeg har gjort det tidligere og svaret er ca. 10,5 mrd. såvidt jeg husker.

 

Men som du sier, det går ikke ann å sammenligne Kværner den gangen med Aker Kværner nå. Markedet priser dagens AKVR til ca. 6 mrd. Det er latterlig lite etter min mening.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det meldes at Røkke har solgt 'Reverie', mulig det var det som fikk noen til å handle på best i går etterdmiddag?

 

null_153747a.jpg

 

Hvor skal Røkke feriere nå? Han har solgt unna både huset i Florida, båten og flyet 'Rebel Tool'. Hytta er vel det neste...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Folketrygdfondet har brutt forhandlingene med Røkke, ikke noen bombe med tanke på Tore Lindholdts historie i denne sammenhengen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=729954

 

Andre nyheter i dag:

Aker Kværner er favoritt til å vinne kontrakten om detaljert engineering på Bohai-utviklingen til China National Offshore Oil Corp (CNOOC).

 

Ifølge oljeavisen Upstreams kilder kom Aker Kværner med det laveste anbudet. Arbeidet vil i så fall skje fra Aker Kværners kontorer i Singapore og Kuala Lumpur.

 

http://www.dn.no/forsiden/energi/article165989.ece

Link to comment
Share on other sites

Ratio begynte plutselig å endre seg og har dundret i vei fra 1:2 til nå 2:1. Noe liknende skjedde mot slutten av dagen i forgårs.

 

Det er litt snodig da slike bevegelser tidligere *alltid* har betydd at det var en melding eller noe slikt på gang. Det ser ikke sånn ut nå gitt det som skjedde i forgårs.

Link to comment
Share on other sites

Underskuddet på handelsbalansen i USA var dårligere enn forventet, dette drar nok US børser og ikke minst dollar ned i ettermiddag. AKVR kan nok følge med i dragsuget, men det er uansett veldig oppløftende at aksjen har smakt på 140,- tallet.

 

Dersom AKVR skulle gå mot markedet og fullføre løpet over 140,- i dag er jeg redd du har rett Espen, ryktene har vært en hemsko for AKVR i lang tid. Men det kan se ut som det mønsteret har endret seg de siste ukene, ledelsen burde ihverfall ta hintet når aksjen gjør ett byks foran hver eneste kontraktsinngåelse og faller den dagen kontrakten blir annonsert. Håper slike ting er historie!

 

Her er dollarutviklingen intradag:

intraday.php?paper=USDNOK.FXSX&cache=get

 

Så Laphroaig er blitt skipsreder :) Da må du legge til på Aker Brygge 19.03, så tar vi middag om bord etter general forsamlingen... :lol:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok sjansen på å blanke meg i AKVR i forkant av forbrukertillitstallene. Dagens stigning i AKVR var såpass mystisk at jeg valgte å hoppe over i OPC og TOM. Det er ikke sikkert at dette var rett, men jeg har vanskelig for å se for meg videre stigning i AKVR uten signifikante nyheter eller generell børsoppgang. I sistnevnte tilfelle dras vel OPC og TOM med, og da er alt OK.

 

Muligens er den siste tidens stigning drevet av spekulasjon i forkant av kvartalsresultatet 1. mars. Personlig tror jeg ikke dette vil være noe å skryte av. Dessuten vil eventuelle nyheter om oppsplitting sannsynligvis ikke komme før på generalforsamlingen 19. mars. Muligens kan det være en god tradingstrategi å selge før kvartalsresultatet og kjøpe tilbake før generalforsamlingen. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Re: Engabhoy

 

Jeg var faktisk inne på samme tanken selv, men da jeg skulle utføre salget hadde AKVR falt tilbake under 140,- igjen. Så da tenkte jeg å bli sittende. Syns det er veldig vanskelig å spå kursutviklingen fremover, men hvis vi tar snittet av 'tippekonkurransen' vi har på denne topic'en blir det vel ca. 145,- de fleste tipper aksjekursen å være 19.03

 

Det som blir spennende fremover er hvordan markedet tar imot 4Q tallene, som jeg tror gir ett resultat nær 0,-. Det er også spennende å se hvordan markedet tar i mot kontraktene som garantert kommer. Med tanke på hvor lenge du har fulgt AKVR ville jeg ikke vært alt for komfortabel med å stå utenfor akkurat nå. :)

 

Så de 4-5 neste ukene blir spennende, og det topper seg nok 19.03 på general forsamlingen. Hvis AKVR kursen runder 150,- før generalforsamlingen skal jeg være der... Ses vi Laphroaig?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Heia AKVR... nå går det veien.

 

Dette har jeg ventet på, å se 140-tallet. Føler det som en milepel og et bevis på ledelsens målbevisste satsning om å bringe Aker Kværner tilbake som et større internasjonalt foretak med spisskompetanse innenfor sine områder.

 

Hva som har trigget kursen hit de siste to dagene er vel bare antakelser. Selv vil jeg tro at flere investorer føler at det et større sikkerhet i akjser med skikkelig substans bak verdiene og med videre potensiale for ytterligere verdiskapning. - Samtidig viser hovedaksjonæren seg som en handlekraftig eier med besluttsomhet. Det styrker nok også AKVR. Dermed vil det vel være naturlig at sterke økonomiske krefter kommer i sving og sakte men sikkert kjøper seg opp i selskapet. Skulle tro at mange "underleverandører" nå etter hvert bare er pent nødt til å være medeiere og holde kursen oppe for videre ordrer og leveranser til AKVR. - Er vi i den fasen nå, er det vel bare en vei videre, og det frem og opp med aksjen. I og med at det har vært relativt lite svigninger i kursen fra dag til dag de siste ukene så er vel aksjen "utgått" som traderaksje og nå egentlig en ren investering.

 

---- ---- ----

 

Som båtentusiast selv syntes jeg det litt irriterende at Røkke solgte den. Egentlig en fin sak og sikkert et godt "kontor" for både Aker RGI og Kværner om det var behov. Men klart, driftskostnadene på den er nok ikke langt unna innkjøpspris, så vi får vel tilgi ham der. - Jeg håper han finner seg en ny yacht, om enn ikke så stor, båt hører med.

 

Dersom det skulle dukke opp som sak på generalforsamling omkring eventuellt båtkjøp vil jeg selvsagt stille opp og gi mitt samtykke. Jeg har ikke regnet i detalj, men jeg skulle tro at vi her på forumet pluss Røkke tilsammen har flertall, eller?

Link to comment
Share on other sites

Min brøk av AKVR kan jo slås sammen med de andre AKVR aksjonærene her på forumet, men dette blir nok ikke noen generalforsamling med opprør og fintelling av aksjer. Røkke har manus og regi uansett om Tore Lindholdt sitter i salen med litt over 2% av stemmene. Tviler forøvrig på at Mr. Lindholdt vil fornedrige seg til å stille opp, han slenger nok heller resten av aksjene til Folketrygdfondet ut på best dagen før, for å skape litt trykket stemning i salen. Vi skulle vært på generalforsamlingen i gamle Kværner når Almskog 'vant' slaget over det fientlige oppkjøps raidet fra Røkke leiern. Det var teater det :) Vi vet jo alle hvordan det gikk til slutt.

 

Mulig jeg stiller opp for moro skyld. Vi får se på kursutviklingen ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Dollar har tilsynelatende stabilisert seg i overkant av 6,90- mot NOK. Jeg var redd for at veksten i underskuddet på handelsbalansen skulle sende dollar ned, men foreløpig ser det ikke slik ut.

 

EngaBhoy, du må nok inn igjen i AKVR til uken. Tidligere har du jo uttalt at strategien din er å ha en basis beholdning i AKVR og trade en annen del av beholdningen. Dessuten har jeg allerede begynt å glede meg til at forballserien begynner, Odd kommert til å knuse både engabønnene og Espen Olsen's brann kommende sesong. Uansett hvordan det går i serien så blir AKVR en vinner i 2004 ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli skriver:

 

Vi skulle vært på generalforsamlingen i gamle Kværner når Almskog 'vant' slaget over det fientlige oppkjøps raidet fra Røkke leiern. Det var teater det Vi vet jo alle hvordan det gikk til slutt.

Er ikke så sikker på at jeg ville ha vært til stede da, hva var aksjekursen den gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig, det var nok ikke hyggelig å være aksjonær den gangen. Skrev det for å illustrere at historiene med aksjonæropprør og motarbeidelse av aksjonærer nå er historie. Sånn sett blir nok kommende generalforsamling en koselig affære og helt uten dramatikk. Det som kommer som forslag blir vedtatt, så enkelt er det.

 

Det er bedre att alle trekker i feil retning enn at alle trekker hver sin vei ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Spanske Dragados sliter åpenbart med leveranser til Kristin feltet. Nå begynner vel dette å ligne en aldri så liten skandale for Statoil som gikk ut med høyt flagg og valge Dragados foran Aker Kværner. Dragados var både billigere og leveransedyktig het det fra Statoil hold den gangen.

 

Nå gjør Aker Stord mye av den jobben Dragados ikke rekker å utføre, det koster nok Statoil dyrt. Tror dette vil få et etterspill i form av en tvist mellom Dragados og Statoil.

 

NRK har sett på saken og mener det er en skandale av Statoil

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...