Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

De tallene omkring gjeld er i tråd med de som kom frem og meget godt anskueliggjort av deg i en AKVR-tråd før jul. Flere deltakere hadde sitt å si og det ble ikke gjort noen korrigeringer på dette anslaget som jeg mener å huske var nærmere 9 milliarder.

 

Det var en skribent som antydet 20 milliarder, men det ble avsannet den gang.

 

Nå er jo tilnærmet halvparten av den gjelda i et lån som ikke skal betales før om mange år slik at det kommer til å være med i regnskapene for lang tid fremover.

 

Det er greit at du prissetter tabbene til wurst case senario, men vi er vel alle enige om at så galt kan det ikke bli.

 

Og når vi nå kalkulerer med store tall så er det vel riktig å runde av litt grovt, og det gjør du, men jeg føler at du har vært litt vel grov og kalkulert verdien et par,tre milliarder for lavt.

 

Så alt i alt er dagens børsverdi av selskapet kun 1/3 av reell verdi. - Kanskje ved sletting av neste skjellet har vi halvparten av reell verdi?

 

Uansett, oppsiden her er formidabel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Nå begynner AKVR å bli mer kjøpbar igjen.

Ventet i grunn et fall ned til 124 intradag før den snur, men er litt usikker nå.

Det virker som den har litt støtte på 130.

 

Jeg avventer morgendagen litt, men kommer til å vekte meg mer opp. Forhåpentlig på en dupp ned under 125. Der finner den god støtte. Og vil "garantert" fortsette stigningen derfra.

 

(TA basert på Investeech's chart)

Link to comment
Share on other sites

Re: Engabhoy

 

Da har du fortalt meg det to ganger, og du har hatt rett begge gangene. I mine innlegg har jeg ikke nevnt den kortsiktige gjelden, og den er jo formidabel i årsrapporten for 2002. Forøvrig har jeg også fått plassert deg i HO sammenheng, liten andedam vi har åpenbart :) I Q3 rapporten oppgis 12,3 mrd i kortsiktig rentefri gjeld. Som kjent, fra ett innleg på HO før jul så det slik ut i årsrapporten 2002

31.12.04: Rentebærende lån stort 3270 mill.

31.12.05: Rentebærende lån stort 198 mill.

25.09.06: Rentebærende lån stort 157 mill.

30.10.11: Rentefritt lån stort 3901 mill (rentebærende fra 30.10.06).

30.09.14: Rentebærende lån stort 90 mill.

Sum langsiktige lån 7932 mill.

 

Kortsiktig gjeld:

Betalbar skatt: 105

Varekreditorer: 2799

Forskudd fra kunder: 1684

Periodisering av kostnader: 3017

Avsetninger: 2694

Annen kortsiktig gjeld:1666

Sum kortsiktige lån: 11965

 

Grunnen til at jeg ikke har tatt med kortsiktig gjeld, det er mulig jeg har tatt feil, men jeg har inbillt meg at det er en del av det kontinuerlige kostnadsbildet. For eksempel, periodisering av kostnader og forskudd fra kunder, er ikke det bare regnskapstekniske føringer? Men tallene her er jo svimlende... Noen med dypere regnsapsforståelse må forklare meg dette.

 

Når det gjelder omsetning faller denne i 2003, sammen med dollar. Litt skummelt at AKVR har mesteparten av inntektene i dollar, men vi får trøste oss med at en stor pott av gjelden også er i dollar.

 

Min omgang med disse tallene er nok litt unøyaktig, og går litt for ofte i AKVR's favør... Ikke bra å leve i fornektelse.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Da er vi igang igjen, Finansavisen skriver i dag at Røkke selv driver forhandlinger for å få utløsningssakene ut av verden... Kanskje du kan få noe igjen for posten din i RGI snart Laphroaig.

 

Denne saken blir muligens en gjenganger i media noen dager, og hvis fortegnet blir negativt kan vi muligens vente oss at det smitter over på AKVR..?

 

Aftenpostens artikkel om saken

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning.. Takk for linken til innlegget.

 

Vel verdt å merke seg at Røkke selv er på banen for å få denne saken ut av verden.

 

Men jeg vet ikke hva jeg skal si til dette fra advokatens utsagn:

 

"Samtidig som forhandlingene pågår måtte Torkildsen mandag sende brev til 600 av sine største klienter, hvor han ber dem om å betale inn fra 1000 kroner og oppover. Normalt er det den som tvangsinnløser som betaler saksomkostningene i en tvangsinnløsningssak. Men advokat Torkildsen frykter at Kjell Inge Røkke-selskapet TRG (Europe) B.V. ikke vil være i stand til å betale etter at tvangsinnløsningssaken i Aker RGI er endelig rettskraftig."

 

Finner jeg nå et brev i posten min fra denne advokaten blir jeg litt sur.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

Har ikke tid til å finne frem helt hvor jeg skal legge dette innlegget.

 

Du ønsker noen synspunkter på pensjonsforpliktelsene til AKVR i Storbritannia.

 

Slik jeg har forstått det har mediene klart å avdekke mesteparten av hva som skjuler seg bak de forpliktelsene som AKVR har i England.

 

Problemet til AKVR og sine pensjonsforpliktelser er at de er for det meste finansiert av aksjer (grunnet pensjonskassens finansstrategi, ingen begrensninger i Engelsk lovverk om hvor stor andel av pensjonsforpliktelsene som kan finansieres av aksjer, i Norge er dette f.eks maksimalt 35%). Da kursene falt som en stein 2001/2002 ble overdekningen snudd til en underdekning, og det var derfor etterhvert et stort behov for at AKVR måtte skyte inn penger for at pensjonsforpliktelsene skulle finansieres.

 

Kan dessverre ikke gi deg mer nøyaktiv informasjon enn dette da rapport som ble overlevert fortsatt er konfidensiell, samt at jeg har en del andre ting å gjøre enn å finne frem informsjon som kan postes her.

 

Bunnkonklusjonen som kanskje er veldig viktig å få med seg... Business Planen som ble lagt frem for syndikatbankene sommeren 2002 medførte ikke at bankene trakk tilbake den finansieringspakken de hadde inngått med selskapet høsten 2001. Dvs. de har tro på at de kommer til å få tilbake de pengene som de har lånt ut til AKVR... Say no more.

Link to comment
Share on other sites

Takk Basura, som nevnt i ett tidligere innlegg her antar jeg at pensjonsfondet minst har samme utvikling som FTSE indeksen, og at underdekkningen er redusert med rundt 10% fra 31/12-2002. De neste årene frem til utgangen av 2006 vil nok ta knekken på resten av underdekkningen, som nå antaglig er 10-12% av 18 mrd.

 

Forøvrig gikk jo AKVR bra i dag, og sluttet på dagens høyeste. Volumet var ikke allverden, så dagens oppgang betyr vel ikke så mye.

 

Noen som har tekniske betraktninger i det korte bildet?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

En teknisk analyse, OK - men merk at den er ikke å stole på. Det er første gang jeg prøver på dette!

 

Først limer jeg inn dette fine farverike chartet, pent ikke sant:

 

<a href=

AKVRd3.gif' alt='AKVRd3.gif'>

 

Hmm..litt plundrete å få inn.

 

Men så skal dette analyseres og det kan jeg lite og ingenting om, annet enn hva som er å lese her:

 

http://www.bullspike.com/newsite/asp/anArt...20&categoryID=2

 

Og blar dere litt frem og tilbake vil dere finne alle ord og utrykk godt forklart og med eksempel. Anbefales.

 

Grovt sett kommer jeg til at AKVR er svært stabil nå på dette nivået, nøytral er vel bedre å si. Den har fortsatt noe å gå på før den blir oversolgt, så det skulle ikke forundre om den tar et steg videre.

 

Nedad forstår jeg denne teknikken at den har god støtte rundt 130. Brukte chartene på Netfonds der. - Fant det mye enklere å endre dem i deres system.

 

Ut i fra dette skulle man da kunne lage en grei kjøpsanbefaling, på sikt. - Men det vet vi jo fra før.

 

Studerer man de røde og grønne kurvene, så utløses kjøps- og salgsignal når de krysses. Man kjøper når den grønne er under den røde. Og ser vi på slutten her så er det enda rimelig avstand i mellom disse, og det betyr fortsatt kjøp. RSI har falt til moderate 53 de siste dagene, og dermed bør kursen kanskje muligiens holde seg på dette nivået noen dager fremover. - Fatter ikke hvordan man kan se det akkurat, må jo bli antakelser.

 

Skulle tro at disse modellene overhode ikke er i stand til å takle raske kurstriggere som en solid kontrakt i ny og ne.

 

Vel...hva sier dere som kan dette?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tekniske betraktninger Laphroaig, siden markedet ser ut til å være litt retningsvill for øyeblikket kan det tekniske være avgjørende kortsiktig.

 

DN har en artikkel i dag om at AKVR skal kjøpe ingeniørtjenester for 4 mrd. DOLLAR pr. år fremover. Eller 28 mrd. kroner. Som ingeniør i samme bransje som AKVR liker jeg slike ting svært dårlig, i realiteten ser det ut til at alt skal ut på anbud til lavkostland. Mulig det er noen kroner å spare, men 'arbeiderparti' og industri mannen Røkke får nok hele det politiske miljøet på nakken hvis omtrent samtlige arbeidsplasser i Norge skal ut på anbud?

 

Les artikkel

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Åpenabart at Røkke er i fokus som person i dagens DN. Ikke nok med at han hisser på seg det tekniske arbeidsmiljøet med å antyde kjøp av billig arbeidskraft utenfra, men han presser minoritetsaksjonærenes innløsning av Aker Maritime mot et rimelig forlik med henblikk på at motparten i det nederlandske eierselskap TRG (Europe) B.V. kan gå konkurs.

 

Forstår godt at du ikke liker utviklingen med hensyn til første moment her. Men tar jeg ikke feil har dette vært tema tidligere i fjor vår. Mener det var slike hentydninger i forbindelse med AKVR's forhold til den russiske delen deres. Her er jeg temmelig blank på informasjon. Har noen eventuelle kommentarer omkring AKVR og Russland?

 

Jeg liker ikke akkurat utviklingen med denne innløsningssaken, men vil legge til at den ikke er så dramatisk for Aker Rgi som her antydet. Mesteparten av pengene skal være låst fast til innløsningpris på kr. 72 pr aksje. Det er kun det overskytende beløp som Røkke må ut med.

 

Innløsningen av minoritetsaksjonærene er her: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article160104.ece

 

Det er slike saker som gjerne kan gi korte kursutslag på AKVR aksjen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at Russland har vært nevnt i forbindelse med innkjøp av engineering tjenester. Men en sum på 28 mrd. i året betyr vel all engineering virksomhet, ikke bare Russland prosjekter.

 

Problemene_t_rner_se_20971c.jpg

 

Jeg er enig i at tvangsutløsnings sakene kan fort bli en hemsko for kursutviklingen. Det begynte bra i går, men DN vinkler det til at Røkke er skviset i dag. Og fyrer oppunder med bildebruk, som vist.

 

Vi får se, mulig vi må teste tålmodigheten igjen...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

:D

Hei .

Til dere som sitter i AKVR.

Dette er sakset fra investtech:

Kjøpskandidat

(Middels lang sikt) - 5. feb 2004

Har steget 143% siden bunnen 7. mars 2003 på 54.60. Aker Kværner ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Aksjen har støtte ved ca 123 kr.

Link to comment
Share on other sites

AKVR har vært i godt sig i dag, og nå rett før stengetid trades aksjen rundt 135,- Dollarfallet etter jobless claim tallene i USA ødla litt for noe som så ut til å bli en veldig sterk ukeavsluttning.

 

Stille i media rundt AKVR/Røkke i dag, men en artikkel på HO syns jeg det er verdt å merke seg. Det kan se ut til at Røkke's erkefiende, avtroppende leder av Folketrygdfondet Tore Lindholdt har solgt aksjer gjennom hele 2002 og store deler av 2003, og i så måte bidratt til å skape ett kraftig salgspress i aksjen. Man må kunne stille spørsmålstegn ved en slik type forvaltning, AKVR har jo doblet seg siden folketrygdfondet startet å lempe ut aksjer... Totalt realisert tap: 700 millioner. Her er artikkelen

 

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg tidligere har utelatt kortsiktig gjeld i talloppsett og verdivurdering av AKVR, og EngaBhoy har rettet meg på dette noen ganger har jeg satt meg ned med boka "Årsoppgjøret" av Jan Terje Tellefsen og Jon Christian Langli. Denne brukes i undervisningen ved BI.

 

Definisjon av korstiktig gjeld

Med kortsiktig gjeld menes gjeldsposter som forfaller til betaling innen ett år fra oppgjørstidspunktet, eller som direkte er knyttet til bedriftens kortsiktige omsetning av varer og tjenester.

 

Her er de forskjellige posteringer i årsrapporten for 2002:

Betalbar skatt: 105 millioner

Betalbar skatt oppstår fordi norske aksjeselskaper betaler etterskuddsskatt. Det vil si at skatten først betales året etter den periode hvor skattbart overskudd er opptjent.

 

Varekreditorer: 2,799 mrd.

Jeg velger å tolke dette som leverandørgjeld: Leverandørgjeld oppstår ved kjøp av varer på kreditt. Selgeren sender en faktura som mottaker vanligvis får 30 til 90 dagers betalingsutsettelse på. Beløpet registreres og kostnadsføres i det øyeblikket fakturaen mottas.

 

Forskudd fra kunder: 1,684 mrd.

Ifølge opptjeningsprinsippet skal forskudd fra kunder ikke rapporteres som opptjent inntekt før motytelsen er levert. Intill så skjer må en forskuddsbetaling anses som gjeld fra kunden.

 

Periodisering av kostnader: 3,017 mrd.

Denne finner jeg ikke i boka, noen som kan forklare?

 

Avsetninger: 2,694 mrd.

Denne finner jeg ikke i boka, noen som kan forklare?

 

Annen kortsiktig gjeld: 1,666 mrd.

I boka er det tre sider som beskriver de forskjellige elementer som kan inngå i denne posten. Fellesnevner er at kostnadene er opparbeidet i regnskapsåret, men forfaller ikke før året etter. Eksempel: Feriepenger til ansatte.

 

Vel, det meste er redegjort for, og definisjonen av kortsiktig gjeld burde egentlig holde. Jeg påstår igjen at dette er regnskapstekniske føringer i ett årsregnskap og kan ikke anses som gjeld, men løpende utgifter som blir med over i ett nytt regnskapsår.

 

AKVR har derfor 'bare' ca. 8 mrd. i gjeld...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli,

 

Godt arbeide,...nå er det like før meglerhusene henter info om selskapet her.

 

Bare som en ide vil jeg antyde at posten Avsetninger: 2,694 mrd, er til dekning av blant annet de "skjelettene" som er rettslig tatt opp. Ett sted bør de også være i regnskapet. Samt øvrige fondsavsetninger.

 

Under Periodisering av kostnader: 3,017 mrd. bør det vel ligge pålagte utgifter som for eksempel pensjoner, sjefsfallskjermer, konsernutgifter i mellom alle innvolverte kontor i de ulike land, etc.

 

Bare som forslag dette, egentlig rart at selskapet selv ikke angir hva disse postene inneholder. Har noen spurt?

 

Forøvrig er jo dette utgifter som skal dekkes på en eller annen måte, men regnskapsmessig er det vel ikke "gjeld" i ordets betydning som lån, og med det har du nok rett i at AKVR's totale gjeld er vel 8 milliarder.

Link to comment
Share on other sites

Der postet vi på samme tidspunkt gitt...

 

Jeg forstår det som løpende utgifter som selskapet hele tiden har, men som ved årsoppgjøret samles i gruppebetegnelsen kortsiktig gjeld. Altså helt normale driftsutgifter.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett enig der, men jeg skulle tro etter den forferdelige nedturen som Kværner hadde at det ble en del grums og etterslep som egentlig ikke er "løpende utgifter". Og at de heller har regnskapsført noen "besynderligheter" fra den gang inn i disse postene og henger med dem videre til avskrivningene er fullført.

 

Ikke at jeg tror det akkurat nå, men når selskapet kommer i skatteposisjon vil mye av disse summene "fordampe".

 

Vi snakker jo her om ei kortsiktig gjeld av heller formidabel størrelse i forhold til omsetning, så...?

Link to comment
Share on other sites

Det er/var mye bråk omkring flere tvangsinnløsninger i forbindelse med Røkkes inntreden i Aker og senere overtakelse av Kværner.

 

De tall og sak jeg referer til ovenfor er mitt forhold som tvangsinnløst aksjonær i Aker Maritime. Det er for AMA at det ble satt på konto en sum på kr. 72 pr. aksje og medregnet et tillegg på kr. 5 i utbytte.

 

Jeg mener at det var Aker RGI som var innløser her og står til ansvar ovenfor minsteakjsonnærene.

 

Egentlig svært uoversiktlig sammenheng mellom de ulike selskap som er innvolvert. Selve prosessen med innløsninger og kjøp gikk mye hånd i hånd for å få kontroll.

 

I det konglomerat av selskap som var benyttet for den totale inntreden og oppkjøp er vel det nederlandsregistrerte selskapet motpart i de to tidligere tvistene.

 

Endelig dom er vel ennå ikke kommet om AMA, men saken var til behandling senhøstes i fjor.

 

Skulle tro at Røkke ikke hadde regnet med motstand fra minoritetsaksjonærene, og i alle fall ikke tap i rettstvisten.

 

Nok et "spøkelse" for ham, men egentlig har det ikke noe med selve AkerKværner å gjøre. I og med at både båt og fly er solgt skulle vel det være litt penger å hente likevel, vi får se til uka.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli,

 

vi er ikke uenige i tolkningen av balansen til AKVR. Min kommentar var vel strengt tatt flisespikking, men forhåpentligvis vil dette innlegget oppklare hva jeg mente. Balansen består som kjent av de like store motpostene "Eiendeler" og "Gjeld og egenkapital". Gjeld er et videre begrep enn lån. AKVR har f.eks. et ansvarlig lån på 4022 mill med innfrielse 30.10.11 (rentefritt fram til 30.10.06). De har også rentebærende langsiktige lån på totalt 4082 mill, hvorav mesteparten forfaller 31.12.04. Disse totalt 8104 mill utgjør selskapets "lån" eller "langsiktig rentebærende gjeld".

 

I tillegg har AKVR kortsiktig gjeld på 12605 mill, som i all hovedsak er rentefri. Dette er ikke lån i egentlig forstand, men kan sees på som arbeidskapital/buffer. Denne posten oppveies av "kortsiktige operasjonelle eiendeler" på 12478 mill. Dette er i hovedsak rentefrie kundefordringer. Disse summene er altså et resultat av å drive en butikk hvor man ikke betaler kontant på labben verken den ene eller andre veien.

 

Så vi kan være enige om at AKVR har LÅN eller RENTEBÆRENDE LANGSIKTIG GJELD på ca. 8 milliarder. Piece of cake!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Pirelli

 

Du lurte på et par ting ang. regnskapsføring:

 

Periodisering av kostnader betyr at man regnskapsfører kostnader for den perioden den gjelder, selv om man enten betaler forskudd eller på kreditt. Ofte gjelder dette forskuddssalg. Har man betalt husleie for tre måneder frem i tid den 1. desember, så skal man periodisere slik at 1/3 av denne utgiften blir med på året det er betalt, mens 2/3 føres opp som forskuddsbetalt i balansen.

 

Avsetninger tar jeg senere..

Link to comment
Share on other sites

Synes denne anbefalingen hører hjemme her:

 

Terra Fonds mener energisektoren og spesielt offshore/olje er stedet å være dersom man ønsker å slå Oslo Børs i år. Aker Kværners navn dukker opp.

 

- Etter at Aker Kværners planer om en refinansiering og oppsplitting av selskapet ble kjent, steg kursen i forrige uke nærmere en tikroning. Vi mener at det fortsatt er mer å gå på etter hvert som analytikerne får oppjustert sine analyser og kursmål, forklarer Terra i dagens analyse.

 

Aker Kværner blir dermed plassert som meglerhusets "foretrukne konjunkturbet" på Oslo Børs.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...