Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

Jeg tror vi kan forvente at den prisen Statoil skal betale for jobben som skal gjøres på Akers Stord ikke er satt *veldig* lavt for å si det slik.....

 

Det er noe med dette å være i posisjon til å diktere betingelsene.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Stille og rolig rundt AKVR om dagen, aksjekursen pendler mellom 139,- og 141,- og venter på gode nyheter. Hverfall venter jeg på nyheter.

 

DNBNor har åpenbart sterk tro på AKVR fremover, siden nyttår har de lastet opp nær 1 million aksjer og selskaper tilknyttet DNBnor er nå nest største aksjonær med 3,6% av selskapet.

 

Les artikkel på imarkedet.no

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Aksjen har gjort et lite byks og ligger rundt de 140. Noen større nedtur er vel ikke på tale, snarere det motsatte, likevel det er mange som vil inn og det skulle det være gode muligheter for på denne prisen.

 

Et annet moment som kan være verdt å se på for de som er usikker på pris og retning fremover er opsjoner for juli.

 

Har man mest tro på videre oppgang er denne: AKVR4G150 American Call 150.00 15/07-2004 9.50 10.50 en rimelig mulighet.

 

Går kursen noe ned frem til Q4 rapport så skulle det vel være mulig å få opsjonskursen noe ned og det igjen kan gi en grei inngang runt kr 155.- om et halvt år. Eller? - I alle fall er det ikke de store pengene man taper om ikke akjsen passerer 165 innen den tid. Og tar den bare litt av så er det rimelig god sjans for en pen liten gevinst.

 

Til sammenligning når AKVR har tuslet stille og rolig opp fra i fjor sommer så har opsjonsinnløsningene vært ren dobling av innsats.

 

Vanskelig å spå kursfremgang, om en ikke umulig, men jeg vil tro at en kursøkning på AKVR fra dagens rundt 140 og frem til juli opsjoner rundt 155 er gode odds. Ser vi tilbake i samme tidsrom har kursen steget med omtrent 50 kr til i dag. Og med alt det positive omkring AKVR nå så ville det vel være minimum man kan tenke seg i stigning fremover, og da bør den kunne lukte på 190 allerede sensommers.

 

Lite teknisk analyse dette, men jeg har selv hatt god erfaring med opsjoner i et stigende marked og legger dette frem som et forslag fra min side, ikke ta det som en varm anbefaling for løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Nok en dag i tradingrangen mellom 139 og 142. Det har de siste dagene vært mulig å kjøpe på støtten på 139 ved lunsjtider for så å selge når volumet og kursen tar seg opp mot slutten av dagen. Slike forutsigbare tradingregler kan ikke vedvare i det uendelige, så spørsmålet er om vi får et brudd opp eller tilbakefall mot 130. Ikke vet jeg hva som blir utfallet, men her er noen momenter for eller mot:

 

1) Oppsplittingsplanene: Dette taler for kursoppgang fram mot generalforsamlingen 19. mars. Den potensielle oppsiden (som er mye større enn nedsiden) gjør at mange, inkludert meg selv, vil ha en dårlig følelse hvis de ikke sitter med AKVR i porteføljen. Hvis det ikke presenteres noe spennende, tror jeg imidlertid at aksjen vil få seg en liten knekk.

 

2) Q4-resultatet: Det er vel neppe særlig store forventninger i markedet til Q4-resultatet 1. mars, hvilket jeg mener er positivt. Dermed er det ikke mange som har planer om å selge på et godt resultat slik vi så i TEL og NHY.

 

3) Teknisk analyse: Det er verdt å merke seg at oppgangen fra 120 til 130 skjedde på høyt volum og som et resultat av gode nyheter. Etter spekulasjoner om oppsplitting i media, steg aksjen fra 121.00 til 129.50 den 19. januar. Oppgangen fra 130 til 140 har imidlertid vært langt mer "fishy". Ikke bare har volumet vært flortynt, men børsmeldingene og nyhetsoppslagene har glimret med sitt fravær. Forrige fredag ble aksjen på mystisk vis løftet opp til 142 på slutten av dagen. Nå som det er fastslått at dette ikke skyldtes de sedvanlige lekkasjene på Oslo Børs, vil det ikke overraske om mange er i gevinstsikringsmodus. Hvorvidt dette slår til eller ei, er trolig et spørsmål om generell markedsretning.

 

4) Oslo Børs generelt: Etter å ha vært bull i mer enn 12 måneder, må jeg innrømme at jeg også begynner å bli litt skeptisk til den kraftige oppgangen vi har sett i denne perioden. Det virker som mange kaster seg inn i jallaselskaper helt ukritisk, samtidig som børslokomotivene STL, NHY og TEL alle har satt all time high. Deler av OSE er etter min mening overpriset, men dette gjelder selvsagt ikke AKVR. Realitetene er dessverre at OSE fort kan dra med seg AKVR i et eventuelt fall. Likeledes er OSE som vanlig prisgitt NYSE.

 

5) Nyheter: Eventuelle kontrakter vil som vanlig kunne dra AKVR ned, hehe. Ellers skrives det ikke om de såkalte Kværner-skjelettene for tida. Det har blitt stille rundt striden mellom Aker Kværner og EU om subsidier. Jeg har ikke fulgt helt med, men jeg antar at dette betyr at man fikk medhold i kravet om å utsette denne saken til utfallet av anken i den andre saken foreligger. Sistnevnte gjelder produksjonsbegrensninger. Skulle dette temaet blusse opp kan kursen fort korrigere en smule nedover.

 

 

Summa summarum tror jeg på en flat til negativ utvikling fram mot Q4-resultatet og moderat kursstigning før generalforsamlingen. Som alltid er det vanskelig å spå om framtida, og muligens er jeg helt på jordet her! Jeg kommer sikkert til å fortsette tradingen, men mitt generelle markedssyn gjør at jeg vil være forsiktig med å forplikte meg i for store posisjoner framover. Synspunkter :) ?

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig Engabhoy, et velskrevet og velfundert innlegg. Desverre refkleterer ditt innlegg omtrent min egen oppfattning, så noen diskusjon blir det vanskelig å få til. Men jeg legger på et par kommentarer uansett.

 

1) Oppsplittingsplanene: Det er nok dette som holder AKVR oppe nå, ingen tvil om at det er kontraktstørke. Jeg tror planen er spennende, og at den er i entall... Altså bare en plan.

 

2) Q4-resultatet: EPS estimatene på Yahoo går bare nedover, nå er de nedjustert igjen. For året 2003 ligger estimert EPS på -13,28- For 7 dager siden var estimatet -12,69. Mulig analytikerne har regnet inn kostnadene i forbindelse med Equatorial saken. Nå pleier estimatene på Yahoo å være lavere enn estimatene TDN finans henter inn, men det er ikke tvil om at det er ventet ett dårlig resultat. Forøvrig er EPS estimatene for 2004 også nedjustert, men en analytiker har byttet fra salg til kjøp.

 

3) Nektisk analyse: Jeg var nesten sikker på at de siste dagene skulle bringe AKVR ned mot 135,- når nyheter uteblir, men nå er jeg ikke sikker lenger.

 

4) Oslo børs generelt: Oppgangen har vært brå de siste 12 månedene, og spesiellt de siste 2 månedene har nok lokket frem mange nye investorer med voldsom risikovilliget. Jeg er enig i at mange av jalla selskapene som har vært vinnere den siste tiden vil falle tilbake, og jeg tror også NHY, STL og TEL kan korrigere. Men jeg tror ikke toppen er nådd for de tre nevnte selskapene. STL er kanskje mest sårbar for fall i oljeprisen, som muligens bør falle når Irak får fart på pumpene. NHY opplever sterkere aluminiumspriser og skal kvitte seg med Yara i bytte mot en hel masse milliareder, skulle forundre meg mye om ikke NHY knuser 500,- i løpet av kort tid. TEL er fremdeles billig, men plages av det kommende nedsalget.

 

5) Nyheter: Kontraktene kommer, hvis det kommer en eller to LNG kontrakter tror jeg faktisk kursen tar helt av ;) Av skjelettene er det egentlig bare EU og Philadelphia igjen. Hvis de hadde vært borte ville aksjekursen vært over 200,- Tror værste tenkelige utfall er priset inn, men aksjekursen vil nok falle noe tilbake hvis det kommer negativ utvikling i noen av sakene.

 

Jeg tror de siste månedene har gjort mange oppmerksom på at at AKVR er lavt priset, og jeg tror også veldig mange er klar over at det ikke kommer til å vare. Derfor tror jeg at AKVR fort kan stige til 160,- før generalforsamlingen, hvis den først tar litt fart tror jeg mange hiver seg på... Vel, vi får se, Odd vinner hverfall serien :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk vi ny 12 måneders toppnotering for AKVR (145.00 intradag), denne gangen på moderat volum. Det var vel "Orkla-effekten" som dro med seg både AKVR og store deler av det øvrige markedet. For det første vil det ekstraordinære utbyttet på 5.1 milliarder trolig finne veien tilbake til Oslo Børs, og således bidra til den likviditetsdrevne oppgangen i 2004. Det er vel ikke unaturlig å anta at solide AKVR kan være et attraktivt alternativ for trauste ORK-aksjonærer? For det andre viser denne typen strukturelle grep hvilket potensial som ligger i oppsplitting av Aker Kværner. Oppgangen i dag var nok derfor et aldri så lite utslag av framtidsrettet grådighet.

 

Forøvrig mener jeg fortsatt at markedet er i ferd med å gå bananas. Når markedsverdien til Orkla stiger med 6.5 mrd ved børsåpning (og setter ny all time high), må man spørre seg om dette er rasjonelt. Greit nok at bokført gevinst er 12.5 mrd, men den reelle verdien av posten må da vel ha vært rimelig kjent i markedet. Eller skal kurshoppet tolkes dithen at Carlsberg AS har kjøpt til en altfor høy pris? Jeg har litt vanskelig for å tro det siste.

 

Uansett tyder utviklingen i USA i kveld på at markedet muligens er modent for en korreksjon. (Oppgangen på Dow Jones og Nasdaq er forøvrig meget beskjeden i 2004 sammenlignet med Oslo Børs.) Jeg tviler på at vi får noe krakk, men jeg klarer ikke å se noen vesentlig generell oppgang de nærmeste 6 månedene. Ikke dermed sagt at ikke enkeltaksjer kan stige betydelig, og AKVR er forhåpentligvis en aktuell kandidat i så måte. 8)

Link to comment
Share on other sites

Vi er ikke enig i hvordan markedet skal gå fremover Enga, du er redd for at selskapene har blitt for dyre fordi de har steget mye i verdi og det er ikke en veldig logisk slutning etter min mening.

 

Hvis vi ser på Orkla f.eks. så er Mcap nå 41 mrd. altså inklusive aksjeposten i Carlsberg som de skal selge for 17,5 mrd. Det er klart at ORK har vært handlet med en kjemperabatt, og rabatten har blitt litt mindre nå. AKVR handles også med en stor rabatt, og splittingen vil synliggjøre verdiene tror jeg.

 

Jeg tror markedet kommer til å korrigere litt, men når båtsesongen begynner er OSE godt over 200.

 

Pirelli (Optimist)

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte alt på 143,25-

 

Tror markedet skal korrigere litt de nærmeste dagene. Satser på lavere inngang i AKVR. Denne nyheten kan nok også få litt fokus utover dagen.

 

Pirelli

 

Etter litt frem å tilbake tenking kom jeg også frem til å selge. Har uansett hatt en flott oppgang siden min forrige inngang. Når jeg beynner å tenke, "hmm..kanskje selge snart, har jo egentlig gått opp ganske mye i det siste", ja da bør jeg selge. Det har stemt så mange ganger før.

Link to comment
Share on other sites

Forstår resonnementet og vektet meg ned i går og vil vekte meg opp igjen i dag. Tror nemlig at større aktører vil inn og da har de en glimrende mulighet dersom dette med MASA skal føre til at endel selger seg ut. Kansje det ikke blir rare duppen?! Husk at på sikt vil skipsverft ikke være noe forretningsområde for kværner alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo sittet med AKVR over ett år, og langsiktig har ingenting endret seg. Men det har hendt at jeg perioder har stått utenfor, men det blir aldrig mange dager... Og det blir det ikke nå heller ;) Mulig jeg kjøper tilbake i ettermiddag, vi får se hvordan dagen går.

 

Ser at det ligger 54k aksjer på kjøp 142,- disse sørger for meget positiv ratio. Skal bli spennende å se om den flyttes eller fjernes hvis kursen nærmer seg.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

- Hvis man antar at Røkke har finansielle problemer burde ikke det ha betydning for Aker Kværners evne til å fysiske leveranser. At Røkkes problemer kan ha betydning for Aker Kværners aksjekurs er noe annet, men ikke med Aker Kværners evne til å levere fysiske leveranser. Aker Kværners virksomhet er upåvirket av hvilken personlig økonomi Røkke har, sier han.

URL: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=140523&cat=113

Link to comment
Share on other sites

Men dere da......

 

Man daytrader da ikke AKVR lenger, eller?

 

Forøvrig har jeg et avslappende forhold til mine investeringer her, lener meg tilbake og lar Røkke ordne ut. Enkelt.

 

Sitt long og vent på utbytte om vel ett års tid. Det vil veie godt opp mot de småkronene man tjener på kjappe inn og utganger.

 

Hva om den plutselige tar helt av mens dere er ute? Trenden i akjsen har forandret seg kraftig bare etter nyttår.

Link to comment
Share on other sites

AKVR stiger videre gitt... 3 kroner siden jeg dro til lunsj. Jeg løper foreløpig ikke etter, men det se ut som en feilvurdering å gå ut. Positivt at MSI er største nettokjøper, men bortsett fra CA's rullering av to poster på tilsammen 200k er det syltynt voulm på denne oppgangen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

:D The sky is tydeligvis the limit for AKVR! Det begynner å demre for meg at denne aksjen skal opp i det korte bildet uansett faen. Likefullt valgte jeg salg i sluttauksjonen. Jeg gidder ikke utbrodere mitt generelle markedssyn så mye mer, men konstaterer at USA er ned for tredje dag på rad uten at Oslo Børs påvirkes. Poenget mitt er uansett ikke at NHY nødvendigvis er dyr. Jeg har lest dusinvis av kjøpsanbefalinger med kursmål 500+ den siste måneden. Det var tynnere med anbefalinger da aksjen sto i 262 for 12 måneder siden...

 

Pirelli, det er helt greit at du er uenig med meg, men du bør ihvertfall være enig med deg selv! :lol: Disse to innleggene skrev du i formiddag med 45 minutters mellomrom:

 

Vi er ikke enig i hvordan markedet skal gå fremover Enga, du er redd for at selskapene har blitt for dyre fordi de har steget mye i verdi og det er ikke en veldig logisk slutning etter min mening.
Tror markedet skal korrigere litt de nærmeste dagene. Satser på lavere inngang i AKVR. Denne nyheten kan nok også få litt fokus utover dagen.
Link to comment
Share on other sites

Takk for den Enga ;) Jeg slites stadig mellom forskjellige sinnstemninger når det gjelder dagens marked, den utløsende faktor for mitt salg av AKVR i dag var Masa Yards artikkelen i DN. At aksjekursen syns helt upåvirket av denne artikkelen var veldig overraskende, og som jeg nevnete i ett tidligere innlegg lå den en 50k post på kjøp 142,- Noe som ga en veldig positiv ratio gjennom hele dagen. Vi vet jo nå at det var feil å selge på formiddagen, men jeg gråter ikke av den grunn.

 

Som vår venn Espen Olsen alltid har sagt, hvis AKVR stiger uten grunn er det fordi det kommer en gladmelding snart. Jeg syns det er besynderlig at AKVR stiger når vi vet følgende:

1) Masa Yards nærmer seg kritisk dårlig ordreinngang.

2) Kunder bruker Røkke's privatøkonomi som grunnlag for å ikke velge AKVR som leverandør.

3) AKVR har ikke annonsert en eneste kontrakt siden månedsskifte.

 

Når det gjelder markedssyn så er vi kanskje ikke så uenige allikevel, jeg vet ikke om du leser andre topic'er på forumet her, men vi har hatt en diskusjon gående under markedet generellt som har den fengende tittelen "Nå faller børsen(e)". For å klargjøre mitt syn så er jeg optimist med tanke på 2004 som helhet, men jeg er ikke i tvil om at det kommer korreksjoner. Og jeg tror muligens den første kommer til uken. Når jeg leste innlegget ditt fikk jeg en følelse av at du mente vi var på toppen nå, og derfor dristet jeg meg frempå med en uenighetserlæring.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, du har helt rett i at AKVR oppfører seg mer enn en smule uvanlig for tida. Apropos Masa-Yards; jeg har moret meg med å kikke tilbake på noen børsmeldinger fra i fjor. Da Aker Kværner 16.06.03 meldte at de hadde inngått en valutaavhengig intensjonsavtale med RCCL om bygging av inntil to Ultra Voyager cruiseskip, var det overhodet ingen effekt på aksjekursen. Da RCCL fredag 19.09.03 valgte å bestille ett av disse skipene, steg AKVR raskt fra 105.00 til 115.50, for så å slutte på 108.00. Påfølgende fredag var aksjen nede i 93.50(!). :cry:

 

Nå er alt snudd på hodet, idet markedet tydeligvis er totalt ubekymret over den svake ordresituasjonen. Grunnen til nevnte nedgang i september 2003, var som mange vil huske den hysteriske reaksjonen på meldingen om at Norway Seafoods sannsynligvis ikke var istand til å innfri sitt lån til Orkla. Da var det et vanvittig fokus på Røkkes privatøkonomi, mens det nå altså er uproblematisk at dette blir brukt som årsak til tap i en anbudsrunde. Forstå det den som kan! :?

 

Når det gjelder siste tids oppgang i AKVR, er jeg overbevist om at det ikke foreligger noen kommende gladmelding utover oppsplittingsplanene. Spørsmålet er om oppgangen kun skyldes posisjonering i forkant av generalforsamlingen, eller om det finnes andre årsaker? Jeg er fristet til lansere en aldri så liten konspirasjonsteori. Kursbevegelsene i dag og forrige fredag var såpass påfallende at det grenser til kursmanipulasjon.

 

Etter det forventede tilbakefallet som en følge av den negative Finlandsmeldingen, bunnet kursen på 142.75 ved 11-tida. Så begynte UBS og MSI å handle. Fra kl. 11:03:46 til 11:47:54 klarte de to meglerhusene å løfte kursen 4.50 kroner til 147.25. Jeg skriver "klarte å løfte" helt bevisst, for dette skjedde på det ynkelige volumet av 31972 aksjer. Alle day-tradere vet at i lunsjpausen er det relativt sett liten aktivitet på børsen, og kursen har ofte en tendens til å falle tilbake. Min påstand er at det ville ha vært så å si umulig å løfte kursen så mye (uten nyheter) på så lite volum alle andre tider enn når markedet var ute til lunsj. Det er tross alt "merkelig" at all oppgangen kommer i en periode hvor aktiviteten målt i antall aksjer pr. tidsenhet er bare halvparten av resten av en moderat dag. Hadde målsetningen vært å kjøpe 20-30 tusen aksjer til lavest mulig pris, ville dette (med et minimum av tålmodighet) vært en smal sak å få til uten å løfte kursen nevneverdig.

 

Det samme kan sies både om forrige fredags børsavslutning, samt de fleste sluttauksjoner i det siste. Tidligere var det ofte slik at kursen falt på slutten av dagen grunnet generelt svakt sentiment i aksjen. Nå er plutselig markedet villig til å kjøpe til ukas høyeste kurs i fredagens sluttauksjon, for så å sitte med "risikoen" over helga. Tidligere kunne man gjøre et lite kupp dersom man var villig til å kjøpe på fredag og selge på mandag/tirsdag. Nå er det faktisk best risk/reward i å gjøre omvendt!

 

Hvis jeg har rett i mine paranoide betraktninger, er en mulig forklaring at Røkke ønsker en gunstigst (høyest) mulig kurs i en eventuell emisjon i et oppsplittingsscenario. Det vil være lettere å få markedet til å betale en akseptabel pris dersom kursen i mellomtida har steget mye. Dessuten vil en mulig nedgang ved Q4-presentasjonen gjøre aksjen "billig", all den stund den i mellomtida har vært betydelig høyere. Markedet er fiffig sånn; 140 virker adskillig dyrere på opptur enn på nedtur. Man bør imidlertid være obs på at det er lite teknisk støtte i dette området nettopp på grunn av den raske oppgangen og det tynne volumet. :!:

 

Er det flere som har slike nagende følelser, eller er det bare sanseløs feiring over en hyggelig kursoppgang der ute? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg har fått sovet på fredagens kurstutvikling i AKVR, aksjen kan sammenlignes med en skøyteløper som har gått 10000 meter og fortsetter å gå etter at han har kommet i mål. For ikke å bli beskyld for å baisse når jeg for en gang skyld sitter utenfor må jeg tilstå at jeg tror aksjen stiger videre til uken.

 

Engabhoy, jeg er også sikker på at det er aktører som bevisst kjører opp kursen nå, og jeg tror det kommer til å fortsette. Tror neppe dette har noe med Røkke å gjøre, selv om det selvfølgelig bedrer RGI's balanse at AKVR stiger på børsen. AKVR skal utføre det største coorporate oppdraget på lang tid i løpet av 2004, og det er slik at det velges ett meglerhus som er positiv til aksjen. Sånn sett får oppsplittingsplanene helt sikkert oppmerksomhet fra internasjonale meglerhus. Og som du sier tror jeg det er viktig å få en høyest mulig børsverdi før GF for å kunne presentere en nogenlunde realistisk oppdelingsplan.

 

I tillegg har Kapital i siste utgave en meget positiv artikkel om AKVR, der sier de rett ut at dagens børskurs burde vært 160,- Og som Laura sier er det mange andre som vil posisjonere seg i AKVR om dagen.

 

Summen av disse elementene tror jeg vil bringe aksjekursen i AKVR opp mot 160,- før generalforsamlingen, så min hodepine nå er når jeg skal kjøpe... Skal jeg vente nærmere 4Q eller rett og slett lukke øynene og kjøpe på mandag... ;) :?:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

jan, jeg må arrestere deg for følgende unøyaktighet:

Vi så det samme skje i Jan. da kursen gikk opp til 139 og deretter falt tilbake på den påfølgende mandag.

Høyeste intradag kurs i januar var 138.25 og kom tirsdag 27. Påfølgende onsdag var intradag bunn på 131.75.

 

Ellers ønsker jeg LYKKE TIL til deg, Pirelli, meg selv og alle andre som håper på en gunstig inngang! :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...