Jump to content

AKVR - Veien til suksess 2


Pirelli

Recommended Posts

Det er kanskje litt symptomatisk for situasjonen akkurat nå; at veldig mange håper på gunstig inngang. Jeg har browset nyhetsbildet etter katastrofe dekning av Masa saken, men den negative dekningen uteblir. Til og med Aftenposten har en nyansert dekning av saken. Det nevnes at Finnline, som bestiller skip fra Italia istedet for fra Masa, trenger unnskyldninger for hvorfor de ikke plasserte orderen i Finland. Derfor fokuseres det på den norske eieren. Sikkert riktig det, men Masa fikk fremdeles ikke kontraktene.

 

Les artikkelen i Aftenposten

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Her sitter jeg som aksjonær i AKVR og leser i ulike topics, gjennom det ene innlegg etter det andre at alle har solgt seg ut før helga.

 

Er jeg den eneste som ikke har skjønt noe? (Ikke uvanlig, forresten.) Eller for å spørre på en annen måte, hva er det jeg ikke har fått med?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være så vennlig Laphroaig å kaste alle AKVR aksjene dine ut på best mandag morgen slik at vi kommer inn igjen ;)

 

Det er umulig å vite hvordan AKVR åpner og fortsetter kommende uke, men etter fredagens utvikling hadde jeg vært mer komfortabel med AKVR aksjer enn uten...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vel, hadde ikke akkurat det i tankene. Føler meg komfortabel, foreløpig, men jeg ble bare lettere betenkt når alt kommer til alt.

 

Ose ser litt overopphetet ut nå for tiden og jeg, med dere, frykter for en korreksjon fremover nå.

 

Får vel se langsiktig fortsatt og vente på utbytte. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte litt tilbake i dag på 145,25-

 

Kommer det ett teknisk kjøpssignal snart? På denne grafen ser trendkanalen ut til å ryke:

 

yahoo.php?m=ose&isin=NO0004684408&t=basic

 

Nå har US børser gått fra positiv til negativ etter at OSE stengte, så det er mulig investorer får den store skjelven i morgen...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også tilbake det jeg solgte på fredag. Selv om det ble en liten gevinst på denne handelen, sitter jeg med en følelse av at det er mulig å få aksjen billigere i morgen. Det fundamentale valget nå er imidlertid: inne eller ute mandag 10:00? På dette tidspunktet er jeg i England for å overvære mitt kjære Enga mot Newcastle. Hvis det blir oppgang fram mot fredag, velger jeg sannsynligvis å kaste kortene før helga. I motsatt fall blir det å sitte stille.

 

I skrivende stund stirrer forøvrig aksjemarkedene nervøst på tavla for å se om Nasdaq klarer å klore seg fast over 2000...

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Nå vil nok mye kunne endre seg hvis Nasdaq bryter 2000 som har vært den tidligere bunnen, mest sannsynlig så snur Nasdaq opp fra 2000, og markerer med det en dobbel bunn på 2000 streken. Det kan skje allerede i kveld at vi får ett relif rally, og da blir nok stemningen ganske bra på OSE i morgen. Skulle Nasdaq bryte gjennom 2000 streken tror jeg nedturen kan bli bratt i USA, og da korrigerer nok OSE også.

 

Jeg tillater meg å spekulere helt fritt på begivenhetene som kommer. For det første, alle vet at 4Q er dårlig, derfor tror jeg ikke aksjekursen går noe særlig opp denne uken. Men når 4Q er presentert og ute av verden tror jeg på en rask reprising opp mot 160,- Og dette kommer til å skje kjapt, jeg tror AKVR kommer til å starte ganske mye opp allerede mandag etter at resultatene er presentert. Hvor høyt aksjekursen skal før 19.03 skal jeg ikke spekulere i, men jeg tror det blir særdeles hyggelig å være aksjonær fra 01.03 til 19.03…

 

Og der brøyt Nasdaq 2000…. Detter går til h….

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Litt traurig å sitte med aksjer om dagen, bortsett fra JIN kanskje... AKVR stoppet på 141,- i dag, og videre ferd frem mot 4Q tallene mandag er ikke lett å spå. Litt avhengig av totalmarkedet tror jeg fremdeles sannsynligheten er større for videre fall en oppgang resten av uken. Tror jeg skal ta sjansen på å sitte med aksjer over helgen.

 

DN har samlet inn estimater for 4Q blant åtte analytikere, syv av dem anbefaler kjøp, mens en anbefaler salg. Disse forventer at AKVR skal legge frem et driftsresultat på 12 millioner kroner i fjerde kvartal 2003 eksklusive ekstraordinære poster av en omsetning på 9.580 millioner kroner.

 

Driftsresultatet inklusive ekstraordinære poster ventes til -318 millioner kroner. Dette resultatet inkluderer en varslet avsetning på 330 millioner kroner i fjerde kvartal relatert til forliket med Equatorial Tonopah.

 

I tredje kvartal 2003 hadde Aker Kværner et driftsresultat på 42 millioner kroner. I fjerde kvartal 2002 hadde Aker Kværner et driftsresultat på 122 millioner kroner av driftsinntekter på 11.471 millioner kroner.

 

Dette er ganske mye lavere enn forrige anslag fra analytikerne, og i mellomtiden har aksjen steget 26%. Analytikerne venter en driftsmargin på 0,84 prosent i 2004. Til sammenligning ventet de en 2004-margin på 1,05 prosent før tredje kvartal.

 

Les hele artikkelen

 

Hvis AKVR skuffer på disse lave estimatene blir det dårlige tider frem til jul... :roll:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Et estimat på 12 mill i forhold til 122 mill Q4 2002 er antagelig ikke så dårlig sett i relasjon til omsetning.Etter min mening tåler de sammenligning.

Den store forskjellen er at i 2002 var AKVR i en krise ,nå er de på vei ut.

En annen sak er at det er lett å bomme begge veier når vi snakker om volum på rundt 10000 mill.

Hvordan man kan komme frem til et estimat på 12 mill.på 10000 mill.vet jeg ikke ,men her må det være plass til litt +- begge veier uten at det slår ut på kursen.

Ellers støtter jeg resonementet til Dnb.Evnen til å vinne kontrakter vil være avgjørende for kursutviklingen.Tror ellers at kursen vil falle til under 140 denne uken .Det er mange som ikke tar sjansen på å sitte over 1 mars.Her kommer kjøpsmuligheter - tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

AKVR er inne på eiersiden av SeaLaunch og det skal holdes en større messe omkring satelitter de første dagene av mars.

 

Godt mulig at det blir lagt frem noe der av interesse for noen og enhver.

 

Her er en link til en bred gjennomgang av hva SeaLaunch er og hvilken betydning og konkurranse effekt selskapet har som foreløpig eneste private transportør/ekspeditør av frakt til vårt nære verdensrom.

 

Artikkelen er fra mai 2003, likevel noe av det mest omfattende som er å finne omkring de ulike sider av SeaLaunch.

 

http://www.theatlantic.com/issues/2003/05/...easterbrook.htm

 

g3c_launch2.jpg

Huuu, ikke godt å være dekksgutt her.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpsmulighetene kom idag og de vil fortsette å komme ut uken.

Tipper kursen bunner ut på 135.

Innbakt i denne ligger det en negativ forventning til at resultatet blir dårligere enn estimert.Ikke uvanlig for AKVR.

Mener derfor at nedsiden er svært liten.Kommer resultatet opp mot estimatet går kursen raskt til 160.

Skulle ellers ikke forundre meg om det samtidig med resultat fremleggelsen kom en eller annen positiv melding.

Blir sittende til over helgen.

:P

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå er jeg ikke helt fornøyd, media har de siste 6-7 ukene omtalt AKVR og Røkke i positive vendinger. Noe jeg tror har bidratt til å heve kursen slik vi har sett, etter en liten runde i media nå ser jeg kun negativ omtale av Røkke og AKVR.

 

For det første har forliket i utløsnings sakene til Røkke blitt parkert og rettsaken starter 09.03, dette er noe AKVR's aksjonærer IKKE er tjent med. Denne saken burde vært ute av verden for lengst Røkke! Media kommer til å fråtse når saken kommer for retten igjen.

Artikkel i Nettavisen

 

Den positive stemningen etter at Statoil måtte bite i det sure eplet og flytte aktivitet fra Dragados til Aker Kværner er nå snudd til at alt sammen er Aker Kværner's skyld. Så da kan vi vel lese mellom linjene at ett eventuellt oppgjør om merkostnader havner på skuldrene til AKVR...?

Artikkel i Nettavisen

 

På den positive siden er det stadig flere analytikere som anbefaler kjøp, og jeg tror ikke resultatet blir dårligere enn konsensus blant analytikerne. Og som mr. Berentzen sier i innlegget under, det kan komme mye god informasjon fra AKVR under resultatpresentasjonen.

 

Jeg sitter også over helgen, men denne uken sitter jeg ikke godt!

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hva er mest tilfredsstillende: 1) Tjene på en trade ved hjelp av flaks eller 2) Tape på en trade, men få rett? Markedet konsoliderer etter en liten korreksjon, mens AKVR har falt 10 kroner siden fredagens jallaoppgang. Ikke overraskende var det ingen teknisk støtte i dette området. Dessverre fulgte jeg ikke magefølelsen og utsatte alle kjøp (til i dag?). Kanskje blir man litt hjernevasket av å lese i denne diskusjonsstrengen? Det er jo ikke så veldig mange AKVR-baissere her... :lol:

 

Vel vel, istedenfor å gjette på om dette var bunnen, akkumulerte jeg litt i sluttauksjonen. Det kommer jeg til å fortsette med ved eventuelt ytterligere nedgang, om nødvendig helt til 19. mars. Dette er en variant av den undervurderte strategien "When in trouble - Double!". Forøvrig går jeg sannsynligvis incommunicado til etter returkampen i Newcastle, så jeg vil benytte anledningen til å ønske alle lykke til med sine valg før Q4.

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at du benyttet "If you trouble - double" strategien i PDR også, håper suksess faktoren blir adskillig større med AKVR enn i PDR.

 

Man blir fort hjernevasket av å lese positive innlegg/artikkeler av selskapet man selv eier aksjer i, når det er sagt syns jeg denne tråden i ganske stor grad består av diskusjoner rundt problemene til AKVR. Med tanke på at alle som frekventerer denne tråden antaglig eier AKVR aksjer syns jeg hausse nivået er ganske lavt, selv om det underliggende faktum at vi alle tror AKVR kommer til å gå langt selvfølgelig ligger der.

 

Men siden mesteparten av formuen min er plassert i AKVR akkurat nu vil jeg benytte anledningen til å hausse litt. Se på de to viktige indikatorene dollar og Nasdaq, kurvene peker rett opp i kveld, og det skal AKVR kursen gjøre også ;)

intraday.php?paper=USDNOK.FXSX&cache=getnasdaq.png?nocache=1077735623381

 

Lykke til i Newcatle Enga, pass på så du ikke blir med på laget, jeg hører de fleste av spillerne har blitt forkjølet...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Pirelli,

 

kjøpene i PDR og AKVR kan ikke sammenlignes. Førstnevnte var et gedigent feilkjøp gjort av en blodfersk aksjespekulant. Min tynne begrunnelse for å kjøpe på kursfallet etter at Petrobras' kansellerte kontrakten med Valentin Shashin, var at denne beslutningen var rettsstridig. (Noe den forsåvidt også var.) Jeg gamblet på at det var et rent taktisk utspill, og at ting ville løse seg når latinerblodet fikk avkjølt seg. Dette viste seg som kjent å være en feilslått hypotese. Selv om partene kom til forlik i ettertid, og PDR fikk en kompensasjon, har ikke PDR hatt inntekter siden. Eneste grunnen til at jeg har valgt å sitte, samtidig som jeg har benyttet nedgangen til å redusere kostprisen, er mitt ekstreme konkurranseinstinkt. Jeg er villig til å risikere en stor sum for å unngå å tape en liten sum, ganske enkelt fordi dette ikke dreier seg om penger for meg. Det er kun et spørsmål om 1-0 eller 0-1. Eller for å være mer nøyaktig: 19-0 eller 18-1. Og for ordens skyld: Jeg kommer til å havne i pluss også i PDR.

 

Det jeg har lært av denne affæren (mitt eneste urealiserte tap), er at jeg kun skal trade i aksjer som jeg har fundamental tro på og kjennskap til. Hvis jeg derfor kjøper AKVR til 100 kroner fordi jeg mener det er en god langsiktig investering, gidder jeg ikke å ta stop-loss på 90 kroner, for så å se at den snur opp igjen. Da mener jeg det eneste rasjonelle er å akkumulere på 90 istedet. Poenget er at aksjen vitterlig blir en enda bedre investering på 90 kroner. Hvis jeg solgte på 90, hva skulle jeg så gjøre med kontantene? Jeg måtte se meg om etter en ny investering, og AKVR på 90 ville jo da peke seg ut som et attraktivt alternativ.

 

Hvis det skal være noe poeng å selge, må det være fordi man er rimelig sikker på at aksjen skal falle videre. Det er det jo slett ikke alltid man er. Da jeg kjøpte tilbake til 145 på mandag, var det fordi jeg ikke stolte helt på magefølelsen som sa videre nedgang. Jeg ville ikke risikere at den skulle ta helt av i forkant av de kommende begivenheter. At kursen nå faller, er jo ikke farlig i det hele tatt. Hvis jeg ikke tør å sitte på en aksje over en resultatframleggelse, vil jeg aldri drømme om å kjøpe aksjen i utgangspunktet. Det viser jo at man ikke har tro på det fundamentale, og at kjøpet kun dreier seg om å hive seg på en trend.

 

Altså: Jeg har overhodet ingen betenkeligheter med å akkumulere AKVR kontinuerlig i en nedgangstrend. Før eller siden snur trenden, ganske enkelt fordi det er en billig kvalitetsaksje. I en oppgangstrend pleier jeg å vekte meg ned i tilsvarende tempo. Dette er en treg men "risikofri" måte å gire opp avkastningen på en grunnbeholdning. Det verste som kan skje er at man binder opp mye kapital i en ekstremt lang nedgangstrend, så i praksis må man vel før eller siden si at man er mett. 8)

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Er ny bruker i forumet og dette ser ut til å være stedet for AKVR. Sitter inne etter siste inngang 143,75 etter en rekke kjøp/salg på veien oppover.

 

Interresant å merke seg hvordan DNBNor stadig er nettokjøper. Kursen ble kjørt kraftig ned i går, og sluttauksjonen landa på dagens laveste. Bra volum også. Oppspittingen går sin gang og det er bra for kursen at fokus i dag er på dette. Tipper åpning på 139,-

Link to comment
Share on other sites

Sprengjobber med å splitte Kværner

 

er overskriften i dagens DN. Hele artikkelen her:

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article173727.ece

 

Dette kan nok skje raskere enn før antatt. Modellen blir stort sett etter de tips og forslag som skissert tidligere i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Da har AKVR endelig fått en flott oppgang. Er akkurat nå på 144kr, opp 5,11%. Dette skriver hegnar:

I Aker Kværner jobber kreditorene ifølge Finansavisen hardt for å enes om en deling av selskapet, og aksjen sendes opp fire prosent i den tidlige handelen.

 

Noen som tror at denne oppgangen kan holde? Volumet har jo vært rimelig stort. Hittil har 52 millioner skiftet eiere. Husker at det var betydlig mindre volum på nedgangen.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi en kjapp retur på kjempevolum i dag, sluttkurs 144,- og nå har jeg virkelig tro på at 130 tallet er ett tilbakelagt stadium. Er veldig fornøyd med mine disposisjoner som var salg fredag forrige uke på 143,25- og inngang i går på 138,50-. Jeg traff hverken topp eller bunn, men syns uansett jeg hadde flaks med timeingen :D

 

Dagens oppgang skyldes helt klart medias oppslag om oppdelingsplanene som er gjengitt i alle de store mediene i dag. Jeg mistenker DNB for lekkasjer, men det spiller ingen rolle, DNB har nettokjøpt masse aksjer i det siste og er største aksjonære etter Røkke. I tillegg er DNB også en av RGI's kreditorer. Ingen tvil om at DNB ønsker at dette skal gå veien...

 

Les Aftenposten's artikkel

 

Nå går vi AKVR aksjonærer en særdeles spennende tid i møte, Aftenpostens montasje i innlegget under lister opp begivenhetene. Dette har jeg ventet på lenge, aksjkursen passere 160,- i løpet av de neste 3-4 ukene... Trur eg :D

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på utviklingen i AKVR kan vi jo hygge oss med Kjell Inge Røkkkes pengemaskin Aker Yards.

 

 

Styreformann Leif-Arne Langøy konstaterer at det er "hyggelig og som forventet" når Aker Yards, Kjell Inge Røkkes suverene penegmaskin, for 2003 kan vise til nok et hyggelig år. Fra 2002 til fjoråret kan Aker Yards notere seg en solid resultatfremgang før skatt, forteller Aftenposten. Resultatet steg fra 373 til 547 millioner kroner.

 

Langøy forteller videre at han ser muligheter for fortsatt god butikk fremover, og at resultatet forventes å bli godt. Han peker på nivåer rundt 400 til 500 millioner kroner.

 

Aker Yards befester dermed sin posisjon som det suverent mest lønnsomme selskapet i Kjell Inge Røkkes gjeldstyngede industriimperium.

 

Hele artikkelen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=740702

Link to comment
Share on other sites

AKVR fallt til 140,50- i dagens handel, antaglig er dette resultatet av at mange kortsiktige ville ut av aksjen før 4Q presenteres mandags morgen. Volumet var i overkant av snittet, men ikke så høyt som gårsdagens oppgang.

 

Nå er ikke jeg noen analytiker, og vet ikke helt hva de legger til grunn når de stadig nedjusterer estimatene. Men jeg tror AKVR kommer til å levere langt bedre resultat enn analytikerne forventer for 4Q. Da tenker jeg på EBITDA. Det er klart att den lave dollarkursen trykker ned driftsinntektene, men margiene burde være de samme som 3Q uansett, om ikke bedre. Men det er liten vits i å spekulere nå, fasit kommer mandag.

 

Det mest spennende blir resultatpresentasjonen og om det kommer frem noe nytt om oppdelingsplanene, det haster med å få på plass agenda for generalforsamlingen 19.03, så mandag er en god anledning til å orientere markedet mer detaljert om planene. Fredag 05.03 må innkallelsen til generalforsamlingen senest sendes ut, og der må sakene som skal stemmes over blant aksjonærene beskrives.

 

Uken etter blir det antaglig ny rettsak mellom de som nektet å løse inn RGI aksjene sine og Røkke. Mitt håp er at det kommer ett forlik i tolvte time, og det hadde heller ikke overrasket meg. De som husker hva som skjedde med Røkkes verdier forrige gang mediasirkuset slo opp telt på Aker Brygge (Orkla lånet) bør frykte konsekvensene av en ny rettsak, jeg tror Røkke husker det selv og satser på at han ikke vil ha noen reprise.

 

De siste 2 ukene har vi sett noen heftige kuler på børsen, jeg tenker på PFI, JIN og CNR i første rekke. Hvis vi ser for oss hva som kommer til å skje hvis dagens spekulanter først hiver seg over AKVR kan man bli matt. Det ser nesten ut som de leter etter hva som er 'ukas case' og hiver seg på med voldsom iver. Jeg tror faktisk AKVR kan stå for tur som ukas case i uke 19, med generalforsamlingen på fredag som klimaks... ;)

 

Lykke til!

 

Pireilli

Link to comment
Share on other sites

Utviklingen etter fredagens styremøte er beskrevet i en lengere artikkel i Aftenposten:

 

Les her: http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...rticleID=741595

 

Avslutningsvis nevnes forholdet omkring utbytte. I avtalen ved overtakelse satte banken som betingelse at utbytte ikke skulle taes ut før lånet var nedbetalt. Blir dette lånet klarert nå så skulle forutsetningene for utbytte være til stede. En løsning her ville være et nytt lån. - Og med utbyttehungrige aksjonærer skulle det være grei løsning.

 

 

Dagens Næringsliv har dette å si:

 

Aker Kværner forbereder en milliardemisjon som et ledd i refinansieringen av konsernet. Styreleder Kjell Inge Røkke kan trolig ikke delta i emisjonen, og må derfor finne seg i redusert eierandel i konsernet.

 

Les her: http://www.dn.no/forsiden/article175204.ece

 

AKVR går en spennende uke i møte.

Link to comment
Share on other sites

Litt overraskende at moderselskapet skal emittere, jeg har hele tiden levd i forestillingen om at de nye ASA'ene emitterer i det de går på børs. Men det kan ihvertfall virke som vi får avklaringen på oppdelingsplanene allerede mandag ;)

 

Hva tror dere det vil gjøre med aksjekursen?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...