Jump to content

GOGL - Golden Ocean Group Limited


Laphroaig

Recommended Posts

Panamax har gått bra i det siste, utan at det har gjort utslag på GOGL. Bulk har også gått bra i statane, og ein bør forvente reprising av GOGL iløpet av våren. Aksjekursen er ein ting, men innteninga er iallefall sikra i GOGL ettersom mykje går på faste kontrakter. Elles ser det ut til at salet av capenybygga med $4M pluss var strategisk riktig. Mogleg me får sjå nokre fleire panamaxar før 2007? Dreyfus?

 

På lang sikt anser eg flåteveksten (og lågare rater) som ein fordel for GOGL med Freddy ved roret. Det vil kanskje presse prisane på secondhand-panamax (<5 år) under $30M, og bidra til meir skroting. Det vart også kjøpt mange skip i 2004-05 til vesentleg høgare rater enn dagens, eg anser dette som ein framtvungen salgstrigger hjå mange av dei mindre rederia. Her vil GOGL sjå ei kjøpsmoglegheit (jf. guidinga 4Q05).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Hei.

 

Ser at GOGL har falt jevnt og trutt i lang tid nå, så man skulle tro utflating er nærme og oppgang etterhvert. GOGL er for meg litt ukjent ennå, så jeg lurte på om noen kan informere meg om hva P/E er på GOGL pr idag?

 

Ser at dette er et selskap hvor Fredriksen er involvert, og for meg kan det virke som han er såpass opptatt med PAN / Marine Harvest / FJORD og hans posisjoner i rigg-sektoren for tiden at GOGL har kommet litt i skyggen.

 

Man skulle vel også kunne spekulere i at Fredriksen kanskje selger GOGL for å konsentrere seg ytterligere om sine ny-ervervelser. Hvilken pris ville da vært fair mht kursene GOGL har hatt siste 3 mnd ifht underliggende verdier?

 

Noen som kan briefe meg litt?

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan briefe meg litt?

 

På dagens fantom-børs hvor alt går til himmels og ting blir dyrere og dyrere, synes jeg GOGL er en av de billigste aksjene på børsen med sin PE på ca 3,7 (basert på 2005 earnings).

 

GOGL flåten:

- 5 capesize (2 eksisterende, 2 under bygging, 1 på TC)

- 18 panamax (16 på TC)

- 8 OBO skip (under commercial management)

 

En capesize tjener pr dags dato ca 40.000 USD dagen

En panamax tjener pr dags dato ca 17.000 USD dagen

 

Golden Ocean solgte nettop de to 175.000 DWT nybyggene sine på Shanghai Waigaoqiao shipyard til Bocimar, de fikk 64 millioner USD for hvert skip.

 

Capesize 172.000 DWT 5 år gammel koster 54 millioner USD

Panamax 74.000 DWT 5 år gammel koster 30 millioner USD

 

 

GOGL bommet på resultatet i fjerde kvartal i 2005, grunnet trading med derivater i papirmarkedet. Bortsett fra det, synes jeg de gjorde et godt kvartal, og denne har blitt min klare favoritt på OSE når jeg ser på det funamentale og ikke driver på med trading. Her på 3,25 mener jeg altså at den er skam-billig :)

 

 

Tallene er tatt fra Clarksons Shipping Intelligence, The Baltic Exchange, DNB Nor Markets og Pareto Securities forøvrig

 

Golden Ocean homepage

 

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Thomas

 

Takk for info. Gikk inn i GOGL idag på kurs 3,29.

 

Dette kan bli spennende, da jeg ser for meg følgende:

 

1. Det snakkes om en global mega-trend innen tørrbulk-shipping. Dette fordi outsourcing av produksjon til lavkostland som Kina og India gjør at ferdige produserte enheter skal fraktes derfra til USA, Europa og andre markeder igjen.

 

2. Konsolidering i bransjen? Jeg tror det. Vi ser det i flere og flere bransjer nå, at oppkjøp og fusjoner skjer hyppigere og hyppigere.

 

3. Skagen-fondenes grunnregler: De 3 U-ene. Upopulær, Underanalysert og Underpriset. GOGL er i en slik fase nå (gjerne på bekostning av rigg-, olje- og fiskeaksjer for tiden) og kan meget raskt snu seg til det motsatte. Det er i slike stunder man skal gå inn før markedet "oppdager" aksjen igjen. Det skader heller ikke at både Skagen Vekst og Skagen Kon-Tiki er en av de større aksjonærene.

 

4. P/E verdien er svært lav, mens fremtidsutsiktene ser gode ut. GOGL er derfor, slik jeg ser det, svært feilpriset p.t. Etter den siste tidens nedgang er derfor oppsiden vesentlig større enn nedsiden.

 

5. Underanalyserte, Upopulære og Underprisede selskap faller vesentlig mindre enn populære aksjer hvis sentimentet i markedet snur.

 

 

 

Vi får se. Tror vi nå opplever bunn-nivåer for GOGL i denne omgang og ser frem til 1Q-rapporten i mai.

Link to comment
Share on other sites

Nyhet fra OB

 

GOGL - INSIDER TRANSACTION

 

08:42

GOGL - INSIDER TRANSACTION

 

Herman Billung, Managing Director in Golden Ocean

Management AS, has today bought 30,000 shares in Golden

Ocean Group Limited at a price of NOK 3.17 per share. Mr.

Billung holds 30,000 shares and 1,500,000 options after

this.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på GOGL-kurven siden selskapet ble børsnotert, tyder alt på at aksjen nå ligger på bunnen og står foran en oppsving. Men chartet i seg selv løfter selvsagt ikke aksjen.

 

Det som må til, og som jeg har tro på vil skje, er et av følgende scenarier:

 

* Et vesentlig løft i tørrbulk-ratene

* Konsolidering i bransjen vil medføre løft på spekulasjon om fusjon/oppkjøp

* Fredriksen signaliserer større satsning

 

Jeg tror faktisk ting også er så enkelt som at mye av tiden til Fredriksen og Trøim går nå til Seadrill, Pan Fish og Fjord Seafood. Derfor kommer GOGL litt i bakleksa, men når først fokuset kommer tilbake kan kursen meget raskt gå til 4-5 kroner igjen.

 

Potensialet er høyt, og slik jeg ser det er nedsiden svært begrenset på dette nivået vi ser for tiden (3,15 - 3,20). Risikoen ligger nok mer i at Oslo Børs korrigerer en del enn at selskapet i seg selv gjør til at kursen synker mer.

 

Blir spennende å følge denne aksjen de neste 2-3 månedene.

Link to comment
Share on other sites

Takk Zoonic

 

Og aksjen faller videre... Vel vel, jeg har såpass tro på at aksjen er nær bunnen at jeg velger å sitte videre, og krysser samtidig fingrene for at ikke Oslo Børs korrigerer ned med det første.... Hadde vært typisk hvis jeg solgte meg ut nå, og så kom det en kanon-melding fra selskapet rett etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Det er sjeldan eg lastar vidare opp når aksjekursar fell på denne måten, men GOGL er definitivt eit så godt case at her bryr eg meg berre om talet på aksjar eg karrar til meg på 3-talet. Så får kursen koma på rett kjøl mot slutten av året. Dei låge ratene er dessutan utvilsamt ein fordel for GOGL kva gjeld å sikre seg billege flåter (på tvangssal).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

GOGL har solgt et skip igjen, og "bedret den likvide situasjonen betraktelig" som de skrev i meldingen. De opprettholder likevel "den langsiktige strategien" med å bli den ledende aktøren innen tørrbulk-markedet.

 

Skal tro hva dette får å si for aksjekursen...

 

Er formålet med disse salgene å "trade" skip i den tro at de selger til gode priser og kan få kjøpt nye til lavere pris? Eller er det for å komme i posisjon til å foreta stort utbytte eller foreta oppkjøp?

 

Vanskelig å si med denne Fredriksen-fyren...

Link to comment
Share on other sites

GOGL - SALE OF PANAMAX BULKER

 

08:03

GOGL - SALE OF PANAMAX BULKER

 

Golden Ocean Group Limited ( `GOGL` ) is pleased

to advise that it has reached an agreement to

sell the M/V Lake Sequioa. The vessel is a

Panamax bulker and is one of the long term time

charter vessels previously acquired from Louis

Dreyfus with an option to purchase attached to

the time charter. The agreed sales price is $

31,6 mill net against paying present Owners $

19,5 mill net at the time of delivery.

 

Based on the allocation of the purchase price

which was done in connection with the purchase

of the Dreyfus fleet the sale will have a

negative P&L effect of about Usd 9 mill. in 2006

in accordance with IFRS rules . The market

opportunistic sale will boost the Companys

liquidity position and do not indicate a change

in the Companys stratgey to long term grow the

business.

 

12 April 2006

 

Contact person:

Herman Billung +47 22 01 73 40

Link to comment
Share on other sites

DnB Nor Markets betydelig nettokjøper idag sett ifht andre meglerhus. De er også hoffmegler for Fredriksen-sfæren i Norge, hva nå enn det måtte kunne bety. Ut i fra kjøpemønsteret ser det ut som en fondsforvalter eller større investor som kjøper seg inn (snittinngang for dagen).

 

Ser vi nå et skifte i kursutviklingen til GOGL?

 

Tidlig å si, basert på en dags oppgang, men man kan jo aldri vite... Oppgangen idag kommer på tross av at BDI faller med 16 poeng (eller 0,36%), så oppgangen kan heller ikke relateres til den. Det er som regel når det er som stillest rundt en aksje det foregår mest på bakrommene...

Link to comment
Share on other sites

 

Ser vi nå et skifte i kursutviklingen til GOGL?

 

Tidlig å si, basert på en dags oppgang, men man kan jo aldri vite... Oppgangen idag kommer på tross av at BDI faller med 16 poeng (eller 0,36%), så oppgangen kan heller ikke relateres til den. Det er som regel når det er som stillest rundt en aksje det foregår mest på bakrommene...

 

 

Kikket litt på denne GOGL som jeg ikke har noen kunnskap om... Jeg blir litt betenkt når aksjer i dagens hete marked går fullstendig motsatt vei av både totalindeksens trendbane og (og holder meg derfor borte fra å investere i slike)

 

Hva mener dere er triggerne som skulle gjøre tørrlast så hot på kortere sikt når en leser shippingkurver på Finansavisens nest siste side som går fullstendig "gal" vei med resten av saueflokken?? Det minner om fallende kniver...

 

Spekulerer dere i V-formet fortsettelse ?

Link to comment
Share on other sites

På kort sikt kan GOGL vera fallande knivar, slik du skriv. Dei fallande ratene overskuggar alt i selskapet, sjølv om 80% av flåta er på gode kontrakter og shortposisjonen gjev gode tilskot i dårlege tider. Kortsiktige triggarar er difor Q-resultata, som vil "overaske" kvar gong, ettersom dagens P/E nærmar seg 2 blank.

 

På lang sikt er GOGL redskapet til Fredriksen, med GOGL vil han konsolidere den enno so familiedomerte sektoren. Guidinga for 2006-2007 er nettopp kjøp av assets, det vera seg flåter eller rederi. I takt med fallande rater vil mange sjå seg nødt til å selge dyre assets (kjøpt ved boomen i 04/05) til låg pris, dette er kjendt Fredriksen-stil for dei som kjenner til FRO.

 

Det er i lyset av guidinga ein må sjå salet av to cape og ein panamax den siste tida, ein legg seg opp cash og tek grep seinare (truleg til sumaren/hausten). Den tolmodige vil få godt betalt ved å sitte i GOGL over nokre år, bulkflåtene har høg snittalder og det fundamentale ligg godt til rette i Asia.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kristian

 

Er virkelig P/E verdien så lav som 2-2,5?

 

I så fall er GOGL en av Oslo Børs desidert lavest prisede aksjer.

 

Det er i shipping-sektoren Fredriksen har sin spisskompetanse, og jeg vil derfor tro han gjør riktig når han selger skip nå. Når han videre får tjent gode penger på Seadrill, Pan Fish m.m., vil han kunne ta større grep i denne sektoren.

 

Det later til at han kjører en strategi om konsolidering i de bransjene han involverer seg i, så her vil det nok skje en god del etterhvert. Vanskelig å spå når det skjer, men å komme seg inn nå mens P/E verdien ligger på 2-2,5 vil jo være en gylden mulighet.

 

Det er slik Skagen-fondene foretar sine vurderinger når de investerer: Er selskapet Undervurdert? Er selskapet Upopulært? Er selskapet Underpriset? Er selskapet Underanalysert? Er selskapet levedyktig på lang sinkt?

 

GOGL innfrir alle disse parametrene, og derfor er også både Skagen Kon-Tiki (som er vekst-fondet til Skagen) og Skagen Vekst inne som aksjonærer. Og det vil forbause meg om de ikke vekter seg opp videre på disse nivåene.

 

Jeg vil sammeligne GOGL-caset slik det nå fremstår som da FRO ble omsatt til kr 7 for noen år siden og Fredriksen truet med å ta selskapet av børs. Etterhvert vil han ta større grep, og da har de som nå kommer seg inn på lave kurser en bra oppside. Nøkkelen her er tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Min spekulasjon viste seg altså å være riktig når jeg antydet igår at DnB Markets er hoffmegler for Fredriksen i Norge og DnB Markets var desidert største nettokjøper igår.

 

Denne kom nettopp som bekreftet dette:

 

Nyhet fra OB

 

GOGL - MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

 

08:51

GOGL - MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

 

Hemen Holding Ltd., a company indirectly

controlled by John Fredriksen, has on 19 April

2006 acquired 5 million shares in Golden Ocean

Group Limited through market purchases at an

average price of NOK 2,98 per shares. Hemen

Holding Ltd. holds after this 97,937,159 million

shares equal to 39.67 % of the total outstanding

share capital in Golden Ocean Group Limited.

 

Hemen Holding Ltd.

April 20th 2006

Limassol, Cyprus

 

 

Det kan kanskje videre tyde på at Fredriksen nå posisjonerer seg for å begynne å ta noen grep i denne sektoren. Kanskje vi nå vil få se andre takter for kursen på GOGL fremover.

Link to comment
Share on other sites

RoRu,

 

Fredriksens innsidekurs 2,98 gjev P/E 2,7 om ein nyttar 2005-resultatet, eg forventar årets resultat å vera høgare grunna 1] fire nychartra panamaxar, 2] gevinst ved sal av capes i Q1 og 3] bonus ved shorting av ratene/FFA. Eg ventar også at det kjem fleire skip inn i flåta i løpet av året som vil pushe innteninga godt over fjorårets $0,17.

Etter innsidemeldinga er kursen i skrivande stund nær 3,30 dette er snittet mitt. Så eg har ingen problem med å kjøpe i dag heller.

 

Tolmodigheit er stikkordet, mange kasta korta under 3-talet og angrar i dag...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Kristian!

 

Jeg gikk ut litt idag på kurs 3,27 men er nå inne igjen på lavere kurs. Ble fristet til en liten trade, og tjente noen kroner på det.

 

Men: Fredriksen er en slu mann. Ser mann på hvordan han har kjøpt opp andre selskap, gjør han det på følgende vis:

 

Kjøper seg relativt fort opp til rett under budplikten på 40%. Avventer så spekulasjonsdrevet oppgang til kursen roer seg ned, og kommer så "overraskende" med bud på resten av aksjene. Dette har han gjort en del ganger nå, senest med Fjord Seafood.

 

Så jeg er ikke i tvil: Innen noen måneder nå så kjøper han resten av GOGL.

 

Han liker ikke å være del-eier når han skal starte raidene sine i den aktuelle bransjen han skal konsolidere. Å selge skip som GOGL nå har gjort kan være et ledd i den strategien for lettere å kunne pris-sette selskapet for videre oppkjøp/bud, og samtidig gjøre selskapet mer likvid for et oppkjøpsraid.

 

Og hva er vel egentlig en bedre timing å gjøre dette nå når selskapet er såpass lavt vurdert og BDI er såpass lav?

 

Han er egentlig ganske lettlest.

Link to comment
Share on other sites

Listen over en del selskap som opererer i bransjen som Fredriksen skal konsolidere:

 

Jinhui Shipping and Transport

Excel Maritime Carriers Ltd.

CMB Group

Diana Shipping Inc

DS Norden

Wilson ASA

DryShips Inc

Thoresen Thai Agencies Plc

Precious Shipping Plc

Pacifin Basin Shipping Ltd

 

 

Jeg vil ikke bli overrasket om flere av disse selskapene er kjøpt opp av Golden Ocean Group i løpet av året.

 

Først vil han kjøpe opp resten av aksjene i GOGL, for så å starte oppkjøpsraid. Kanskje vil dette starte allerede nå til våren/sommeren. Timingen prismessig for en del av disse selskapene vil være god nå, bl.a. Jinhui.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje Fredriksen har planar om å by på dei resterande aksjene, han har lagt seg like under bodplikta og forblir truleg der. I takt med konsolidering og dertilhøyrande emisjonar blir truleg posten vatna ut noko også. Lista med aktuelle oppkjøpskandidatar er spanande, og somme av dei er nok meir aktuelle enn andre, det verkar som ein legg seg på panamax-linja i GOGL...

Link to comment
Share on other sites

Fredriksen solgte seg jo ned i GOGL i forkant av børsnoteringen, og det at han nå velger å kjøpe seg inn igjen, og atpåtil tett oppunder tilbudsplikten, kan vel neppe tolkes som annet enn svært positivt.

 

Ser det som svært relevant at vi snart får melding om at Fredriksen er i forhandlinger mht oppkjøp av annet tørrbulk-selskap. Selskapene i denne bransjen er lavt priset for tiden, og timingen er derfor god.

 

Og som Trøim så smukt uttrykte det ifm at Noble ble snurt over Seadrill's kjøp av Smedvig: Vi er glade for at våre konkurrenter er trege....

 

Når Fredrisken og Trøim først trår til, går det som regel fort i svingene, og med den teften de har gjør de mye riktig og til gode priser. Jeg vil derfor tro at GOGL kan stå en svært hyggelig fremtid i møte de neste månedene.

 

(Jeg var inne i Pan Fish på 2,17 ved årsskiftet, men solgte meg ut rett før Fredriksen startet råkjøret. Den tabben skal jeg ikke gjøre en gang til)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...