Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Corvus: De aller fleste vil svare at du ha dobbelt så mye penger som i går, altså 100% mer. Men det er feil. Det finnes ingen løsning, eller en kan også si at en har uendelig mere kapital i dag enn i går. Tenk litt på følgende: Hva er null kroner? Der er jo ingenting, og en kan ikke regne prosent av ingenting, nettopp slik som Laphroaig sier. Hva om jeg sier til deg at jeg skal betale deg dobbelt så mye penger tilbake som jeg skylder deg (og jeg skylder deg ingenting), da får du jo ingenting.

 

Det helt korrekte svaret må kanskje bli at du har en kroner mer enn i går. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du står ved senga i soverommet ditt og lysbryteren til taklyset er på veggen 3 meter unna. Uten å bruke noen fjernkontroll, pinne eller annet hjelpemiddel, hvordan kan du klare å slå av taklyset og komme deg i senga før rommet blir mørkt?

Link to comment
Share on other sites

Denne er verre:

 

Du har 12 kuler:

 

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

 

Én av disse veier enten mer eller mindre enn de andre, som har jevn vekt.

Du har en skålvekt som kan ta flere kuler på hver skål, men som skålvekter flest sier den kun om en side er tyngre enn en annen eller omvendt.

Du kan kun bruke skålvekta 3 ganger.

Du skal finne ut hvilken kule som avviker, og om den er tyngre eller lettere enn de andre.

Denne er vanskelig. Fikk den av fysikklæreren og brukte en helg på å knekke den. Fristen setter jeg til 10 dager:

 

08.02.2004

 

Heder og ære til den som klarer den. De fleste klarer den aldri.

Link to comment
Share on other sites

Farlig med sånne gåter, klarer ikke å slutte å tenke før jeg har løst den...

Her tror jeg muligens jeg har kommet med svaret ???

 

 

Kaller kula med annen tyngde "Avvik"

De 11 andre er "Normal"

Skriver ht om høyre side er tyngst, og vt om venstra tynger mest (ikke noe om det er irrelevant).

Skriver jeg 1 mot 2 betyr det at 1 er på venstre side og 2 på høyre side

 

 

>Setter kule 1,2,3,4 og 5,6,7,8 på vekta mens kule 9,10,11,12 forblir på bordet.

 

 

 

a. Vekta er i likevekt.

 

Avvik er 9,10,11 eller 12.

>>tar så 1 og 2 på den ene siden mot 9 og 10

 

a.I ved utslag er 9 eller 10 Avvik.

>>>Veier da 9 mot 1. Ved likevekt er Avvik 10, ved utslag er det 9.

 

a.II ved likevekt er 11 eller 12 Avvik.

>>>Veier da 11 mot 1. Ved likevekt er Avvik 12, ved utslag er det 11.

 

 

 

b. Vekta gir utslag (ht)

 

Avvik er 1,2,3,4,5,6,7 eller 8

>>tar så 1,5 og 8 mot 3,6 og 7

 

b.I Vekta er i likevekt. 2 eller 4 er Avvik.

>>> veier 4 mot 9. Ved likevekt er 2 avvik. Ved utslag er 9 Avvik

 

b.II Vekta gir utslag (vt - motsatt side av forrige gang). 5, 8 eller 3 er Avvik.

>>> veier 5 mot 8. Ved likevekt er 3 avvik. Ved utslag (ht) er 8 Avvik. Ved utslag (vt) er 5 Avvik.

 

b.III Vekta gir utslag (ht - samme vei som før). 1,6 eller 7 er Avvik.

>>> veier 1 mot 7. Ved likevekt er 6 avvik. Ved utslag (ht) er 7 Avvik. Ved utslag (vt) er 1 Avvik.

 

 

 

:!:

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj... tok mye tankevirksomhet bare å sjekke svaret.. Men det er feil. Du er VELDIG inne på noe her, men må bare bytte litt om på kuler og et par nye metoder. Husk at vekta kun forteller om en kule er tyngre enn den andre, ikke hvilken kule som avviker (når du veier 5 mot 8 ) dessuten (som jeg glemte å si i oppgaven, men som er en forutsetning for at oppgaven skal bli vanskelig) må du finne ut hvilken kule som avviker og I HVILKEN RETNING (tyngre eller lettere enn de andre).

 

Keep up the good thinking!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre lite tid om dagen.

 

Skal ta meg ferie neste uke, så jeg har ikke tid til å sette meg mer inn i det nå.

 

Når jeg kommer tilbake håper jeg en eller annen har tatt seg tiden til å lage et riktig svar.

 

(stjeler farlig mye hjernekraft sånne oppgaver :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Lurte litt på om det var nødvendig med vekta, men forstår det slik at den skal brukes.

 

 

1

Da ville jeg lagt 6 kuler i hver skål, med påfølgende ubalanse.

 

Men før neste vektbruk tar jeg ut parvis kuler fra skålene, og "husker" hvilken skål jeg tok dem fra. - Når den da går i likevekt vet jeg at jeg har to kuler med ulik vekt. = vektbruk 2. gang.

 

3 runde legger jeg disse to sammen i en skål og to like i den andre. Da kan jeg se om skåla går opp eller ned der de to er lagt, og utifra hvilken skål jeg tok den ene fra (hvis begge de var nede ved første og siste veiing) kan jeg se om den er lettere, eller tyngre.

 

Vet ikke om jeg forstod dette selv, men skitt au...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...