Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

Hei, er litt sent ute med svaret, men jeg så den ikke før nå. Forresten (hvis jeg har klart det som jeg tror så må jeg si det her var en utrolig kul og utfordrende gåte!

 

Test 1: Du legger 4 i hver skål som børshaien foreslo. Du kan da få 2 utfall, likevekt (a) :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: - :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: eller ikke likevekt (B) :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: - :arrow: :arrow: :arrow: :!: .

 

 

Test 2a - Du vet at kulen ligger blant de resterende 4 kulene. Disse må nå testes ut. Tar 3 av disse og tester disse mot 3 av de du allerede vet var i likevekt (og dermed ikke inneholder kulen som skiller seg). Hvis likevekt :arrow: :arrow: :arrow: - :arrow: :arrow: :arrow: gjør (3a1) hvis ikke likevekt :arrow: :arrow: :arrow: - :arrow: :arrow: :!: gjør (3a2).

 

Test 3a1 - Du vet at siden de var i likevekt så er ikke den ulike kulen blant disse og den siste kulen er den ulike. Dermed er det bare å teste denne mot hvilken som helst annen kule :arrow: - :!: og du vet da samtidig om den er tyngre eller lettere - Saken løst!

 

Test 3a2 - Du vet nå at den ulike er blant de 3 du testet og du vet samtidig om den av disse som skiller seg er tyngre eller lettere enn alle de andre. Dermed er test 3 bare å teste to av de tre du vet inneholder den ulike mot hverandre. Er de like :arrow: - :arrow: vet du at den siste kulen skiller seg, er de ulike :arrow: - :!: vet du også hvilken som skiller seg. Siden du allerede vet om den som skuller seg er tyngre eller lettere er - Saken løst!

 

 

Test 2b - Du vet nå at enten er en av de fire på den ene siden tyngre enn alle andre eller at en av de på andre siden er lettere en alle andre. Tar nå ut 3 fra ene siden og en fra andre og legger 2 i hver skål. (må self huske hvilken som er fra den andre skålen) Dette kan igjen ha to utfall - likevekt (3b1) :arrow: :arrow: - :arrow: :arrow: eller ikke likevekt (3b2) :arrow: :arrow: - :arrow: :!: .

 

Test 3b1 - Du vet nå at løsningen er blant de tre kulene som ikke ble med i forrige test, og du vet også om disse kulene var på den tunge eller lette "siden" i den første test. I tillegg siden du vet at løsningen ligger blant disse vet du også at den kulen som skiller seg faktisk er lettere eller tyngre fordi du vet at det er her forskjellen ligger. Dermed er det bare å gjøre det samme som i 3a2 og - Saken er løst!

 

Test 3b2 - Du vet at løsningen ligger blant disse 4. La oss si at venstre side på vekten var tyngst i første test. Da kan du ha løsningen allerede etter 2.test fordi hvis sidene ved denne testen byttet i hvilken som var tyngst og lettest så vet du at det var den ene kulen fra de som var 3 som blir løsningen og du vet om den er tyngre eller lettere - Saken løst!

 

Hvis sidene ikke endret seg så vet du at den ene kulen fra de med 3 ikke er løsningen.

 

Du tester nå to fra den siden som du valgte 3 fra i forrige test mot hverandre. Hvis like vet du at løsningen er kulen som ikke var blant de tre du testet i to og du vet om denne er tyngre eller lettere og - Saken er løst!. Hvis de to siste kulene er ulike vet du at en av disse er løsningen og du vet fra tidligere om begge disse kom fra den lette eller tyngre siden. Da er den som skiller seg ut den lette av de to hvis de kom fra den lette siden og den tunge av de to hvis de kom fra den tunge siden - Saken er løst!

 

Whoooaa, like utfordrene å skrive løsningen på en skikkelig måte som å løse selve gåten :P Håper denne løsningen er forståelig for andre enn meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Den øverste delen er riktig, den nederste blir for mye å ta nå. Du får rett, virker som om du har kontrollen på opp og ned, og det er det viktigste. Hadde jeg sagt du hadde galt, hadde du funnet feilen snart. Dermed får du premien på to jævelhoder. Værsågod

 

:evil: :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva kan dette være???

 

En liten og rund rød ting som går opp og ned hele dagen (uten å nødvendigvis beveger på seg).

 

Den som finner løsning, slipper å bruke mine anbefalinger fra aksjekonkurransen i forrige uke (- 6,53%).

R/Carlos

 

Jeg kommer med løsningen siden ingen som bry seg om å svare :cry: .....

 

Det er jo en Tyttebær som ramlet i heisen..... :wink:

 

Jeg beholder 3 PAN 2 PDR aksjer som premie.... :D

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Prøver med en gåte...

 

I en by i Texas har 5% av befolkningen hemmelig telefonnummer. Hvis du velger 100 vilkårlige telefonnummer ut av denne byens telefonkatalog, i gjennomsnitt, hvor mange av disse ville vært hemmelige nummer?

 

Frist til imorgen.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Først en enkel og rask gåte: Første man svarer riktig skal få hurtig premie svar (1 ekstra PAN aksje) i tillegg til vanlig premien.

Hvor mange av hver dyresort tok Moses ombord i arken?

 

 

Gåte 2:

Hestehandel kan være lik aksjehandel. Vi tester kunnskapene:

 

En mann bestemmer seg for å kjøpe en fin hest. Han betaler kr 6000,- og er veldig fornøyd med hesten. Etter et år har verdien på hesten økt til kr 7000,- og han bestemmer seg for å selge hesten. Men bare noen få dager angrer han og ha solgt hesten, og kjøper den tilbake. Han må uheldigvis betale kr 8000,- for å få kjøpe den tilbake, så han taper kr 1000,-. Enda et år senere med hesten, bestemmer han for å selge den igjen og innkasserer kr 9000,-

 

Spørsmålet er, hvor mye fortjeneste får han til sammen på alle handlene med hesten?

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hei Carlos,

 

Som mine aksjetips for denne uken lurer jeg om jeg er like dum i regning med hest også?

 

Jeg skjønner bare ikke dette som gåte, eller stemmer det ikke at han har kjøpt hest for 6'+8'=14' og solgt hest for 7'+9'=16' som gir differanse 2'.

 

Er det noe jeg leser feil?

Link to comment
Share on other sites

Glimrende Laphroaig, :lol:

Det er det som er tanken bak det hele.......at man tror løsningen skal være mer komplisert enn som så.......

Tenk på denne forretnings historien som om den beskriver to separate handler, hvor:

I den første handelene kjøper en mann noe for kr 6000 og selger det igjen for kr. 7000,- så han sitter igjen med kr 1000,- i fortjeneste.

I den neste handelene, kjøper han noe for kr 8000,- og selger det igjen for kr 9000,- og får derfor en fortjeneste på kr 1000,-.

 

Det kan sikkert diskuteres om dette kan kalles en "gåte", men iallfall nå har vi løsningen og du og Tyger kan dele Premien: 3 PAN og 2 PDR aksjer til hver + hurtig svar til Tyger.

 

Ha en fortsatt god kveld.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle da dyrene formere seg når syndefloden var over? Noah fikk et kall av Gud, vår allmektige og Allerhelligste skaper og hersker! om å ta med seg ett par av hvert dyr for at de kunne overleve syndefloden. Om ikke Noah kunne klone da? Jeg har ikke lest bibelen, men disse bildene taler vel sitt om folks oppfatning av turen :D

noah-smal.jpg

noah.jpg

noah.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter at syndefloden var over så regner jeg med at når for eksempel elefantene skulle formere seg, så kom hannelefanten og hunnelefanten som var med på arken sammen for å formere seg. Hver dyreart var representert med to eksemplarer på arken, men det var likefullt kun 1 eksemplarer av hvert dyr der.

Link to comment
Share on other sites

Det er deilig når diskusjonen "opphetes".... :wink:

Oppgaven lød slik: Hvor mange av hver dyresort tok Moses ombord i arken?

 

Svaret er ganske enkelt = 0. Fordi Noah var det som tok 2 av hver dyresort ombord i arken (hvis jeg minnes riktig, det er tross alt en stund siden det).

 

Men for alldel, vi må fortsette det prinsipielle diskusjonen: Var det et eller to eksemplar(er) av hver dyr sort.

Det er moro det.......

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Joda, Moses/Noahdelen er forstått. Men Tyger har satt seg fast på at en dyresort eller -art er atskilt både ved artsskillene og kjønnsskillene. Problemet er at en dyreart er definert som en dyrepopulasjon som kun kan pare seg med hverandre. Eks: En schæferpopulasjon som har levd i femti år på en øde øy, og har utviklet seg videre slik at de ikke kan pare seg med andre hunder, er per definisjon en egen dyreart. Dette fenomenet er definert basert på utviklingslæren og studier av bananfluer, som har kort leve- og formeringstid. Bananfluer som lenge ble drettet opp under andre forhold og atskilt fra "vanlige fluer" kunne plutselig ikke få barn med de ekte fluene. Disse var per definisjon nå en ny art, ikke to nye arter (mann og kvinne, altså).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kjekt å diskutere. Poenget mitt er følgende: Det er umulig å ta med mere enn 1 eksemplar av hvert dyr, på samme måte som det også er umulig å ta med mer enn 1 eksemplar av meg selv, eller av Vegard eller av Corvus. Alle disse eksemplarene finnes det bare 1 av. Men det går an å ta med flere mennesker, flere elefanter og så videre. Men altså bare 1 av hvert dyr.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg kunne gjerne plukket seks blomster til deg jeg Vegard (selv om dama mi muligens ville blitt sjalu). Du ville da fått seks eksemplarer av en type blomst, men hver og en av de seks blomstene ville det bare finnes en av. Det er mulig jeg lever i min egen lille verden oppi hodet mitt, men jeg fatter ikke at dette skal være så vanskelig å forstå... :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg forstår det, men det blir liksom feil når selveste Gud vår Hellige Fader har sagt det. :roll:

Men la oss nå begrave denne diskusjonen som uansett ikke fører noen vei og konsentrere oss om viktigere ting, hva?

Link to comment
Share on other sites

En enkel og grei "gåte".

 

Tre esker med frukt

 

Tenk deg tre esker med frukt. Den første esken er merket fersken, den andre er merket appelsiner og den tredje er merket fersken og appelsiner. Alle eskene er merket med feil etikett. Hvordan kan du merke hver eske korrekt hvis du bare kunne se på en frukt i en av eskene?

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...