Jump to content

HJERNEGYM


Corvus

Recommended Posts

Kjære, kjære Børshaien. He, he. :wink:

 

Jeg ber deg les oppgavene en gang til. Det står ingenting i oppgaven om at skipene er like tunge, tvert imot spør oppgaven hvilket skip som er tyngst. Lasterom og last er ikke med i oppgaven.

 

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

NY OPPGAVE!

 

Kan vi måle ut 4 liter vann når vi bare har en bøtte med 8 liter vann og to mål som rommer hhv. 5 liter og 3 liter??

 

 

Ps:

Oppgaven er hentet fra siste utgave av Ill.Vitenskap. De som har tilgang til dette bladet holder fingrene fra tastaturet.

Link to comment
Share on other sites

1. Fyll opp 5 liters bøtta.

2. Hell tre liter fra 5 liters bøtta over i 3. liters bøtta.

3. Det er nå to liter igjen i 5.liters bøtta.

4. Hell innholdet i 3. liters bøtta tilbake i bøtta med 8 liter (nå 6)

5. Hell de to literene over i 3 liters bøtta.

6. Fyll opp 5 liters bøtta. Det er nå 1 liter igjen i bøtta med 8 liter.

7. Hell fra 5 liters bøtta til 3 liters bøtta er full, og videre de 3 literne tilbake til bøtta med 8 liter.

8. Det er nå 4 liter i 5. liters bøtta, og 4 liter i den med 8 liter.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal vi fram til et byggverk/en stor ingeniørbragd:

 

Første ledetråd er slik:

 

"Tidlig ble man klar over at man på denne måten kunne spare en lang reise rundt en hel verdensdel."

Hvis noen kan svare nå, blir det 5 aksjer i PAN.

 

Flere opplysninger følger senere hvis ikke riktig svar blir gitt, og antall aksjer i PAN forminskes.

Link to comment
Share on other sites

Kjære, kjære Børshaien. He, he.  

 

Jeg ber deg les oppgavene en gang til. Det står ingenting i oppgaven om at skipene er like tunge, tvert imot spør oppgaven hvilket skip som er tyngst. Lasterom og last er ikke med i oppgaven.

 

Å dægger'n! :oops: :oops: :oops:

Å ta feil i noe noe få fundamentalt som rettlesing er flaut!

Link to comment
Share on other sites

Hallo mine herrer. Her har dere 3 gåter som dere kan trimme hjernecellene på.

 

1.Lyspærer og -brytere

Du står utenfor et hus. Inne i huset er det bare tre lyspærer, mens det på veggen utenfor er tre lysbrytere. Disse er ikke merket på noen måte, slik at du vet i utgangspunktet null og niks om hvilken bryter som hører sammen med hvilken pære. Huset har heller ingen vinduer eller lignende som det går an å bruke for på noen som helst slags måte å kunne se inn i huset utenfra.

 

På huset er det også en dør, og når du nå skal forsøke å finne ut hvilke av pærene og bryterne som hører sammen, har du kun lov til å gå gjennom denne døren én eneste gang.

 

Du har til opplysning også muligheten til å trykke så mange ganger på bryterne som du ønsker. På den annen side er det umulig å undersøke ledningene eller lignende, da disse ligger godt gjemt inne i veggen.

 

Du har heller ikke anledning til å ha døren åpen mens du prøver ut de forskjellige bryterne.

 

Hvordan går du frem for å finne ut hvilken bryter som hører sammen med hvilken lyspære?

 

2.Mannen og heisen

En mann bor i 10. etasje i et hus. Hver morgen går han på jobb, og da tar han heisen helt fra 10. etasje og ned til 1. etasje hvor utgangen naturlig nok befinner seg. Han går på jobb, og kommer hjem utpå ettermiddagen. Han tar heisen nå også selvsagt, for det er jo en helt ny og flott heis, og mannen er ikke særlig sporty av seg heller. Men likevel tar han kun heisen opp til 6. etasje, og går så opp trappene resten av veien til 10. etasje.

Hvorfor gjør mannen dette?

 

3.To biler

En bil står i Bergen, og en bil står i Oslo. Den ene bilen starter klokken 13.00 i Oslo, og kjører med konstant fart i 80 km/t mot Bergen. Den andre bilen starter én time senere, klokken 14.00 i Bergen, og kjører så med konstant fart i 100 km/t mot Oslo, nøyaktig samme rute (bare motsatt vei) som den andre bilen gjør.

Hvilken av de to bilene er nærmest Oslo når de møtes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at jeg vet løsningen til gåte 1 og 3 . Gåte 2 kommer jeg tilbake til.

 

Gåte 1:

Tanken er å bruke varmen som bevis.....

:arrow: Skru på 2 av bryternes samtidig, vent i ca 10 minutter og slå av den ene av de.

Nå har vi en lampe på, en som er slått av og en som vi ikke har rørt enda.

:arrow: Gå in i rommet og legge handene på lyspærene som ikke lyser. 1- En av de må være varm. DEN HØRER TIL BRYTEREN SOM VAR NETTOP SLÅTT AV. :wink:

2- Lamps som lyser hører til bryteren som er fremdeles skrudd på.

:wink: 3- Den aklde lampen hører til bryteren som vi ikke rørte..

:wink:

YESSSSSSSSSSSS.......

 

Gåte 3:

Luringsgåte.... Når de møtes da er de begge bilene like langt fra Oslo (og Bergen om du vil). :lol: :lol:

 

Gåte 2:

??????

Den var litt vrien (iallfall for meg).. jeg kommer tilbake til det hvis jeg finner på noe lurt...

Ha en fortsatt god lørdags kveld.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

2.Mannen og heisen

En mann bor i 10. etasje i et hus. Hver morgen går han på jobb, og da tar han heisen helt fra 10. etasje og ned til 1. etasje hvor utgangen naturlig nok befinner seg. Han går på jobb, og kommer hjem utpå ettermiddagen. Han tar heisen nå også selvsagt, for det er jo en helt ny og flott heis, og mannen er ikke særlig sporty av seg heller. Men likevel tar han kun heisen opp til 6. etasje, og går så opp trappene resten av veien til 10. etasje.

Hvorfor gjør mannen dette?

 

han når bare opp til knappen til 6. etasje.....

 

3.To biler

En bil står i Bergen, og en bil står i Oslo. Den ene bilen starter klokken 13.00 i Oslo, og kjører med konstant fart i 80 km/t mot Bergen. Den andre bilen starter én time senere, klokken 14.00 i Bergen, og kjører så med konstant fart i 100 km/t mot Oslo, nøyaktig samme rute (bare motsatt vei) som den andre bilen gjør.

Hvilken av de to bilene er nærmest Oslo når de møtes?

 

er ikke denne avhengig av at vi vet hvor lang veien er Oslo-Bergen ?

 

for at Carlos' svar skal være rett, må avstanden være 800km, slik at de etter hhv 5 og 4 timer vil ha kjørt 400km

Link to comment
Share on other sites

Hei Macaroni,

Spørsmålet lød slik:

Hvilken av de to bilene er nærmest Oslo når de møtes?

Jeg tolket oppggaven slik at når de to bilene møtes så er de nødvendigvis ved siden av hverandre. Avstanden fra Oslo til den ene bilen må være lik avstanden fra Oslo til det andre bilen (vi snakker her om samme vei).

Dette innebærer at løsning er ikke avhengig av at vi vet hvor lang veien er Oslo-Bergen ?

 

Vi få vente på dommen fra Pantera.

 

Oppgave 2: Smart svar hvis den er riktig, jeg var ikke av nærheten å tenke på denne måten :oops: :oops:

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Hmm... De møtende bilene.

 

Når kan man si at bilene møtes?

 

Når de er oppe på siden av hverandre, eller når deres respektive fronter (f eks støtfangere) passerer hverandre? :?

 

Gitt det siste alternativet, så vil nok den som kommer fra Oslo være nærmest med bakenden...

 

Eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Carlos, du har rett på 1 og 3.

 

Macaroni har rett på 2. He, he. Mannen er like liten som meg. Jeg har samme problem, men jeg har en teleskop fiskestang i kofferten. Weeeeeeeeeeeeeee.

 

 

 

Svar på gåten!!

1.

Først begynner du med å skru på to av bryterne.

 

Så venter du i noen minutter, før du slår av den ene av disse. Du må selvsagt huske hvilken du skrur av, og hvilken som ikke har vært slått på i det hele tatt.

 

Nå er det på tide å gå inn i huset, og det du nå skal gjøre, er å gå frem til pærene og legge hendene på de to som ikke lyser.

 

Du vil nå kjenne at den ene av dem er varm; den samme som du nettopp skrudde av. Du ser også hvilken som lyser, og hvilken du ikke har hatt påskrudd i det hele tatt. Klarer du nå å huske alt riktig, vet du hvilken bryter som hører sammen til hvilken av de tre pærene.

 

 

2.

Mannen har jo overhodet ikke lyst til å gå opp trappene fire etasjer hver eneste dag, og heisen er både ny og flott, og det er selvsagt ikke noe i veien med den da.

 

Problemet til mannen er rett og slett at han er kortvokst. Når han skal ta heisen ned til 1. etasje om morgenen, er jo ikke det noe problem siden denne knappen er nederst. Men når han kommer hjem, må han jo trykke på knapp nummer 10 for å komme helt opp til 10. etasje, og siden han som sagt er kortvokst, rekker han ikke lenger opp enn til knappen for 6. etasje. Derfor må han gå av her, for så å gå opp de siste trappene til leiligheten.

 

3.

Dette er rent lureri.

 

Når de to bilene møtes, er selvfølgelig de begge like langt unna Oslo, uavhengig av når de møtes eller hvor fort de kjører!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hentet fra: http://magasinet.startsiden.no/magasinet/c...view/full/41417 Det er flere fine "gåter".

horses1.jpg

Hva skjuler seg i snøen?

Titt på bildet over og tell dyrene. Finner du flere enn oss?

Her er nok et bilde av typen "klarer du se hva som har gjemt seg?" Og har du allerede gløttet på bildet et par sekunder, har du sikkert allerede skjønt at det er snakk om hester.

 

Men klarer du se hvor mange?

 

Det som er mest frustrerende er at vi ikke har fasiten på hvor mange hester som har gjemt seg i dette landskapet. Redaksjonen klarer i hvert fall ikke finne fler enn fem. Men i følge noen kloke hoder skal det være enda flere.

 

Bildet er forøvrig laget av den amerikanske kunstneren Bev Doolittle.

Link to comment
Share on other sites

Fleip eller Fakta: (jeg kommer med svarene senere ikveld)

Her kommer fredagens nøtter....Ikke vær redd å dumme deg ut, det er bra for meg å få bekreftelse på at det finnes flere idioter enn meg selv.. :wink:

 

:arrow: 1: Meteoritter blir varmet opp av friksjon når de passerer gjennom atmosfæren

:arrow: 2: Sesongvariasjonene skyldes jordens avstand fra Solen. Eller sagt med andre ord: vinteren kommer når vi er lengst fra Solen, og sommeren når vi er nærmest.

:arrow: 3: Det er ingen tyngdekraft i rommet

:arrow: 4: En stein faller raskere enn en fjør

:arrow: 5: Meteoritter er fortsatt varme når de treffer bakken.

 

Svar alternativer: Fleip, Fakta.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flaks at jeg leste dagensavis.......

 

Bildet var tatt fredag den 11 juni. En Amerikansk/Europeisk romsonder passerte Saturn's måne Phoebe på kloss hold og fikk tatt det første detaljebildene vi har sett av dette objektet.

Jeg kan tilføye at at sonderen passerte på omtrent 2068 kilometers avstand og med en hastighet på 20 900 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Riktig Carlos....! :)

 

Tenkte denne kunne passe inn her fordi bildet er en tålmodighetsprøve på lik linje med våre aksjespekulasjoner.

 

Forøvrig er vel dette den største begivenheten for astrofysikerene i år. Og de har ventet i 7 år på at sonden skulle komme frem til Saturn.

 

Bare som et tankekors, vi vet alle den formidable utviklingen som har skjedd innenfor data/billedteknikk de siste to tre årene. Dette bildet er tatt av en nå utgående teknikk skapt tidlig på 90'tallet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke godt å si om det har noen interesse, men her er linken til hele prosjekt Cassini.

 

http://saturn.jpl.nasa.gov/index.cfm

 

Bilder og informasjon vil bli lagt inn der daglig frem til den passerer gjennom ringene til Sturn om 2 uker. - Fra da av er dens videre skjebne noe usikker, men kommer den uskadet gjennom er det meningen å lande Huygens (robot) om et halvt år på månen Titan.

 

Ikke småtterier som er sendt på langtur:

spacecraft-th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I forbindelse med et annet innlegg omkring javamoduler og Opera kom jeg i hug en annen bruk og dens tilleggsområder. Legger ved NASA's link til deres pågående ekspedisjoner til våre planeter.

 

http://www.jpl.nasa.gov/solar_system/

 

La den laste seg inn. - Bruk musa og sjekk hovedbildet. - Noen forslag til linker med bedre/mer omfatende/informative saker lagt innenfor et bilde på nettet ?

 

Hadde bare akjser/kurser og informasjon omkring selskapene vært like enkle å finne frem til. Noe for forumet, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...